درمان خانگی و فوری اسید معده!

  4030530105

رفلاکس اسید معده می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد. پرمصرف‌ترین دارو برای کاهش اسید معده پنتوپرازول است، اما راهکارهای خانگی نیز برای درمان آن وجود دارد.

درمان خانگی و فوری اسید معده!

اگر بیش از دو بار در هفته دچار رفلاکس معده می‌شوید، ممکن است به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) مبتلا شده باشید که سوزش سر دل یکی از علائم آزاردهنده آن است. درمان صددرصد رفلاکس معده امکان پذیر است و سریع‌ترین روش درمان خانگی آن اصلاح رژیم غذایی و تغییر شیوه زندگی است.

برای درمان اسید معده ابتدا باید بدانید که چند نکته را رعایت کنید.

  • بعد از خوردن غذا دراز نکشید. اجازه دهید حداقل یک ساعت از غذاخوردنتان بگذرد و سپس دراز بکشید.
  • سیگار و الکل را کنار بگذارید.
  • شب‌ها هنگام خوابیدن چند بالش را زیر سر خود بگذارید تا ارتفاع سر شما بالاتر از معده شما بیاید.

 

حذف نوشیدنی‌ها و غذاهای تحریک‌کننده

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها ممکن است باعث ایجاد علائم رفلاکس معده شوند. محرک‌های رایج غذایی برای رفلاکس معده عبارت‌اند از:

  • شکلات
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و مرکبات
  • قهوه و سایر مواد غذایی کافئین‌دار
  • غذاهای ادویه‌دار
  • غذاهای سرخ شده یا چرب

با اجتناب یا محدود کردن این محرک‌ها، می‌توانید برای درمان صددرصد رفلاکس معده خود قدم مهمی بردارید.

 

انتخاب وعده‌های غذایی کوچک‌تر برای درمان رفلاکس معده

خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر، فشار کمتری به معده وارد می‌کند و از برگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند.

 

کنترل اضافه وزن و چاقی، کمک به درمان صددرصد رفلاکس معده

در حالی که سوزش سر دل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما احتمال بروز آن در بزرگسالانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند بیشتر است. اضافه وزن خصوصا در ناحیه شکم فشار بیشتری به معده وارد می‌کند، در نتیجه احتمال بازگشت اسید معده به مری و سوزش سر دل افزایش می‌یابد. پس وزن خود را با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم کم کنید.

 

خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ

شما وقتی لباسی را می‌پوشید باید احساس راحتی داشته باشید. پوشیدن لباس‌های تنگ ممکن است علائم رفلاکس معده را بدتر کند؛ زیرا  با وارد کردن فشار اضافی به شکم، ورود اسید معده به مری افزایش یافته و موجب سوزش سر دل خواهد شد.

 

دارچین

درمان اسید معده با دارچین یکی از روش‌های ساده به شمار می‌رود. از آنجایی که این ادویه یکی از طعم دهنده‌های پرکاربرد در طبخ انواع غذاها است؛ به راحتی در هر خانه‌ای یافت می‌شود. دارچین را می‌توان یک ماده طبیعی ضد اسیدی برای معده و دستگاه گوارش دانست که می‌تواند اسید معده را کاهش دهد. برای استفاده از دارچین به منظور بهبود رفلاکس معده، پیشنهاد می‌کنیم آن را به صورت دمنوش و یا همراه با چای بنوشید.

دارچین و درمان خانگی اسید معده

 

چای زنجبیل؛ بهترین نوشیدنی برای اسید معده

حتی اگر از طعم نسبتا تند چای زنجبیل لذت نمی‌برید، به عنوان یک نوشیدنی شفابخش به آن نگاه کنید و بدن خود را از فواید بی‌نظیر آن محروم نکنید. برای رفع تمام مشکلات گوارشی، دمنوش زنجبیل یکی از بهترین گزینه‌ها می‌تواند باشد. چای زنجبیل نه تنها شما را از شر حالت تهوع و نفخ معده خلاص می‌‎کند بلکه باعث می‌شود مشکل رفلاکس اسید معده نداشته باشید.

ترکیبات فنلی موجود در زنجبیل انقباض معده را کاهش داده و از تحریکات دستگاه گوارش ممانعت می‌کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود چای زنجبیل احتمال بازگشت اسید از معده به مری را کاهش می‌دهد. در افراد مبتلا به رفلاکس معده اغلب مشکل التهاب مری دیده می‌شود. از آنجایی که زنجبیل ضد التهاب است، در حل این مشکل می‌تواند موثر واقع شود.

چای زنجبیل و درمان خانگی اسید معده

 

چای بابونه برای اسید معده

دیگر دمنوشی که به عنوان بهترین نوشیدنی برای اسید معده می‌‎توانیم به شما معرفی کنیم، چای بابونه است. چای بابونه بیشتر به دلیل خاصیت آرامش‌بخش خود معروف است اما برای درمان مشکل اسید معده نیز می‌تواند کارساز باشد. رفلاکس اسید معده زمانی که فرد اضطراب و استرس دارد، بیشتر رخ می‌دهد. بابونه می‌تواند ضد اضطراب عمل کرده و احتمال بازگشت اسید معده به مری را به حداقل برساند. از طرف دیگر چای بابونه خاصیت قلیایی دارد و به جنگ اسید معده می‌رود.

چای بابونه و درمان خانگی اسید معده

 

چای رازیانه برای درمان سوزش معده

برای افرادی که از رفلاکس اسید معده رنج می‌برند، چای رازیانه از بهترین گزینه‌های ممکن است. این چای غنی از فیبر بوده، به کاهش گاز اضافی در دستگاه گوارش کمک می‌کند و رفلاکس معده را بهبود می‌بخشد. نکته دیگر در مورد رازیانه این است که این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و تورم دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. به طور کلی شما با مصرف دمنوش رازیانه می‌توانید مطمئن باشید که تحریکات دستگاه گوارش کمتر به سراغ شما خواهد آمد.

 

چای نعنا برای درمان اسید معده

برای کاهش اسید معده فوری می‌توانید از چای نعنا استفاده کنید. البته دقت کنید که دمنوش نعنا یک شمشیر دو لبه است؛ اگر زیاد مصرف شود می‌تواند مشکل اسید معده را بدتر کند و اگر به اندازه مصرف شود، بهترین نوشیدنی برای اسید معده می‌تواند باشد. چای نعنا التهاب دستگاه گوارش را کاهش داده، اسید معده را کم می‌کند و سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند.

چای نعنا و درمان خانگی اسید معده

 

آبمیوه‌های مفید برای اسید معده

  • آب هویج: به دلیل خواص آلکالینی‌اش، به تعادل اسید معده کمک می‌کند.
  • آب نارگیل: خواص ضد التهابی دارد و به هیدراته کردن بدن کمک می‌کند.
  • آب کلم: سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • آبمیوه‌های با اسیدیته کم: مانند چغندر، خیار، هندوانه، اسفناج، و گلابی، که می‌توانند به حفظ تعادل اسیدی در معده کمک کنند.

 

میوه‌ها و سبزیجات برای تعادل اسید معده

میوه‌های قلیایی: سیب، موز، نارگیل، زردآلو، آووکادو، گلابی، و زغال اخته همگی نمونه‌هایی از میوه‌هایی هستند که به کاهش اسید معده کمک می‌کنند. این میوه‌ها را می‌توانید به غلات صبحانه، بلغور جو دوسر یا پنکیک اضافه کنید تا صبحانه‌ای مغذی و کم اسید داشته باشید.

سبزیجات قلیایی: سیب زمینی، کدو حلوایی، و کدو سبز نیز گزینه‌های عالی برای صبحانه هستند. این سبزیجات را می‌توانید به عنوان بخشی از وعده صبحانه‌تان مصرف کنید.

 

شیر بادام یا سویا: جایگزین‌های سالم برای لبنیات

اگر با مصرف لبنیات دچار رفلاکس اسید معده می‌شوید، می‌توانید از شیر بادام یا سویا به جای آن استفاده کنید.

شیرهای گیاهی: شیر بادام یا سویا می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای افزودن به غلات صبحانه یا بلغور جو دوسر باشند. این شیرها برای کسانی که به دنبال جایگزین‌هایی برای لبنیات هستند یا با علائم رفلاکس اسید از مصرف لبنیات روبرو هستند، ایده‌آل می‌باشند.

انتخاب این گزینه‌های صبحانه می‌تواند به افراد مبتلا به رفلاکس اسید کمک کند تا روز خود را با انرژی و بدون ناراحتی گوارشی آغاز کنند.

 

آب آلوئه‌ورا برای درمان خانگی اسید معده در گلو

مصرف چیزی تسکین دهنده می‌تواند درد معده را کاهش دهد و به ترمیم مری نیز کمک کند. قبل از غذا نصف فنجان آب آلوئه‌ورا بنوشید تا گلو را تسکین داده و با کاهش التهاب معده را آرام کند.

آلوئه ورا و درمان خانگی اسید معده

سخن پایانی

بسیاری از افراد با رفلاکس اسید زندگی می‌کنند، اما توجه به این نکته مهم است که واکنش هر فردی به تغییر رژیم غذایی متفاوت است. ممکن است برای یافتن آنچه برای شما مفید است کمی آزمون و خطا نیاز باشد، اما با تمرین عادات نوشیدنی مناسب رفلاکس معده و توجه به نحوه واکنش سیستم شما به غذاها و نوشیدنی‌های خاص، می‌توانید علائم رفلاکس خود را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

آخرین عناوین