به اصالت انقلاب برگردیم!

محمد مهدی اسکندری، گروه فرهنگی الف،   4020709041 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
به اصالت انقلاب برگردیم!

سال ۱۳۵۷ در ایران انقلاب خودانگیخته‌ای به وجود آمد که ضمن بر هم زدن نظریه‌های انقلاب که در قرون ۱۹ و ۲٠ به وجود آمده بودند، از نظام و ساختاری سخن می‌گفت که برای اولین بار در ایران در قالب جمهوری اسلامی ظهور یافته و قرار بود در دنیای مدرن و سکولار جدید، ارزش‌های ازلی و ابدی دینی را احیا سازد.

ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران(اعم از ماهیت حقوقی و حقیقی) چیزی است که حضرت امام خمینی آن را مبتنی بر اسلام دانسته و انقطاع آن از شرق و غرب را آن وجه تمایز و البته امتیاز این نظام تازه تأسیس معرفی کرد. انقطاع از شرق و غرب چیزی نیست که تنها در اسم مدل حاکمیت و مناسبات قوا صورت گرفته باشد، بلکه پیش و بیش از این امر ظاهری، حکایت از هویتی دارد که با کنار زدن "تفکر" غرب و شرق به شکل خودانگیخته رشد و نمو پیدا کرده و از نظر و انتزاع، به عمل و کارکرد رسیده است. 

غربزدگی تنها در مدل حکومتداری نیست، چه بسا در خلافت اسلامی داعش که بنیادگراترینِ مدل‌های حکومتی از لحاظ ظاهری است، برخی ارزش‌ها و نمادهای غربی به شکل ناخودآگاه و پنهان حضور و بروز پیدا کنند و از اساس ولو به شکل جزئی شروع به استحاله یک ایدئولوژی و اندیشه کنند. 

برای جمهوری اسلامی ایران، این مسأله‌ای حیاتی است. از اوایل دهه هفتاد تا اواسط دهه هشتاد، قشر وفادار به نظام و در رأس آن حضرت آیت الله خامنه ای با همین رویکرد به ظاهر جزئی و موردی مقابله کردند و بارها اشاره داشتند که اگر از درون، ارزش‌های بیگانه وارد در ساختار و نظام فکری شوند شخص انقلابی و به تبع آن نظام جمهوری اسلامی از درون پوک و تهی شده و پس از مدتی رو به اضمحلال خواهد رفت. 

ما نه در ساختار جمهوری اسلامی و نه در کلام رهبران آن، چیزی به عنوان "بانوی اول" نداریم. اساس انقلاب اسلامی در تقابل با چنین نگرش‌ها و ارزش‌های وارداتی‌ای بود که حاکمیت را به سمتی می‌برد که به طبقه‌بندی و فاصله‌گذاری مردم جامعه مشروعیت بخشد. شاید در ساختار جمهوری اسلامی برخی دانسته یا ندانسته علاقه داشته باشند چنین مفاهیم غربی را وارد در کشور کنند یا حتی آن را به رهبری و خانواده ایشان بچسبانند! رهبری و خانواده ایشان اگر می‌خواستند در چنین جایگاهی باشند، ۳۲ سال پیش کارهایی را میکردند که همسران برخی مقامات در طول دهه‌های اخیر انجام داده و می‌دهند و لحظه‌ای خود را از قاب دوربین‌ها جدا نمی‌کنند! 

در اسلام و به تبع آن حاکمیت اسلامی تکریم و جایگاه زن نه به نسبت خانوادگی، بلکه به خود شخص برمی‌گردد. همان غربی‌ها یا سلطنت‌طلب‌ها هم که چنین می‌کنند، رفتارشان در تناقض با شعارهای حقوق زن است. در ایران زشت‌تر است، چون علاوه بر تناقض با استقلال شخصیتی زن، مخالف روح انقلاب اسلامی است که بساط نسبت‌های فامیلی را درهم پیچیده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۴۴۳۲۱۱۱:۲۱:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱۰
پس دلیل اینکه رئیس جمهور همسر خود رو به نیویورک برده چیه؟ حضور همسر مقامات در مراسمات و قبول برخی وظایف از ویژگی های دولت های غربی و فرهنگ غربی است. اصلا چرا باید همسر رئیس جمهور کشور اسلامی در مقابل دوربین ها ظاهر بشه و به مراسم مختلف بره؟
ناشناس۳۲۴۴۶۴۶۱۴:۳۶:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
پس جایگاه زن در فرهنگ اسلامی کجاست؟
ناشناس۳۲۴۵۰۵۲۲۲:۱۸:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۰
همون جایگاهی که زمان پیامبر داشت
ناشناس۳۲۴۴۹۵۲۲۰:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۰
آنچه برای خود می پسندند برای دیگران نمی پسندند.
ناشناس۳۲۴۴۳۶۱۱۱:۴۷:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۱۰
امام خمینی «ره» و بسیاری دیگر برای پیروزی انقلاب زحمات و سختی های فراوان کشیده اند. افراد زیادی برای پیروزی انقلاب شهید شدند، توسط ساواک زندانی و شکنجه شدند و ... باید مسئولان و تک تک افراد جامعه بدانند هر ایراد و خطایی به وجود بیاورند، دارند زحمات آن عزیزان را از بین می برند.
ناشناس۳۲۴۴۳۸۱۱۱:۵۸:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱۰
بانوی اول و بانوی دوم مال فرهنگ غرب است و در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ندارد.
ناشناس۳۲۴۴۴۴۷۱۲:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۰
در حکومت کدام پیامبران و امامان که حکومت کردن زن منصب حکومتی داشته؟! اما الان به واسطه تقلید از غرب زنان حتی قاضی هم می شوند!!
ناشناس۳۲۴۴۵۰۳۱۳:۱۲:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۱۰
در حکومت کدام پیامبران و امامان اتومبیل و هواپیما و تلویزیون و رادیو و تلفن بوده که به تقلید از غرب جنابعالی از انها استفاده میکنی؟از این زاویه هم نگاه کن.بقول خودتان خداوند ابنای بشر را مساوی افریده.
ناشناس۳۲۴۴۶۵۱۱۴:۴۳:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۰
قوانین الهی و ثابت ربطی به ابزار ندارد که در هر زمان چیزهای جدید درست می شود! که حتی ممکن هست آن ابزار جدید هم منع شود مانند بمب اتم!
ناشناس۳۲۴۴۸۲۱۱۷:۴۴:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۰
ربا و دزدی و اختلاس و دروغ هم جزو قوانین ثابت بوده اما در این زمانه رعایت میشود؟!
ناشناس۳۲۴۴۹۶۲۲۰:۳۲:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۰
حضرت خدیجه همسر پیامبر عظیم الشان، تاجر بنام زمان خودش بوده. خدا به انسان عقل داده تا تفکر کند. هیچ عقل سلیمی قبول نمی کند که خدا این همه استعداد و ظرفیت را بیهوده در زنان قرار داده باشد و شماها نمی توانید جلوی شکوفایی این استعدادها و موفقیت بانوان را بگیرید. کما اینکه خیلی از بانوان ممکن است بسیار باهوش تر و مدبر تر از آقایان باشند.
ناشناس۳۲۴۴۹۵۶۲۰:۲۵:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۰
چرا؟! شما آقایان چه برتری نسبت به خانم ها دارید که می توانید مناصب دولتی داشته باشید اما خانم ها نه؟ فعلا که اوضاع دنیا و جنگ های طول تاریخ دست‌پخت شما آقایان از خود متشکر است‌. یک بار زمام امور را به خانم ها بسپارید شاید دنیا جای بهتری برای زندگی شود.
ناشناس۳۲۴۵۰۹۰۲۲:۴۶:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
اینکه نظر داعش و طالبان و القاعده است!!!
ناشناس۳۲۴۴۴۴۸۱۲:۴۰:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
مهم ترین رکن انقلاب این بود که چپ و راست و مذهبی و غیر مذهبی و غیره همه با کمک هم و در کنار هم انقلاب کردند. قرار بود انقلاب و ایران برای همه باشه .
رزمنده۳۲۴۴۴۷۵۱۲:۵۵:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۰
خون دلهای امام و‌ انقلابیون حقیقی و شهدا و پدران و مادران انها و ایثارگران و ازادگان و جانبازان را عده ای به بازی گرفته اند و بخشی به تاراج بیت المال مشغول و بخشی به تاراج جایگاه ها و عناوین پرداخته اند .
ناشناس۳۲۴۴۴۹۴۱۳:۰۷:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۰
بانوی اول مال غرب هست تفکیک قوا مجلس رای گیری و.... مال غرب نیست
ناشناس۳۲۴۴۴۹۹۱۳:۰۸:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱۰
البته الان صحبت کردن از بازگشت به آرمانهای ۵۷ دیر شده. اما بله از آنچه مردم باور و آرزو داشتند فاصله بسیار است و بدتر از آن ریاکاری و چاپلوسی و بی کفایتی است که بیداد میکند. و اینها اتفاقی نیست.
معلم تاریخ۳۲۴۴۷۵۴۱۶:۰۰:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۱۰
تاریخ ایینه عبرت و چراغ راه اینده است.
ناشناس۳۲۴۴۷۶۸۱۶:۲۵:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱۰
بانوی اول کشور آن مادری است که 9 شهید را تقدیم این کشور کرده و با نثار عزیزتریناش وطن دوستیش را در عمل ثابت کرده نه امثال این خانم که در ناز و نعمت بزرگ شده و برای پیشرفت کشور کمترین هزینه ای نکرده
هیچ۳۲۴۵۰۶۴۲۲:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۰
هیچکس از دروغ ،ریا ،فساد خوشش نمیاد .... انقلاب چه درونی باشه چه بیرونی یعنی تحول در درون ..... پس باید آدمهای فاسد را از انقلاب دور کرد تا به اصل انقلاب برگردیم ....
ناشناس۳۲۴۶۴۶۱۱۰:۰۶:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۲
اهمیت دادن به رای مردم و عدم اعمال نظرات گروهی بر نظر اکثریت مردم از آن جمله است که مهمتر از موضوعات حاشیه ای مانند بانوی اول و دوم است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. وقاحت غربی!

  6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  18. زنگِ زور!

  19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  20. هنوز وقتش نرسیده؟!

  21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

آخرین عناوین