معرفی غذاهای محلی تبریزی که حتما باید امتحان کنید!

گزارش بازرگانی، 343893،   4030708031 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تبریز یکی از زیباترین شهر‌های ایران است که علاوه‌بر جا‌های دیدنی مختلف، غذا‌های سنتی و محلی خوشمزه‌ای هم دارد که با طعم و عطر بی‌نظیر هر کسی را شیفته خود می‌کنند. این غذا‌ها شاید با مواد اولیه و دستور پخت ساده‌ای تهیه شوند، اما پرخاصیت و خوشمزه هستند.

کوفته تبریزی

برخی از غذاهای تبریزی حتی به‌عنوان غذای پرسنلی ارزان و باکیفیت در اداره‌ها سرو می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا خوشمزه‌ترین غذا‌های محلی تبریز را به شما معرفی کنیم.

لیست انواع غذاهای تبریز

انواع غذاهای تبریزی خوشمزه عبارتند از:

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یکی از غذا‌های معروف تبریز است. این غذا از ترکیب سبزی‌های تازه و معطر مثل مرزه، ترخون، ریحون و گشنیز به‌همراه گوشت چرخ‌کرده، لپه و برنج تهیه می‌شود.

آشپز‌ها ابتدا این مواد را می‌کوبند و سپس بخشی از آن را کنار می‌گذارند. حالا در دل مواد باقیمانده زرشک، آلو، پیازداغ و تخم‌مرغ آبپز گذاشته و کوفته‌ها را گرد می‌کنند. حالا این کوفته‌ها را در سس مخصوصی می‌گذارند و سپس آن‌ها را کاملاً مغزپخت می‌کنند.

کباب بناب

تقریباً هر کدام از شهر‌های کشور ما کباب مخصوص به خود را دارند. این درمورد تبریز هم صدق می‌کند و بناب به‌عنوان کباب معروف تبریزی‌ها شناخته می‌شود. برای تهیه این غذای خوشمزه از گوشت گوسفندی پرچرب استفاده می‌کنند.

هر سیخ از این کباب نسبت به سایر کباب‌ها ابعاد بزرگ‌تری دارد و به همین دلیل در هر پرس فقط یک سیخ سرو می‌کنند. این کباب حالا در رستوران‌های معروف زیادی در سراسر کشور سرو می‌شود.

کباب بناب

شیر پلو یا سوتی پلو

شیرپلو یکی از غذا‌های محلی تبریز است که به آن سوتی‌پلو هم می‌گویند. برای پخت برنج در این غذا به‌جای آب از شیر استفاده می‌کنند، به همین دلیل به آن شیرپلو گفته می‌شود.

برای تهیه این غذا ابتدا برنج را در مخلوطی از شیر، زعفران، گلاب و کره می‌پزند و بعد از دم‌کشیدن آن را داخل ظرف سرو ریخته و با موادی مثل خلال پسته و خلال بادام تزئین می‌کنند.

شما می‌توانید شیرپلو را در کنار گوشت مرغ یا ماهی نوش‌جان کنید.

بهترین غذاهای خانگی تبریز

بهترین غذا‌های خانگی تبریزی با در دسترس‌ترین مواد اولیه و به‌راحتی پخته می‌شوند و مراحل تهیه خیلی سختی ندارند. برخی از این غذا‌های محبوب عبارتند از:

کوکوی تره

کوکوی تره یکی از غذاهای تبریز است که از ترکیب تخم‌مرغ، تره، گردو، زرشک و ادویه تهیه می‌شود. شیوه پخت این غذا تقریباً مشابه کوکوسبزی است که در تمام ایران سرو می‌کنند. طعم و عطر دلچسب این غذا شما را تبدیل به طرفدار دائمی خود می‌کند تا حداقل یک بار در هفته آن را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

کوکوی تره یکی از بهترین غذا‌های گیاهی برای گیاهخواران هم به‌شمار می‌آید که خواص فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها به‌همراه دارد.

کوکوی لوبیاسبز

در بین خانواده انواع کوکو‌ها، کوکوی لوبیاسبز توانسته به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی تبریز طرفداران زیادی به دست بیاورد. این غذای خوشمزه از ترکیب لوبیا سبز، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، پیازداغ، ادویه، زعفران و آرد تهیه می‌شود. برای پخت این غذا کافیست تمام این مواد را پوره و مخلوط کرده و داخل یک ظرف داغ همراه با روغن بریزید. 2 طرف کوکو را کاملاً سرخ کنید.

شما می‌توانید کوکوی لوبیا سبز را در کنار چاشنی‌های خوشمزه‌ای مثل خیارشور به‌همراه نان نوش‌جان کنید. کوکوی لوبیا سبز ارزش غذایی بالایی دارد و بهترین گزینه برای گیاهخواران به‌شمار می‌آید.

دلمه برگ مو (پیراخ دلماسی)

دلمه برگ مو یا پیراخ دلماسی از جمله غذا‌های خانگی تبریز است که طرز تهیه راحتی دارد و در شهر‌های دیگر ایران در دستور پخت آن کمی تغییر به‌وجود آورده‌اند. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، پیازداغ، برنج، سبزی‌های معطر و لپه تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

برای تهیه دلمه برگ مو باید تمام مواد اولیه را داخل برگ‌های جوان، سبز و تازه درخت انگور بپیچید و در قابلمه بگذارید تا پخته شوند. در این غذا به‌عنوان سس معمولاً از ترکیب شکر و سرکه هم استفاده می‌کنند تا غذا طعم بهتری داشته باشد.

بهترین غذاهای سنتی تبریز

دستور پخت غذا‌های سنتی تبریز از دیرباز تا به امروز بین نسل‌های مختلف دست به دست شده‌اند. هر چند شاید برخی از این غذا‌های سنتی طرز تهیه نسبتاً سختی داشته باشند؛ اما با طعم فوق‌العاده شما را تبدیل به طرفدار همیشگی خود می‌کنند. برخی از این غذا‌های سنتی عبارتند از:

آش اوماج

از جمله دیگر غذا‌های سنتی تبریز می‌توان به آش اوماج یا اوماج آشی اشاره کرد که بیشتر در فصل‌های سرد سال طبخ می‌شود. تبریزی‌ها این غذا را به‌عنوان بهترین مسکن برای آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شناسند.

دلیل نام‌گذاری این غذا به نام آش اوماج در واقع به‌واسطه رشته‌های آشی است که در آن استفاده می‌شود. تبریزی‌ها به این رشته‌ها اوماج می‌گویند که از ترکیب آرد، نمک و زردچوبه تهیه می‌شوند.

برای تهیه آش اوماج باید عدس‌ها را خیس کنید و به‌همراه پیازداغ، آب قلم و سبزی‌های معطر داخل قابلمه‌ای بجوشانید. حالا که عدس‌ها و سایر مواد پخته شدند، اوماج‌ها را به‌صورت آرام اضافه می‌کنید. شما در طی پختن اوماج‌ها باید بالای سر قابلمه باشید، چون امکان چسبیدن رشته‌ها در حین پخت به یکدیگر وجود دارد.

هر چند دقیقه یک بار مواد قابلمه را هم بزنید تا جلوی چسبیده‌شدن اوماج‌ها به یکدیگر را بگیرید.

آش اوماج می‌تواند به‌عنوان بهترین غذای محلی تبریز برای دورهمی‌های خانوادگی شما به‌خصوص در ظهر جمعه باشد؛ بنابراین حتماً این غذای خوشمزه تبریزی را امتحان کنید.

آش اوماج

دیزی سنگی

یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌رنگ و لعاب‌ترین غذاهای تبریزی دیزی سنگی است که از گوشت گوسفندی به‌همراه دنبه تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا به ترکیب مواد اولیه دیگری مثل نخود، لپه، رب گوجه‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی هم نیاز دارید.

این آبگوشت درست مانند غذا‌های مشابه‌همراه با نان سرو می‌شود و شما می‌توانید پیاز و سبزی خوردن را هم در کنار این غذا صرف کنید.

خورشت هویج آلو

خورشت هویج آلو هم از جمله غذا‌های سنتی تبریز است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً این غذای خوشمزه را بپزید و از طعم و عطر فوق‌العاده آن لذت ببرید. همانطور که از نام این خورشت پیداست، برای تهیه آن نیاز به ترکیب مواد اولیه‌ای از جمله هویج و آلو در کنار مواد مثل گوشت، پیاز و رب گوجه‌فرنگی دارید.

هویج‌ها در این خورشت باید به‌صورت خلالی خرد و سپس سرخ شوند. بعد از سرخ‌کردن هویج‌ها سایر مواد اولیه را به ظرف اضافه کرده و اجازه دهید تا خورشت جا بیفتد. معمولاً برای اینکه خورشت هویج آلو طعم بهتری داشته باشد، به آن زعفران هم اضافه می‌کنند.

غذاهای تبریزی ، غذا‌هایی خوش‌عطر و خوشمزه

غذاهای تبریزی غذا‌هایی خوش‌عطر و خوشمزه هستند که با طعم فوق‌العاده در هر نقطه از ایران طرفدار دارند. این غذا‌ها بسیار مقوی بوده و برای همین برخی از آن‌ها را در اداره‌ها برای کارمندان سرو می‌کنند.

شما می‌توانید این غذا‌ها را برای کارمندان خود تهیه کنید و انرژی مضاعفی در آن‌ها برای انجام فعالیت‌های کاری به‌وجود آورید. همچنین پیشنهاد می‌دهیم به‌دنبال راه ساده‌تری باشید و با سفارش غذا از کترینگ ناریجه برای کارمندان خود دردسر‌های پخت غذا را از بین ببرید.

سوالات متداول

۱. انواع کوکوی تبریزی چه نام دارند؟

کوکو تره و کوکو لوبیا سبز

۲. بهترین غذاهای خانگی تبریزی چه هستند؟

کوکو تره، کوکو سبزی و دلمه برگ مو

۳. کدام غذای تبریزی برای درمان سرماخوردگی مناسب است؟

آش اوماج

۴. کباب معروف تبریز چه نام دارد؟

کباب بناب

۵. کدام غذای تبریزی با شیر تهیه می‌شود؟

شیرپلو

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. بازداشت ۲ زن ضارب افغانستانی در شهریار

  2. «دیگر مسائل» یعنی چه؟!

  3. کشوری که درس عبرت شد!

  4. متولی و حرمت امامزاده!

  5. شمارش معکوس آغاز شد!

  6. هم «هو» شد، هم منزوی!

  7. حزب‌الله از شهادت سید حسن نصرالله خبر داد/ رهبر انقلاب: راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت

  8. ماکرون برای پزشکیان شرط گذاشت

  9. جرم «کریمی» فراموش‌شدنی نیست

  10. رویابینی در سیاست خارجی !

  11. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  12. نقشه دشمن را کامل نکنید!

  13. بازی تبلیغاتی اسرائیل

  14. حق همیشه با سرمایه دار است؟!

  15. عراقچی نقل قول‌های منتسب به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

  16. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اوکراین قربانی جاه‌طلبی اروپا و آمریکا شد/ توهین به رئیس‌جمهور از تریبون رسانه ملی، خلاف منافع ملی است

  18. پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان/ مسلمانان در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند

  19. دفع شرارت صهیونیست‌ها؛ فقط با انتقام قاطع و به‌موقع

  20. اسرائیل؛ از چاله به چاه!

  21. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

  22. حزب الله از نفس نمی افتد

  23. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

  24. قیمت تمام شده بنزین در کشور چقدر است ؟

  25. وزیر دفاع: بر بهبود وضعیت خدمتی سربازان متمرکز شده‌ایم

آخرین عناوین