اغتشاشات آبانماه با آشوب‌های آمریکا چه فرقی دارد

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990313057 ۱۰۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
اغتشاشات آبانماه با آشوب‌های آمریکا چه فرقی دارد

در ده ها شهر حکومت نظامی برقرار است. از گوشه گوشه این شهرها شعله های آتش و دود زبانه می کشد، ساختمان ها و ماشین های بسیاری طعمه حریق شده اند و فروشگاه های بسیاری غارت شده است، خودروها و نفربرهای نظامی در خیابان ها رژه می روند و کف خیابان ها مملو از سنگ و خون و شیشه های خرد شده است. اشتباه نکنید! این تصاویر آخرالزمانی متعلق به یکی از شهرهای سوریه نیست و نه هیچ یک از شهرهای عراق و لبنان و ایران و ونزوئلا. تصاویری نیست که امثال دونالد ترامپ، جان بولتن، مایک پمپئو و برایان هوک منتظر بودند از هزاران کیلومتر آنسوتر از مرزهای خودشان ببینند. بالعکس، تصاویری است که این روزها باید از بالکن های کاخ سفید نظاره گر آن باشند. 

پرواضح است که برای مردم آمریکا، مرگ جرج فلوید تنها یک جرقه است. انبار باروت خشم مردمی که در آمریکا منفجر شده است محصول انباشت ده ها سال فقر و بی عدالتی در کشورهای لیبرال سرمایه داری است و به ویژه در ایالات متحده است. کشوری که مالیات های مردمش را به جای آنکه خرج رفاه و سلامتی و پیشرفت آن ها کند، صرف مداخلات گسترده خارجی خویش از جمله پروژه سوریه سازی کشورهای محور مقاومت می نماید. شاید اگر تمرکز خود را به جای آشوب سازی در ایران و عراق و لبنان معطوف به مسائل ملت خود کرده بودند اکنون اینطور درگیر آشوب درونی نمی شدند، اینگونه در برابر بحران کرونا زانو نمی زدند و این حجم از فقر و بیکاری را به ملت خود هدیه نمی کردند. شاید اگر بجای "فشار حداکثری" بر روی ایران، رفاه و عدالت حداکثری درون آمریکا را پی میگرفتند اکنون روزهای بهتری داشتند.  

البته تفکر لیبرالی که این حجم از تنفر را در غرب تولید کرده است در ایران خودمان و در عراق و لبنان هم می تواند اینگونه کند. حوادث دیماه 96 و آبان 98 را شاید بتوان تا حدی از همین دریچه تفسیر کرد. گویی همین موضوع سبب شد تا برخی فعالان سیاسی به جمهوری اسلامی طعنه زنند که حق انتقاد از آمریکا را ندارد. البته اینکه عملکرد مسئولان سیاسی و نیروهای امنیتی ما در جریان اغتشاشات یاد شده چگونه بوده است قطعا مسئله ای است که باید مورد کند و کاو و اصلاح قرار بگیرد. این مسئله مهمی است که کوتاهی یا عدم شفافیت در خصوص آن سزاوار مؤاخذه است. از آنسو اما، اینکه اغتشاشات در ایران را هم سنگ آشوب ها در آمریکا و دیگر کشورهای غربی قرار دهیم هم اشتباهی راهبردی است. 

اولین اشتباه عدم توجه به این موضوع است که آن دسته از تفکرات و سیاست های لیبرالی که شورش به اصطلاح گرسنگان را در نقاط مختلف جهان به دنبال دارد، در جهان غرب به عنوان ایدئولوژی غالب مرکزیت دارد ولی در جمهوری اسلامی عاریتی است. عیان است که انقلاب اسلامی به مقابله با همین سیاست های لیبرالیستی برخاسته ولی اکنون بعضاً گرفتار مسئولانی است که غرب را قبله آمال خویش قرار داده و به جای خداباوری، کدخدامحوری پیشه خود ساخته اند. این مسحورشدگان در بهشت خیالی غرب در ایران و عراق و لبنان، با پیروی گام به گام از نسخه های غربی، بذر بی عدالتی و نارضایتی می کارند و سیاستمداران غربی را به وقوع "تابستان های داغ" و فروپاشی جبهه مقاومت، امیدوار می کنند.

اما دومین اشتباه راهبردی، یکسان پنداشتن وضعیت کشوری که هیچ دشمن قدرتمندتری از خود ندارد با کشوری است که مجموعه ای از قدرتمندترین و ثروتمندترین دولت های جهانی به علاوه امپراتوری صهیونیسم علیه آن دسیسه می کنند. چگونه می توان در وقوع آشوب و نارضایتی، وضع کشوری را که تحت بی سابقه ترین تحریم های بین المللی و پروژه فشار حداکثری است با کشور اعمال کننده همین تحریم ها و فشارهاست یکی دانست!؟ چگونه می توان وضع کشوری را که تحت بزرگترین تهاجم رسانه ای و عملیات روانی تاریخ است با کشوری که مالک صدها رسانه هدایت کننده این ابرپروژه تبلیغاتی است یکی دانست!؟ چگونه می توان وضع کشوری که از مسلحین نبردهای میدانی گرفته تا بالاترین سطوح تصمیم سازی تحت پیچیده ترین عملیات های نفوذ است با کشوری که تامین کننده هزینه های گزاف این عملیات است، یکی دانست!؟ چگونه در برخورد با اغتشاشات می توان از این دو کشور انتظارات یکسان داشت!؟ فقط کافیست به این سؤال بیاندیشیم که چرا در اغتشاشات دی 96 و آبان 98 در ایران، از همان ابتدا معدود افراد آموزش دیده ای به اسلحه خانه ها هجوم برده و تیراندازی از داخل معترضان را شروع کردند اما در آمریکا، مردم هنوز سلاح هایشان را از خانه ها خارج نکرده اند!؟ چرا برخلاف آمریکا، در حوادث آبان ماه ایران، زیرساخت های اساسی هم مورد تعرض قرار می گرفتند و چرا آتش زدن بر غارت کردن ارجح بود!؟

البته که نفی ظالم بزرگ بیرونی بدون نفی ظالم های کوچک داخلی راه به جایی نخواهد برد ولی مبادا که در متمایز ساختن جریان حق با جریان باطل، دچار لغزش شویم که تجربه چهل ساله نشان داده انتهای چنین لغزشی پناه بردن به دامان همان استکبار جهانی است. اکنون جهان پا به دروان نوینی از حیات تمدنی خویش می گذارد. اگر بحران کرونا نتوانست چشمان مسحور شده را از خواب بیدار کند، شاید آشوب های کنونی آمریکا بتواند پرده از حقیقت پوشالین غرب برای طرفداران پروپاقرصش کنار زند.    

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۰۴۵۷۰۰:۲۱:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
واقعا جهان باید به دنبال نظم دیگری باشد که آزادی و کرامت انسان همزمان رعایت شود از جمله ایران
ناشناس۱۴۷۰۸۵۹۱۲:۲۸:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
نتیجه این تحلیل: ما خیلی خوبیم
راه۱۴۷۱۰۵۵۱۵:۵۴:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
بعضیها فکر میکنن منظور از آزادی ولنگاری و بی بندوباریست!! همین چیزی که داریم میبینیم _____ اغلب کسانی که مدافع واژه‌ی آزادی هستن قائل به بی بندوباریند یعنی منحرف از کرامت و عقلانیت هستن _____ در واقع هر آزادی نمیتونه دوش به دوش کرامت و یا منجر به کرامت بشه
ناشناس۱۴۷۱۰۹۴۱۶:۵۹:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
نتیجه این تحلیل: اینقدرها هم که میگن اونا خوب نیستن! اینقدرها هم گه میگن ما بد نیستیم!
ناشناس۱۴۷۱۰۹۷۱۷:۰۳:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
#ذهن_های_کپی_پیستر وقتی حرفی برای گفتن ندارن از این جملات تکراری استفاده میکنن: پس ما خیلی خوبیم! پس اینجا بهشته! پس اینجا همه چی گل و بلبله! یعنی قبول کردن اینکه آمریکا بهشت نیست و اینجا جهنم نیست اینقدر مشکله!؟!؟
ناشناس۱۴۷۱۲۷۶۲۰:۳۲:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
یعنی همین که آمریکا بهشت نیست و ایران هم جهنم نیست نشون میده که ایران و آمریکا از نظر رفاه، آزادی‌های مدنی، آزادی مطبوعات، آزادی انتخابات، سیستم قضایی، امنیت شغلی، تأمین اجتماعی و موارد دیگه برابرند یا فاصله‌ی چندانی ندارند؟!
ناشناس۱۴۷۰۴۶۶۰۰:۳۲:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
و دیگر اینکه درگیری ها درایران ملقمه ای از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و سوءمدیریت مسئولین و محدودیت های اجتماعی و ....بود. در گیری های آمریکا به جهت "اختلاف در رنگ پوست" است یعنی واضح ترین و اولین اصول و حیات انسانی است.
ناشنانس 900۱۴۷۰۴۶۸۰۰:۳۳:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۱۵
تنها تفاوتی که داره اینه که مرغ همسایه غازه
میرزاییی۱۴۷۰۴۷۲۰۰:۳۶:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۵
اتفاقا دولتی که تحریم است به حمایت مردمش بیشتر محتاج است و نباید با بیرحمی و بی بصیرتی و با تصمیم های برخی نا اهلان داخلی مردم را به کشتن بدهد و انبوهی را از خود بیگانه کند و دو دستگی و تفرقه را گسترش بدهد مگر اختلاف بهای بنزین چقدر ارزش داشت؟
دانشجو۱۴۷۱۸۷۱۱۴:۰۳:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۱۶
مشکلات داخلی ما تقصیر کسانی است که الگوی آمریکایی نئولیبرالیسم را در داخل کشور اجرا میکنند و آنها همین گروههای غربزده هستند و واقعاً اگرسیستم ظالمانه سرمایه سالار اصلاح نشود صد البته که ایران هم مشکلاتش همانند آمریکا عمیق خواهد شد. ملت باید به خود بیاید و دیگر به کسانی که افتخارشان غربزدگی و الگوگیری از آنهاست فرصت اعمال قدرت ندهد.
ناشناس۱۴۷۰۴۷۹۰۰:۴۲:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
فرقش اینه که نه مثل چین تانک به خیابان اومد و نه مثل آمریکا حکومت نظامی شد
ناشناس۱۴۷۰۸۲۹۱۲:۰۴:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱۵
نه اینترنت قطع شد
ناشناس۱۴۷۰۹۸۹۱۴:۳۰:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
هم چین هم آمریکا اینترنت قطع کردند
ناشناس۱۴۷۱۴۰۶۲۳:۲۳:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
مرجع و رفرنس خبری بده
ناشناس۱۴۷۱۰۱۰۱۴:۵۰:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
نه کسی کشته شد
ناشناس۱۴۷۱۱۶۶۱۸:۰۸:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۱۵
خودشون می گویند کشته شدن ولی غرب زده های داخلی......
ناشناس۱۴۷۰۴۸۲۰۰:۴۵:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
فرقش اینه که مردم آمریکا حتی اون عصبانی هاشون عاقلن و گول نفوذیای خارجی رو نمیخورن ولی تو ایران تحت تاثیر گروه های مختلف خارجی قرار میگیرن و معلوم نمیشه کی به کیه. البته شرایط کشورا با هم فرق میکنه
ناشناس۱۴۷۰۴۸۳۰۰:۴۶:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱۵
منکه شدیدا تحت تاثیر این تحلیل قرار گرفتم!
سید۱۴۷۰۴۹۵۰۱:۰۳:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
اون نژاد این اقتصاد
ناشناس۱۴۷۰۸۹۰۱۲:۴۸:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۵
بحث نژادپرستی و سیاه و سفید نیست . بحث کشته شدن بی ضابطه یک انسان است . اگر نژاد پرستی رواج داشت ؛ اوبامای سیاه پوست ، رئیس جمهور آمریکا نمیشد
ناشناس۱۴۷۰۵۰۰۰۱:۱۱:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
شما اگر بیل زنید باغچه خودمون را بیل بزنید .
عمران۱۴۷۰۵۰۳۰۱:۲۰:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
آیا خود را حق پنداشتن و حتی نگاه نکردن به دنیا و نیاموختن از سرنوشت دیگران تفاوتی دارد؟ اگر جویای حق هستی صداهای مختلف را بشنو شاید صدای کسی از تو به حق نزدیکتر باشد. جویای حق بودن بهترین و درستترین کار است
کاوه۱۴۷۰۵۰۵۰۱:۲۲:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
آینه چون رخت بنمود راست خود شکن آینه شکستن خطاست اینها بخاطر یک عمر تبعیض نژادی و بردن و خوردن افراد ساده و مظلوم است . نباید اجازه داد کنترل کشوری دست یک دولت خارجی بیافتد در اینصورت مثل کلیه دولتهای وابسته به دولتهای خارجی هر زمان که اراده کنند آنها را عوض خواهند کرد .
ناشناس۱۴۷۰۵۱۲۰۱:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۱۵
چرا توجیه می کنید؟
شهروند۱۴۷۰۵۱۹۰۱:۴۸:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
رسانه ها حق اظهارنظر مستقل نداشتن
ناشناس۱۴۷۰۵۲۹۰۲:۲۱:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
نویسنده مطلب مثل اینکه در این دنیا زندگی نمیکنه قبل از کرونا که آمار بیکاری در آمریکا در طی ۲۰ سال گذشته به کمترین حد خودش رسیده بود، غیر از اینه؟؟ و کاهش بیکاری یعنی کاهش فقر و در عوض در ایران آمار بیکاری و فقر و زباله گردی و هزاران مشکل دیگه رو ندیدید؟؟ من طرفدار وطن خودم هستم و طرفدار آمریکا نیستم ولی در نوشتن مطلب به شعور مخاطب احترام بزارید و مطالب خلاف حقیقت ننویسید
احسان۱۴۷۰۹۵۸۱۴:۰۱:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
مشکل فقر مردم ما، تفکر آمریکایی برخی مسئولین هست.
ناشناس۱۴۷۱۲۸۰۲۰:۳۵:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۵
تفکر آمریکایی که تو خود آمریکا رفاه آورده نمی‌دونم چطوری تو ایران می‌تونه فقر بیاره؟!
ناشناس۱۴۷۱۵۲۷۰۸:۱۰:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۱۶
بسم الله الرحمن الرحیم بقره وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ ﴿۸﴾و برخى از مردم مى‏ گويند ما به خدا و روز بازپسين ايمان آورده‏ ايم ولى گروندگان [راستين] نيستند (۸) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ ﴿۹﴾با خدا و مؤمنان نيرنگ مى‏ بازند ولى جز بر خويشتن نيرنگ نمى‏ زنند و نمى‏ فهمند (۹) فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ﴿۱۰﴾در دلهايشان مرضى است و خدا بر مرضشان افزود و به [سزاى] آنچه به دروغ مى گفتند عذابى دردناك [در پيش] خواهند داشت (۱۰) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿۱۱﴾و چون به آنان گفته شود در زمين فساد مكنيد مى‏ گويند ما خود اصلاحگريم (۱۱) أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿۱۲﴾بهوش باشيد كه آنان فسادگرانند ليكن نمى‏ فهمند (۱۲) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۱۳﴾و چون به آنان گفته شود همان گونه كه مردم ايمان آوردند شما هم ايمان بياوريد مى‏ گويند آيا همان گونه كه كم خردان ايمان آورده‏ اند ايمان بياوريم هشدار كه آنان همان كم‏خردانند ولى نمى‏ دانند (۱۳) وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ ﴿۱۴﴾و چون با كسانى كه ايمان آورده‏ اند برخورد كنند مى‏ گويند ايمان آورديم و چون با شيطانهاى خود خلوت كنند مى‏ گويند در حقيقت ما با شماييم ما فقط [آنان را] ريشخند مى ‏كنيم (۱۴) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿۱۵﴾خدا [است كه] ريشخندشان مى ‏كند و آنان را در طغيانشان فرو مى‏ گذارد تا سرگردان شوند (۱۵)
ناشناس۱۴۷۰۵۳۵۰۲:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
متن عالی بود
ناشناس۱۴۷۰۵۴۱۰۳:۰۸:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
انصاف داشته باشید لیوان نصفه پری دارد و هم نصفه خالی ، فقط نصفه پر خودمان و نصفه خالی انها را نبینید
ناشناس۱۴۷۰۵۴۲۰۳:۰۹:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
فرقش در قطع اینترنت بود و آمار کشته ها
ناشناس۱۴۷۰۷۱۰۱۰:۱۶:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
اشتباهی مثبت دادم
ناشناس۱۴۷۱۰۰۷۱۴:۴۵:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
من برای جبران خسارت شما اون یه منفی را دادم ! تا آمار منصفانه باشد !
ناشناس۱۴۷۱۳۳۴۲۱:۳۹:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
اونجا هم اینترنت قطعه. غرب پرست واداده
ناشناس۱۴۷۰۵۴۸۰۳:۱۶:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
در رفتار پلیس
بی نام۱۴۷۰۵۵۱۰۳:۲۰:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
واقعا بی ربط نوشتید!
ناشناس۱۴۷۰۵۵۲۰۳:۲۰:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
اینجا درد معیشت بود و اونجا خوشی بیش از حد زده زیر دلشون
عابد۱۴۷۰۹۳۱۱۳:۳۸:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
از انار مرگ کرونا شون، مردمش از خوشی دارن میمیرن....
ناشناس۱۴۷۰۵۶۰۰۳:۲۹:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
يعني عاشق اون مبادا گفتنت شدم خيلي دوست دارم از نزديك ببينمت
کریم ۲۱۴۷۰۵۸۱۰۶:۱۶:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
زیبا . جامع و کامل
علی۱۴۷۰۵۹۳۰۷:۰۶:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
فرقش این هست در آمریکا اینترنت و شبکه های اجتماعی قطع نشد خبرنگاران آزادانه خبر مخابره می کنند آنجا فقط پلیس مداخله می کنو
ناشناس۱۴۷۰۶۹۶۰۹:۵۹:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱۵
تو آمریکا هم اینترنت قطع شد وهم ارتش بعد از70 سالحکومت نظامی اعلام کرده
ناشناس۱۴۷۰۷۲۹۱۰:۴۶:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
میشه بفرمایید اینترنت کجا قطع شد ‌.. همه ی خبر های تظاهرات و بزن بزن ها با پلیس را خود رسانه های آمریکایی پوشش دادند‌‌‌‌. قطع کردن اینترنت در امریکا به راحتی امکان پذیر نیست چون مثل ایران انحصار وجود ندارد.
ناشناس۱۴۷۱۰۴۳۱۵:۴۰:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
بسیاری از سرورهای جهان در امریکا هستند اگر اینترنت امریکا قطع بشه همینجا در داخل هم اختلال خواهیم داشت اینترنت امریکا قطع نشده ادم باید از خدا بترسه
ناشناس۱۴۷۰۷۳۷۱۰:۵۵:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
شبکه اجتماعی قطعی نشد بلکه اینترنت قطع شده
ناشناس۱۴۷۱۰۴۶۱۵:۴۲:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
IQ !!!! برقراری شبکه های اجتماعی در بستر برقراری اینترنت است
ناشناس۱۴۷۱۱۶۸۱۸:۱۱:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۱۵
ای کیو جان اینترنت فقط شبکه اجتماعی نیست و یکی از زیر مجموعه اینترنت است!!!
ناشناس۱۴۷۱۴۲۶۲۳:۴۱:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
کجای آمریکا اینترنت قطع شده؟
ناشناس۱۴۷۰۵۹۴۰۷:۰۷:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۵
تبعیض عدالت خودی و غیر خودی فقر و بیکاری و غیر قابل پذیرفتن انتقاد و ریاکاری
ناشناس۱۴۷۰۵۹۵۰۷:۰۷:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
ایراد خیلی شفاف هست، ..
ناشناس۱۴۷۰۵۹۸۰۷:۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۵
مردی برای توجیح همه چیز!!
ناشناس۱۴۷۰۶۲۶۰۸:۲۳:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
آینده ای تاریک در انتظار هر کشوری خواهد بود که به اصلاح وضع موجود نپردازد.
ناشناس۱۴۷۰۶۳۱۰۸:۳۸:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۱۵
باشه بابا ما خوبیم
ناشناس۱۴۷۰۶۳۸۰۸:۵۰:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
شما با اين گونه پيچيده كردن مباحث نميتوانيد از مقايسه و قضاوت صحيح مردم نسبت به واقعيات اين اشوب ها و نحوه برخورد با انها جلوگيرى كنيد.
ناشناس۱۴۷۰۶۴۰۰۸:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۵
در میزان و تعداد کشته ها و قطع اینترنت
م۱۴۷۰۶۴۱۰۸:۵۲:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
مردم از فساد و گرانی و بیکاری و...جونشون به لبشون رسیده.
ناشناس۱۴۷۰۶۴۴۰۸:۵۴:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
اعتراضات ابانماه حق طبيعي مردم فقير شده ايراني بود
تبریزی۱۴۷۰۶۵۰۰۹:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
خیلی فرق داره. 1. اعتراضات آمریکا در واکنش به اشتباه یک مامور پلیس در قبال یک (یا چند) نفر هست و نشون می ده اونجا چقدر جان انسان ها و حقوق بشر ارزش داره. 2. اعتراضات ایران اعتراض در واکنش به ظلم اقتصادی دولت به 80 میلیون نفر بود و این ظلم همچنان ادامه داره. همه قیمت ها 50 درصد افزایش داشته و افزایش حقوق چقدر بوده؟ سود بانکی هم کاهش پیدا کرده یعنی زندگی مردم هیچ اهمیتی برای دولت نداره.
ناشناس۱۴۷۰۷۴۳۱۰:۵۸:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
هر ساله پلیس امریکا سیاه پوستان را می کشد ولی بازخواست نمی شوند ان وقت این افراد معترض فقط برای یک نفر امدن اعتراض کردن و زدن و نابود می کنند!!!! برو عمو جان
ناشناس۱۴۷۱۲۸۱۲۰:۳۵:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
اینها که نوشته ای همه اش کپی مطالب رسانه ملی است
ن.د۱۴۷۰۶۵۲۰۹:۱۲:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱۵
شما همچنان فرافکنی کنید و خوش باشید.
محسن۱۴۷۰۶۵۶۰۹:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
آنها معترض هستند و ما آشوب گر. و در آمریکا آنها را آشوبگر میدانند و در ایران معترض. انگار آسمان همه جا یک رنگ است
دانشجو۱۴۷۰۶۶۱۰۹:۲۹:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱۵
ممنونم از تحلیل صحیح شما. پادوهای دشمن با وقاحت تمام به دنبال دفاع مغالطه آمیز از آمریکا و حمله به کشور ایران با موضوع همین تحلیل هستند.
احسان۱۴۷۰۶۶۳۰۹:۳۰:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
۱- مدینه فاضله وجود خارجی ندارد . ۲-ما شیفته آمریکا نیستیم. آمریکا هم مدینه فاضله نیست و مشکلات فراوانی دارد که نمونه ای از آنرا در روزهای اخیر شاهدیم. ۳- با اینهمه ، وضع عدالت اجتماعی/ اقتصادی ، آزادی‌های سیاسی / اجتماعی ، ... و بسیاری از «معنویات» در آمریکا از ایران ، چین ، روسیه و بسیاری کشورهای دیگر بهتر است. به همین دلایل است که نخبه های این کشور ها هم آرزوی زندگی در آمریکا را دارند.
ناشناس۱۴۷۱۱۶۹۱۸:۱۴:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۱۵
قطعا مدینه فاضله شما است وگرنه تا قبل از این فقط خوبی های انها را می دیدی ولی بدی هایشان را مانند کسی که عاشق است و جسم و روحش دست خودش نیست نمی دیدی
رضا۱۴۷۰۶۶۹۰۹:۳۷:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
در حالی آمریکا را زیر می برید که ملت ایران به یارانه بگیران تحقیر شده تبدیل شده اند. در اقتصاد لیبرالی کار داشتن یعنی رفاه حداقلی. اینجا چطور ؟ قشر متوسط بواسطه حذف پول نفت از اقتصاد به بیچارگان زیر خط فقر تبدیل شدند. نویسنده محترم بداند با زیر سوال بردن آمریکا هیچ دست آوردی به پای همفکران شما نمی نویسند.
ناشناس۱۴۷۰۶۷۰۰۹:۳۸:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
سفسطه می فرمایید...
ناشناس۱۴۷۰۶۷۷۰۹:۴۶:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۵
یادمه توی مطالب درسی سی سال پیشمون (الان رو نمی دونم) یکی از مشخصه های نظام های استکباری داشتن پلیس ضد شورش برای نشاندن اعتراضات مردمی بود. چقدر خوب توجیه می کنید. یعنی شما تصاویر اعتراضات آمریکا و صحنه های به قول خودتون آخرالزمانی را فقط از تلویزیون خودمون دیدید!؟ به نظر شما این حجم از آشوب اصلا با اعتراضات جوانان و کارگران ما قابل مقایسه هست؟
ناشناس۱۴۷۰۶۸۰۰۹:۴۹:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
تفاوت اصلی این است که مردم ایران به رهبری عشق میورزند و هرگونه سختی را تحمل میکنند ولی مردم آمریکا از رهبران خود متنفر هستند
ناشناس۱۴۷۰۶۹۳۰۹:۵۶:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱۵
کلی آسمون ریسمون به هم بافتی آخرش خودت فهمیدی چیچی میگی؟
ناشناس۱۴۷۰۷۱۱۱۰:۱۸:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
می گه ما خوبیم ! اگر شما در سختی زندگی می کنی هم در اشتباهی داره یک اعتراض برای نان و معاش و یک اعتراض برای احقاق حقوق نژادی را به روز با هم مقایسه می کنه تا نتیجه ی مطلوب خودشو بگیره
ناشناس۱۴۷۰۷۱۸۱۰:۳۰:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
نویسنده محترم متاسفانه هیچ درک درستی از وضعیت جامعه ندارد
مهدی۱۴۷۰۷۹۸۱۱:۴۱:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
فرقش اینه که اگر اعتراض به نژاد پرستی هم باشه تو اعتراضاتشون هم دموکراسی حاکم است سیاه وسفید باهم هستند
امیر۱۴۷۰۸۱۴۱۱:۵۴:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۵
با سلام لطفا نویسنده متن بفرمایند ملتی که با 3 برابر شدن قیمت بنزین (یک شبه) مواجه می شود و می داند از فردای آن روز هر جنسی را باید چند برابر بخرد چه باید بکند؟ آیا جایی برای اعتراض مسالمت آمیز وجود دارد؟ چند اجتماع مسالمت آمیز از وزارت کشور مجوز گرفته؟ کمی منصف باشید شما هم در این جامعه زندگی می کنید
ناشناس۱۴۷۰۸۱۷۱۱:۵۸:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
برای این تحلیل هیچ نمی توان گفت. فقط می توان لبخند بسیار تلخی زد. چراکه آدمی که خودش و بخواب زده رو با کتکم نمیشه بیدار کرد چه برسه به کامنت.
ناشناس۱۴۷۰۸۲۷۱۲:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۱۵
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمٰالاً * اَلَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً. نویسنده محترم نکند زیانکارترین مردم باشیم
ناشناس۱۴۷۰۸۴۸۱۲:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۱۵
درامریکاپلیس های قاتل موردبازخواست قرارگرفتند وبازداشت شدند وقراراست به عنوان قاتل محاکمه شوند ؛ولی درایران به نمایندگان مجلس اسنیضاح وزیرکشورراندادن؛
ناشناس۱۴۷۰۸۵۳۱۲:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
همه جهان انجا دارند خبر پوشش می دهند. ما هنوز امار کشته ها را رسما منتشر نکرده ایم . فرقش اینه برادر عزیز
ناشناس۱۴۷۰۸۷۸۱۲:۳۹:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
مردم ایران خوشبخت ترین مردم کره زمین و مردم آمریکا بدبخت ترین مردم کره زمین هستند.
ناشناس۱۴۷۰۸۸۰۱۲:۴۰:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
این شعار باید عملی بشود: عقلانیت / اصلاحات / کرامت
محمدرضا۱۴۷۰۹۰۹۱۳:۰۴:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
هیچ.
تارا۱۴۷۰۹۱۲۱۳:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۱۵
هيچ فرقي نداره ، مردم در هر دو كشور به تنگ آمده اند
ناشناس۱۴۷۱۲۰۸۱۸:۵۷:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱۵
مردم آمریکا اگر به تنگ آمدن چرا مهاجرت نمیکنن برن کشور دیگه ای. هم زبان بلدن. هم پول دارن. هم همه جا راهشون میدن
ناشناس۱۴۷۲۱۲۱۱۷:۲۸:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۱۶
به قول ظریفی در کشورهای دیگر بعنوان مجازات از طرف سلب تابعیت می کنند و در ایران ممنوع الخروج چون می دانند شرایط بقیه کشورها بهتر از ایرانه
ناشناس۱۴۷۰۹۱۵۱۳:۲۱:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
تحلیل در حد شوخی بود
ناشناس۱۴۷۰۹۴۳۱۳:۵۰:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
تعجب میکنم که چه طور اکثریت ۹۹ درصدی آمریکا که دست برقضا مجاز به حمل اسلحه هستند تا امروز از اقلیت یک درصدی نژادپرست حاکم اطاعت کرده و در برابر آنها قیام مسلحانه نکرده اند.
صادق۱۴۷۰۹۶۷۱۴:۱۳:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
نویسنده لطفا به کامنت ها نگاه کن و همچنین لایک ها را .شما اگر خیلی تحلیل درستی می کنی و کارشناسی ؟راهنمایی کن چطور اعتراض کنیم به فقر تبعیض و گرانی وبی ارزش شدن پول ملی مان به اعتیاد و گرانی مسکن و.. انگ ...نخوریم
ناشناس۱۴۷۱۲۷۳۲۰:۳۰:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
اعتراض داخل خانه در اطاق در بسته کاملا مجاز است
ناشناس۱۴۷۱۰۴۵۱۵:۴۲:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
وضعیت کشور بسیار خرابه و گوش شنوایی هم ظاهرا نیست
رضا۱۴۷۱۰۹۹۱۷:۰۴:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۱۵
سوال: چرا در آمریکا با این که فروش سلاح و حمل آن آزاد است معترضین با دست خالی با پلیس مقابله می کنند
ناشناس۱۴۷۱۴۲۱۲۳:۳۸:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
چون میدانند که حضور مسلحانه در مقابل پلیس و نیروهای امنیتی برابر است با مرگ !
ناشناس۱۴۷۱۱۴۱۱۷:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۱۵
نسبت به مردم غرب مردم ایران خیلی نجیب تر و استانه تحمل بسیار بالای دارند اینو خیلی از مسولین بارها گفتن ودر عمل هم می بینیم اونها شرایط کشورمون را حتی یک روز تحمل نمیکنن
ناشناس۱۴۷۱۲۱۴۱۹:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۱۵
فرقش اینه که اعتراضات آمریکا به تبعیض نژادی سیاهان است، ولی اعتراضات ایران به سیاستهای غلط سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی دولت است که قابل اصلاح است ولی دولت انجام نمی دهد.
ناشناس۱۴۷۱۲۶۴۲۰:۱۷:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
فرقش این هست که دولتمردان امریکا و اروپایی ادعایی در خصوص پیروی از اهل بیت و دنباله رو راه امام حسین بودن ندارند و هیچ یک از هیچ مرجعی مذهبی تقلید نمی نماید و کاملا نوع نگاهشان به دنیا همینی است که می بینیم. اما در اینجا کاملا بر عکس است دولتمردان خود را پیرو اهل بیت می دانند، اعتقاد به روز معاد و پاسخگو بودن در برابر خداوند دارند آیا شکل و نوع رفتار ایندو نباید فرق داشته باشد
علی کریمی۱۴۷۱۳۱۲۲۱:۱۹:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۱۵
جناب آقای رجایی تحلیل های شما اکثرٱ با هدف توجیه کاستی های موجود در کشورمان است به همین دلیل اکثر خوانندگان نوشته های شما با نوشتن نظراتشان مخالفت خود را به تحلیل های سطحی شما نشان می دهند. امیدوارم نظرات مخاطبان را بخوانید و زاویه دید خود را اصلاح فرمایید.
ناشناس۱۴۷۱۳۲۹۲۱:۳۷:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۵
فرقش اینه اونجا اسحله ازاده ولی کسی استفاده نمیکنن اینجا با اسحله همه کاررمیکنن
ناشناس۱۴۷۱۳۹۳۲۳:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۱۵
خداوند إنسان راآفريد وانسان توجيه را،كمى أنصاف حتما خوب است
ناشناس۱۴۷۱۵۴۷۰۸:۵۹:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۱۶
"شاید اگر بجای "فشار حداکثری" بر روی ایران، رفاه و عدالت حداکثری درون آمریکا را پی میگرفتند اکنون روزهای بهتری داشتند. " فشار حداكثري روي ايران كه خرجي براي امريكا ندارد.
ش.معلم.۱۴۷۱۵۸۴۱۰:۱۱:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱۶
. در همین آمریکای در دو هفته اعتراض حتی یک نفر هم کشته نشده. فرق بین دموکراسی با استبداد این است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین