قدردان پلیس هستیم اما...

حسین علی زاده، گروه اجتماعی الف،   4030617003 ۴۴ نظر، ۱ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«ناگفته نماند که برخی از نواقصی که در عملکرد پلیس برشمرده می شود تابعی از کم کاری های بخش های دیگر است. مثلا ترافیک سنگین همیشگی و قفل کننده ای که در جاده های منتهی به شمال هر سال در ایام تعطیلات مانند روزهای اخیر شاهد آن هستیم و طبیعتا خدمت رسانی پلیس راهنمایی را دشوار و بعضا ناممکن می کند ناشی از عدم توسعه مناسب زیرساخت های حمل و نقل است.»

قدردان پلیس هستیم اما...

پس از دو ماجرایی که یکی در لاهیجان منجر به فوت یکی از بازداشت شدگان  در کلانتری این شهر شد و دیگری نیز مربوط به نحوه انتقال یک معتاد متجاهر بود پلیس در دو اطلاعیه جداگانه دراین باره توضیح داد و البته درباره حادثه لاهیجان شدت عمل نشان داد و کار به برکناری و توبیخ هم کشید . اما آنچه می خواهیم از آن سخن بگوییم نکته ای است غیر از جنس واکنش های نوعا سیاسی که در این مواقع در تحلیل رفتار پلیس قابل مشاهده است . 

در هر دو اطلاعیه نیروی انتظامی بر برخورد نامتعارف و غیر حرفه ای ماموران اشاره شده بود. واقعیت آن است که علیرغم تلاش شبانه روزی خادمان امنیت کشور و دشواری های ذاتی این حرفه، میزان این رفتارهای غیرمتعارف یا غیرحرفه ای هم کم نیست و هر چند بسیاری از آن ها حساسیتی برنمی انگیزند و خوشبختانه چندان مستعد بهره برداری های سیاسی هم نیستند اما به هر حال در تحلیل کارنامه پلیس و کیفیت خدمات آن باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند. 

  جدا از کمبودهای سخت افزاری و لجستیکی پلیس ما و برخی خطاهایی که در تمام دنیا به طور طبیعی از نیروهای پلیس سر می زند، نوع برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی یا کلانتری ها و آگاهی ها یا پلیس اجتماعی، بعضا به این شایبه دامن می زند که شاید در آموزش حرفه ای و تخصصی مربوط به حوزه خدمات این نیروها چندان جدیت یا بروزرسانی دیده نمی شود و گاهی همه چیز به تصمیم ماموران وانهاده شده که در موقعیت های خاص بسته به تجربه و تشخیص خود عمل کنند. 

یقینا عامل تشخیص و تجربه ماموران همیشه در کار است و در موقعیت های متعارف نیز شاید کارگشا هم باشد اما بعضا در موقعیت های پیچیده تر و حساسیت برانگیز تر ( که نمونه آن را در تمام سه دهه گذشته به خصوص در فضای سیاسی شاهد بوده ایم) نداشتن آموزش حرفه ای دقیق یا  بی اعتنایی به آن نخستین ضربه را به مامورانی وارد می کند که در وسط میدان حضور دارند و علیرغم زحمات شان بر اثر خطاهایی متحمل جریمه هم می شوند. 

 ما نمی دانیم در دو رویداد اخیری که پلیس در باره آن ها اطلاعیه صادر کرد تا چه میزان خطای فردی یا آموزش ناکافی نقش داشته اما از آنجا که پلیس خود بر برخورد غیر حرفه ای و غیر متعارف تاکید کرده باید بگوییم تجربه همه شهروندان از متعدد بودن این رفتارهای غیرحرفه ای در ماموریت های مختلف پلیس حکایت می کند. شکی نیست که بخشی از این ماجرا نیز متاثر از نوع فرهنگ سنتی و عاطفی و ناعقلانی ( نه لزوما غیر عقلانی) در جامعه ماست که طبیعتا ماموران پلیس را هم در بر می گیرد. فرهنگی که چندان روی خوشی به تحلیل عقلانی موقعیت ها و رفتار غیرعاطفی و سرد ماموران قانون نشان نمی دهد و انتظار دارد پلیس هم فراتر از قاعده ها و قوانین و حدود تعریف شده عقلانی اش عمل کند اما حتی همین امر هم مسئولیت بیشتری را متوجه پلیس می کند تا با حساسیت بیشتری به آموزش کافی و دقیق و تخصصی، متناسب با ماموریت های گسترده و متنوع ماموران خود اهتمام داشته باشد. 

چنانکه گفته شد خطای انسانی در میان دقیق ترین نظامات امنیتی هم وجود دارد و کسی مدعی نیست که می توان با ماموران انسانی به مثابه ربات هایی با رفتارهای دقیق از پیش تعریف شده برخورد کرد اما میدان عمل باز و تعریف نشده یا دستکم ناآگاهی و اشراف نداشتن ماموران به عمل مقتضی در موقعیت های پیچیده تر نخستین و مهمترین ضررش خنثی کردن تلاش های شبانه روزی ماموران زحمتکش پلیس است. 

ناگفته نماند که برخی از نواقصی که در عملکرد پلیس برشمرده می شود تابعی از کم کاری های بخش های دیگر است. مثلا ترافیک سنگین همیشگی و قفل کننده ای که در جاده های منتهی به شمال هر سال در ایام تعطیلات مانند روزهای اخیر شاهد آن هستیم و طبیعتا خدمت رسانی پلیس راهنمایی را دشوار و بعضا ناممکن می کند ناشی از عدم توسعه مناسب زیرساخت های حمل و نقل است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۹۶۶۵۰۸:۴۸:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۷
با توجه به اینکه هجمه راه انداخته آمد
ناشناس۳۵۹۹۸۰۸۱۲:۰۸:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۷
در گذشته ها، پلیس راهنمایی و رانندگی داشتیم، تحت نظارت شهرداری; شهربانی داشتیم، تحت نظارت وزارت کشور; ژاندارمری داشتیم، تحت نظارت ارتش. اما چندین و چند سال است که این سه نهاد در هم ادغام شده و فرمانده ای نیروی انتظامی نام گرفته است. آیا ادغام این 3 نهاد منجر به کارایی آنها شده و یا اینکه از کارایی آنها کاسته؟
ناشناس۳۵۹۹۶۷۷۰۹:۱۴:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۷
مقاله خوبی بود ولی به چند نکته اشاره نشده است: 1- در قضیه لاهیجان فرد متوفی سابقه خوبی از لحاظ روانی نداشته است. در کنار اینکه باید سخت افزار و آموزش پلیس تقویت شود برای مقابله با افرادی که وضعیت حاد روانی دارند باید اورژانس روانپزشکی و بیمارستان روانپزشکی مناسب هم ساخته شود. متاسفانه در کشور به شدت از کمبود این بخش رنج می برد ولی در هیچ یک از عارضه یابی های این حادثه تلخ به نبود اورژانس روانپزشکی اشاره نشده است. بنده برای بستری یک بیمار که به خانواده خود اسیب می رساند بیش از یک ماه تلاش نمودم و هیچ تخت خالی در تهران که پایتخت کشور است وجود نداشت ! 2- در قضیه ترافیک بعضا خود پلیس هم مقصر است به عنوان مثال تنظیم بد بعضی از چراغها و تاخیر در عدم اطلاع رسانی یک طرفه نمودن و بستن جاده ها از دلایل مهم است. باید پیش بینی لازم از قبل صوت گرفته و در مبادی نه در بین راه مسافرین متوجه بسته بودن جاده شوند. 3- به پلیس مرزها و کشته شدن عوامل انتظامی در درگیری با اشرار اشاره نشده است. نیروهای مرزبانی باید به جلیقه های سبک و راحت ضد گلوله، پهباد رزمی و شناسایی ، خودروهای مناسب، دوربینهای دید در شب به تعداد کافی و فراوان و نه به صورت کم مجهز شوند. 4- بازرسی باید فعال بوده و قبل از سانحه باشد. باید در هر کلانتری یک بازرس حضور داشته باشد و به صورت فعال به عملکرد نظارت داشته باشد نه اینکه بعد از حادثه اقدام به برکناری ماموران نمایند. 5- یکی از عوامل مهم بی انگیزگی و گسترش جرم و جنایت برخورد با مسامحه با افراد بازداشت شده در دادگاه می باشد که باعث می شود افراد آزاد شده بعضا اقدام به تهدید و کشتن ماموران نمایند. باید برخورد سخت با مجرمین توسط دادگاهها و مجازات هایی مانند تبعید در دستور کار قرار گیرد. عدم رسیدگی به جرایم باعث گسترش شرارت و لزوم عملیات بیشتر می شود. 6- باید برای برخورد با موقعیت های دشوار برای کارکنان انتظامی راهنما و استاندارد تهیه شود و سخت افزار مناسب هم در نظر گرفته شود.
ناشناس۳۵۹۹۶۸۶۰۹:۲۱:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۷
خطای پلیس؟
ناشناس۳۵۹۹۶۸۹۰۹:۲۵:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۷
در ماههای اخیر هم تعداد زیادی از ماموران در درگیری با اشرار شهید شدند و هم تعدادی از مردم عادی و این نشان دهنده وجود مشکل است و برای رفع آن باید بررسی جامع و نه یک طرفه صورت گیرد! تاخیر در اطلاع رسانی و ایجاد فضا برای رسانه های بیرونی باز هم باعث شده است پلیس واکنش تدافعی داشته باشد! متاسفانه پلیس در این دست موارد به جای اینکه ابتکار عمل را در دست گیرد منتظر واکنش رسانه های بین المللی می ماند و اگر آنها واکنش داشتند اقدام به اطلاع رسانی می نماید ولی این سیاست باعث از دست رفتن ابتکار عمل می شود! آموزش مناسب همانگونه که نویسنده بیان می کند تاثیر مهمی دارد و پلیس باید آموزشهای دفاع شخصی را بیش از مردم عادی و ... بلد باشد و اقدام به مهار متهمین ناآرام نماید!
ناشناس۳۵۹۹۶۹۳۰۹:۲۹:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۷
پلیس پاسخگو ،و قانونمند
ناشناس۳۵۹۹۹۷۷۱۷:۲۵:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۱۷
ومقتدر ودارای اختیار واحترام
ناشناس۳۵۹۹۷۰۱۰۹:۴۳:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۱۷
مناسفانه با از دست رفتن اقتدار و عزت نفس و اعتماد به نفس پلیس شاهد جامعه افسار گسیخته خواهیم شد.
ناشناس۳۵۹۹۷۲۵۱۰:۱۷:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۷
پلیس خودش را درگیر موضوعات بی اهمیتی که در هیچ جای دنیا جرم نیست نکند تا احترامش حفظ شود
ناشناس۳۵۹۹۸۰۵۱۲:۰۵:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۷
پلیس نیازی به احترام فواسد عالم نداره
ناشناس۳۵۹۹۹۹۷۱۸:۱۱:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۷
یعنی زنان کل عالم که روسری نمی پوشند فواسد عالم هستند !؟ شما به سوریه و لبنان و ترکیه و عربستان و عمان و کویت و اندونزی و مالزی و پاکستان و امارات و ...نگاه کن ! حجاب اجباری ندارند و پلیس با مردم به خاطر روسری درگیر نیست! یعنی همه فواسد هستند ؟!
ناشناس۳۵۹۹۸۱۱۱۲:۱۰:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۱۷
قوانین هر کشوری مخصوص به خود دارد هیچ همان چیزی که دنبالش هم هستی در دنیا جرم هست!
ناشناس۳۵۹۹۸۶۱۱۳:۱۲:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۷
بی اهمیت رو من و شما مشخص نمی کنیم بلکه خدا مشخص می کنه دوما اگه یه عده به جای پلیس از خطاکار حمایت نمی کردند اقتدار پلیس بهتر حفظ می شد
ناشناس۳۵۹۹۹۷۰۱۷:۱۳:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۷
بی اهميت یا با اهميت رو افکار عمومي یا مردم تشخيص ميدن .
ناشناس۳۵۹۹۹۹۸۱۸:۱۴:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۷
خدا فقط حجاب را برای زنان ایران و افغانستان اجباری کرده ؟ شما اون آیه که حجاب را اجباری کرده و برای بی حجابی مجازات تعیین کرده را اینجا بگو ! در سوره نور و احزاب که صحبتی از اجبار و مجازات نیست
ناشناس۳۵۹۹۷۳۵۱۰:۳۳:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۷
اقتدار پلیس یعنی قانونمداری
ناشناس۳۵۹۹۷۴۸۱۰:۴۵:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۷
اقتدار و عزت نفس پلیس بستگی به اموزش و اجرای صحیح قانون دارد که خلاء ان بشدت احساس میشود.
ناشناس۳۵۹۹۷۲۳۱۰:۱۱:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۷
درگیری با مردم به دلیل روسری اصلا مناسب پلیس نیست این همه افغان در مملکت ریخته اند و نسل ایرانی در خطر است این همه دزد و زورگیر و دزد و خودرو و خانه در مملکت دارن فعالیت می کنند این همه معتاد و مواد فروش این همه قاچاقچی سوخت و کالا و ... همه را رها کرده اند و با دختر بچه ها به دلیل روسری درگیر شده اند
ناشناس۳۵۹۹۸۰۳۱۲:۰۳:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۷
دسته بندی نکن هرچیزی جای خودش
ناشناس۳۵۹۹۹۹۹۱۸:۱۵:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۷
دقیقا کار پلیس گرفتاری برای نگهداشتن روسری بر سر زنان نیست از بیرون ریختن افغانها مهم تر نداریم چرا پلیس اقدام نمی کنه ؟
ناشناس۳۵۹۹۹۶۴۱۶:۴۲:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۷
اگر برخی دخترها حجاب خودشون رو حفظ کنن نیاز به برخورد پلیس هم نیست
ناشناس۳۶۰۰۱۵۹۱۰:۴۵:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۸
اجبار کردن موضوعاتی که در هیج کشوری رایج نیست دیگر امکان نداره
ناشناس۳۵۹۹۷۶۱۱۰:۵۷:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۷
مانند بی حیاها چرا دوقطبی سازی راه نمی افتد ؟!!! چون برنامه نیست!!
ناشناس۳۶۰۰۰۱۹۱۹:۳۴:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۱۷
کسی که مطابق میل شما لباس نپوشیده و سبک زندگی متفاوت داره بی حیا نیست افکار شماست که دو قطبی ایجاد می کنه در تمام کشورهای مسلمان مردم با انواع و اقسام سبک زندگی با مهربانی و تعامل با هم زندگی می کنند کی گفته شماها بهشتی و رستگار هستید ؟
ناشناس۳۵۹۹۷۷۵۱۱:۱۷:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۷
در جامعه پلیس باید مظهر آرامش بخشی به مردم باشد.
حسین۳۵۹۹۷۸۰۱۱:۲۲:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۷
متاسفانه کمبودها و بی توجهی ها باعث شده مسوولیتهای اجتماعی جهت دار و متاثر از شرایط شود این باعث می شود کارکنان دولت در بخشهای مختلف دچار انحطاط شوند و هر بخشی از بدنه دولت آنچه را در دست دارد یا مسوول کنترل آن است متعلق به خود بداند و ناخودآگاه درباره آن تصمیم شخصی بگیرد بانک و سازمان بورس درباره منابع مالی تصمیم شخصی بگیرند و اعضای پلیس درباره مسایل دیگر....این وضعیت خطرناک است آیا ممکن نیست در بخش درمان...امنیت ملی....هم چنین اتفاقاتی بیفتد؟ لازم نیست دولت هرچه سریعتر آسیب شناسی کند و به فکر درمان خود باشد؟؟
ناشناس۳۵۹۹۸۰۱۱۲:۰۲:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۷
دست پلیسی که با اشرار‌ برخورد میکنه را باید بوسید
اینجا جایی برای خنده نیست۳۵۹۹۸۰۲۱۲:۰۳:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱۷
نسلی داشتیم که در مدرسه شعر معروف شب ها که ما میخوابیم آقا پلیسه بیداره میخواند... و کودکانی که شوق داشتن که همیار پلیس هستند اما یکباره با اتفاقاتی که در این چند سال اخیر در خیابان ها به وجود آمد باعث شد همه این کارها و تصورات مثبت تا حدودی خدشه دار بشه !!!!! بگذارید پلیس ،پلیس باقی بماند. پلیسی که فقط مواجه اش با خلافکاران و قانونشکنان هست تا دوباره اوضاع درست بشه!!!!!!
ناشناس۳۵۹۹۸۸۴۱۳:۵۴:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۷
بی حجابی هم خلاف و قانون شکنی است کار جایی ایراد پیدا کرد که کسانی در این مقوله به جای حمایت از پلیس از خاطیان حمایت کردند
ناشناس۳۵۹۹۹۷۲۱۷:۱۵:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۷
باغ و بیت المال را بالا کشيدن اسمش چيه؟تو همه جای دنيا دزد را تنبیه مي کنند.
ناشناس۳۶۰۰۰۰۱۱۸:۲۹:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۷
چیزی که در این مورد اکنون توسط پلیس اجرا میشه طرحه نه قانون! به اسمش توجه کنید: طرح نور.
ناشناس۳۶۰۰۰۱۷۱۹:۳۱:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۷
قانونی که در هیچ کشور مسلمان و غیر مسلمانی رایج نیست را نمی توان با زور و پلیس تحمیل کرد قانون باید مقبولیت مردمی داشته باشه
ناشناس۳۵۹۹۸۱۹۱۲:۱۹:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۷
پلیس به حجاب کاری نداشته باشد و با مردم مهربان باشد
ناشناس۳۵۹۹۸۶۸۱۳:۲۷:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۷
تا بی بند و باری بیشتر شود هرچند همین الان هم دارند ترویج می کنند....
ناشناس۳۵۹۹۹۵۸۱۶:۳۵:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۱۷
در کل عالم و تمام کشورهای مسلمان که حجاب اختیاری است فساد داره موج می زنه؟ !
ناشناس۳۵۹۹۹۵۱۱۶:۲۰:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۷
آیا کشور را میخواهید به فساد بکشید ؟
ناشناس۳۶۰۰۱۶۰۱۰:۴۶:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
کل کشورهای مسلمان که حجاب اختیاری دارند فاسد هستند ؟
ناشناس۳۵۹۹۸۳۴۱۲:۳۷:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۷
شما حساب کن با این اینترنت نیمه صیانت شده هر روز یه فیلم و خبر از کارای پلیسشون میاد بیرون ..
اکبر۳۵۹۹۹۰۵۱۴:۲۳:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۷
سلام لطفا در خصوص خطای ماموران راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و جریمه اشتباهی خودروهای مردم، بازرسی نیروی انتظامی یا مراجع قانونی مرتبط رسیدگی نمایند و با الکترونیکی کردن سیستم جرایم خودروها از دستی به دیجیتال، مشکل را برطرف نمایند.
کوروش۳۵۹۹۹۶۰۱۶:۳۶:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۱۷
نگاه نابخردانه به همه چیز و به ویژه در زندگی خصوصی مردم به اعتبار پلیس هم آسیب زده و خواهد زد !
ناشناس۳۶۰۰۲۹۶۱۳:۴۸:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
جامعه محیط خصوصی تو نیست
ناشناس۳۵۹۹۹۸۳۱۷:۳۶:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۱۷
پلیس نباشه نظم نیست.
ناشناس۳۶۰۰۱۰۰۲۳:۲۱:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۷
برای مقابله با تخلفات متعدد در کشور میبایست ابزارهای مناسب با اینگونه تخلفات و بعضاً برخوردهای ناشایست متخلفین با ماموران برقراری نظم و انضباط در کشور در نظر گرفته شود.ظرفیت های تشویقی و تنبیه بدون هیچ ملاحظه ای برای شهروندان و ماموران با شفافیت کامل در نظر گرفته شود.شهروندان باید در نظر گرفتن میزان مسئولیت ماموران و ماموران بدون برخوردهای ناشایست و سلیقه ای در راه اجرای قوانین کشور گام بردارند.در کنار آموزش به موقع و اطلاع رسانی شفاف با برخی موردهای استثنایی هم که در جامعه‌ای رخ میدهد با جدیت و برخورد قاطع مقامات قضایی پیگیری و برطرف شود.
زندگی بدون تشنج۳۶۰۰۳۳۴۱۴:۴۲:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
شرح وظایف پلیس را برای مامورین مشخص و توضیح دهید .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  12. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  13. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  15. زنگِ زور!

  16. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  17. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  18. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  20. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  21. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  22. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  25. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

آخرین عناوین