نرخ تورم در تیرماه به کمترین عدد ۱۶ ماه گذشته رسید

  4020510043 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق اعلام سخنگوی اقتصادی دولت براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم بعد از یک دوره ۱۴ ماهه به کانال ۳۰ درصد بازگشته است.

نرخ تورم در تیرماه به کمترین عدد ۱۶ ماه گذشته رسید

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با اشاره به میزان تورم تیرماه، اظهار کرد: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم بعد از یک دوره ۱۴ ماهه به کانال ۳۰ درصد بازگشته است.

وی افزود: نرخ تورم ماهانه تیر با ثبت عدد ۱.۹۵ درصد کمترین عدد ۱۶ ماه گذشته است. تورم نقطه به نقطه نیز با کاهش ۳.۲ واحد درصدی نسبت به خرداد به عدد ۳۹.۴ درصد رسید. همچنین تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با کاهش ۵.۵ واحد درصدی در مقیاس نقطه به نقطه به عدد ۳۷.۱ درصد رسید.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به دلایل کاهش تورم در تیرماه، یادآور شد: اولین عامل اساسی کاهش تورم، کاهش تدریجی نرخ رشد نقدینگی از ابتدای دولت تاکنون بوده است. این نتیجه از مسیر انضباط‌بخشی به بودجه و پرهیز دولت از استقراض پولی از بانک مرکزی به دست آمد و منجر به این شد که در سال ۱۴۰۱ خالص بدهی دولت به بانک مرکزی بهبود پیدا کند و در پایان این سال به منفی ۱۲۵ درصد برسد.

خاندوزی ادامه داد: دومین دلیل کاهش تورم در تیرماه، تعدیل انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر بود که موجب ثبات بخشی به بازار ارز شد و سومین علت، کاهش تورم جهانی است. تا جایی که در چهار ماه امسال نسبت به سال قبل، بازار جهانی از ثبات نسبی برخوردار بود.

وی با بیان اینکه تورم تولیدکننده به یک‌سوم کاهش یافته‌ است، اظهار کرد: این متغیر در دولت قبل به سقف تاریخی خود یعنی ۱۰۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۰ رسیده بود اما توانستیم این متغیر را با کاهش ۷۱ واحد درصدی به سطح ۳۲ درصد در اردیبهشت امسال برسانیم. این امر به معنای یک سوم شدن تورم تولیدکننده از ابتدای فعالیت دولت است.

وزیر اقتصاد با اشاره به رشد ۱۵ درصدی تشکیل سرمایه ثابت، گفت: ما در شرایطی آغاز به کار کردیم که ارزش تشکیل سرمایه در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۶ معادل ۱۸ درصد کاهش یافته بود. یعنی اقتصاد ایران در حوزه تشکیل سرمایه در چهار سال یادشده نه تنها بزرگ‌تر نشده بود، بلکه به میزان قابل توجهی کوچک‌تر هم شده بود.

خاندوزی ادامه داد: میانگین سرمایه‌گذاری سالانه بخش ساختمان در چهار سال یادشده منفی ۴.۲ درصد و در بخش ماشین آلات نیز منفی ۴.۶ درصد بود اما با تغییر ریل سیاست‌گذاری در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، شاهد جهش تشکیل سرمایه در کشور هستیم و این امر در بخش ماشین‌آلات و ساختمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره قبل به ترتیب ۱۵.۴ و ۱.۲ درصد رشد کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه مشکل سامانه وام ازدواج برطرف شده است، اظهار کرد: از ابتدای امسال گزارش‌هایی مبنی بر وجود اشکالات فنی در سامانه ثبت‌نام تسهیلات ازدواج وجود داشت که عمده این مشکلات فنی به دلیل اضافه‌شدن تسهیلات بخش فرزندآوری به سامانه بود که به افزایش ترافیک سامانه منجر شد و بانک مرکزی در اردیبهشت با هدف برطرف‌کردن این مشکلات، ظرفیت سخت‌افزاری‌اش را تا حد امکان افزایش داد.

خاندوزی ادامه داد: از سویی باتوجه به دستور رئیس‌جمهوری، بسته‌ای سیاستی تنظیم شد و نتیجه این بسته، کاهش متقاضیان در صف تسهیلات ازدواج از ۴۰۰ هزار نفر به ۳۴۰ هزار نفر بود. از ابتدای امسال تا دو روز گذشته نیز بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت نسبت به اظهارات محمدباقر نوبخت، رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه درباره میزان انتشار اوراق مالی اسلامی در دولت سیزدهم، تصریح کرد: مقایسه ارقام مطلق و اسمی با یکدیگر در طول زمان‌های مختلف اساسا اشتباه است. چنین مقایسه‌ای باعث تعجب است. دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که دولت قبل در پنج ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ قریب به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده بود. بخش عمده اوراقی که دولت سیزدهم منتشر کرده، صرف بازپرداخت استقراض دولت قبل می‌شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ درصد اوراقی که دولت منتشر و به ظاهر کسب درآمد کرد، فقط صرف بازپرداخت استقراض آقایان در دولت قبل شد.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: اگر بخواهیم برمبنای درستی مقایسه کنیم و به تصویر بهتری در این زمینه برسیم، خوب است به نسبت انتشار اوراق در سهم تولید ناخالص داخلی هم توجه کنیم. بر این اساس، نسبت انتشار اوراق به GDP اسمی در سال ۱۳۹۷ معادل ۲ درصد؛ در سال ۱۳۹۸ معادل ۳ درصد بود و در سال ۱۳۹۹ به قله تاریخی بی‌سابقه یعنی ۵ درصد رسید. از آن سال به بعد دولت سیزدهم این نسبت را کاهش داد بطوری که در سال ۱۴۰۰ نسبت یادشده به حوالی ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۸۹۷۷۱۱:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۰
خودتون را می‌توانید با آمارهای دروغ و غیر واقعی گول بزنید، ولی مردم می‌فهمند و می‌دانند ، درست مانند واردات خودروهای نو و کهنه .
ناشناس۳۱۶۹۱۰۳۱۲:۴۵:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اینقدر ناراحتی ندارد از پایین آمدن تورم
ناشناس۳۱۶۹۲۶۵۱۴:۲۹:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
پس از شانزده ماه هنرنمایی در صحنه اقتصادی توسط این دولت بلاخره توانستند به کانال فوق العاده ۳۰ درصد در تورم برسند مجموع تورم ۶ کشور عرب شورای همکاری خلیج فارس روی هم ۳۰ درصد نیست
ناشناس۳۱۶۹۴۲۶۱۶:۴۷:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۰
خودت را باز به خواب زدی با آن فاجعه‌ای که تحویل گرفته بودن
مهران۳۱۶۹۳۴۷۱۵:۳۰:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۰
.. تورم به معنای ارزون شدن اجناس نیست بلکه به معنای کمتر گران شدن هست
ناشناس۳۱۶۸۹۸۳۱۱:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
کاش یک دادگاهی در کشورمان وجود داشت که به ادعاها و آمارهای خلاف واقع و همینطور به شعارهای انتخاباتی که تحقق نیافتند رسیدگی می کرد.
ناشناس۳۱۶۹۰۰۳۱۱:۴۵:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
به عنوان یک پژوهشگری که دائما سرو کارم با دادها و اماره واقعا از این امار ها خجالت نمی کشید!!!!!!!
ناشناس۳۱۶۹۰۰۸۱۱:۵۰:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۰
به روایت ملت :گرانی به بی سابقه ترین حد خود در طی سال های بعد از انقلاب رسیده نمونه اش قیمت مرغ،گوشت قرمز،حبوبات و ..به روایت دولت: تورم به پایین ترین حد خود رسیده به روایت یک سئوال:آیا از نظر دولت بین تورم و گرانی رابطه معکوسه؟؟؟؟
ناشناس۳۱۶۹۱۱۱۱۲:۴۸:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
وقتی ارز 4200 بدهند بله می شود 30 الی 40 درصد آب رفتن قدرت خرید در ضمن تورم از مجموع کالا و خدمات محاسبه می شود یعنی همه کالا و از مجموع آن کسر می شود که تورم در می آید که چه مقدار هست نسبت به ماه قبل با سال قبل
احمد۳۱۶۹۳۰۶۱۵:۰۳:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
می‌فرمایید تورم از مجموع چندین قلم کالا و .... بدست می آید ممنون که مارو روشن کردید چندین محصول پروتئینی و لبنی و حبوبات و .... که ارزان شده بفرمایید
ناشناس۳۱۶۹۴۲۹۱۶:۴۹:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
شما اول برو تورم یاد بگیر یعنی چی
ناشناس۳۱۶۹۰۱۷۱۱:۵۶:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اکثر تولید کنندگان خرد و متوسط به خاطر هزینه کمر شکن قیمت گاز و مواد اولیه تعطیل کردن
ناشناس۳۱۶۹۰۱۸۱۱:۵۶:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۰
انشالله نرخ ارز هم سرکوب نشود تا بعدا با رها کردن ان شوک به اقتصاد وارد نشود و باز تورم بالا نرود
بهاری۳۱۶۹۰۲۳۱۱:۵۷:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
آمارهای سیاست زده دردی از ملت دوا نمی کنه و نکرده به فکر نان ملت باشید
شهرام۳۱۶۹۰۲۸۱۲:۰۰:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۰
مهم اینه ملت قبول کنن والا صد سال هم آمار کاهش تورم بدین اما عملا چیزی احساس نشه انگار هیچ کاری نشده
ناشناس۳۱۶۹۱۹۲۱۳:۳۴:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۰
معاینه فنی پارسال 47 هزار تومان بود و امسال 92 هزار تومان، یعنی 99 درصد افزایش. آماری که ایشان ارائه داده توسط سیستمی ارائه شده که حرفش آن است و عملش این، توضیح بیشتر هم نیاز ندارد.
محمدی۳۱۶۹۰۹۶۱۲:۳۹:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۰
آماری که ارائه می دهید با واقعیت های جامعه در تضاد است، الان حقوقی که به کارمند و کارگر پرداخت می شود کفاف هزینه های نصف ماه را هم نمی کند و روز به روز هم اجناس گران ترمی شود، دیگر حتی نمی توان همراه خانواده یک وعده غذا در رستوران صرف کرد.
ناشناس۳۱۶۹۰۹۸۱۲:۴۰:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
تورم کاهش پیدا نکرده فقط سرعت رشدش کمتر شده همین
ناشناس۳۱۶۹۱۲۱۱۲:۵۳:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دیروز همین ها گفتنددبه خاطر این که وزیر صمت نداشتیم گرانی های اخیر کمتر شده الان رنگ عوض کردن و می گویند امار کاهشی تورم دروغ هست
ناشناس۳۱۶۹۱۳۵۱۲:۵۹:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
طبق امار خودتون که البته هیجکس غیر خودتون قبول نداره تورم کم شده و به 30 درصد رسیده است. و شما این را مایه افتخار میدونید؟ تورم 30 درصدی افتخار داره؟
ناشناس۳۱۶۹۱۵۳۱۳:۰۶:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دماسنج تورم تورم سفره مردم است نه اعدادی که تولید و اعلام می شود یک کیلو گوشت شده 500 هزار تومان قیمت مرغ و لبنیات و برنج و شکر و تن ماهی و ماهی و حبوبات و خلاصه هر چی که یه جورایی بشه آن را خورد سر به فلک می زند قیمت مصالح ساختمانی و لوازم خانگی و اجاره مسکن . . . از حد تصور هم بیشتر شده است
ناشناس۳۱۶۹۲۴۱۱۴:۰۶:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۰
قیمت دلار که داره بالا میره!
ناشناس۳۱۶۹۲۶۱۱۴:۲۵:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۰
آمارهای دروغ مردم را کلافه کرده مدعی العموم چرا ورود نمی نماید جیب و سفره مردم بیانگر امارهای شماست
ناشناس۳۱۶۹۲۸۴۱۴:۴۵:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
احتمالا منظورشون این بوده که تورم در تیر ماه نسبت به خرداد سی در صد بوده این قابل باور هست ولی برای دولتی که حقوق را سالیانه اون هم بیست درصد افزایش میدهد مایه شرمندگی هست .
ناشناس۳۱۶۹۳۰۷۱۵:۰۴:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
همه چی عالیه، ممنون از دولت انقلابی. با رئیسی تا ۱۴۰۸
ناشناس۳۱۶۹۳۵۸۱۵:۴۲:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
یاخدا ..
عالی۳۱۶۹۴۵۹۱۷:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۰
در ایران تورم یعنی نرخ ارز که الان در حال رنج زدن است سیاست های دولت باعث سقوط ارز و رسیدن به کف یا صعود ارز و رسیدن به سقف میشه ، ما هم آرزو می کنیم سقوط قیمت ارز باشه ولی فعلا که شواهدی از دیپلماسی نیست
سینا۳۱۶۹۴۸۶۱۷:۴۲:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
قصد تایید یا تکذیب آمار و ارقام را ندارم فقط گمان میکنم دولت باید به شیوه دیگری اطلاع رسانی کند و انتظارات را بهتر مدیریت کند. خوب یا بد، درست یا غلط، طبق وعده دولت، یک رقمی شدن تورم یک فرایند چند ساله است و اگر با گذشت دو سال، تورم از 50 به 30 کاهش یافته باشد، کم و بیش طبق برنامه است. اگر هم آمارها درست نباشد که هیچ. عموما وقتی صحبتی از کاهش تورم، یا کاهش تولید نقدینگی میشود، مردم فکر میکنند که مثلا منظور گوینده این است که اجناس ارزان شده یا پس از این دیگر گرانی نخواهیم داشت و کمتر به این مسئله توجه میکنند که وقتی گفته میشود تورم از 45 یا 50 به 30 کاهش یافته، درست است که حرکت در جهت صحیح است، اما همچنان تورم بسیار بالاییست و همچنان باید انتظار افزایش قیمتها را داشت. این انتظار باید به درستی مدیریت شود و بطور مداوم باید ترجیحا بوسیله نمودار و تصویر، روند تغییر متغیر ها و پیش بینی آینده چند ساله آنها را به اطلاع مردم رساند. این کار را حداقل در مورد قیمت کالاهای مختلف، رسانه ها هم میتوانند انجام دهند. همین رسانه الف میتواند گزارش های میدانی بصورت ماهانه و یا فصلی از قیمت ها تهیه کند و در جداول و نمودارهای ساده و قابل فهم، بطور منظم منتشر کند.
علی۳۱۶۹۵۱۸۱۸:۱۹:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۰
بعنوان کسی که با داده ها و‌آمار سروکار دارم این آمار غیر واقعی است بنظرم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  8. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  9. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  10.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  11. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  12. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  15. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  16. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  19. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  23. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  24. فکرش را هم نمی کردند!

  25. چماق بنزین !

آخرین عناوین