«غربت علم!»
(علم و تکنولوژی در کشاکش مدح و ذم)
نویسنده: احمد راسخی لنگرودی
ناشر: قصیده سرا؛ چاپ اول 1400
258 صفحه؛ 55000 تومان
****
چرا غربت علم؟! مگر علم هم غربت میگیرد؟! مرثیهسرایی بر غربت علم دیگر چرا؟! آن هم در عصر و زمانهای كه علم و تكنولوژی در تمامی زوایایش رخنه كرده و جوامع را با هر زبان و فرهنگ و نژادی به دنبال خود كشانده است.
اگر گفته میشود غربت علم، مقصود این كه علم در تاریخ خود با وجود آنهمه توجهات و كانون مراجعات، همواره در میان دو طایفه در غربت بوده و كمابیش همچنان است؛ طایفهای موسوم به علمستیزان و طایفهای موسوم به علمستایان. هر یك به نحوی حق علم را آنچنان كه باید ادا نكردهاند؛ طایفهای به بهانههای مختلف به علم تاختهاند و مانع بر سر راه آن ایجاد كردهاند. در مقابل، طایفهای به بهانههایی دیگر، بیش از حد علم را ستوده، تا آنجا كه به علممداری روی آوردهاند. این نیز مانع دیگری بر سر راه علم بوده است.
«غربت علم» عنوان كتابی است به قلم احمد راسخی لنگرودی كه به تازگی از سوی انتشارات قصیده سرا در تیراژ 500 نسخه راهی بازار كتاب شده است. نویسنده كه پیش از این نیز كتابهای دیگری را در حوزه فلسفی، تاریخی و اجتماعی از جمله: «با سقراط در شهر گفتگو»، «سارتر در ایران»، «غرب و قومیت»، «افقهای ناکجاآباد»، «مهار قدرت»، و.... به چاپ رسانده است، با این سرآغاز میکوشد به زبانی ساده به نقد و بررسی دو نوع مواجهۀ غیراصولی با علم و تكنولوژی، نقش و جایگاه واقعی علم و نسبت آن را با انسان روشن ساخته و به نوعی غربت علم را، بهرغم شعاع وسیع اقبالها، آشكار سازد.
نویسنده در تشریح مطلب خود در بخشی از مقدمه آورده است: رشد و پیشرفت علوم تجربی در قرون جدید و سیطره و استیلای تكنولوژی بر بسیاری از جوانب حیات بشری و بهتبع، آثار سازنده یا مخرب ناشی از آن، به طور کلی دو نوع مواجهۀ غیراصولی را بین دستهای از صاحبنظران در پی داشته و به شكلگیری پارهای مواضع تند و افراطی نسبت به علم و تكنولوژی و فناوریهای جدید دامن زده است كه عبارتاند از:
الف. نخستین نگاه و دیدگاه انحرافی نسبت به علم ذیل عنوان کلیِ علمستیزان میآید. در ذیل این عنوان میتوان دو گرایش را تشخیص داد. یک گرایش بر این اندیشه تأکید دارد که جهتگیری علم صرفاً دنیوی و مادی بوده و در تعارض با جهتگیری دین، كه صرفاً معنوی و اخروی است، قرار دارد. علم با یافتههای خود نهایتاً میخواهد جای دین و خدا را بگیرد و مستندات وحیانی را رهسپار موزه تاریخ كند. پس باید با آن جنگید، یا دستكم با بیاعتنایی زمینۀ رشد و پیشرفت آن را فراهم نكرد.
گرایش دوم بر این نظریه مبتنی است که علم و محصول آن تکنولوژی، اگرچه در تأمین رفاه و راحتی زندگی انسان نقش كلیدی داشته، اما برای محیط زیست و طبیعت زیانآور و زندگی انسان را از معنی و مفهوم تهی كرده است. درنتیجه، باید با آن به مبارزه برخاست، یا دستکم از پذیرش آن اعراض کرد.
ب. دومین نگاه و دیدگاه انحرافی نسبت به علم عبارت است از اینكه: علم مدار عالم و آدم است. ماشین علم قادر است عالم و آدم را درنوردیده و به تنهایی قدرت آن را دارد كه حل كلیۀ مشكلات كنونی و آیندۀ بشر را ممكن سازد و «خوشبختی» و «سعادت»، این کعبۀ آمال را ارزانی انسان پیشرفته گرداند. پس باید آن را از هر نظر ستود و مورد تقدیس قرار داد.
نخستین نگاه انحرافی كه به اتخاذ موضعی خصمانه در برابر علم انجامیده است به جمودگرایان و قشریگرایان دینی و ایضاً طبیعتگرایان بازمیگردد. بیشترین آن در دورۀ تاریخی قرون وسطای مسیحی دیده شده و پارههایی از آن در برخی از نحلههای دینی و طبیعتگرا در دنیای معاصر قابل شناسایی و ذكر است.
دومین نگاه انحرافی در بین دستهای از متفكران مغربزمین پس از ظهور اندیشۀ مدرنیسم دیده میشود كه تحت تأثیر ماه عسل علم، علم جدید را امری مطلق در نظر گرفته و با اعتمادبهنفسِ بالایی آموزههای تجربی را یگانه ابزار كارآمد برای كشف راز و معمای هستی به شمار آوردند و درنتیجه، بینیازی بشر را از مأثورات دینی و آموزههای وحیانی به تبلیغ كشاندند. این دسته از متفكران، در اصل، ستایشگران و ثناگویان علم و در یك كلمه «ساینتیستها» و «علممداران» خوانده میشوند.
نتیجه اینكه، هر دو دیدگاه، حق علم را آنچنان كه باید به جا نیاوردند: یكی آنقدر علم را تنزل داد كه ضدّدین و سنت و طبیعتش خواند، و آن دیگری آنقدر در ستودن علم افراط روا داشت كه به مقام خداییاش رساند. همان اندازه كه قشریگرایان دینی و طبیعتگرایان در مقابل علم و تکنولوژی، سنگ دین و طبیعت را بر سینه میزدند، به همان اندازه علمستایان نیز بر اصالت علم ابرام میورزیدند.
كتاب «غربت علم» در هفت فصل گرد آمده است و با عناوینی همچون: ««قشریگرایی دینی»»، «عالِمكُشی در قرون وسطی»، «عصر نوزایی علم»، «كعبه علم»، «ریشهیابی علم در نژاد غربی»، «معارضان علم»، و «جایگاه واقعی علم» آمده است. پایانبخش كتاب نیز منابع و مآخذ مورد استفاده نویسنده است.