مردم ایران چگونه وقت می‌گذرانند؟

گروه اجتماعی الف،   3990531003

تسنیم نوشت: کمترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به «کار داوطلبانه بدون مزد، کارآموزی و سایر کارهای بدون مزد» با ٢ دقیقه است.

طرح آمارگیری گذران وقت یکی از طرح های مهم مرکز آمار ایران است. این طرح  با مراجعه به خانوارها و با هدف دستیابی به شیوه گذران وقت افراد ١٥ ساله و بیشتر ساکن در نقاط شهری کشور، شناخت نوع و مدت ‌زمان فعالیت‌های انجام‌شده توسط آنها در یک شبانه‌روز به اجرا در آمده است. این طرح در چهارمین هفته خرداد ماه  (٩٩/٣/٢٤ لغایت ٩٩/٣/٣١) در نقاط شهری کشور اجرا شد.

بررسی نتایج طرح در بهار ٩٩ نشان می دهد که:

متوسط بیش‌ترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به ترتیب:

به گروه فعالیت «رسیدگی و خودمراقبتی (شامل خوابیدن، خوردن و آشامیدن، مراقبت‌های بهداشتی – پزشکی، سفر مرتبط با فعالیت‌های رسیدگی و خودمراقبتی و ...)» با ١١ ساعت و ٣٨ دقیقه

«فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی(شامل بازدید از، رویدادهای/ مکان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی، سرگرمی‌ها، شرکت در ورزش‌ها، استفاده از رسانه‌های گروهی، مطالعه در اوقات فراغت، تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو، سفر مرتبط با فرهنگ، فراغت، رسانه­های گروهی و تمرین‌های ورزشی و ...)»با ٤ ساعت و ٢٧ دقیقه

  «خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده(شامل تهیه و آماده کردن غذا، تمیز کردن خانه، خرید کردن برای اعضای خانوار، نگهداری از گل و گیاه و حیوان خانگی و ...)» با ٢ساعت و ٥ دقیقه

«اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد(شامل اشتغال در شرکت‌ها، نهادهای دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی، اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی خانگی تولید کالاها، اشتغال در خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی خانگی ارائه خدمات، فعالیت‌های فرعی و وقفه‌های مرتبط با شغل، جستجوی شغل، راه اندازی شغل، سفر و تردد مرتبط با شغل و ...» با ٢ ساعت و ٤ دقیقه است، این مدت زمان برای مردان در حدود ٤  ساعت  ٤٨ دقیقه می باشد.

«معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی(صحبت‌ کردن، شرکت در رویدادهای اجتماعی/ فرهنگی جامعه، نقش داشتن در مسئولیت‌های مربوط به شهروندی، آداب و رسوم دینی، سفر تفریحی- زیارتی و ...)» با ١ ساعت و ٣٦ دقیقه بوده است.

 همچنین کمترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به «کار داوطلبانه بدون مزد، کارآموزی و سایر کارهای بدون مزد» با ٢ دقیقه است.

 در بین مردان، بعد از فعالیت «رسیدگی و خود مراقبتی»، متوسط بیش‌ترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به ترتیب مربوط به گروه فعالیت، «اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد» با ٤ ساعت و  ٤٨ دقیقه، «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با ٤ ساعت و ٤٧ دقیقه و «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب ‌ورسوم دینی» با ١ ساعت و ٢٥ دقیقه بوده است.

در بین زنان، متوسط بیش‌ترین زمان صرف شده بعد از رسیدگی و خودمراقبتی، به ترتیب مربوط به گروه فعالیت، «خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده» با ٤ ساعت و ٤٤ دقیقه و «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با ٤ ساعت و  ٨دقیقه در رتبه بعدی قرار دارد.

مقایسه الگوی گذران وقت بین مردان و زنان گویای این مطلب است که زنان نسبت به مردان در یک شبانه روز بیش از ٣ ساعت و نیم وقت بیشتری به خدمات خانگی بدون مزد و بیش از ٤ ساعت زمان کمتری به فعالیت های مرتبط برای مزد اختصاص می‌دهند.

مقایسه الگوی گذران وقت فصل بهار ٩٩ با فصل زمستان ٩٨ نشان می‌دهد خدمات خانگی بدون مزد به طور متوسط ١٣ دقیقه و فعالیت «رسیدگی و خود مراقبتی» و «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با ٢ دقیقه نسبت به فصل زمستان زمان کمتری و فعالیت «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب‌ورسوم دینی» با ١٢ دقیقه و یادگیری با ٤ دقیقه زمان بیشتری به خود اختصاص داده است.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  19. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  21. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  22. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  23. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  24. فکرش را هم نمی کردند!

  25. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

آخرین عناوین