رئیس قوه قضاییه یک بخشنامه را ابلاغ کرد

اجتماعی،   3991118086 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

رئیس قوه قضاییه یک بخشنامه را ابلاغ کرد

به گزارش الف به نقل از قوه قضاییه، در اجرای قانون آیین دادسرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

فراهم کردن امکان ارسال شکایت به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی، اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص نحوه پیگیری شکایات، نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک و ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان‌ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات از جمله اقداماتی است که در سایه اجرای این دستورالعمل تحقق می‌یابد.

متن این بخشنامه به شرح زیر است:

در اجرای قانون آیین دادسرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت وسرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، از تاریخ صدور این بخشنامه مراجع قضایی، ضابطان دادگستری و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه موظف به رعایت و اجرای موارد زیر می‌باشند.

۱- در صورت مراجعه به دادسرا، دادستان‌ها در اجرای ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول و نسبت به ثبت الکترونیکی آن در سامانه مدیریت پرونده قضایی اقدام نموده و به قید فوریت آن را حسب مورد جهت انجام اقدام قانونی با صدور دستورات لازم به ضابطان دادگستری یا به یکی از شعب دادسرا و یا شوراهای حل اختلاف ارجاع کنند. در ارجاع شکایات به ضابطان مهلت اجرای دستورات قضایی معین و در ارجاع به شورای حل اختلاف مطابق بخشنامه شماره ۹۰۰۰.۶۳۹۴۰.۱۰۰ مورخ ۹۸.۵.۲۸ با تعیین مهلت حداکثر یک ماهه عمل شود و از ارجاع پرونده در مواردی که زمینه صلح و سازش وجود ندارد خودداری شود. همین حکم برای رییس حوزه قضایی یا معاون ارجاع در مواردی که شکایت مستقیماً به دادگاه کیفری تقدیم می‌شود، جاری است.

۲- برابر مواد ۳۷ و ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری مکلف‌اند شکایتی کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول نمایند، لذا در صورت مراجعه شاکی به ضابطان، ضمن قبول شکایت، در جرائم مشهود، تمام اقدامات لازم را به منظور جمع‌آوری و حفظ آلات، ادوات، آثار و ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم به عمل آورده و تحقیقات لازم را نجام و بلافاصله شکایت و نتایج اقدامات انجام شده را نزد مقام قضایی مربوط ارسال نمایند. در جرایم غیر مشهود با قید فوریت مراتب را برای کسب تکلیف و اخذ دستورهای لازم به مقام قضایی مربوط اعلام نمایند.

۳- باتوجه به الزامی بودن ثبت‌نام مراجعان در سامانه ثنا (ثبت‌نام الکترونیکی) واحدهای قضایی مستقیماً نسبت به ثبت نام الکترونیکی کلیه شکات و متهمانی که در سامانه فوق ثبت‌نام نشده اند، اقدام نمایند.

۴- دادستان‌ها و روسای دادگستری موظف‌اند بر نحوه پذیرش و ارسال شکایات و فرایند مربوط نظارت نموده و چنانچه صلح و سازش توسط شورای حل اختلاف و اجرای دستور یا تکمیل تحقیقات مقدماتی در شکایاتی که به ضابطان ارجاع می‌شود، در مهلت مقرر میسر نشود، به محض اتمام مهلت مذکور مراتب را پیگیری نمایند.

۵- مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اقدامات زیر را ظرف سه ماه معمول می‌نماید:

الف- فراهم نمودن امکان ارسال شکایت به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی در شکایاتی که فاقد پیچیدگی است.

ب- فراهم نمودن امکان خودکاربری برای اشخاصی که دانش حقوقی لازم جهت طرح شکایت را دارند.

پ- اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص ارسال شکوائیه به مرجع ذیربط و نحوه پیگیری شکایات و نتیجه اقدامات انجام شده به ترتیب مقرر در این بخشنامه از طریق پیامک یا طریق مقتضی دیگر.

ت- فراهم نمودن امکان ارسال شکایات و نتیجه تحقیقات از طریق ضابطان دادگستری به مقام قضایی و ارسال دستورات قضایی به ضابطان از طریق الکترونیک، با همکاری ضابطان دادگستری.

ج- نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک به مرجع قضایی ذیصلاح.

چ- ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان‌ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات.

نظارت بر حسن اجرای بخشنامه حسب مورد یا روسای کل دادگستری و دادستان کل کشور می‌باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۳۰۳۶۱۴:۵۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
آقای رئیسی تو را به خدا قسمت می دهم دستور فرمایید رسیدگی به گزارشات فساد بدون اطاله دادرسی رسیدگی شود تا مفسدان و رانت خواران و فراریان مالیاتی بدانند دستگاه قضایی لحظه ای تعلل بابت قطع دست مفسدان نخواهد کرد. دستور دهید گزارش گران فساد با فوریت در پناه قانون قرار گیرند تا بی کاری و فقر عزتشان را نگیرد که اگر این شود دیگر همگان یا چشم بر فساد می بندند یا شریک فساد می شوند. دستور دهید طرح حمایت از گزارش گران فساد برای تصویب و اجرا به مجلس ارسال شود تا ریشه فساد خشکانده شود، سفره کارگران پر شود و ریشه کولبری از جوانان با غیرت کردستان کنده شود.
ناشناس۱۸۱۳۸۷۸۰۲:۰۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
اقای رییسی عزیز شمارو به امام رضا قسم میدم من یک زن از رفت وامد به دادگاه وشورای حل اختلاف خسته شدم اخه واسه نفقه چقدر باید مارو پاس کنن یک ساله دارم میرم ومیام نه شرایط کرونا نه شرایط هزینه های رفت وامد نه روح وروان نه جسمی باقی مونده واقعا این همه شما دستور میدی کار مردم رو راه بندازن اصلا فکر کنم به گوش این دستگاهها نمیرسه وخیلی راحت ما رو پاس میکنن وامروز فردا میکنن تورو خدا حدااقل بازرس بگزارید تا از نزدیک عمل کرد این قاضی ها و سهل انگاری اینهارو به عرض شما برسونن
هموطن۱۸۱۳۸۸۷۰۲:۵۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
ماشاالله سید بزرگوار همینطور مستقیم راهت رو برو ادامه بده تا بینهایت ما پشتت هستیم
ناشناس۱۸۱۳۸۹۱۰۳:۱۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
این بخشنامه هم مثل تمامی بخشنامه های صادره از سوی قوه قضائیه، فقط در حد حرف و کاغذ و نامه باقی خواهد ماند و هرگز به اجرا گذارده نخواهد شد، من 27 سال است که با این شیوه مدیریت در دستگاه قضایی آشنا هستم و این رو بالعین مشاهده کردم
ناشناس۱۸۱۳۸۹۴۰۳:۲۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
طراحی پنل کاربری مخصوص افراد شکایات عمومی جهت انتقال به سامانه جامع 24ساعته الکترونیکی قضایی جهت ثبت و پاسخگویی آنلاین و رسمی (احقاق حقوق)، ومعافیت از هزینه های رسیدگی به امور و دعاوی
ابوالفضل۱۸۱۳۸۹۶۰۳:۲۴:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
آقای رئیسی والله همه اش فقط خدمات قضایی پول .. میگیرن کسی به پرونده رسیدگی نمیکنه؟ دو سال چک حامل یک میلیون تومان پول تامین خواسته گرفتن هنوز من نمیتونم از اجرای احکام حکم توقیف بگیرم خدمات قضایی یه بازی سه سال پرونده کیفری دارم هنوزدادیاری بهش تصمیم نگرفته .. اگه خواستی شماره پرونده هارو بفرستم ببین چه خبره .. تو قوه قضائیه هست تو هیچ جای دنیا نیست فقط پول بده برو کسی جوابگو نیست انشالله شما بزرگواری بداداینمردم برسی
جعفر۱۸۱۳۹۰۱۰۳:۴۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
جناب اقای رییسی کسی هم هست که به این دفاتر پست قضایی نظارت کنه آدم وقتی یکبار که به دفاتر پست الکترونیک قضایی مراجعه میکنه بعلت مبلغ بالایی که دریافت میکنند برای باردوم آدم ازشکایت خودش منصرف میشه.خواهشآ برای اجرای عدالت ودادرسی لااقل کمی شرایط مردم راهم درنظربگیرید.
دلیر۱۸۱۳۹۱۲۰۴:۵۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
آقای‌رئیسی‌پس‌قول‌ووعده‌ای‌که‌داده‌بودی‌برای‌مهریه‌چی‌شد.ازمجلس‌خبری‌نیست.دراین‌رابطه.
دلگیر۱۸۱۳۹۱۷۰۵:۲۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
سلام‌وخسته‌نباشیدآقای‌رییسی‌مشکل‌مهریه‌ازهمه‌موضوعات‌مهمتره‌برای‌حل‌مشکلش.
محمدی۱۸۱۳۹۱۹۰۵:۴۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
باسلام وخسته نباشی خدمت رییس قوه قضاییه اقای رییسی الان دقیقا دوسال که ما بدنبال ارث ومیراث دخترم هستیم ولی متاسفانه داداگاه .. همه رشوخواری میکنن واصلا به داد این مردم رسیدگی نمیکنن خواهشمندم لطفاا به داد ما برسید
ناشناس۱۸۱۳۹۷۲۰۶:۴۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
آقای رییسی تورا خدا مگه میشه یک پرونده کلاهبرداری ۹ ماه تو نوبت ارایه حکم باشد پس ما کی به حق وحقوقمون میرسیم
وفایی۱۸۱۴۰۱۲۰۷:۲۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
سلام آقای رئیسی تروبه جدت زهرا جلوی هرنوع فسادوبه حول وقوه الهی بگیرین که مردم دیگه کم آوردن
نور۱۸۱۴۰۶۶۰۷:۵۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
یک دادگستری دیگر تشکیل تا بر دادستانها و قضات نظارت کند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  10. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  12. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  17. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  18. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  21. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  22. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  23. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  24. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  25. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین