آشنایی با «یگان ۸۲۰۰» اسرائیل که هدف اصلی حمله حزب‌الله بود

  4030605039

«واحد ۸۲۰۰» فرماندهی جنگ‌های سایبری اسرائیل را بر عهده دارد. این واحد نه تنها بزرگ‌ترین واحد اطلاعاتی اسرائیل است، بلکه یکی از مهم‌ترین واحدهای اطلاعاتی جهان هم به شمار می‌آید.

آشنایی با «یگان ۸۲۰۰» اسرائیل که هدف اصلی حمله حزب‌الله بود

به گزارش فارس، واحد اصلی جمع آوری اطلاعات در دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (AMAN) به واحد 8200 معروف است. این واحد فرماندهی جنگ سایبری ارتش اسرائیل را بر عهده دارد و یکی از مهم ترین واحدهای اطلاعاتی جهان به شمار می‌رود.مرکز واحد 8200 در پایگاه‌های «گلیلوت» در «رامات هشارون» است که پایگاهی بسته محسوب می‌شود و هرکس اجازه ورود به آن را ندارد. این پایگاه همچنین یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های شنود است که قوانین و ساختار نظامی هرمی بر آن حاکم است. این واحد را «مردخای الموگ» و رئیس وقت سازمان «موساد» آن را با هدف جمع‌آوری اطلاعات تأسیس کرد.هسته اولیه این واحد در دوران قیمومیت انگلیس بر فلسطین در دهه 30 قرن گذشته تأسیس شد. این واحد در سال 1948 و پس از اعلام تأسیس اسرائیل، خیلی زود به ارتش این رژیم ملحق شد. واحد 8200 در ابتدا، «واحد مرکزی جمع‌آوری اطلاعات» نامیده می‌شد. در ژوئیه 1948 به «شین م 2» تغییر نام داد و نقش آن کسب و جمع‌آوری اطلاعات از دشمنان اسرائیل در همه مناطق با استراق سمع به فرکانس‌ها، گفتگوها و رمزگشایی آن‌ها تعریف شد.اما پس از آن نامش به واحد 515 و در ادامه به واحد 848 تغییر یافت تا این‌که طی جنگ اکتبر سال 1973 به واحد 8200 تغییر نام یافت و این نام تاکنون روی آن است.واحد 8200 که گاهی اوقات از تحت عنوان واحد "SIGINT" نیز نامبرده می‌شود، ستون فقرات و شبکه عصبی جامعه اطلاعاتی اسرائیل است. این واحد برای ارتش اسرائیل به مثابه واحد اصلی جمع‌آوری اطلاعات و یکی از بزرگ‌ترین واحدهای نخبه آن است. فعالیت‌های واحد 8200 در حوزه سایبری متمرکز است و مسئولیت جاسوسی الکترونیک و رهبری جنگ سایبری در ارتش اسرائیل را بر عهده دارد.
 
واحد 8200 مجهز به مهم‌ترین و به روز‌ترین فناوری‌های جاسوسی و هوش مصنوعی دنیاست و دارای بزرگترین پایگاه داده است که روزانه از طریق ماهواره‌ها، هک‌های تلفن، دوربین‌های مداربسته و هر آن‌چه در حوزه IOT (اینترنت اشیا) قرار می‌گیرد، به روز می‌شود.این واحد پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر همه را به پایگاه مرکزی واحد منتقل می‌کند تا مورد بررسی و ارزیابی اولیه قرار گیرد و پس از طبقه‌بندی اطلاعات، به بخش‌های ذیربط از جمله بخش‌های مختلف ارتش و سازمان‌های موساد و شاباک جهت بهره‌برداری ارجاع داده می‌شود.در کنار مخبران، مزدوران و پهپادهای جاسوسی که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات را برعهده دارند، این واحد بر ارتباطات تلفنی و رمزگشایی آن‌ها برای کسب اطلاعات و دادن هشدارهای به ستاد فرماندهی مرکزی و ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش اسرائیل نیز نظارت دارد.از دیگر وظایف واحد 8200، توسعه ابزارهای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات قبل از ارسال به مقامات ذی‌صلاح است. به همین دلیل این واحد روی پیشرفت و توسعه فناوری و بعد سایبری آن برای برتری اطلاعاتی تمرکز دارد.فعالیت این واحد به طور خاص بر جنگ رسانه‌ای سایبری متمرکز است و ارتش‌های سایبری را در شبکه‌های مختلف اجتماعی به خدمت می‌گیرد. وظیفه این ارتش‌های سایبری اداره و مدیریت محتواها و تشکیل کمپین‌های جعلی و فیک و «هشتگ» است، به عبارتی 8200 همه ابعاد جنگ سایبری را مدیریت می‌کند.در طول دهه گذشته، این یگان در بسیاری از عملیات‌ها و جنگ‌های اسرائیل مشارکت داشته است، با این‌حال، مأموریت اصلی این واحد جمع‌آوری سیگنال‌های الکترونیکی معروف به "Signet" و همه مکالمات و بررسی ایمیل‌ها و حتی هک آن‌هاست.

نیروهای این واحد تلاش می‌کنند، از طریق شنود به اطلاعات مختلفی مانند محل اختفای «نیروهای مقاومت» دست یابند. به گفته کانال 12 تلویزیون اسرائیل، طی تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه در سال 2014 این واحد تلاش‌ کرد، به بهانه دادن هشدار حمله به خانواده‌های فلسطینی با آن‌ها تماس بگیرد و اطلاعاتی درباره نیروهای مقاومت به دست آورد.بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط «مینت پرس نیوز»، ارتش اسرائیل تلاش می‌کند، باهوش‌ترین جوانان اسرائیلی را برای خدمت در این واحد انتخاب کند که به «دانشگاه هاروارد اسرائیل» معروف است و آن‌ها را تحت آزمایش‌های روزانه و آزمون‌های متعددی قرار می‌دهد، چون قرار است، به واحدی ملحق شوند که «مسئله مرگ و زندگی» میلیون‌ها اسرائیلی با آن در ارتباط است. آموزش استفاده از آخرین ابزارهای فناوری در زمینه‌های جاسوسی بین‌المللی و هک الکترونیک از جمله پیش‌پا افتاده‌ترین کارها و جزو برنامه‌های روزانه و معمول هزاران نیروی این واحد است.بسیاری مصاحبه سرلشکر ذخیره «عاموس ملکا»، رئیس سابق دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل با وبسایت عبری «اسرائیل الیوم» درباره شکست اطلاعاتی، عملیاتی و رهبری واحد 8200 در 7 اکتبر 2023 و در جریان عملیات «طوفان الاقصی» را به معنای پایان یافتن خدمت بسیاری از افسران این واحد تفسیر کردند.یک منبع امنیتی لبنانی به یکی از رسانه‌های این کشور تأکید کرده که واحد 8200 مسئول جذب مأموران در لبنان است و اغلب افرادی مد نظر این واحد هستند که به زبان های عربی و فارسی مسلط هستند و این کار را اغلب از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد.
 
 
پس از شکست فضاحت بار 7 اکتبر، این واحد برای شناسایی و ردیابی اهداف بیشتر از هوش مصنوعی و داده‌های ماهواره‌ای، اثر انگشت، تشخیص صوت و چهره و هک تلفن افراد پیرامون و نزدیک هدف استفاده می‌کند. به گفته کارشناسان فنی، این واحد به طور خاص از "LavenderAi" استفاده می‌کند که مبتنی بر یک سیستم ارائه توصیه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی است و با استفاده از الگوریتم‌های خاص برای پردازش داده‌های هوشمند و تعیین اهداف مورد نظر با سیستم دیگری به نام Gospel، کار می کند. سیستم Gospel یک سیستم رمزگذاری شده است که بر مکالمات برنامه‌های کاربردی واتس اپ و داده‌های رسانه‌های اجتماعی در «Active storage» نظارت می‌کند که معمولا حاوی داده‌های میکروفون، عکس‌های تلفن، GPS و تاریخچه است، حتی اگر تلفن قفل باشد.همچنین سیستم "Lavender Ai" از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که به طور خودکار اعضای حماس و جهاد اسلامی را شناسایی می‌کند و یک مدل احتمالی است که بر روی تخمین ها کار می‌کند و دارای حاشیه خطای 10٪ است.واحد 8200 روی توسعه "LavenderAi" و ادغام آن با ویژگی "Where is dady" کار می‌کند که برای ردیابی هدف قبلاً شناسایی‌شده و تعیین محل جغرافیایی آن، با هدف ترور وی شبانگاه و هنگام حضور در کنار خانواده کار می کند. کارشناسان معتقدند، این سامانه در عملیات ترور رزمندگان مقاومت در لبنان و غزه مورد استفاده قرار گرفته است.روزنامه‌های عبری قبلاً به نقل از یک افسر اطلاعاتی این رژیم گفته بودند، این سامانه در هفته‌های اول جنگ، بدون دخالت عامل انسانی حدود 37 هزار فلسطینی را به‌عنوان اهداف بالقوه شناسایی کرده و با استفاده از هوش مصنوعی دست‌کم 15 هزار فلسطینی را از 7 نوامبر تا 24 دسامبر به شهادت رسانده است.
 
 با همه این‌ها واحد 8200 متحمل دو شکست بزرگ اطلاعاتی شده که همه موفقیت‌های آن را زیر سؤال برده است. شکست در پیش‌بینی جنگ اکتبر 1973 و عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023.علیرغم همه تکنیک‌های مورد استفاده واحد 8200 و ابزارهای گسترده آن در کرانه باختری و نوار غزه و استانداردهای بالای آن در انتخاب اعضا، باز این واحد نتوانست، عملیات طوفان الاقصی را پیش‌بینی کند. عملیات طوفان الاقصی یک شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل بود که خود این رژیم نیز به آن اعتراف کرد. طوفان الاقصی مشابه عملیاتی بود که 6 اکتبر 1973 انجام شد و تعداد زیادی از نظامیان اسرائیلی توسط ارتش سوریه به اسارت گرفته شدند.یکی از بزرگترین خطاهای این واحد افشای هویت فرمانده آن بود، به ویژه آن‌که وی یکی از حساس‌ترین نقش‌ها را در ارتش اسرائیل ایفا می‌کرد و فرماندهی یگانی را برعهده داشت که بنابر ادعای خود یکی از قدرتمندترین سازمان‌های جاسوسی و محرمانه دنیاست.به گفته کارشناسان یک اشتباه ساده‌لوحانه، منجر به افشای هویت "یوسی سارئیل"، فرمانده واحد 8200 و مهندس راهبرد هوش مصنوعی این واحد شد. او در یکی از مصاحبه‌هایش با گاردین گفت حساب کاربری مستعاری در گوگل دارد و کتاب‌های که در این صفحه منتشر می‌شود، تألیف اوست.به این ترتیب، مشخص شد، نویسنده ناشناس کتاب The Human Machine Team کسی جز یوسی سارئیل نیست که در آن به طور مشروح نحوه استفاده از هوش مصنوعی در ارتش را توضیح می‌دهد.او این کتاب را در سال 2021 با نام مستعار متشکل از دو حرف اول نامش، «YS» منتشر کرد و در آن طرحی برای سیستم‌های پیشرفته‌ای ارائه داد که با هوش مصنوعی کار می‌کند و توسط ارتش اسرائیل استفاده می‌شد.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حالا چه می گویید؟!

    2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

    3. قدردان پلیس هستیم اما...

    4. چماق بنزین !

    5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

    6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

    7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

    8. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

    9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

    10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

    11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

    12. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

    14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

    15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

    16. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

    17. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

    18. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

    21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    22. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

    23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

    24. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

    25. فکرش را هم نمی کردند!

    آخرین عناوین