تحلیلگر سعودی: ریاض در مذاکره با اسرائیل، به دنبال منافع خود است، نه تشکیل کشور فلسطین

  4020709130

مدیر سابق شبکه العربیه با انتشار یادداشتی و د رتوجیه مذاکرات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، اذعان کرد که ریاض در این مذاکرات به دنبال تشکیل کشور فلسطین نیست.

تحلیلگر سعودی: ریاض در مذاکره با اسرائیل، به دنبال منافع خود است، نه تشکیل کشور فلسطین

به گزارش فارس، عبدالرحمن الراشد مدیر سابق شبکه العربیه با انتشار یادداشتی در وبسایت این شبکه، به توجیه مذاکرات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی پرداخت و اذعان کرد که ریاض دراین مذاکرات، به دنبال اهداف و منافع شخصی خود است.

الراشد که سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط هم بود، نوشت: پروژه‌های صلح با اسرائیل به گروهی و دوجانبه تقسیم می‌شود. پروژه‌های گروه شکست خورد از جمله نشست مادرید و طرح موسوم به معامله قرن که به اهداف خود نرسید. اما توافقات دوجانبه [با صهیونیستها] تقریبا همگی به اهداف خود رسیده است.

در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی را دور از دسترس ندانست و گفت، سیاست عادی‌سازی روابط مبتنی بر برنامه‌ای که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرده، است.

بن سلمان مدعی شد، در مسیر عادی‌سازی روابط آرمان فلسطین برای عربستان بسیار مهم است و در این راستا مذاکرات خوبی شکل گرفته که امید می‌رود به نتیجه دست یابد و زندگی را برای فلسطینیان آسان‌تر کند.

بن راشد در ادامه، با اشاره به اینکه مذاکرات با صهیونیست از زمان توافق کمپ دیوید تا به امروز ادامه داشته است، ادامه داد: اردن در توافق صلح ۱۹۹۴ به مطالبات خود از جمله بازپسگیری اراضی خود به مساحت غزه، افزایش سهم آب و بخشش بدهیها دست یافت.

این تحلیلگر سعودی توافقهای سودان، مغرب، امارات و بحرین و همچنین توافق ترسیم مرزهای دریایی لبنان با صهیونیستها را توافقهای موفقی دانست و تأکید کرد: تمامی توافقها عربی-اسرائیلی بر مبنای منافع متقابل دوجانبه بوده است، از کمپ دیوید گرفته تا بحرین. احتمالا عربستان هم در هیمن مسیر حرکت کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این بار، پیشنهادهای آمریکا با مطالبات متعدد عربستان مواجه شده و به سود آن (ریاض) است از جمله همکاری دفاعی، تجهیز تسلیحاتی، پروژه هسته‌ای.

الراشد با اشاره به این احتمال که شاید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بخواهد پای طرف فلسطینی را به مذاکرات باز کند، تصریح کرد: تصمیم مذاکرات دوجانبه با عربستان و اسرائیل است، ولی تصمیم مذاکرات صلح  فلسطین، مسائل مربوط به آوارگان بر عهده مردم فلسطین است.

این روزنامه‌نگار سعودی با اذعان به اینکه مسیر کنونی عربستان، به تشکیل کشور فلسطین منجر نخواهد شد، در پایان تأکید کرد: این مسیر فضای سیاسی را در تأیید این مسئله (کشور فلسطین) به وجود خواهد آورد. طی چند دهه مذکره، جهان عرب و منطقه تغییر کرده است. اکنون زمان خوبی برای سرزنش فرصت‌سوزی تشکیلات خودگردان و کوتاهی عربها در حمایت از ملت نیست، بلکه باید به دنبال فرصتهایی برای اصلاح وضعیت سیاسی و توقف اختلاف میان گروههای فلسطینی بود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باور هستند که عادیسازی روابط ریاض و تل‌آویو به سادگی صورت نخواهد گرفت؛ زیرا عربستان مطالباتی دارد که پذیرش آن برای صهیونیستها سخت است، از جمله هسته‌ای شدن 

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  2. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  3. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  4. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  5. آغاز توزیع گوشت و کالاهای اساسی به درب منزل تهرانی‌ها

  6. بانک جهانی: کاهش ۶.۲ میلیون نفری تعداد فقرا در ایران در دولت رئیسی

  7. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  8. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  9. پزشکیان؛ نهمین رئیس جمهور ایران

  10. یک تبریک و چند یادآوری به رئیس جمهور منتخب

  11. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  12. بازنگری کنید

  13. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  14. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  15. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  16. رای‌ندادن دردی را دوا نمی‌کند

  17. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  18. آرای تعیین کننده قالیباف

  19. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  20. شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

  21. رهبر انقلاب: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است/ مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی، پشتوانه است

  22. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

  23. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  24. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  25. جبرائیلی: «جلیلی» برای پایان دادن به حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور آمده است

آخرین عناوین