رئیس جمهور یا سوپرمن؟!

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4030325022 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
رئیس جمهور یا سوپرمن؟!

در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری به خصوص طی روزهایی که تبلیغات نامزدها در جریان است یک پرسش، مستقیم و غیر مستقیم از نامزدهای این جایگاه مطرح می شود: برنامه شما چیست و برای مشکلات اقتصادی چه راهکاری دارید؟ ناتوانی نامزدها از دادن پاسخ به این پرسش به منزله نقطه ضعفی بزرگ قلمداد می شود اما کمتر درباره معنای برنامه ای که گفته می شود یک رئیس جمهور باید برای اداره کشور داشته باشد صحبت شده است.  

پرسش از این برنامه به صورت کلی و منطقی درست و بجاست و نامزدهای ریاست جمهوری نباید در بیان سخنان خود با مردم به طرح دوباره مشکلات بپردازند. مشکلات را مردم بهتر از نامزدها می دانند چرا که اگر نامزدها از این مشکلات صرفا  «خبر» دارند و مطلع اند اغلب مردم آن را به تمام وجود حس می کنند . با این حال آیا برنامه داشتن رئیس جمهور به معنای دانستن راه حل های تمام مشکلات و ارائه راهکارهای حل آن - آن هم مشکلاتی که بعضا چند دهه تداوم داشته- در مدت زمانی کوتاه است؟! مشکلاتی که چند رئیس جمهور قبلی نیز طی چند دهه از پس آن بر نیامده اند؟! 

آیا برنامه داشتن رئیس جمهور یعنی او باید چیزهایی جدید در آستین داشته باشد و ناگهان بخواهد آن ها را بیرون بیاورد و مردم را شگفت زده کند؟! 

آیا این انتظار، خودش نامزدها را به ورطه سردادن وعده های ناشدنی نمی کشاند؟! 

اساسا در ساحت سیاست ایرانی که احزاب درست و درمانی وجود ندارند که در همه روزهای سال به این موضوعات فکر کنند  و تیم  تحقیقاتی که به این موضوعات بیندیشند غایب است و  سیاست به شکل موسمی و صرفا در رقابت های انتخاباتی معنا دارد این انتظار آن هم به این سفت و سختی آن تا چه حد واقع بینانه است؟! 

البته که در برخی حوزه ها که مستقیم به اراده و طرز فکر رییس جمهور و همراهانش باز می گردد می توان انتظار داشت نامزد ریاست جمهوری شفاف و روشن بگوید در این حوزه ها می خواهد چه کند. مثلا آیا موافق فیلترینگ موجود اینترنت و فضای مجازی است یا خیر، وضعیت را در صورت رای آوردن تغییر خواهد داد. هرچند حتی در این زمینه ها نیز رئیس جمهور نمی تواند فراتر از قوانین موجود و خودسرانه عمل کند اما دستکم می تواند چیزهایی روشن و مشخص درباره موافقت و مخالفتش بگوید و اینکه می خواهد با توجه به قوانین در این حوزه چه کند که تغییراتی حاصل شود. اما درباره سایر مشکلات بزرگ و پیچیده نظیر ناترازی ها در حوزه های مختلف اقتصادی یا نابرابری های گسترده چنین نیست که از نامزد ریاست جمهوری انتظار داشته باشیم که او کلیدی از جیبش دربیاورد و بخواهد بعد از ورود به پاستور آن را در قفل همه این مشکلات بیندازد و تمام! و اگر چنین کلیدی را به مردم نشان نداد پس او نمی تواند کاری از پیش ببرد! به یاد داشته باشیم صرف اداره امورات روزمره جاری کشوری 80 میلیونی و پهناور بدون در نظر گرفتن اقدامات توسعه ای و حل چالش های مزمن یاد شده نیز خودش کاری است کارستان. 

متاسفانه چنان برنامه و شاه کلیدی که قفل همه مشکلات را باز کند وجود ندارد و هر کس مستقیم و غیر مستقیم ادعا کند با چند اقدام ساده می توان چنین کرد حتما از صداقت بی بهره است. 

برخورد واقع بینانه این است که از نامزدها بخواهیم بگویند از نظر آنان مهمترین مشکل کشور چیست و آنان با توجه به اولویت بندی ها به طور نسبی بگویند در صورت در دست گرفتن قوه مجریه تا چه میزان این مشکل را برطرف خواهند کرد.  قرار نیست یک رئیس جمهور به تنهایی و طی چند سال «همه» مشکلات تاریخی و ریشه دار را با درآوردن یک کلید از جیبش حل کند. رجل سیاسی، سوپرمن نیست. او باید با تمرکز بر روی یک مشکل بزرگ بتواند پس از چند سال یا آن را کاملا حل کند یا به سمت بهبود کامل هدایت کند. صدالبته چنین برخوردی به دلیل فرهنگ سیاسی غلط موجود جاذبه ای برای رای دهندگان سرخورده و به حق متوقع که سال به سال مشکلاتشان بیشتر و عمیق تر شده ندارد اما بدبختانه تنها راه درست برخورد با مشکلات در پدیده های انسانی و اجتماعی است که راه حل شان ذاتا تدریجی و توام با آزمون و خطاست.

اگر چنین نگاهی در همه روسای جمهور وجود می داشت طی چند دهه و به تدریج افق روشنی پدیدار می شد و خبری از سرگردانی در مداربسته وعده های بی سرانجام هم نبود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۸۱۲۱۰۹:۵۱:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۲۵
سوپرمنی وجود ندارد. باید واقع بین بود. هرکی اومد گفت من تحریم ها رو برمیدارم و دلار و میکنم ۱۰ هزار تومن و اینجا رو میکنم اروپا و از این حرفهای صدمن یه غاز بدانید حرف مفت میزند و فقط میخواد رای جمع کنه.آمریکا تحریم ها را برنمیدارد. باید به توانایی های داخلی نکیه کنیم راه دیگری نداریم.
ناشناس۳۵۱۸۱۷۹۱۱:۰۰:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۲۵
انتخاب بهترین رییس جمهور آن است که بهترین فرد از نظر مدیریتی انتخاب شود که بتواند با مدیرت صحیح کشور را گل و بلبل نماید
ناشناس۳۵۱۸۱۸۰۱۱:۰۱:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۵
اصلا کار یه فرد نیست ، مسئله اساسی تر از این حرفهاست یه فکر اساسی باید بشه.چطور انتظار دارید که یک نفر بیاد درستش کنه.
ناشناس۳۵۱۸۱۸۱۱۱:۰۱:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۲۵
باید به کاندیدایی رای داد که قیمت دلار را 10 برابر نکند.
ناشناس۳۵۱۸۱۸۴۱۱:۰۳:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۲۵
دوست عزیز ، رئیس جمهور باید از گماردن مدیران ناتوان در مسئولیتها بپرهیزد.
ناشناس۳۵۱۸۱۹۱۱۱:۱۰:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۵
مشکل با رئیس جمهور حل نمیشه یخورده عمیقتر نگاه کنیم مسئله فرهنگی هست چرا بعضا ریاکاران هر روز قدرتمند تر می شوند.
ناشناس۳۵۱۸۲۰۱۱۱:۱۹:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۲۵
رییس جمهور باید برای هر یک از امور مملکت با استفاده از صاحب نظران همان امور بهترین افراد را انتخاب کند این میشود رییس جمهور خوب که از نظر عقلانی سوپر من است و نه از نظر جسمی و سخنرانی
ناشناس۳۵۱۸۲۵۵۱۲:۰۴:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۲۵
این همه کشور در دنیا تحریم نیستن فقط تحریم شما بر داشته نخواهد شد ؟
علي هاشمی۳۵۱۸۳۰۴۱۳:۲۱:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۵
سلام بر ياران الف برادر عزیز . هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند مستقل از مراودات بین المللی و خارجی و گردش مالی و سرمایه گذاری خارجی از حیث فن آوری یا مالی بصورت جزیره‌ای محصور شده کار و اداره شود. نگویید که الان داریم نفت می‌فروشیم و پولش را می‌آوریم. چین الان با تخفیف بالا و انحصاری با هماهنگی آمریکا اجازه خرید نفت از ایران رو دارد . بخش خصوصی ما توان یاری رسوندن به اقتصاد رو ندارد چون دور زدن تحریم‌ها نرخ کالا و خدمات را چند برابر می‌کند.
ناشناس۳۵۱۸۳۱۲۱۳:۲۷:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۲۵
هرکی اومد گفت من تحریم ها را بر میدارم بدانید کاسب تحریم هست و با این وعده می خواهد رای مردم را جمع بکند.
ناشناس۳۵۱۸۳۴۱۱۴:۰۶:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۲۵
عزیز جان از جمله تواناییهای داخلی مورد نیاز مدیران سالم و کار بلد است که کم داریم .
ناشناس۳۵۱۸۳۴۷۱۴:۱۶:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۲۵
این همه ساله در شرایط تحریم و نداشتن مسئولان توانمند هستیم به کجا رسیدیم کی قراره برسیم عمر ما که گذشت با شعار و وعده
ناشناس۳۵۱۸۳۶۰۱۴:۲۸:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۵
چه ربطی داره مگه ماهاتیر محمد، لی کوان یو و شی‌جی‌پینگ سوپرمن بودند نه رییس جمهور اگه قدرت دست اهلش بیفته سوپرمن هم می‌بینید.
ناشناس۳۵۱۸۵۰۳۱۷:۵۰:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۲۵
تا معنی تکیه به توان داخلی چه باشد. اگر معنی آن قطع رابطه با دنیاست حتی آمریکا و چین هم نمیتوانند با تکیه با توان داخلی روزکار بگذرانند.
ناشناس۳۵۱۸۱۴۵۱۰:۲۷:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۲۵
واقعیت این است که ۴۵ سال از انقلاب گذشته و رئیس جمهور جدید کشور را تا آستانه ۵۰ سالگی هدایت میکند . اقتصاد بسیاری از کشورها ظرف ۵۰ سال اخیر شکوفایی بسیار زیادی پیدا کرده و این حق مردم ایران است که با این همه فداکاری حداقل یک ثباتی در اقتصاد احساس کنند نه اینکه هر روز التهاب و هر روز واقعا نگران فردا و هر روز بد تر از دیروز باشد . چین ، کره جنوبی ، ترکیه و خیلی کشورهای دیگر را ببینید ظرف ۵۰ سال اخیر از کجا به کجا رسیده اند .
ناشناس۳۵۱۸۱۶۳۱۰:۳۸:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۲۵
هر كدام از كانديداها بدانند اگر وعده اي بدهند و نتوانند عمل كنند ، مردم را مایوس کرده اند.
ناشناس۳۵۱۸۲۱۳۱۱:۳۶:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۲۵
--- انتخابات امر مهمي است برادر ! انتخابات بايد آرماني باشد ... آرمانهاي مردم را در نظر بگيرد ... تحقق آرمان هاي ملت ... حالا آرمان هاي مردم چه باشد ؟ ... معلومه برادر ! تحقق كرامت انساني مردم ... مردمي كه خليفة الله هستند ... اشرف مخلوقات هستند ، مردمي كه شيخ اجل فرموده : « رسد آدمي به جايي كه به جز خدا نبيند بنگر كه تا چه حد است مقام آدميت » !! بله برادر ! بايد مقام شامخ انساني و مردم در نظر گرفت ... وقتي اين طور شد ديگه من نوعي دغدغه آب و نان نخواهم داشت ... دغدغه « گوشت » نخواهم داشت ... اصغر آقا ! يك چيزي ميگم قبول بفرما ! و آن اين كه انتخابات مي تواند حتي « تقدس » هم داشته باشد ! ... حرمت و تقدس انتخابات بايد حفظ شود ... اين « انسان » است كه حق انتخاب دارد ! و گرنه ديگر مخلوقات راه شان از پيش تعيين شده است ! از مسير شان تخطي نمي كنند ولو به اندازه يك سانت ! ... ديگر مخلوقات « انتخاب گر » نيستند ! و هيچ وقت انتخابات بر گزار نمي كنند ! ... اين امتياز ، مخصوص ما آدميان است ! ...پس با اين حساب انتخابات مقدس است ! ... اين است كه بنده معتقدم تقدس انتخابات بايد حفظ شود ! ... نبايد در انتخابات وعده هاي پيش افتاده به مردم داد ... عرض كردم بايد حرمت انتخابات حفظ شود ! ...
ناشناس۳۵۱۸۲۱۹۱۱:۴۲:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۲۵
-- حالا سوپرمن كي باشه ؟ ... وعده سوپرمني چه باشه ؟
ناشناس۳۵۱۸۲۳۷۱۱:۵۰:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۲۵
وعد های پوچ دوام نخواهد داشت نسل جدید با وجود تکنولوژی و دیدن همه جای دنیل مقایسه خواهد کرد .
ناشناس۳۵۱۸۲۶۵۱۲:۱۳:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۲۵
باید یک هدف مشخص کنه وهمه انرژی شو بذاره وامکانات درکشور را به خط کنه مثلا حوزه مسکن را در اولویت قراربده چهاریاهشت سال مشکل یارفع میشه ویا به حداقل میرسه ، چهار سال دیگه رییس بعدی روی درمان فوکوس کنه چهارسال مشکلات دارو ودرمان حل میسه ، روسای جمهور ما همه هندوانه ها باهم بلند میکنن هیچکدام هم به نتیجه نمیرسه، قیمت ارز، بورس ، خودرو ،تحریم ها مسکن ، راه ، حمل ونقل وفرهنگ وحجاب و سینما و مهاجرت و .... همه را میخواهند باهم حل کنن، بهبود هیچ موردی توسط مردم لمس نمیشه
ناشناس۳۵۱۸۳۳۸۱۴:۰۴:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۵
اگر نویسندۀ مقاله همچون من و میلیونها ایرانی دیگر دلش برای ایران و نسلهای آینده می سوزد در درجۀ اول باید بپذیرد کاری که می گویم باید انجام شود . یک آتش نشان که وقتی وارد یک مکان در حال سوختن می شود اول جریان گاز و برق را قطع می کند . الغرض تمام افرادی که طی 35 سال گذشته با افکار و عقایدشان باعث این اوضاع شده اند باید از سپهر سیاسی ایران حذف شوند ( اصلاح طلب و اصولگرا هم ندارد ) .بروند و دست از سر ملت بردارند . ب
باهر۳۵۱۸۳۵۷۱۴:۲۵:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۲۵
شاه کلید حل مصایب عظمای مردم ایران و بلاهای جانکاه توده مردم که حاصل عملکرد مخرب مدیران ناشایست می باشد فقط و فقط شایسته سالاری و شفافیت و قانون‌گرایی می باشد که بایستی در مملکت حاکم شود تا اوضاع هرج و مرج موجود سامان یابد. دومین مساله حیاتی اقدام عاجل برای رفع تحریم های خودساخته و پایان دشمن تراشی ها می باشد تا در بازارهای دنیا و سرمایه انها و مدیریت آنها بر روی ایران باز شود و بتوان این اقیانوس نعمتهای خداوندی را از قوه به فعل دراورد و در مملکت رونق و‌رفاه و پیشرفت ایجاد کرد.
شهاب۳۵۱۸۴۰۷۱۵:۴۸:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۵
وعده سرخرمن برای رد شدن از پل.
ناشناس۳۵۱۸۴۶۹۱۷:۱۰:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۵
در این سال‌ها هر رئیس جمهوری کارهایی را انجام داده مرحوم رفسنجانی به نوعی خدمت کرد جناب خاتمی توسعه سیاسی را پیش گرفت آقای احمدی نژاد به گونه ای دیگر و آقایان روحانی و شهید رئیسی هم به نوعی دیگر مهم اینست که همه این روسا می‌خواستند در حد اختیاراتشان کاری کنند.
ناشناس۳۵۱۸۷۹۴۲۳:۰۴:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۵
راهش اینه که فقط به داخل تکیه کرد و صادرات غیرنفتی رو افزایش داد و با کشورهای همسایه تا جای ممکن،خوش رفتاری کرد آمریکا هم احتمالا ترامپ میاد و تحریم هارو تشدید میکنه و باید برنامه ای داشت تا کمر مردم بیشتر از این خم نشه بالاخره زمان میبره تا وابستگی اقتصاد به نفت از بین بره ولی امکان پذیر هست
ناشناس۳۵۱۸۸۷۷۰۰:۳۰:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۲۶
-- اصغر آقا ! « مشكلي نيست كه آسان نشود » ! -- عجب ! ميگم كه اين قاعده و يا فرمول كه ميگه : مشكلي نيست كه آسان نشود ، در همه زمانها و همه مكانها مصداق دارد ؟ .. بله ؟ --- در همه مكانها آري .... مصداق دارد اما در همه زمانها نه ! ... بيشتر در زمان انتخابات و تبليغات انتخاباتي است كه همه مشكلها ، به راحتي آسان مي شود ، حتي يك شبه ! ... حتي اگر مشكل از توع معادله پنج مجهولي باشد ! به راحتي أب خوردن ! ... اما در همه مكانها مصداق دارد ! در تمامي 200 ممالكي كه روي اين كره ارض شرف حضور دارند ! ... پس در همه مكانها و بخصوص در زمان انتخابات در هر بلاد و مملكتي : مشكلي نيست كه آسان نشود !! --- عجب ... عجب ... عججب ! --- نه عججب برادر ! ... چه عججبي ؟!
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. وقاحت غربی!

  6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  18. زنگِ زور!

  19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  20. هنوز وقتش نرسیده؟!

  21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

پربحث‌های هفته

  1. پرخاش با چشمان بسته!

  2. وقاحت غربی!

  3. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  4. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  5. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  6. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  7. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  8. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  10. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  11. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  12. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  13. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  14. قمپوزسيون!

  15. پزشکیان: جنگ طلب نیستیم/برای دفاع از حقوق مردم ایران به سازمان ملل می‌روم

  16. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

  17. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

  18. تذکر دو نماینده مجلس در مورد «حادثه تروریستی لبنان»: تجهیزات«موتورولا» را وارد نکنید

  19. حزب‌الله: اسرائیل مسئول انفجارهای لبنان است/ دشمن را قصاص خواهیم کرد

  20. نخستین بیانیه حزب‌الله پس از انفجار پیجرها در لبنان

  21. رسایی: صداوسیما مجری پاسخگو به هتاکی شبکه آذربایجان را برگرداند

  22.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

  23. مطهری: با پیشنهاد پزشکیان، اثری از اسراییل نخواهد بود

  24. ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان/ تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

  25. پزشکیان یک‌شنبه عازم نیویورک می‌شود

آخرین عناوین