افزایش مشارکت با اقدامات کلیشه ای !

سهیل احمدی، مدرس دانشگاه، گروه سیاسی الف،   4021207098 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
افزایش مشارکت با اقدامات کلیشه ای !

دعوت از مردم جهت شرکت در انتخابات امری ناگهانی یا نمایشی نیست. اینکه برخی دولتمردان و سیاست‌ها به این سمت و سو می‌روند تا با بالانبردن قیمت کالاها، دعوت از چهره‌های سیاسی مختلف حتی آنان که ممنوع‌التصویر هستند، برگزاری مناظرات و اقدامات دیگر به زعم خود فضا را به نفع مشارکت ببرند، به نظر من چندان در بالا بردن مشارکت در انتخابات اثرگذار نخواهد بود.

 بسیاری گمان می‌کنند انجام چند کار و پیگیری یک سیاست موقت چندروزه در ایام انتخابات حسابی تنور مشارکت را داغ می‌کند، درصورتیکه به عقیده من در این فضا نیز آن که باید بیاد می‌آید و آنکه هم قصد مشارکت ندارد، شرکت نخواهد کرد. 

آنچه که در جهت افزایش مشارکت باید رخ می‌داد محدود به یک ماه و دوماه نیست؛ بلکه در روند یک پروسه مشخص است که بالا رفتن این مشارکت را می‌توان رقم زد. جمهوری اسلامی مثل بسیاری از نظام‌های سیاسی دیگر دارای نقاط قوت و  نقاط منفی است. حال موضوع مهم این است که مردم وقتی احساس مثمر ثمر بودن، هویت داشتن و تأثیرگذاری و کنشگری فعال دارند که اتفاقاتی رخ داده باشد که حتی با وجود کمی‌ها و کاستی‌ها باز هم کنشگری خود را ادامه دهند. 

برای تفهیم بهتر موضوع به اتفاقات فلسطین و موضع‌گیری‌ یمنی‌ها ارجاع می‌دهم که باوجود وعده پول از سوی آمریکایی‌ها حاضر نشدند از حمایت خودشان عقب‌نشینی کنند و همچنان راسخ از آرمان فلسطین و مردم آن دفاع می‌کنند، درصورتیکه شاید از لحاظ جغرافیایی، مذهبی و قومی نیز با آنان تفاوت‌هایی دارند. لذا وقتی مقام معظم رهبری به حضور در انتخابات اشاره می‌کنند، چیزی فراتر از فهم‌های رایجی است که وجود دارد.

ما متأسفانه با کلیشه‌محوری چندین ساله درک درست و صحیحی از مشارکت و افزایش آن نداشته‌ایم. این فهم غلط موجب شده است دولتمردان اقدامات در جهت افزایش را تنها در چندکار صوری و موقت ببینند و از آن سو مردم هم چنین قضاوت کنند که نامزدها و سیاست‌مداران با گرفتن کاسه چه کنم مجبورند دست به دامان اعمال نمایشی و نمادین شوند. مثل آن نماینده مجلسی که 4سال خواب است و یک ماه مانده به انتخابات حتی در همه مجالس ختم هم حاضر می‌شود و شرکت می‌کند. 

اینکه رهبر معظم انقلاب می‌گوید مشارکت باید افزایش یابد و مسئولین در این راستا باید اقدام کنند، به این معناست که زبان ارتباط با عموم مردم جامعه باید اعتمادزا، امیدبخش و مبتنی بر آمارهای دقیق باشد، خلاصه حرف این است که باید با مردم روراست بود. این زبان مختص اهالی سیاست و مسئولین نیست، بلکه نخبگان، وعاظ، منبری‌ها و هرکسی که صاحب مخاطب هست هم باید بنا به همین الگو اقدام کند تا انتظار بالا رفتن مشارکت را داشته باشد، یعنی ضمن بیان کاستی‌ها و نواقص این را هم بگوید که به شکل منصفانه باید پیشرفت‌ها و دستاورها را هم نگاه کرد. 

نکته مهم دیگر هم این است که در ارتباط با مردم باید از عنصر هنر بهره برد. متأسفانه ما گمان می‌کنیم صرف پرداختن به موضوعات آماری و فلسفی مصداق جهاد تبیین است، درصورتیکه استفاده از هنر در جهت برانگیختن احساسات درست و ساخت روایت حقیقی می‌تواند راهگشا و اثربخش باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۸۸۰۱۰۹:۰۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
وقتی مردم از مسئولان بویژه نمایندگان تلاش برای حل مشکلاتشان را ببینند قطعا دلگرم تر خواهند شد و میزان مشارکتشان هم افزایش خواهد یافت.
ناشناس۳۳۹۸۹۳۷۱۲:۰۴:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۸
خود اینکه دولت جوابگو نیست و مشکلات هم بیشتر شده یک عامل مهمی در ناراحتی مردمه شما الان از این دوستان بپرس سریع میگن تقصیر حسن روحانیه! یعنی حاضر نیستن حتی قبول کنن همه را میندازن گردن دولت قبل در حالی که مجلس فعلی که داره 4 سالش تمام میشه و خود دولت هم سال سومش را داره تمام میکنه اصلا جوابگویی وجود نداره یعنی این 4 سال را هم تمام کنن میخان بندازن گردن دولت قبل!
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۳۹۹۲۹۳۱۸:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
به نظر من باید در گوشه ای از صحن مجلس یک مکانی تعبیه شود که در آن چوبه دار نصب شود و با پلاکاردی روی آن نوشته جایگاه کسی که فساد اقتصادی یا خیانت به کشور داشته باشد
ناشناس۳۳۹۹۳۹۵۲۰:۳۲:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۸
دقیقا یادمه چه قدر وعده ۱۰۰ روزه روحانی رو به رخش کشیدن و مسخره کردن الان بعد از حدود ۳ سال همچنان روحانی رو مقصر میدونن !! اگر روحانی مقصره پس چرا این‌همه وعده دادید ؟!!
ناشناس۳۳۹۸۹۶۱۱۲:۲۹:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
با توجه به فساد خودرویی در مجلس نمایندگان فعلی با انتخابات جدید باید از خانه ملت به خانه های خود بروند تا در زمان مقتضی هم به مسائل آنها که رانت و امتیاز گرفتند رسیدگی شود
ناشناس۳۳۹۹۰۰۷۱۳:۱۵:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۸
فساد خودرویی رخ نداده
ناشناس۳۳۹۹۱۴۷۱۵:۲۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
رانت خودش فساد است اخوی!
ناشناس۳۳۹۹۲۰۱۱۶:۱۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۸
شما دنبال نمایندگان هستید و گفتن فساد بابت آن خودرو وگرنه مردم هم از همان خودروها گرفتن یعنی رانت می گرفتن!
ناشناس۳۳۹۹۳۰۹۱۸:۳۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
دستگاه های نطارتی کشور توجه داشته باشند نمایندگان فعلی مجلس که رد صلاحیت شده و یا نمایندگانی که رای نمی آورند در چند ماه پایانی مجلس بسیار خطرناک و زخم خورده هستند و هر گونه سو استفاده و زخمی را ممکن است به ملت وارد کنند
ناشناس۳۳۹۸۸۰۷۰۹:۱۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مردم با اصل انتخابات مشکلی ندارند . اکثریت قریب به اتفاق مردم طرفدار انتخابات و دموکراسی هستند . ولی همه این افراد که وعده های جدید میدن هنوز تو اجرای وعده های قدیمیشون موندن
ناشناس۳۳۹۸۸۰۹۰۹:۱۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مسولان دنبال مشارکت هستند که آمار انتخابات بالا رود از آنطرف بورس را که بیشترین جمعیت کشور در آن حضور دارند ۵۰ میلیون کد بورسی که با خانواده های آنان جمعیت زیادی میشوند از چند ماه قبل تا حالا با ریزش شدید مواجه شده است.
ناشناس۳۳۹۸۸۹۳۱۱:۰۱:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۸
اون تقصیر آقای روحانی است که با وجود هشدار کارشناسان نسبت به سقوط بورس مردم را تشویق به ورود بی حساب و کتاب به بورس کرد
ناشناس۳۳۹۸۹۲۸۱۱:۴۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۸
فقط روحانی تشویق کرد ؟؟؟ فیلم های سخنرانی ها هنوز موجوده هااااا!
ناشناس۳۳۹۸۹۷۱۱۲:۴۴:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۸
عزیز الان 3 ساله دولت و مجلس دست شما است هنوز میخای بگی روحانی؟ خب اگر اینطوری است پس شما این وسط چه کاره ای؟ خود این دولت قول داد گفت سریعا بورس را رونق میدم قولهای ایشون هنوز موجوده فرض می کنیم روحانی بد بوده شما مگه نباید در مورد دولت مستقر پاسخگو باشید؟ عملکرد خود این دولت چیه؟
ناشناس۳۳۹۹۳۵۸۱۹:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مگه همین ها نگفتند بورس را درست می‌کنند چی شد؟! سالی 1 میلیون مسکن چی شد؟مسکن که یک شبه ساخته نمیشه الان 3 سال گذشت.
ناشناس۳۳۹۹۰۱۱۱۳:۱۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۸
دولت روحانی و البته دیگران تشویق کردن که بیایند در بورس ولی دولت روحانی با بیرون کشیدن پول ها به اعتماد عمومی ضربه زد وقتی عموم چیزی از بورس نمی دانند و بالا و پایین شدن آن طبیعی هست و الان هم همه شاخص ها نسبت به آن زمان همه در سود هستند
ناشناس۳۳۹۹۳۲۱۱۸:۵۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۸
پس چرا دولت رئیسی پولای بورسی را پس نداد؟ چرا رونق ایجاد نکرد؟ ادعا این بود که اگر ما بیایم رونق میشه و تحریم اثری نداره و.. بحثی در مورد اینکه می اییم و می گوییم تقصیر دولت قبل بوده نشد اگر قرار بود که بیایند بندازند گردن دولت قبل چرا آمدند؟ اصلا خروجی دولت فعلی چه بوده؟ چون دولت روحانی بد بوده مجوز میشه که دولت فعلی هم جوابگو نباشه؟
ناشناس۳۳۹۸۸۱۵۰۹:۱۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
اتفاقا تاثیر هم دارد
ناشناس۳۳۹۸۸۲۱۰۹:۲۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۸
اگر مسولان بخود نیایند و توزیع ثروت در کشور را که به دو دسته ۴ درصدی و ۹۶ درصدی شده است را اصلاح جدی نکنند مشکلات حل نخواهد شد.
ناشناس۳۳۹۸۸۲۵۰۹:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۸
برخی نمایندگان فعلی مجلس که رانت خودرویی و موضوع ۱۴۰ سکه را شفاف سازی نکردند شانس کمتری برای انتخاب مجدد ندارند
ناشناس۳۳۹۸۸۳۴۰۹:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۸
جمعه با وضو رای خواهیم داد
عبدالله۳۳۹۸۸۴۹۰۹:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۸
افزایش مشارکت در انتخابات نیازمند تغییر اساسی سیاست های کلی نظام خصوصا در سیاست خارجی و تشکیل احزاب واقعی است.
ناشناس۳۳۹۹۲۰۳۱۶:۱۶:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۸
آن وقت چرا تا قبل آمدن دوستانت به خصوص دنبال سیاست خارجه مشارکت ها بالا بود؟!!! ولی نگران نباش این دوره بیشتر از قبل خواهید دید!
ناشناس۳۳۹۸۸۷۱۱۰:۳۵:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مقاله به موضوعی درست اشاره داشته ولی راهکار ارایه شده درست نیست! در همین نوشته صرفا به بیان رابطه با جامعه و به نوعی گفتار درمانی دایمی توجه شده است ولی دیگر مردم گفتار و ارتباط نمی خواهند بلکه مردم عمل می خواهند !
ناشناس۳۳۹۸۸۸۷۱۰:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۸
در انتخابات باید از همه سلیقه ها حضور داشته باشند
ناشناس۳۳۹۸۹۵۴۱۲:۲۰:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
با سلام هر کس حق دارد در انتخابات شرکت کند.
سیدرضا۳۳۹۸۹۹۰۱۳:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
با سلام به نظر می رسد که نویسنده محترم بنابر ملاحظاتی راهکارهای واقعی برای افزایش مشارکت مردم را بیان نکرده.دراینجا به چند نمونه اشاره می شود: -تغییر در سیاست های داخلی وخارجی -توجه به خواست مردم برای رفع تحریم ها -دادن مجوز واردات به خودرو و لوازم منزل برای جلوگیری از رانت ایجاد شده در اثر انحصار ممانعت از واردات -تایید صلاحیت افراد از گروهها واحزاب مختلف
ناشناس۳۳۹۹۴۰۰۲۰:۴۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۸
عزیزم ما که برای رفع تحریم ها به توافق رسیدیم تمام تعهداتمون رو هم عمل کردیم اونا عمل نکردن. چه تعهدی هست اگر دوباره به توافق برسیم به تعهد خود عمل کنند؟؟؟
امید یاوری دارانی۳۳۹۹۱۱۹۱۵:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۸
اگر از دولت مستقر حسن روحانی و دشمن را بگیرید چیزی برای گفتن ندارد. مردم یادشان نرفته که می گفتند تحریم برای ما معنی ندارد و مشکلات ربطی به تحریم ندارد. امده بودند تا مشکلات را برطرف کنند اما مشکلات بیشتر شدند. گرانی و تورم و بیکاری کمبود دارو و بحران اب و برق و گاز و بنزین و ارزاق را مردم با تمام وجود لمس می کنند اما دولتمردان با سخنان نسنجیده درد مردم را بیشتر می کنند . انانکه قصد دارند مردم را به حضور در پای صندوق ترغیب کنند باید بدانند که عملکرد مداوم می بایست در جهت خواست ملت باشد.
حسين۳۳۹۹۲۱۳۱۶:۲۲:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۸
با عملكردتان مردم را به مشاركت بالا دعوت كنيد نه با گفتارتان
ناشناس۳۳۹۹۲۴۹۱۷:۱۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۸
مشکلات موجود در جامعه که قابل کتمان نیست و بسیاری از کاندیداها و حتی مسئولان هم برای اینکه خودشون را تو دل مردم جا کنند، مشکلات را با آب و تاب و غلیظ‌تر هم بیان می کنند، حلقه مفقوده در این بین این است که هیچ کس به علت مشکلات اشاره نمي کند تا مردم قانع شوند.
ناشناس۳۳۹۹۲۷۹۱۸:۰۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸
اصولا برگزاری انتخابات برای انتخاب بهترین ها جهت اداره کشور است بنابراین کسانی که در این فرایند شرکت می کنند باید با اگاهی کامل وارد شوند در غیر اینصورت شرکت انها ممکن است منتج به انتخاب نفراتی شود که شایستگی لازم را نداشته باشند. بنابراین آن چه مهم است کیفیت انتخابات می باشد . تجربه سایر ملل و تاریخ نشان داده کیفیت انتخاب هم فقط از طریق حزبی کردن میسر است.
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. دیدار پزشکیان با رهبر انقلاب

  2. پزشکیان؛ نهمین رئیس جمهور ایران

  3. یک تبریک و چند یادآوری به رئیس جمهور منتخب

  4. رییس‌جمهور جدید چه کارهایی را نباید بکند

  5. تبریک قالیباف به پزشکیان

  6. پیشنهاد یک اصلاح‌طلب برای حضور مخبر در دولت پزشکیان/ تبریک سران کشورها و نامزدهای انتخابات به رئیس‌جمهور منتخب

  7. رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود

  8. اولین واکنش سعید جلیلی به پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات

  9. ظریف: پزشکیان از امروز رئیس جمهور همه مردم ایران است

  10. دلار به کانال ۵۸ هزار تومان بازگشت

  11. آذری جهرمی: امروز روز شکرگزاری ملی است

  12. پیشنهاد محسن رضایی به پزشکیان برای تشکیل «دولت اجماع ملی»

  13. پیام مهم روحانی بعد از پیروزی پزشکیان: مردم در این همه‌پرسی ملی، به تعامل سازنده با جهان و احیای برجام رأی دادند

  14. زاکانی: رئیس‌جمهور منتخب راه خدمت به مردم را پیش بگیرد

  15. امیدواریم راه شهید رئیسی ادامه پیدا کند

  16. تشکر رئیس جبهه اصلاحات از مخبر

  17. مشارکت در انتخابات از ۳۰میلیون رأی عبور کرد

پربحث‌های هفته

  1. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  2. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  3. دیدار پزشکیان با رهبر انقلاب

  4. پزشکیان؛ نهمین رئیس جمهور ایران

  5. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  6. یک تبریک و چند یادآوری به رئیس جمهور منتخب

  7. آغاز توزیع گوشت و کالاهای اساسی به درب منزل تهرانی‌ها

  8. بانک جهانی: کاهش ۶.۲ میلیون نفری تعداد فقرا در ایران در دولت رئیسی

  9. آرای تعیین کننده قالیباف

  10. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  11. بازنگری کنید

  12. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  13. رییس‌جمهور جدید چه کارهایی را نباید بکند

  14. رای‌ندادن دردی را دوا نمی‌کند

  15. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  16. شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

  17. چرا تهران در مقابل کاهش قیمت مسکن مقاومت می کند؟!

  18. رهبر انقلاب: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است/ مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی، پشتوانه است

  19. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

  20. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  21. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  22. جبرائیلی: «جلیلی» برای پایان دادن به حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور آمده است

  23. پزشکیان: هیچ وقت به مردم دروغ نمی‌گویم/ نتوانیم به قول‌ها عمل کنیم از سیاست خداحافظی می‌کنیم

  24. خاندوزی: رشد نقدینگی در دولت سیزدهم به پایین‌ترین میزان ۶۲ سال گذشته رسید

  25. قاضی‌زاده: ‌لیبرال‌های داخلی ‌چشم‌‌ به دست خارجی‌ها دا‌رند

پربحث‌های هفته

  1. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  2. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  3. دیدار پزشکیان با رهبر انقلاب

  4. پزشکیان؛ نهمین رئیس جمهور ایران

  5. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  6. یک تبریک و چند یادآوری به رئیس جمهور منتخب

  7. آرای تعیین کننده قالیباف

  8. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  9. بازنگری کنید

  10. رای‌ندادن دردی را دوا نمی‌کند

  11. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  12. شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

  13. رهبر انقلاب: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است/ مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی، پشتوانه است

  14. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

  15. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  16. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  17. جبرائیلی: «جلیلی» برای پایان دادن به حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور آمده است

  18. پزشکیان: هیچ وقت به مردم دروغ نمی‌گویم/ نتوانیم به قول‌ها عمل کنیم از سیاست خداحافظی می‌کنیم

  19. قاضی‌زاده: ‌لیبرال‌های داخلی ‌چشم‌‌ به دست خارجی‌ها دا‌رند

  20. تبریک قالیباف به پزشکیان

  21. گزارش الف از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

  22. پیشنهاد یک اصلاح‌طلب برای حضور مخبر در دولت پزشکیان/ تبریک سران کشورها و نامزدهای انتخابات به رئیس‌جمهور منتخب

  23. پزشکیان در مناظره با جلیلی: بنزین را گران نمی‌کنیم/ قابل قبول نیست در کشور ۶۰ درصد پای صندوق نیامدند

  24. رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود

  25. پاسخ تند زاکانی به آذری‌جهرمی؛ ننگ بر شما!

آخرین عناوین