حسین شریعتمداری: چرا مالکیت و مدیریت سکوهای مجازی‌ در اختیار نظام نباشد؟!

  4020522002 ۹۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
حسین شریعتمداری: چرا مالکیت و مدیریت سکوهای مجازی‌ در اختیار نظام نباشد؟!

حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشت: 1- امروزه پلتفرم‌ها (سکوهای مجازی‌) تقریباً در سراسر دنیا به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی مردم تبدیل شده‌اند. بسیاری از فعالیت‌های تجاری، خریدهای روزمره، نقل و انتقال درون و بیرون شهری، ارسال بار و کالا، کسب برخی اطلاعات ضروری و تامین ده‌ها نیاز دیگر مردم از طریق این سکوها تامین می‌شود‌. در کشور ما نزدیک به ۴۰۰ سکوی مجازی در بخش‌ها و شاخه‌های متفاوت به فعالیت مشغولند. پلتفرم‌هایی نظیر اسنپ، تبسی، دیجی‌کالا، طاقچه، دیوار، فیلیمو، روبیکا، آپارات و... از جمله این سکوهای مجازی فعال با درآمدهای کلان و فوق نجومی هستند.

۲- پلتفرم‌ها چرا پدید آمده‌اند؟ این پرسش را باید با نگاهی فراتر از آنچه این روزها درباره سکوهای مجازی مطرح شده و می‌شود، به ارزیابی نشست. پدیده فوق مدرن قرن بیست و یکم، یعنی اینترنت، اگرچه در آغاز، دامنه‌ای محدود داشت و استفاده از آن، تنها در میان برخی از اقشار رایج شده بود ولی بسیار سریع‌تر و پُر شتاب‌تر از آنچه انتظار می‌رفت و پیش‌بینی می‌شد، دامنه بهره‌گیری از آن گسترش یافت تا آنجا که امروزه به سختی می‌توان طیف قابل توجهی از مردم را آدرس داد که با این پدیده آشنا نبوده و از آن استفاده نکنند. گوشی‌های تلفن همراه هوشمند زمینه استفاده از این پدیده و دستاوردها و ظرفیت‌های کم‌نظیر- و در بسیاری از موارد، بی‌نظیر- آن را سرعت بخشید و همه روزه نیز بر دامنه استفاده از آن افزوده می‌شود، تا آنجا که امروزه کودکان ۵، ۶ ساله نیز با آن آشنایی دارند و بخشی از اوقات خود را با رویکرد به بازی‌های اینترنتی پُر می‌کنند.

۳- حالا می‌رسیم به نقطه تعیین‌کننده و سرنوشت‌‌سازی که متاسفانه در افق دید برخی از مسئولان محترم کشورمان دیده نشده بود و از این روی بدون آن که از نقطه مورد نظر، تصویر روشن و برداشت واقع‌بینانه‌ای داشته باشند با آن رو‌به‌رو شدند! و آن نقطه سرنوشت‌ساز ظرفیت گسترده و فراگیر اینترنت و سکوهای مجازی برای تامین بسیاری از نیازهای روزمره مردم بود. بخوانید!

۴- انتظار آن بود که مسؤولان محترم کشورمان به این نکته توجه می‌کردند که با گسترش بهره‌گیری از پدیده یاد شده، بسیاری از خدمات عمومی در عرصه‌های مختلف تغییر شکل خواهند داد و از حالت‌های نه‌چندان آسان و بعضاً وقت‌گیر و پُر درد‌سر بیرون رفته و به آسانی قابل انجام خواهند شد. به عنوان مثال، دیگر برای دریافت وجه، پرداخت قبض‌های آب و گاز و برق و تلفن نیازی به اتلاف وقت در ترافیک‌های سنگین شهری و مراجعه حضوری به بانک‌ها نیست.

برای خرید کالا نباید زحمت حضور در فروشگاه‌ها را به خود هموار کنند. برای نقل مکان در شهر و یا سفر به خارج شهر به جای حضور در خیابان و به انتظار تاکسی بودن، می‌توانند از سکوهای مجازی که به همین منظور شکل گرفته و آماده خدمت‌رسانی هستند، استفاده کنند. بسیاری از اطلاعات عمومی مورد نیاز را با بهره‌گیری از سکوهای مجازی دریافت کنند و... 

۵- نقطه مورد ‌اشاره را دیگران درک کردند و یا از نمونه‌های مشابه در سایر کشورها درس گرفتند. آنها به هر علت، می‌دانستند که با گسترش دامنه استفاده از اینترنت، بسیاری از نیازهای خدماتی مردم از طریق پلتفرم‌ها و یا همان سکوهای مجازی قابل تامین است.

می‌دانستند (و ما غافل بودیم‌) که دنیا به سمت آسان‌گزینی می‌رود و در دنیای «‌فست فود‌» کارها هرچه آسان‌تر قابل انجام باشد، داوطلبان بیشتری خواهد داشت تا آنجا که کمتر کسی راه‌های پر پیچ و‌خم موجود برای تامین نیازهای خود را می‌پذیرد. می‌دانستند دیری نمی‌پاید که کسب و کارها، معاملات، رفت و آمدها، دریافت اطلاعات، خرید لوازم مورد نیاز و... دیجیتالی خواهد شد و از این روی به تاسیس و راه‌اندازی سکوهای مجازی روی آوردند. با دیجی‌کالا خرید می‌کنند و کالای خریداری شده را درب منزل تحویل می‌گیرند. با تلفن همراه از اسنپ یا تبسی درخواست وسیله نقلیه می‌کنند، در طاقچه کتاب‌های مورد علاقه خود را می‌یابند و.... حالا به موضوع مورد نظر یادداشت پیش‌روی رسیده‌ایم. بخوانید!

۶- یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه دولت‌ها خدمت‌رسانی به مردم، تامین نیازهای آنها و ارائه راه‌کارهای هرچه آسان‌تر و دست‌یافتنی‌تر برای تامین این نیازهاست. بنابراین باید پذیرفت که سکوهای مجازی در ایران عزیز ما که بر اساس آمار موجود تعداد آنها نزدیک به ۴۰۰ و یا متجاوز از ۴۰۰ سکوست، نقش یک دولت را بر عهده‌ دارند! «دولت موازی‌»! که سکوهای مجازی اعضای کابینه آن هستند! و صد البته بیرون از ‌اشراف و نظارت نظام بر آنها. 

۷- نیم نگاهی به عملکرد شاخص‌ترین نمونه‌های سکوهای مجازی که پُر مراجعه‌ترین‌ها نیز هستند، بیندازید! چه می‌بینید؟! قانون‌گریزی، تخلفات پی‌در‌پی، همراهی با دشمنان مردم این مرز و بوم، کوک‌کردن ساز بیگانگان علیه وطن خویش، آن‌هم در موارد و عرصه‌هایی که بیرون از دایره تعریف شده کار و فعالیت آنهاست. بارزترین نمونه این قانون‌گریزی و همسویی با دشمنان بیرونی را در مقابله با قانون حجاب و عفاف می‌توان دید.

در یک مقطع زمانی خاص و در حالی که مقابله با کشف حجاب یکی از شاخص‌ترین تلاش نظام و خواسته توده‌های ده‌ها میلیونی مردم بود، برخی از این سکوهای مجازی در اقدامی هماهنگ که از فرمان واحدی خبر می‌داد، تصاویری از اعضا و کارکنان خود را منتشر کردند که در آن خانم‌های حاضر بدون حجاب ظاهر شده بودند. و ده‌ها تخلف و قانون‌شکنی دیگر که در این وجیزه مجال پرداختن به آنها نیست.

۸- این سکوهای مجازی - و نه همه آنها- در حالی به یک دولت موازی تبدیل شده و قوانین جاری نظام را زیر پا می‌گذارند، که از خود هیچ سرمایه‌ای به میدان نیاورده‌اند. اسنپ حتی یک خودرو نیز از خود به میان نیاورده و از خودروهای مردم جویای کار بهره می‌برد. دیجی‌کالا و ازکی دلال هستند و از امکانات نظام در این دلالی سود می‌برند. روبیکا، فیلیمو، نماوا و... نیز حال و روز مشابهی دارند. 

۹- دو هفته قبل، بعد از اقدام هماهنگ برخی از این سکوهای مجازی در مقابله با قانون حجاب و عفاف، شماری از آنها به تعطیلی و توقیف کشیده شدند و ساعاتی بعد با توجه به نیازهای بر زمین مانده مراجعه‌کنندگان از آنها رفع توقیف شد. این اقدام نظام با توجه به ضرورت گردش کار بسیاری از مراجعه‌کنندگان اتخاذ شده بود و درخور ملامت نیست. اما در این خصوص نکته با اهمیتی در میان است که نباید و نمی‌توان از آن غفلت کرد. 

۱۰- به این دو گزاره توجه کنید. کدام نظام حکومتی -از هر نوع و با هر ساختاری- یک دولت موازی را در درون خود تحمل می‌کند؟! پاسخ این سؤال، بدون کمترین تردیدی منفی است. اکنون به گزاره بعدی نگاه کنید و آن، این که سکوهای مورد ‌اشاره از امکانات و ظرفیت‌های نظام استفاده -بخوانید سوءاستفاده- ‌ می‌کنند و از خود سرمایه‌ای به میان نیاورده‌اند. حالا جای این سؤال است که اگر وجود پلتفرم‌های خدمت‌رسان ضروری است، که هست، چرا از سکوهای قانون‌گریز سلب صلاحیت نمی‌شود و مدیریت آنها به افراد صاحب صلاحیت و تحت نظارت مستقیم مراکز ذی‌ربط واگذار نمی‌شود؟!

مگر امکانات و ظرفیت‌های مورد استفاده آنها متعلق به نظام نیست؟! بنابر‌این چرا مالکیت و مدیریت آنها در اختیار نظام نباشد؟! می‌فرمایند به نیروی کارآزموده نیاز است. بسم‌الله! مگر مدیران کنونی این پلتفرم‌ها شق‌القمر می‌کنند؟! توان و هوشمندی نیروهای متعهد و پا به رکاب ایران اسلامی را دست‌کم نگیرید.

و بالاخره گفتنی است که خوشبختانه زمزمه‌هایی برای تحقق این خواسته در میان مسؤولان شنیده می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۴۹۸۲۰۲:۱۵:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
حسین آقا! برای این که در هیچ جای دنیا غیر از چین و کره شمالی و کمی هم روسیه و به درجات خیلی کمتر چند تا کشور دیگه، اصولا دولت حاضر نیست وقت و پول ملت را برای مالکیت و اداره طبق میل شمای سکوهای مجازی هدر بدهد. در همین ایران همین الان همه به هر سکویی که می‌خواهند دست‌رسی دارند حالا دولت با پول ما مالک چند تا سکوی بی‌رونق هم بشه که کاری از پیش نمی‌بره!
ناشناس۳۱۸۵۴۲۶۱۰:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
در آمریکا و غرب که قبله‌ی آمال سست عنصرهای وطن‌ستیز و خودتحقیر است فضای مجازی تماماً تحت سیطره‌ی حکومت‌هاست و کوچکترین فعلِ مخالف را برنمیتابند یانکی‌های سلطه جو وقتی آن بلاها را بر سرِ تیک‌تاک آوردند ، همین خودتحقیرها حرکت یانکی‌ها را تحسین کردند
علی۳۱۸۵۵۰۳۱۱:۳۷:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
در امریکا وقتی ترامپ رئیس جمهور بود اسباب بازی فروش ها اسباب بازی کمدی ترامپو میفروختن ، در امریکا رئیس بانک مرکزی هم توسط دولت انتخاب نمیشه
ناشناس۳۱۸۵۵۵۲۱۱:۵۴:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
شما مگه آمریکا بودی؟
ناشناس۳۱۸۵۵۷۴۱۲:۰۳:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
تیک تاک ابزار جاسوسی چینیها بود
ناشناس۳۱۸۶۰۹۹۱۶:۱۲:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
تلگرام واتساپ توییتر گوگل و فیس بوک آن وقت جاسوس کیا هستند؟!!!
ناشناس۳۱۸۵۵۱۴۱۱:۴۰:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۲۲
البته مالکیت دیجی کالا و اسنپ و ... الان هم چندان خصوصی نیست و نزدیک به نهادهاست.
ناشناس۳۱۸۵۸۲۴۱۴:۰۴:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
نهادها نیست بلکه افراد مسئله دار هستند که یک پای آنان در آمریکا و کانادا هست
سهام۳۱۸۶۱۶۶۱۶:۵۰:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
ایرانسل همراه اول و خیلی از شرکتهای دیگه سهام دارانش وزارت دفاع و بنیادهاست
ناشناس۳۱۸۵۵۷۹۱۲:۰۶:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
حاج حسین یادش رفته یه روز کیهان پر مخاطب ترین رسانه این مملکت بود و وقتی دولتی شد به خاک سیاه نشست
ناشناس۳۱۸۶۱۱۱۱۶:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
آن زمان روزنامه خاص مهم دیگری نبود اما الان.. آن وقت چرا همشهری یا جام جم که دولتی هم هستند پر تیراژترین؟!!
ناشناس۳۱۸۵۶۲۹۱۲:۳۰:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
دوست عزیز فرانوش کردی همین چند وقت پیش کنگره آمریکا چند ساعت تیک تاک رو بازجویی می‌کرد!؟ چون تنها پلتفرمی که در اختیارشون نبود همین تیک تاک بود!
مجتبی یارمحمدی۳۱۸۴۹۸۸۰۲:۴۰:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
نمیدونم چرا بعضیها فکر میکنند که نظام مثلا نمیتونه دیجیکالا و اسنپ رو در دست بگیره ! دیگه از ایران خودرو و مینو بزرگتر نیستند که !!!
مالکیت۳۱۸۵۳۴۶۱۰:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
به مالکیت دست گرفتن در دولتی ها رو دیدیم نتیجه ایرانخودرو و امثالش فقط شد ناکارمدی کیفیت پایین و اختلاس
ناشناس۳۱۸۵۵۰۲۱۱:۳۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
جاهای موفق دولتی زیاد داریم مانند مپنا
ناشناس۳۱۸۵۶۶۷۱۲:۴۸:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۲۲
براساس شاخص عملکردشون نظر بده. مپنا چه موفقیتی داشته؟
ناشناس۳۱۸۵۷۱۱۱۳:۱۴:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
اونم انشالله بعد از حسابرسی رسمی مشخص خواهد شد به امید خدا
ناشناس۳۱۸۵۷۳۷۱۳:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
داداش من اون مپنا که شما می‌فرمایید داستانش جداست شرکت دیگه ای تو ایران مانندش نیست که بشه مقایسه کردش و با توجه به نوع بازار انرژی یارانه ای ایران اصلا بخش خصوصی آنچنانی وجود ندارد که شرکت های تامین تجهیز خصوصی بخوان مانند مپنا فعالیت کنند همین الان داره توربین های دسته دوم زیمنس که خود توربین مپنا براساس مدل زیمنس چندین سال پیش هست وارد میشه با بازده بالاتر از توربین مپنا درباره لکوموتیو مپنا هم که یه جست و جو بکنین میفهمین خود رجا از مپنا به زور میخره چه برسه بقیه
ناشناس۳۱۸۶۱۰۷۱۶:۱۷:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۲
شرکت خصوصی زیادی هست که دارند کار می کنند و هم موفق در ضمن مپنا تکنولوژی‌ ان قدیمی نیست و بروز هست و حتی بین المللی هم هست و موفق
مپنا۳۱۸۶۱۷۰۱۶:۵۲:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۲
هر وقت اجازه حسابرسی و شفافیت از مپنا و... دادن اون موقع. متوجه میشیم موفق بودن یا نه
ناشناس۳۱۸۵۳۶۰۱۰:۳۲:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
مگه در دست نگرفته؟اونم کلی هزینه حمل و ...رو از مشتری در میاره
ناشناس۳۱۸۵۳۷۹۱۰:۴۳:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
چون وضعیت خودروهای داخلی نمونه مشعشع عواقب مدیریت دولتی هست
فرناز۳۱۸۵۴۳۸۱۱:۰۳:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
طبق کدام اصل شرعی و قانونی می‌شه اموال‌ و کسب و کار شخصی افراد رو مصادره کرد؟
ناشناس۳۱۸۵۶۳۲۱۲:۳۲:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
امنیت کشور و مردم از هر اصلی بالاتر است!
ناشناس۳۱۸۵۷۰۵۱۳:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
امنیت کشور و مردم یا امنیت شما؟
ناشناس۳۱۸۶۱۰۸۱۶:۱۸:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
شما چی فکر می کنی؟!! البته بدون شست وشوی مغزی!
ناشناس۳۱۸۵۶۳۴۱۲:۳۲:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
وقتی اوال محتکرین مصادره می‌شه مگه اموال شخصی اونا نیست!؟
ناشناس۳۱۸۵۸۸۷۱۴:۳۴:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
خیر محتکر اموالی که باید دست مردم برسد را جمع می کند تا گران بفروشد. اما شریعتمداری مشکلش با گرانفروشی پلتفرمها نیست بلکه با عقاید آنهاست !!
ناشناس۳۱۸۵۰۰۶۰۳:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
حاج حسین یک جوری صحبت می کنند که انگار بخش خصوصی مالک سکوهای پر مخاطب است. الان سهامدار اسنپ و دیجی کالا کیه؟ ولی کلا از دیدگاه حاج حسین خوشم میاد. مثل خیلی های دیگه برای اصلاح این وضعیت داغون تقلا نمی کنه. با دست فرمون حاج حسین بریم، ظرف چند ماه تکلیف این مملکت روشن می شده.
مالک۳۱۸۵۳۴۸۱۰:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۲
دقیقا هر شرکت بزرگ رو پیگیری میکنی یک ردی در مالکیتش از خصولتی ها پیدا میشه اسنپ دیجیکالا همراه اول ایرانسل فیلیمو و.... اگر تونستین یک برندی رو پیدا کنید که به مقامات وصل نباشه آنوقت بگید.
ناشناس۳۱۸۵۰۱۷۰۴:۰۹:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
آخرش از خصوصی سازی اقتصاد، رسیدیم به مالکیت دولت بر فروشگاه های مجازی ؟
ناشناس۳۱۸۵۰۱۹۰۴:۱۵:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۲
پیشنهاد بسیار عالی
ناشناس۳۱۸۵۰۲۳۰۴:۳۰:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
الان مگر تمامی عرصه های فرهنگی و غیر فرهنگی دست دولت نیست ؟
امیر۳۱۸۵۰۳۳۰۵:۲۳:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
جناب آقای شریعتمداری همونطور که گفتین در دنیای امروز سرعت و پویایی حرف اول و میزنه ، میشه بفرمایید کدام سازمان یا اداره دولتی هست که تحت مدیریت و نظارت نیروهای به اصطلاح جنابعالی متعهد و پابه رکاب باشه و اینطور پویا و سریع بتونه کارهای مردم و انجام میده؟ اگر به اصطلاح دیجی کالا دست دولت باشه یک سفارش باید صدجا ممیزی بشه ، صد امضای الکی بشه ، صد نفر بی ربط و با ربط موافقت کنند و صد روز دیگه برسه دست مشتری
ناشناس۳۱۸۵۹۵۶۱۵:۰۵:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
تازه قیمت تمام شده یک کالا چندین برابر و کیفیتش هم در مسیر امضا کردن ها کمتر میشه هر کدام از مسولان امضا کننده سهمی از اون سفارش رو حق خود میدانند مثل قطعات خودرو برای مونتاژ تا به شرکت برسه و وارد خط تولید بشه و به دست مردم برسه تبدیل به اهن پاره و قطعات ضایعاتی میشه همینقدر بی کیفیت
ناشناس۳۱۸۵۰۵۱۰۶:۳۶:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
حرف حساب جواب نداره
پوریا۳۱۸۵۰۷۵۰۶:۵۷:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
چرا باشه؟؟؟اونجاهایی که مالکیت دست حاکمیت هست چه گلی به سرشون زده که روی سکوها بخواد بزنه؟؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۸۵۰۹۷۰۷:۲۷:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
آقای شریعتمداری گفتنی ها را گفتند! اما جناب شریعتمداری باید بدانیم: «دست بالای دست بسیار است!»
ناشناس۳۱۸۵۰۹۹۰۷:۲۸:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۲
همه چیز دست حاکمیت ؟!
ناشناس۳۱۸۵۱۰۵۰۷:۳۵:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
من دقیقا نفهمیدم این سکوها از کدام ظرفیت نظام استفاده میکنند!!!! مطمئنا یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت این سکوها همین خصوصی بودن و عدم دخالت حکومت در کار آنها بوده نمونه اش همین صدا و سیما حکومتی و فیلیمو و نماوا کدام عملکرد بهتری دارد. بعدم چه قانونی به شما اجازه میدهد که صاحبان یک کسب و کار رو کنار بگذارید و مدیریتش رو دست خودتون بگیرید. بعد میگن چرا سرمایه گذار خارجی نمیاد تو ایران.
ناشناس۳۱۸۵۱۱۱۰۷:۴۱:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
چرا مالکیت و مدیریت سپرده ها و خانه ها و مزارع مردم دست نظام نباشد؟!
ناشناس۳۱۸۵۴۷۷۱۱:۲۵:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
اساسا مگر حکومت چیزی هم از خودش داره؟! هر چی هست مال مردم هست...
ناشناس۳۱۸۵۱۱۲۰۷:۴۲:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۲
امکانات کشور متعلق به مردم است نه نظام! مردم می مانند.
ناشناس۳۱۸۵۵۰۷۱۱:۳۸:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
نظام یعنی حاکمیت !
ناشناس۳۱۸۵۱۳۸۰۸:۰۸:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
تنها ایرادی که آقای شریعت مداری می بینند فقط مسئله حجاب است و ظاهرا ایشان غیر از حجاب منکر دیگری را نمی بینند موضوع حجاب هم که ایشان درخواست میلیونه نفر را در آن دخیل می بینند بدانند که میلیونها نفر مخالف آن هستند ، چرا فکر می کنید تنها تخلف موجود مسئله حجاب است ؟ چرا به ربا خواری بانکها(بخوانید دولت =حاکمیت) نمی پردازید؟ چرا به مسئله فرار مغزها نمی پردازید؟ چرا به مسئله بیکاری نمی پردازید؟ چرا به تاخت وتازه های خودروسازان نمی پردازید؟ و ده ها چرای دیگر ؟ چرا فقط به مسئله حجاب چسبیدید چیزی که در طرفینش میلیونها موافق و مخالف دارد؟ چرا می خواهید بین مردم دو قطبی مخالف و موافق بسازید؟
ناشناس۳۱۸۵۳۹۰۱۰:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
چرا می خواهید بین مردم دو قطبی مخالف و موافق بسازید؟ برای اینکه می خواهند بین مردم دو قطبی بسازند. نان و کار و بارشان در همین کارهاست . این افراد اگر دلسوز ملک و مملکت بودند اینکارها را نمی کردند.
ناشناس۳۱۸۵۵۰۹۱۱:۳۹:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۲۲
قوانین را رعایت کنید!!
ناشناس۳۱۸۵۱۵۴۰۸:۲۳:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
فقط کافیه مراجعه کنید به سرونوشت کارخانه ها و کسب و کارهایی که ظرف چند سال نابود شدند. کفش ملی، انتشارات امیرکبیر، کارخانجات پارس الکتریک و... الان هم میخان همین کار رو با کسب و کارهای اینترنتی بکنن و رونق و استفاده مردم رو به نابودی بکشونن
ناشناس۳۱۸۵۱۵۷۰۸:۲۵:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
مشرق نیوز قبلا شبکه سازی این پلتفرم ها را بررسی کرده و به نتایج جالبی هم رسید.
ناشناس۳۱۸۵۱۶۰۰۸:۲۷:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۲
چی میگی حاج حسین؟؟؟خوب اگه حجاب خواسته دهها میلیونی بود این سکوها برای از دست ندادن مشتریهاشون این کار و نمیکردن .
ناشناس۳۱۸۵۱۶۷۰۸:۳۰:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
وقتی منفعل باشی همین می شود از عمد قوانین را زیر پا می گذارند و بعد هم با توجیهات مسخره اجازه فعالیت هم بدهی
علی۳۱۸۵۱۶۹۰۸:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۲
واقعا تمایل به حرام خواری از دسترنج دیگران را دیگر حتی پنهان نمیکنند ، اگر خیلی توان دارید با نیروهای توانمندتان پلتفرم های مشابه تاسیس کنید ورقابت سالم کنید استدلال از این مضحک تر نشنیده بودیم که همه چیز را نظام برای اینها اماده کرده ، بستر کار برای همه فراهم است.
ناشناس۳۱۸۵۱۷۱۰۸:۳۲:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
بنظرم ایده مدیریت و مالکیت دولتی پلتفرم ها اصلا صحیح نیست و نباید دولتی باشد دولت خود آنقدر مشکل دارد که از پس آن بر نمی آید این بار را هم به دوشش بگذارید جز خرابی و بدبختی ثمری ندارد. ولیکن باید برعملکرد این پلتفرم ها نظارت جدی و محکمی کرد و اگر نیاز به قانون دارد باید قانونگذاری صورت گیرد. اصلا بحث دولت موازی در این مقوله حرف گمراه کننده ای است.
ناشناس۳۱۸۵۱۷۳۰۸:۳۶:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
خدایا باورم نمیشه در این زمانه و با گسترش دانایی مردم هنوز کسانی هستند که درک نمی کنند توانایی بخش خصوصی در قیاس با دولت در توسعه و پیشرفت کسب و کار ها قابل قیاس نیست. هر بچه مدرسه ای می داند که علت را باید در منافع شخصی جستجو کرد.
فاطمه۳۱۸۵۱۹۰۰۸:۴۸:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
یعنی هر کاری به بهره برداری میرسه شما میفتید روی آن!
علیرضا۳۱۸۵۱۹۷۰۸:۵۰:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
کی بازنشسته میشی شما؟ !
ناشناس۳۱۸۵۲۰۲۰۸:۵۲:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
آیا ما از دولتی بودن کارها خیری دیده‌ایم؟ ما باید خیلی از کارها را به بخش خصوصی بسپاریم؛ و مگر در موارد محدود، بارها را به دوش مردم بگذاریم. به نظرم قوانین حساب شده باشد، مردم به دلخواه خود، به آن تن می‌دهند.
ناشناس۳۱۸۵۲۱۰۰۸:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
اقای شریعتمداری شماسرپرست روزنامه کیهان هستید چراصدایت برای گرانی بلندنمیشوذ
حسن۳۱۸۵۲۱۳۰۸:۵۹:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۲
جناب بزرگوار در کجای دنیا فروشگاه و تاکسی اینترنتی دولتیه . اینکه اینها پیشرفت کردند چون دولتی نبودند و براساس نیاز مشتری و تحصیل درآمد بیشتر برای خودشون بهترین ها رو انتخاب کردن و به اینجا رسیدن. شما همین سکوهای شبه دولتی مثل ایتا و روبیکا رو ببنید به گرد پای فیلیمو ودیجیکالا و .... نمیرسن. هرچه قبلا دولتی کردید و ورشکست شدید بس است دیگه اینا رو رها کنید
ناشناس۳۱۸۵۲۲۱۰۹:۰۹:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
اقتصاد و مدیریت دولتی سالهاست ناتوانی خود رو اثبات کرده و سیاست های کلان نظام طبق اصل ۴۴ در راستای خصوصی سازی است، حالا جناب شریعتمداری به بهانه امنیتی پیشنهاد مصادره پلت فرم های بخش خصوصی در اینترنت را داده اند، که این مصداق کاسبی از بحران های سیاسی و اجتماعی است.
حسن۳۱۸۵۲۲۶۰۹:۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
فاتحه اینترنت را که خواندید . این چند تا شرکت به درد به خور را هم بالا بکشید بدهید رفقا نابود کنند مثل صنایع و ... راحت بشید .
ناشناس۳۱۸۵۲۲۸۰۹:۱۲:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
وقتی بی حجابی غیر قانونی هست و کاری با آن ندارند و با عنوان ارباب رجوع مراجعه می کنند به رستوران یا در سطح شهر ولی مغازه یا رستوران را پلمپ می کنند خود گویای همه چیز هست در نوع کشور داری و جالب هست اعضای یک شرکت رسما آن کار را انجام دهند اول پلمپ می کنند ولی به چند روز نشده رفع آن!!
ناشناس۳۱۸۵۲۶۵۰۹:۳۸:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۲
اين يعني مصادره زحمات مردم يعني چه از اين ها بگيريم بدهيم دولت. افراد صاحب صلاحيت پلتفرم سال ها زحمت كشيده سرمايه گزاري كرده حالا كه آماده وسود ده شده متقاضي دولتي پيدا شده؟
محمد۳۱۸۵۲۶۶۰۹:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
با دولتی شدن کارخانه ها بخش زیادی از این کارخانه ها ورشکست و نابود شدند حالا نوبت سکوهای مجازی رسیده که دولت با دخالت در آنها، این شرکت های دانش بنیان را هم به خاک سیاه بنشاند. کار مفید که بلد نیستید فقط میخواین خراب کنید.
ناشناس۳۱۸۵۲۷۰۰۹:۴۱:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
کیهان بیش از 30 سال است در اختیار شخص جنابعالی است چه کار مفیدی با همین رسانه انجام دادید که انتظار دارید لابد یکی از همین پلتفرم ها در اختیار شما قرار بگیرد؟
علی۳۱۸۵۲۸۶۰۹:۵۰:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
مثل نظام های کمونیست که اختیار همه چیز در دولت است. از یک سو رهبری انقلاب از واگذاری اقتصاد به مردم میگویند و از یک سو این آقا که متخصص در همه چیز هستند از واگذاری این سرویسها به نظام میگویند. قضاوت باشما.
ناشناس۳۱۸۵۲۹۶۰۹:۵۷:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
دنیای امروز را نمی توان با ابزار و توهمات دیروز مدیریت کرد
ناشناس۳۱۸۵۲۹۷۰۹:۵۸:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
دولت هیچ وقت نمیتونه مثل بخش خصوصی خدمات بده ،کارکرد دولت در مدیریت خودرو سازی نمونه واضح این قضیه هست
ایرانی۳۱۸۵۲۹۹۰۹:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
مگر مدیریتی هم برای مردم مانده تمامی بخش های اقتصادی،اجتماعی و... در دست نظام و نظامیان است .
ناشناس۳۱۸۵۳۱۱۱۰:۰۵:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
تمامیت خواهی همینه الان ایران خودرو و سایپا دست دولت به کجا رسید اینا را هم اگه بدن دست دولت قطعا زیان ده میشن
ناشناس۳۱۸۵۳۱۸۱۰:۰۷:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
همين موفقیت نصفه و نیمه بعضی سکوهای داخلی حاصل تلاش نیروهای جوان و شرکت‌های خصوصی و همراهی اکثریت مردم بوده. اگر به چنگ دولت بیافتند سرنوشت‌شان مانند همه شرکت‌ها و تأسیسات دولتی و خصولتی می‌شود.
ناشناس۳۱۸۵۳۲۳۱۰:۱۲:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
با منطق حاج حسین مالکیت رستورانها و سینماها هم باید در اختیار نظام باشد
ناشناس۳۱۸۵۳۴۰۱۰:۲۱:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
حاج حسین .با این استراتژی شما مابقی جوانهایی که ماندند ودرحال راه اندازی استارت اپ یا شرکتهای دانش بنیان هستن پابه فرار میگذارند ومهاجرت را ترجیح میدن بهتر نیست برای روزنامه کیهان که از پول بیت المال تغذیه میشه راهکار بهبود بهره وری بدید
ناشناس۳۱۸۵۳۵۱۱۰:۲۹:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
الان چند درصد این ممکلت دست بخش خصوصیه که این بابا اینجوری حرص میخوره؟
ناشناس۳۱۸۵۳۵۶۱۰:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
حاج حسین، در حالی که کشور بحران سرمایه گذاری داره و معیشت و اقتصاد دچار مشکل شده با طرح ایده های این چنینی ، باعث فرار سرمایه و کم رمقی اقتصاد می شن. ملاک خدمت به مردم است.
ناشناس۳۱۸۵۳۶۸۱۰:۳۷:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
میدان گازی آرش ودیگر میادین نفتی وگازی مشترک را رها کردید وبرای اینکه ما را مشغول کنید به حجاب و سکوهای مجازی گیر داده اید.
ناشناس۳۱۸۵۸۳۱۱۴:۰۶:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
باز حرف نادرست زدی
ناشناس۳۱۸۵۳۶۹۱۰:۳۸:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۲
اصلا این آقا که این همه میفهمه بشه رئیس جمهور .
ناشناس۳۱۸۵۳۷۸۱۰:۴۱:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۲۲
بله مدیریت همه باید دست شماها باشه
ناشناس۳۱۸۵۳۸۳۱۰:۴۴:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
مدیریت و مالکیت همه چیز در این کشور باید دست شما باشه؟!
ناشناس۳۱۸۵۳۸۵۱۰:۴۶:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۲
شریعتمداری فرموده اند : ««اگر وجود پلتفرم‌های خدمت‌رسان ضروری است، که هست، چرا از سکوهای قانون‌گریز سلب صلاحیت نمی‌شود و مدیریت آنها به افراد صاحب صلاحیت و تحت نظارت مستقیم مراکز ذی‌ ربط واگذار نمی‌شود؟!»» معنی این پیشنهاد جناب شریعتمداری یعنی تصرف نتیجه یک عمر زحمت و فعالیت صاحبان پلتفرمها و تقدیم انها به همفکران جناب شریعتمداری!! آنهم به صورت مفت ومجانی!! یا به سبک طنز پرداز کیهان : هلو هلو بپر تو گلو!! جناب شریعتمداری با این فرمایش و راهکار شما از این به بعد سکوهای مجازی دائم بدنشان به لرزه است که مبادا با بهانه هایی واهی زحماتشان هدر شود!!
ناشناس۳۱۸۵۷۶۵۱۳:۳۲:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
هدفش همین هست اتفاقا و الا این کار شدنی نیست.
ناشناس۳۱۸۵۳۸۸۱۰:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۲۲
به شریعتمداری بگویید اساسا اینترنت آمده است که چیزی در اختیار شما نباشد. همین امروز که شبکه های اجتماعی را مثلا فیلتر کرده اید اما همه از آن استفاده می کنند به خاطر ماهیت اینترنت است که فیلتر ناپذیر است . در ضمن چرا چشم طمع به پلتفرم دیگران دارید. مگر شما انواع و اقسام پیام رسان های داخلی را درست نگرده اید ، پس چرا بازهم نگران دیگران هستید . اگر مطاع شما خریدار داشته باشد ، مردم دیگر به سراغ دیگران نمی روند. خلاصه اینکه اینترنت بر اساس آزادی گردش اطلاعات بنا شده ولی هرکاری بکنید نمی توانید در این جنگ برنده شوید.
ناشناس۳۱۸۵۳۹۵۱۰:۴۹:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۲۲
اینطوری که میگی باشه شرکت های خصوصی اصلا امنیت ندارن همون جور که ارج پارس خزر کفش ملی بلا خودرو کاوه. ایران ناسیونال نساجی مازندران هپکو ماشین سازی اراک و.... دولتی شدن همه شکوفا شدن اینها هم دولتی بشن همینقدر شکوفا میشن اگه مدیران اونها شق القمر نکردن خوب بسم الله شما و جوانان متعهد و انقلابی پلتفرم بزنید رقابت کنید نه اینه به زور تصاحب کنید.
ناشناس۳۱۸۵۴۱۴۱۰:۵۴:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
دوستان شریعتمداری کم امکانات ندارند. بجای مصادره شرکت های موفق، اگر میتواند خودشان شرکت رقیب درست کنه و انحصار رو بشکنند.
کارمند ساده۳۱۸۵۴۳۰۱۱:۰۰:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
برای اینکه هنوز در کشورمان مجموعه قوانین محکمی در این باره وجود ندارد مثلا در مورد سلبریتی ها چه قوانینی وجود دارد ؛ و یا مالیات فضای مجازی چگونه حساب می شود؛ و یا در مبحث سیاسی که نمونه اش در ترکیه دست به کودتا زد یعنی گولن از همین فضا مجازی امثال فضای کنکور و آموزش پیش رفت در ایران چه کرده اند ؛ یا امثال گروه کلاه سفیدها و گروه واگنر که بشکل فیزیکی هستند ولی در فضای مجازی دست هک و ... را دارند و دید که با وضعیت شیمیایی سوریه و روسیه چه کردند؛ پس اول قوانین که بوجود نیامده به دلیل تخصصی نبود مجلس شورای اسلامی ایران و بعد نظارت شدید توسط قوه قضاییه و اجرای آن توسط دولت....
ناشناس۳۱۸۵۴۳۹۱۱:۰۴:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۲
مدیریت شما رو توی کیهان دیدیم که چه به سرش آوردی. اصلا فروش هم داری؟ پول کاغذها اصلا برمیگرده؟
صمصام۳۱۸۵۴۶۱۱۱:۱۶:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
آقای شریعتمداری الان در دهه 1400هستیم و دهها سال از دهه 60 و ان وضعیت تمام دولتی گذشته است اگر همین پلتفرمها نبودند الان دولت در انجام وظایفش به گل نشسته بود همین پلتفرمها هستند که واقعا یار و کمک دولتند اگر اونها رو هم دولتی کنید به عاقبت شوم و تلخ شرکتهایی مثل ارج و آزمایش و کاشی ایرانا و پارس الکتریک و.. دچار خواهند شد البته واقعا عجیب است که جناب شریعتمداری از مالکیت و واقعیات این پلتفرمها بی خبرند !!!!!!!!! و فکر میکنند که اینها خصوصی اند !
ناشناس۳۱۸۵۵۱۱۱۱:۳۹:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
بخش خصوصی خیلی قوی هست که این رو هم میخواهند تضعیف کنند؟
ناشناس۳۱۸۵۵۲۶۱۱:۴۵:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۲
مگر امکانات و ظرفیت‌های مورد استفاده آنها متعلق به نظام نیست؟! بنابر‌این چرا مالکیت و مدیریت آنها در اختیار نظام نباشد؟! چرا و از کی خودتان را مالک همه چیز میدانید!!! حسین آقا تمام امکانات و ظرفیتها متعلق به مردم و کشور است و مدیران قرار است از این ظرفیتهابه بهترین شکل برای بهبود شرایط کشور و زندگی مردم استفاده کنند .
ناشناس۳۱۸۵۶۰۸۱۲:۲۱:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
اظهارات ایشون غیر از غیرامن کردن فضای سرمایه‌گذاری و استارتاپی کشور هست؟ اگر مدعی‌العمومی بود و اگر وزارتخانه مربوطه دغدغه کشور رو داشت، همین امروز یه برخورد تند با ایشون میشد.
ناشناس۳۱۸۵۶۶۶۱۲:۴۸:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
جناب شریعتمداری.. ای کاش حداقل در موضوعات اقتصادی و کسب و کار ورود نمیکردید! ... یک قرن از اینکه باید افسار اقتصاد به بخش خصوصی سپرده شود گذشته است و کشورهای چین و روسیه که اصل شکل گیری آنها مبانی کمونیستی بوده است نیز در 50 سال گذشته تمام تلاش خود را برای رهایی از اقتصاد دولتی کرده اند و توفیقات امروز چین هم قطعا به همین دلیل است...بعد در این شرایط این حرف از یک مدیر مسیول روزنامه خنده دار است... دولت باید از این شرکت های بزرگ مالیات بگیرد بخاطر ظرفیت هایی که در اختیار گذاشته است مثل همه شرکت های دیگر. و از رشد این شرکت ها باید خوشحال بود. ایا امریکا از رشد تسلا، اینستاگرام، توییتر و هزاران شرکت فعال موفق بخش خصوصی هراسان است؟ نه ! خوشحال است. شما هم خوشحال باشید. اسنپ، دیجی کالا، . همه شرکت های اینچنین سرمایه ملی کشور است. بنظرم از شرکت نفت بیشتر حکم سرمایه ملی دارد چون از دل ملت شکوفا شده است. امیدوارم این تفکرات از کشور عزیزمان ریشه کن شود تا مردم عزیزم روی رفاه و آسایش را ببینند.
ناشناس۳۱۸۵۶۸۴۱۲:۵۵:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
شریعتمداری، اگر دوست داری در همه امور مملکت کارها را اداره کنی بایستی کاندیدا بشی و ببینی رای میاری یا نه.
ناشناس۳۱۸۵۷۵۰۱۳:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۲
این همه گفتید خصوصی سازی حالا دوباره برگردید به دولتی سازی!
ناشناس۳۱۸۵۹۳۹۱۴:۵۷:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۲
میگه با خودشون سرمایه نیاوردن پس فکرشون چیه؟ سرمایه نیست؟ همون سرمایه ای که کشورای دیگه روی هوا میزنن و میبرن!
ناشناس۳۱۸۵۹۷۳۱۵:۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
یک سوال از طرفداران اقای شریعتمداری.چرا ایشان صحبتی از گرانی،فقر و فرار مغزها نمیکند و حجاب شده مساله اصلی ایشان.
ناشناس۳۱۸۶۰۱۸۱۵:۳۴:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
با سلام قطعا فضای مجازی و کنترل آن در اختیار حاکمیت هاست در همه دولت ها فضای مجازی فقط وسیله ارتباطی با کاربرها نیست بلکه در این فضا حاکمیت سایبری به کنترل دولت ها منجر می شود نکته مهم ابزار کنترل و تدبیر در حاکمیت مجازی فقط استفاده از سخت افزار مجوز دهی نمی باشد اساسا عصر حکمرانی مجوز پایه تمام شده است لطفا شناخت بهتری برای حل مسئله پیدا کنید برادر عزیز حاج حسین شریعتمداری
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  14. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  15. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  18. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  19. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  20. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  21. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  22. قالیباف یا جلیلی؟

  23. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  14. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  15. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  16. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  17. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  18. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  19. قالیباف یا جلیلی؟

  20. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  21. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  22. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

  23. رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است

  24. زاکانی: اختلاف نظری نیست که سعیدجلیلی تنها مصداق اصلح خواهد بود

  25. پزشکیان از ظریف برائت جست؟!

آخرین عناوین