بازار بزرگ دلگشا به لطف ظرفیتها کم نظیرش نه تنها شروع فوقالعادهای داشت بلکه هدف خود را ارتقا استانداردهای خرید از بازار تهران قرار داده است و میخواهد تجربه خرید و فروش در بازار تهران را به لطف امکانات مختلف خود به شکل محسوسی افزایش دهد.
بازار بزرگ دلگشا و تصویری از آینده بازار
سرای دلگشا در مساحتی بالغ بر 50 هزار مترمربع ساخته شده است و 1600 واحد تجاری در 10 طبقه در آن فعالیت میکنند. این به آن معنا است که به طور متوسط هر واحد باعث اشتغال مستقیم سه نفر و اشتغال غیرمستقیم دهها نفر دیگر شده است. این یعنی سرای دلگشا با احتساب نیروهای خدماتی خود چیزی بیش از 5000 شغل مستقیم ایجاد کرده است.
سرای دلگشا را میتوان تصویری از آیندهای که بازار باید داشته باشد دانست. اما چرا؟ بازار تهران برای همهی ما با بافت سنتی، معماری چشمنواز و تاریخی، حجرههای تودرتو و بازارهای پیچدرپیچ شناخته میشود. بارها شده که در دالانهای بازار گم شدهایم و خود را در نقطهای دیگر یافتهایم. ویژگی دیگر بازار تنوع بالای جنسها و قیمت مناسب آنها است. فرقی ندارد دنبال کالای ایرانی یا خارجی باشید، بازار تهران به شما متنوعترین و خوش قیمتترین کالاهای ممکن را ارائه میکند.
همین ویژگیها باعث شده تا با وجود مالها و مجتمعهای تجاری بزرگ و کوچک در سطح شهر، بازار تهران همچنان گزینه اول بسیاری برای خریدهای مهمی مثل خرید شب عید باشد.
با این همه بازار تهران این روزها با مشکلاتی از جمله فرسودگی بافت، نبود فاضلاب، سیستم برق نامناسب، عدم ایمنی در برابر آتشسوزی و زلزله و تجمع غیراستاندارد حجرهها دست و پنجه نرم میکند. مشکلاتی که نه تنها سرمایه کاسبان و تجار را تهدید میکند، بلکه میتواند منجر به فاجعهای انسانی در قلب تهران شود.
سرای دلگشا به جز ظاهر زیبا و برخاسته از بطن بازار، مرکز خریدی به شدت ایمن است که از مدرنترین راهکارها برای مقابله با حوادث مختلف بهره میبرد. ضد زلزله بودن، سیستم تهویه فوقالعاده مناسب که توانایی خود را در دوران کرونا ثابت کرد و مجهز بودن به امکانات اطفاء حریق تنها بخشی از امکاناتی است که سرای دلگشا و دیگر مجتمعهای شبیه آن را به الگویی مناسب برای نوسازی و بهسازی بازار بدل میکند.
اما سرای دلگشا نمیخواهد یک الگوی ساده برای بازار تهران باشد. به گفته مدیران این مجتمع تجاری، این مرکز میخواهد استانداردی جدید را در سطح مراکز تجاری بازار و حتی تهران حاکم کند. به این شکل این مرکز خرید میخواهد به الگوی نسل آینده مراکز تجاری بازار تبدیل شود.
امکانات رفاهی بازار بزرگ دلگشا
یکی دیگر از نقاط مثبت مرکز خرید دلگشا که برای هر خریدار خرد و کلانی مطلوب خواهد بود راحتی دسترسی آن است. کافی است با مترو به ایستگاه 15 خرداد بروید و تا چند قدم آن سو تر به سرای دلگشا برسید. این ویژگی برای منطقه شلوغی مثل بازار یک مزیت بسیار بزرگ است. به جز این به زودی پروژه پارکینگ این مرکز تجاری در خیابان خیام پیگیری میشود که نه تنها راحتی خریداران و فروشندگان را در پی دارد، بلکه برای تمام اهالی آن منطقه از بازار مناسبت است.
مسئله دیگری که به محض ورود به خرید دلگشا توجه شما را جلب میکند، امکانات رفاهی آن است. شما تمام امکاناتی را که برای یک خرید آرامش بخش نیاز دارید در اختیار خواهید داشت. فودکورت مجهز و مدرن این مجموعه تمام نیازهای غذایی شما را برآورده میکند. سرویسهای بهداشتی زیاد و تمیز نیز باعث آرامش خیال مشتریان میشود.
اکوسیستم تجاری سرای دلگشا به گونهای ساخته شده که مشتری بتواند خرید خود را در نهایت آرامش خیال انجام دهد و نگران مسائل حاشیهای نباشد. به همین دلیل امکانات رفاهی این مرکز خرید با بهترین کیفیت موجود تأمین شدهاند تا مشتری به جز یک خرید، یک روز خوب را نیز در قلب بازار تهران تجربه کند.
حمایت از فروشندگان جوان
سرای دلگشا برای تشویق تولیدکنندگان داخلی، به خصوص جوانانی که علاقه به توسعه کسبوکار خود دارند، سیاستهای تشویقی خوبی برای برندهای ایرانی در نظر گرفته است. این مرکز تجاری با توجه به عملکرد فروشندگان از حق مالکانه خود برای هزینههای پشتیبانی و فروش به کسبوکارها کمک میکند و تسهیلاتی برای آنان در نظر میگیرد.
مدیران این مجموعه تجاری امیدوارند با این رویکرد امکان تجربه اندوزی جوانان را در کنار بزرگان بازار مهیا کنند و سرای دلگشا را به نمایشگاه دائمی محصولات با کیف ایران برای خریداران خرد و عمده بدل کنند. این مرکز تجاری در مدت کوتاهی که از فعالیت رسمی آن میگذرد با استقبال خوبی مواجه شده و مشتاق است تا فضای خود را در اختیار تجار، بازرگانان و فروشندگان بگذارد.