مهلت تمام شد؛ هیچ عذر و بهانه ای برای ثبت نکردن حقوق و دستمزدها در «پاکنا» وجود ندارد

محمد فیروزی، گروه اقتصادی الف،   4000915065 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سازمان اداری و استخدامی مهلت دستگاه‌های اداری و دولتی برای ورود اطلاعات پرداخت و دستمزدهای کارکنان را ۱۵ آذر اعلام کرده است و پس از آن باید منتظر گزارش‌ها از تمکین به قانون یا برخورد با متخلفان ماند. 

مهلت تمام شد؛ هیچ عذر و بهانه ای برای ثبت نکردن حقوق و دستمزدها در «پاکنا» وجود ندارد

به گزارش الف، ثبت اطلاعات کارکنان به شکل شفاف از سال‌ها پیش مورد تاکید بود با راه‌اندازی سامانه پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) شرایط برای اجرایی شدن آن فراهم شد. در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و همچنین قانون بودجه سال‌جاری (تبصره ۲۱ قانون بودجه ۱۴۰۰) هم جریان ثبت اطلاعات کارکنان مورد تاکید قرار گرفت، بنابراین دیگر جای بهانه‌ نیست و دستگاه‌های اجرایی مکلف به انجام آن هستند. 

این یک تکلیف قانونی برای ساماندهی نیروی انسانی کارکنان دولت و انضباط مالی است. سامانه پاکنا در راستای شفاف سازی پرداخت‌ها و اجرای ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور راه اندازی شده است. درحالی‌که به باور برخی پیشرفت‌های خوبی داشته اما اجرای قوانین مربوط به این سامانه نیازمند گذشت زمان است. در این میان سازمان امور اداری و استخدامی برای شتاب‌بخشی اجرای قوانین یک مهلت قانونی را برای ورود اطلاعات به این سامانه تعیین کرده است. 

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا آمار کارکنان دولت در ابتدای سال ۱۳۹۹، ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۴۶۲ نفر بود و براساس آخرین آمار در سال گذشته اطلاعات نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت وارد سامانه «کارمند ایران» شد و از این تعداد اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد نهایی شد‌ه است. (البته این آمار با توجه به ورود اطلاعات دستگاه‌های مختلف در سال جاری تغییراتی کرده است.)

ابلاغی برای تعیین ضرب‌الاجل و گزارش عملکرد

به تازگی حسین عرب اسدی، معاون سرمایه‌ انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور از ابلاغ بخشنامه‌ای به دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت:‌ پیرو تاکیدهای قبلی این سازمان مبنی بر تکمیل سامانه پاکنا و سامانه ثبت حقوق و مزایا حداکثر در مدت ۱۵ روز از تاریخ تخصیص اعتبار و پرداخت حقوق و مزایای آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ توسط سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور، در صورت وارد نکردن اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌ها، حقوق آذرماه بالاترین مقام دستگاه و مدیران مربوطه پرداخت نمی‌شود.

دستگاه‌های دولتی تمکین کننده

این بخشنامه شامل عملکرد دستگاه‌های اجرایی مشمول در سال جاری هم می‌شود و براساس آن مشخص می‌شود در قوه مجریه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۰۰ درصد اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان خود را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا تاریخ ۹ آذرماه واردکرده‌اند.

مجلسی‌ها چقدر قانون‌مدار هستند؟

براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت مجلس شورای اسلامی هم به میزان ۸۸ درصد، دیوان محاسبات ۱۰۰ درصد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۸۸ درصد، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی هم به میزان ۸۸ درصد اطلاعات مربوط به حقوق و مزایا کارکنان خود را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ در سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان ثبت کرده اند.
در قوه قضائیه هم یک‌سری سازمان‌ها و نهادهای زیر مجموعه با درصدهای متغیری اطلاعات‌شان وارد شده است. 

اگر به قانون عمل نشود...

بخشنامه اخیر در حکم یک ضرب‌الاجل است و اگر مدیران اطلاعات کارکنان خود را وارد نکنند در گام اول حقوق مدیران دستگاه‌ها پرداخت نمی‌شود و بنابر اطلاع‌رسانی‌های قبلی اگر دستگاه‌ها تعلل کنند کل حقوق کارکنان‌شان پرداخت نمی‌شود.

طبق اخبار قبلی از روز 15 آذر همه دستگاه‌ها فرصت قانونی‌شان برای ثبت اطلاعات در پاکنا به اتمام می‌ٰرسد. 

وزارت نفت مدعی آمادگی برای تمکین

در بین دستگاه‌های مختلف مقاومت وزارت نفت برای درج اطلاعات حقوق و دستمزد‌های کارکنانشان در سامانه پاکنا طی این چند روز بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. با این حال طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مهدی علی مددی، معاون مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در اینباره توضیحاتی داده و گفته است: وزارت نفت آمادگی کامل برای تغذیه اطلاعات حقوق و مزایا و دستمزد کارکنانش را در سامانه کارمند ایران دارد. همانطور که قبلا اطلاعات کارکنان را در سامانه پاکنا تغذیه کردیم، آمادگی داریم اطلاعات حقوق و دستمزد آن ها را هم تغذیه کنیم، ولی سازمان اداری و استخدامی باید برای امکاناتی را فراهم کند که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

از صحبت‌های علی مددی این‌طور بر می‌آید که بین وزارت نفت و سازمان اداری و استخدامی یک هماهنگی نیاز بوده و بنابراین با مشخص شدن ضوابط و مقررات صنعت نفت در این سامانه و همچنین تغذیه فوق‌العاده‌های عملیاتی اطلاعات این وزارت‌خانه هم وارد پاکنا می‌شود. 

حال باید منتظر ماند و دید  در گزارش‌ها و اخباری که از سازمان اداری و استخدامی بیرون می‌آید تا بعد از به پایان رسیدن مهلت قانونی چند دستگاه به تکالیف خود در قبال ورود اطلاعات به سامانه پاکنا عمل کرده‌اند و احیانا متخلفان محروم از پرداخت حقوق ماهیانه آذرماه خود می‌شوند یا خیر. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۲۷۵۰۰۰۹:۱۰:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۷
پزشکان هم باید ثبت کنند
ناشناس۲۳۲۷۵۶۱۰۹:۵۸:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱۷
پس از ثبت نام حقوق ها در سامانه چند نکته مهم هم باید پبگیری شود۱- حقوق های یکسال گذشته با حقوق های اعلامی مطابقت داده سود۲ هزینه های سازمان ها بررسی شود که هزینه سازی کاذب نکنند و وجوه آن را هاپولی۳ قراردادها که بسته میشود پورسانت ها کنترل شود ۴ در بانک ها تسهیلات کلان که داده‌شده و میشود رشوه های زیادی رد و بدل میشود
ناشناس۲۳۲۷۵۶۳۰۹:۵۹:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱۷
حقوق دامادها هم در این سامانه ثبت می شود.
ناشناس۲۳۲۷۶۷۷۱۱:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۱۷
حقوق دامادها توسط پدر عیال مربوطه نقدی پرداخت می شود.
ناشناس۲۳۲۷۷۳۰۱۲:۰۰:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
دامادهایی که پول توجیبی رو از باباجان دریافت می کنند.
ناشناس۲۳۲۷۶۹۰۱۱:۳۳:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۱۷
حقوق های نجومی میراث شوم دولت روحانی است روحانی باید پاسخگو باشد چرا از راه اندازی سامانه حقوق و مزایای مدیران امتناع کرد ؟!
ناشناس۲۳۲۷۵۷۲۱۰:۰۵:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۱۷
لطفا حقوق ها و پاداش ها و انواع وام ها و انواع دریافتی های مناسبتی مدیران بانک ها را در این چند سال گذشته بررسی نمایید
ناشناس۲۳۲۷۵۸۱۱۰:۱۰:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۱۷
با دستمال کثیف نمی توان شیشه را تمیز کرد.
ناشناس۲۳۲۷۶۷۸۱۱:۲۷:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۱۷
بهتر بگی با دستمال گریسی نمی شه دستها را خشک کرد.
ناشناس۲۳۲۷۵۸۳۱۰:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۱۷
پزشکان سهمیه ای!
ناشناس۲۳۲۷۶۸۳۱۱:۲۹:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۱۷
40% پزشکان سهمیه ای هستند که تا آخر عمرشون نون همان سهمیه را می خورند.
ناشناس۲۳۲۷۷۱۶۱۱:۵۲:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۱۷
از کجا می شود فهمید پزشکی که می رویم پیشش، سهمیه ای هست؟
ناشناس۲۳۲۷۷۲۱۱۱:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۱۷
همانها هم هستند که مالیات نمی دهند.
ناشناس۲۳۲۷۷۲۳۱۱:۵۵:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۱۷
پزشکان رانتی!
ناشناس۲۳۲۷۷۳۴۱۲:۰۴:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱۷
البته مردم هم چوب بی سوادیشون را
ناشناس۲۳۲۷۷۷۳۱۲:۲۶:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۱۷
سهمیه مدرک و مجوزی است که هم سواد شما را بالا می برد تا در کنکور قبول شوید و هم پولدار! ارزش ریالی سهمیه چند است؟؟؟
ناشناس۲۳۲۷۷۸۱۱۲:۳۵:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۱۷
پزشک مگه حقوق دولتی می گیرد که ثبت شود؟ فقط باید مالیات بدهد همین
ناشناس۲۳۲۷۵۰۳۰۹:۱۰:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۱۷
پوست نجومی بگیرای وزارت بهداشت باید کنده شه
ناشناس۲۳۲۷۵۶۶۱۰:۰۰:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱۷
مثل سامانه بازرگام!
ناشناس۲۳۲۷۵۶۷۱۰:۰۰:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۱۷
تدابیری هم باید برای اعاده حقوق های نامشروعی که در طی سالیان گذشته گرفته اند باید اندیشه شود
ناشناس۲۳۲۷۵۹۰۱۰:۱۵:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۱۷
شازده دامادها چطور؟؟؟
ناشناس۲۳۲۷۵۰۹۰۹:۱۳:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۱۷
نجومی بگیران وزارت نفت و سازمان مالیات باید وارونه آویزان شوند . حقوق بیشتر از ۱۵ میلیون را اعدام کنید سریع فوری مردم احساس آرامش کنند علی برکت الله
ناشناس۲۳۲۷۶۵۱۱۱:۱۴:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۱۷
من نجومی بگیر و مفت خور نفت در عسلویه هستم و حاضرم جامو با یه کارمند مستضعف در هر اداره دولتی در تهران،شیراز،شمال و...عوض کنم تا مجبور نباشم در هوای آلوده و گرمای ۶۰درجه و ۱۴روز دوری از خانواده(و فقط یکهفته استراحت) کار کنم و با ۴۰ سال سابقه و فقط با شرط بازنشستگی نفت در سنی ۶۰ سالگی بازنشسته بشم!
ناشناس۲۳۲۷۶۵۸۱۱:۱۶:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
ثروت افراد با تاریخچه کار آنها باید همخوانی داشته باشد مازاداش مال بیت المال است
ناشناس۲۳۲۷۶۸۵۱۱:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۱۷
بیت المال تعریف خودش را دارد!
ناشناس۲۳۲۸۱۰۰۱۶:۰۶:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۱۷
بیت المال را تعریف کن ماهم بفهمیم.
ناشناس۲۳۲۷۷۹۴۱۲:۴۳:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۱۷
۱۵ تومن حقوق هست؟ خط فقط بالای ۱۵ تومن هست شما زیر خط فقر میگیری بقیه هم باید اعدام بشن؟ چرا کسی نمیگه ۱۵ تومن الان از ۵ تومن پارسال هم کمتره؟
ناشناس۲۳۲۷۵۱۵۰۹:۱۷:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۱۷
حقوق و مزایای مسئولان با مردم یکسان شود
ناشناس۲۳۲۷۶۶۰۱۱:۱۸:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۷
از حسن و اسحاق و نوبخت بابت حقوق های نجومی ملولیم سخت
ناشناس۲۳۲۷۵۳۹۰۹:۳۶:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
مهلت تمام شد ؟!!!! حقوق های نجومی مخفیانه ادامه خواهد داشت
ناشناس۲۳۲۷۵۴۰۰۹:۳۹:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
یعنی فکر می کنید که مسئله امروز مملکت این است؟
ناشناس۲۳۲۸۱۰۸۱۶:۱۰:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۷
قطعا یکی از مشکلات اساسی مملکت دست درازی به بیت المال با عنوان توجیهی حقوق های کلان به نورچشمی ها و شکاف دستمزدی وحشتناکی که بین مدیران بالائی و کارمندان عادی و بازنشستگان ایجاد شده است.
ناشناس۲۳۲۷۵۴۲۰۹:۳۹:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۱۷
این ها تمام نمایش است. حقوق خودی ها از چند منبع تامین می شوند.
ناشناس۲۳۲۷۵۵۲۰۹:۴۷:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۱۷
جلوی رشد دلار را بگیرید. این مسایل در مقایل تورم و قیمت دلار شوخی هستند.
ناشناس۲۳۲۷۵۷۹۱۰:۰۹:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
عزیزم اول جلوی تورم باید گرفته شود تا دلار بالا نرود
ناشناس۲۳۲۷۶۸۸۱۱:۳۰:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
تو الف بای اقتصاد را هم بلد نیستی
ناشناس۲۳۲۷۷۷۶۱۲:۲۸:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
هنوز نمی دانی وقتی تورم دو رقمی هست دلار هم باید بالا برود؟
ناشناس۲۳۲۸۰۷۴۱۵:۴۶:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۱۷
سهمیه ای درس خوندی؟
ناشناس۲۳۲۸۱۱۳۱۶:۱۴:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
توجه ندارید. رشد قیمت دلار بخش اعظمش مربوط به کسری بودجه که عمدتا ناشی از پرداخت حقوق و مزایای کلان و بریز و بپاش و ماموریت های داخل و خارج بی حساب و پرداخت وام های دستوری است که همگی منجر به رشد حجم اسکناس ، تورم و بالا رفتن قیمت ارز میشود.
ناشناس۲۳۲۷۵۷۸۱۰:۰۹:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
من کارمند وزارت نفت هستم، برای ما دو فیش با اعداد متفاوت صادر می‌شود. دقت شود هر دو فیش در سامانه تغذیه شود! یه 7 تومن یه 10 تومن مثلا.
ناشناس۲۳۲۷۶۲۹۱۰:۴۹:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۱۷
مردم درد معیشت دارند شما دنبال فرعیات هستید .
ناشناس۲۳۲۷۷۰۰۱۱:۴۱:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۱۷
فکر کنیم الان روزیه که همه دستگاهها و شرکت ها تو پاکنا اطلاعات حقوقی پرسنل را وارد کردند. 1- حقوق بالای کارمندان شرکتهای دولتی (نفتی و معدن و.......) و بانک ها و بیمه ها قراره چجوری اصلاح بشه؟ الان میخوان حقوق اونارو کم کنید یا حقوق ما هارو؟ 2- رفتین بررسی کردین هیات مدیره این شرکتها و ........ کیا هستن؟؟ خب الان من هیات مدیره دوست دارم حقوق و مزایام کم شه؟؟ به هرطریق قانونی سعی می کنم جلوش رو بگیرم. 3- چجوری قراره دریافتی های دیگه نظیر(بن کارت، کارانه، آکورد، پاداش فروش، حق فلان و حق بهمان این سازمانها و شرکت هارو کنترل کنید؟ هیچ میدونید که غیر از یک فیش کارگزینی ، این شرکتها فیش دوم و سوم هم دارند. و واریزی ها به حساب دیگه شون واریز میشه؟ 4-بینی و بین الله، واقعا" قراره پاکنا با تعارض منافعی که در مدیران قدرتمند تصمیم گیرهست، چکارکنه؟ این همه قاضی و هیات علمی تو مجلس هستن، اولین مصوبه سال قبل بودجه شون کم کردن مالیات صنف خودشون بود با این همه دریافتی بالایی که دارند. نبود؟؟؟؟ 5- و.... و..... و؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۲۷۷۰۵۱۱:۴۷:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۱۷
در مجموع اقدام خوبی است به شرطی که تمام مزایا و تسهیلات و پرداختیها در سامانه ثبت شود نه فقط پرداخت رسمی حقوق. یک مدیر ارگان دولتی چرا باید سالیان متمادی در خانه سازمانی بماند در حالیکه چندین باب منزل مسکونی دارد؟ اینها بیت المال است و کارگران ضعیف در این شرایط بازار مسکن بسیار مستحقتر هستند.
ناشناس۲۳۲۷۷۱۱۱۱:۵۰:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۱۷
وقتی تعدادی وامهای میلیاردی گرفته اند و پس هم نمی دهند و شما جرات حتی اعلام اسامی آنها را هم ندارید چه شفافیتی؟ آنوقت می خواهید حقوق کارمندان را چک کنید؟ رانت خواران کارمند نیستند
ناشناس۲۳۲۷۸۰۷۱۲:۵۳:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۱۷
حرکات پوپولیستی و عوام فریبانه شروع شد. حقوق های نجومی به بالای ۱۰۰ تومن میگن فردا به ۱۰ تا ۲۰ تومن کارمند گیر میدن که نجومی هست کم کنید؟ خرج هامون را چرا نمیگید نجومی هست؟ رهن خونه شهرستان کوچک زیر ۲۰۰، کلان شهر زیر ۳۰۰، ۴۰۰ پیدا نمیشه چرا نمیگید کارمند از کجا بیاره؟ یک اپارتمان ۱۰۰ متری بخوای کرایه بدی باید ۱۰ تومن ماهیانه بزاری کنار، ماشین ال ۹۰ ساده که حداقل یک کارمندی هست بالای ۴۰۰ تومن شده با ماهی ۵ تومن ۱۰ تومن میشه جمع کرد خرید؟ بخدا حاضرم نصف سال ۹۰ حقوق بگیرم همه چی برگرده قیمت اونوقت.
ناشناس۲۳۲۷۸۳۵۱۳:۱۶:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۷
وقتی مجازات امتناع کنندگان را رفته رفته کم می‌کنند راه برای فرار تسهیل می‌شود و بعدش فراموش. دو سازمانی که باید سازمان قدرتمند کشور کشور باشند الان رو به افولند.
ناشناس۲۳۲۷۹۳۲۱۴:۱۹:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۷
لطفاً سایر مزایا از جمله واگذاری زمین دولتی منازل سازمانی در کلان شهرها دریافتی های وام و.... هم ثبت شود. سازمان های وجود دارند که با نفوذ بالا علاوه بر حقوق چند قطعه زمین مفت دریافت میکند به ارزش چندین میلیارد بعد دایم دم از عدالت میزنند. حاضرم کل حقوق کارمندی سی ساله با یک قطعه زمین دولتی تعویض کنم
ناشناس۲۳۲۸۱۱۷۱۶:۱۷:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۱۷
ثبت حقوق کارمندان در صورتی نتیجه بخش است که نخست حقوق مسئولان بالا مملکت ثبت و آشکار شود.
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

    2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    3. پرخاش با چشمان بسته!

    4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    5. وقاحت غربی!

    6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

    10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

    18. زنگِ زور!

    19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    20. هنوز وقتش نرسیده؟!

    21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

    آخرین عناوین