بازنگری کنید

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4030410046 ۶۸ نظر، ۵۶ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازنگری کنید

انتخابات روز ۸ تیر نشان داد که دستکم در این دوره رای مردم بر اساس گفتمان نامزدها در اقتصاد سیاسی جهت گیری نشده است و این انتخابات شباهتی با انتخابات سال ۸۴ ندارد که طی آن افکار عمومی، به خصوص طبقات متوسط به پایین جامعه احساس کردند باید به چهره های جدید و حرف های جدیدی اعتماد کنند و گفتمان دیگری غیر از سازندگی و توسعه آمرانه را با هدف بهبود شرایط زندگی خود انتخاب کنند. در این انتخابات، جدا از مساله بسیار مهم مشارکت که پایین تر از نتیجه نظرسنجی ها بود، بر خلاف تصور برخی طرفداران نامزدها رای روستاییان و شهرهای کوچک نیز در حد انتظار به نامزدی که شعار بهبود شرایط آنان را می داد اختصاص نیافت .

  این امر دلایل مختلفی دارد. مهمترین آن این است که پس از حضور رئیس جمهور شهید در پاستور علیرغم همه تلاش های صادقانه و خالصانه ایشان و علیرغم اینکه شهید رئیسی از جهت ویژگی های شخصی و زیست سیاسی و خانوادگی نیز از سلامت و ساده زیستی برخوردار بود و جهت گیری های اعلامی  هم حمایت از طبقات پایین و مبارزه با فساد بود به اذعان نظر کارشناسان و ادراک شخصی و تجربه زیسته شهروندان، دولت ایشان چندان در این راه توفیق نیافت و نشانه ای هم در دست نیست که در صورت ادامه دولت سیزدهم با محوریت شهید رئیسی شعارهای اعلامی تا حد قابل ملموس برای مردم تحقق می یافت. البته که این داوری نفی کننده برخی توفیقات این دولت در آغازیدن راهی سخت و دشوار نیست. به خصوص آغاز عملی برخی اصلاحات در بودجه و کاستن از سرعت رشد خلق پول و عدالت مالیاتی . اما با همه این ها در همان ابتدای دولت سیزدهم، طبقات متوسط و پایین جامعه به دلیل اقدامی متهورانه در زمینه ارز ترجیحی با دو موج سهمگین تورمی مواجه شدند که پیامدهای آن هنوز هم ادامه دارد. 

طبیعتا این وضعیت همه شهروندان از جمله معتقدان به گفتمان حمایت از فرودستان را به این فکر می اندازد که مشکل را جایی غیر از شخص رئيس جمهور و شعارها و جهت گیرهای کلی اعلامی جستجو کنند. این مشکل کجاست؟

آیا مشکل به تصمیم گیری های نادرست در جهت شعارهای اعلامی باز می گردد؟
آیا دولت ها در این شرایط اقتصادی ویژه کشور راه دیگری غیر از اتخاذ برخی تصمیمات متهورانه نظیر حذف ارز ترجیحی که پیامدهای کمرشکن آن برای طبقات متوسط و پایین آشکار بود، دارند؟ اگر بله چرا دولت سیزدهم آن راه را انتخاب نکرد که متهم به ناکامی در شعارهای اعلامی اش نشود و اگر دولت ها در این شرایط اقتصادی ویژه با هر شعار و گفتمانی، راه دیگری ندارند جز سیاست هایی نظیر حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت حامل های انرژی و ... سردادن شعارهای بهبود معیشت و کاستن از تورم برای افکار عمومی چه وجهی دارد؟! 
آیا تیم همراه، به خصوص تیم اقتصادی رییس جمهور، به انداه کافی از توان و تجربه و همت برخوردار نیست؟
 یا نه، همه این ناکامی ها به دلیل  تحریم ها و فشار اقتصادی ناشی از آن است و تا قفل این در باز نشود همه اقدامات درست نیز نتیجه بخش نخواهد بود؟

 نوع جهت گیری دولت چهاردهم  بسته به پاسخی است که به این پرسش ها می دهد. آنچه عجالتا می توان گفت این است که یقینا همه این عوامل و عوامل مشابه دیگر در ناکامی دولت ها در بهبود شرایط دخیل است اما هر یک از آن ها را باید به دقت  وزن کشی کرد و به واقعیت های آن تن داد. این بازنگری به دلیل شرایط خاص کشور بسیار ضروری است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۳۹۴۲۸۱۲:۰۶:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
آدرس غلط ندهید ارز رانتی از جمله 4200 حذف نمی شد اقتصاد کلی کشور نابودتر می بود اما با دادن یارانه مستقیم آن فقرا یک مقدار بهتر شدن
ناشناس۳۵۳۹۴۸۳۱۲:۲۹:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
با چه عدد و شاخصی میگه بهتر شدن؟ حذف ارز ترجیحی باعث تورمی وحشتناک شد که دو سال پیاپی دولت کمتر از نیمی از تورم را در افزایش حقوق کارگران و کارمندان جبران نمود و این رویه باعث نارضایتی شدید کارگران و کارمندان شد! از طرف دیگر ارز ترجیحی 4200 و قیمت ارز آزاد 28500 تومان بود بعد از حذف ارز 4200 به تدریج دلار به 60 هزار تومان و ارز ترجیحی 28500 تومانی شکل گرفت!
ناشناس۳۵۳۹۵۴۰۱۳:۰۵:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
روحانی کشور را در شرایطی تحویل داد که حتی برای خرید گندم و روغن دلار در خزانه بانک مرکزی وجود نداشت لذا امکان ادامه ارز 4200 تومانی وجود نداشت و فاصله ارز 4200 با ارز 28500 هفت برابر بیشتر است یعنی هفت برابر رانت بیشتر .
ناشناس۳۵۳۹۷۸۵۱۵:۲۲:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
بی انصاف نباشیم دولت روحانی دو سال دوره کرونا را که تمام اقتصاد دنیا را فلج کرده بود با سختی تمام پشت سر گذاشت
ناشناس۳۵۳۹۵۶۶۱۳:۲۰:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اقتصاد کشور فقط با تجارت با جهان نقل و انتقال پول و رفع تحریمها خارج شدن از لیست سیاه اف ای تی اف راه میوفته . اجازه بدین تو کشور تولید ثروت اتفاق بیوفته اونوقت همه مردم منتفع میشن.
ناشناس۳۵۳۹۶۲۶۱۳:۴۹:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
تا وقتی تحریم های بانکی و سوئفیت لغو نشده پیوستن به FATF هیچ فایده ای ندارد.
ناشناس۳۵۳۹۶۶۲۱۴:۰۹:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
رفع تحریم ها درست ولی اینو باید به آمریکا بگی نه ما
ناشناس۳۵۳۹۷۲۸۱۴:۵۱:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اتفاقا باید به خودمان بگیم که ما نه کره شمالی هستیم که هرروز کلاهک هسته ای جدید آزمایش کنیم ونه روسیه هستیم که به کشور همسایه خود تجاوز کنیم چرا باید برای کشور حاشیه درست کنیم وبرای مردم هزینه بتراشیم
ناشناس۳۵۳۹۷۳۰۱۴:۵۲:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
ما یک کشور 80 میلیونی داریم ،کافیه بچسبیم به کشور خودمون اونو آباد کنیم .
ناشناس۳۵۳۹۵۸۲۱۳:۳۱:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
نویسنده سعی کرده بگوید به واقعیت تن دهید، تا تحریم ها برطرف نشود، فرقی نمی کند روحانی و ظریف باشد و شما خائن بنامیدشان، یا شهید جمهور باشد و شما قهرمان بنامیدشان، وضع مردم فقط و فقط بدتر خواهد شد و ایشان روز به روز بیشتر پشت خواهند کرد و در نهایت به هر روشی فردی خواهد آمد و تحریم ها بر طرف خواهد شد، به واقعیت تن دهید و بازنگری کنید!
ناشناس۳۵۳۹۶۹۳۱۴:۲۴:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۳۵۳۹۵۸۷۱۳:۳۵:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
با این شاخص که موجب فساد میشد و همچنین دولت ورشکسته میشد.
ناشناس۳۵۳۹۶۹۲۱۴:۲۳:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
در صورت عدم ارز نیاز به چاپ پول بیشتر و تورم جهانی هم چند برابر و در نتیجه تورم ایران 100 درصد می شد اما در همان کانال 40 درصد باقی ماند و به مرور کاهش دارد می یابد
ناشناس۳۵۳۹۷۳۱۱۴:۵۲:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
آنهایی که به شما از fatf می گویند دنبال سیاسی کاری هستند .
ناشناس۳۵۳۹۷۰۳۱۴:۲۸:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
با تشکر. مقاله ای با متن معقول و بی غرض بود. در ضمن آنهایی که قول بهبود شرایط با اقداماتی عجیب و غریب و شعار پوپولیستی می دادند تا آخر نایستادند و پوششی بودند. اگر با آنچه فرمودید فساد اقصادی با مصادیق آن مبارزه صورت گیرد قیمت ارز هم کنترل خواهد شد.
ناشناس۳۵۳۹۷۱۴۱۴:۳۸:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اولا در سال 97 ارز 4200 خلق نمی شد وضع مردم نسبت به سال 1392 بدتر نمی شد به خاطر اینکه این ارز باعث می شود فشار بر بازار ارز آزاد بیاورد و دلار در آن سال دوبرابر بیشتر قیمت بخورد چون فروش نفت هم زیاد نبود که مداخله کرد و به همین دلیل تعادل اقتصاد به هم می خورد همانطوری که در سال 1391 همین کار انجام شد ولی سریعا فهمیدن چه اتفاقی می افتد و ارز 1250برداشتند در عرض چند ماه و تعادل اقتصاد بر هم نخورد و دلار هم در رقم واقعی خودش ارام گفت بعد سرکوب های 6 ساله ارزی پس ربطی انچنانی به تحریم ندارد و به عملکرد دولت‌ها ربط دارد دوم اینکه ایشان می‌ گوید رها سازی!! درحالیکه در اقتصاد متورمی رها سازی معنا ندارد بلکه براساس واقعیت اقتصاد افزایش قیمت هست و نه اینکه چند سال با انواع روش ها قیمت آن را پایین نگه بداریم و بعد که فنر آن جمع شد با هر اتفاقی آن را رها کنیم و برود در نرخ های اصلی خودش در حالی که هرساله باید با درصد کمی افزایش داد تا یکجا بالا نرود و شوک اقتصادی درست نشود
ناشناس۳۵۳۹۸۱۱۱۵:۴۰:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
کل یارنه رو میدادن وزارت بهداشت و درمان را رایگان میکردن بهتر بود .
ناشناس۳۵۳۹۴۴۸۱۲:۱۲:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
دولت رئیسی با دو سال عدم ترمیم حقوق به اندازه تورم سبد معیشت کارگران و کارمندان را کوچک کرد. این مسیر به دلیل وزرای مانند خاندوزی و علی آبادی و منظور ایجاد شد و پایگاه اصولگرایان در بین جامعه را تضعیف کرد.
ناشناس۳۵۳۹۵۴۱۱۳:۰۷:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
دولت روحانی قیمت دلار را 10 برابر کرد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند در هیچ دولت دیگری این تراژدی غمناک اتفاق نیفتاد.
ناشناس۳۵۳۹۷۰۴۱۴:۲۸:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
دولت روحانی ضرب تحریم ها رو گرفت تا به دولت بعدی نرسه
ناشناس۳۵۳۹۷۶۴۱۵:۱۶:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
در دولت روحانی تحریم ها از 700 عنوان به 1500 عنوان افزایش یافت و اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۵۳۹۷۶۹۱۵:۱۷:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اساس این طور مذاکرات و توافقات چون من درآوردی هست و غیر قانون بین‌الملل که آژانس هست باعث زیاده خواهی استکبار می شود و به کم راضی نمی شوند ولی دولت روحانی تحریم استکبار را ضربدر دو کرد و تحویل داد با اقتصاد نابودتر به دولت رئیسی !!!
ناشناس۳۵۳۹۵۶۹۱۳:۲۳:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
دانش آقای پزشکیان و تیمش در این حد است حال که نیاز به رای دارد عنوان کرده اند ما بیاییم سر کلر بنزین را ۲۵ هزار تومان می کنیم
ناشناس۳۵۳۹۶۳۳۱۳:۵۲:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
الان این مقاله و حرف اول کخه شما گفتید چه ربطی به پزشکیان داره این مقاله میگه علیرغم شعارها دولت نتوسنت توفیق خوبی در عرصه اقتصادی پیدا کنه و علت انتقال آرا به سایر کاندیداها این هست حالا شما بحث را به تیم پزشکیان تقلیل می دید!
ناشناس۳۵۳۹۶۳۸۱۳:۵۴:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
رئیس ستاد پزشکیان : مردم برای بنزین 50 هزار تومانی قانع خواهند شد !!!
ناشناس۳۵۳۹۷۲۳۱۴:۴۷:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اره من حاضرم بنرین ۵۰ هزارتومنی بزنم،ولی خودرو رو به قیمت واقعی سوارشم!!!نه ۱۰ برابر قیمت جهانی!
ناشناس۳۵۳۹۷۶۸۱۵:۱۷:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
بنزین 50 هزار تومانی یعنی تورم 1000 درصدی یعنی بدبختی و فلاکت بیشتر.
ناشناس۳۵۳۹۷۸۳۱۵:۲۲:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
با گرون شدن بنزین فقط بنزین گرون نمیشه عزیز
ناشناس۳۵۳۹۸۰۹۱۵:۳۹:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
همین رو بگو، پیش پیشکی پول 40 سال بنزین را ازت می گیرند و بعد منت بنزین ارزان می گذارند!! لطف بفرمایید کرولای یک میلیارد و دویست هزار تومانی عرضه کنید و یا نیسان ورسای 900 میلیونی وارد به مردم عرضه کنید، مانند تمام سیستم های معقول جهان، بنزین را بکنید همان 45 سنت فوب! البته با کیفیت همان 45 سنت، با این کیفیت تو فوب اگر 30 سنت خریدند، ملت ایران هم می خرند!
ناشناس۳۵۳۹۷۳۶۱۴:۵۶:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
بله اگر حقوقها هم مثل بقیه دنیا باشه ماشین روز وارد بشه این بساط فساد و رانت جمع بشه چرا که نه راضی هستند به بنزین 50 تومنی و ...
ناشناس۳۵۳۹۶۸۶۱۴:۲۰:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
سال 1400 کف حقوق 100 دلار الان 120 دلار!!
ناشناس۳۵۳۹۷۸۴۱۵:۲۲:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
سال 1400 مردم راضی بودن ؟ چرا با سال 1392 مقایسه نمی کنید ؟ چرا فکر می کنید مردم از روحانی رضایت داشتن که الان با آخرین سال روحانی مقایسه می کنید ؟!
جواد۳۵۳۹۸۱۵۱۵:۴۶:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
همه جا این کامنت را نشر میدهی اخوی قدرت خرید به ریال مهمه 100دلار گوشت کیلویی 80000هزار تومان کجا 120دلار گوشت کیلویی700000هزار تومان کجا؟
ناشناس۳۵۳۹۴۶۲۱۲:۱۸:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۰
بعد از خروج امریکا از برجام صادرات نفت صفر شده بود اگر دولت قبل و اون وضع ادامه داشت الان وضعیت به مراتب بدتری داشتیم شهید رئیسی کشور را از بحران نجات داد و گواه اون اینکه طبق امار بانک جهانی در 3 سال گذشته 6/5 میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شدند.
ناشناس۳۵۳۹۴۹۸۱۲:۴۰:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
شما پشت سر هم از آمار توفیقات دولت بگویید ولی نظر مردم چیزی دیگر می گوید !
ناشناس۳۵۳۹۵۲۷۱۲:۵۶:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
خود را همه مردم ندانید .
ناشناس۳۵۳۹۶۳۲۱۳:۵۲:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مردم اون اکثریتی بودن که رای ندادن ...
ناشناس۳۵۳۹۶۴۳۱۴:۰۰:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
ولی کامنت ها و سفره ها و قیمت ها چیز دیگری می گویند
ناشناس۳۵۳۹۵۳۹۱۳:۰۵:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
ما هم جزء مردمیم
ناشناس۳۵۳۹۵۵۱۱۳:۱۰:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
توفیقات دولت شهید رئیسی از جمله رشد اقتصادی و رشد تولید و رشد تجارت و افزایش 10 برابری صادرات نفت و افزایش بی سابقه صادرات غیرنفتی با رقم 54 میلیارد دلار و بازگشت ارز حاصله به کشور قابل انکار نیست.
ناشناس۳۵۳۹۷۱۷۱۴:۴۱:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
با احساسات کار داری ولی ما بر اساس واقعیت ها همین ارز28500، بخشی از حقوق کارمندان و... مستقیما از فروش نفت هست
ناشناس۳۵۳۹۵۶۸۱۳:۲۲:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
یه سئوال کلی تر بپرسین اینهمه تحریم را برای چی باید تحمل کنیم چرا کشوری با اینهمه سرمایه و نعمت باید اینجوری اداره بشه ، چرا منافع ملی و آبادانی کشور اولویت اولمون نباشه.
ناشناس۳۵۳۹۶۲۸۱۳:۵۰:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۳۵۳۹۵۹۶۱۳:۳۸:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
شما هر چه می خواهی بگو! ترامپ دیوانه بازگردد که احتمالش بسیار بالاست، غربگرا یا قهرمان، فروش نفت صفر خواهد شد. مناظره را می دید می فهمیدی که تمامی سخن ترامپ حول پول نداشتن ایران در زمان خودش و پول داشتن ایران در زمان بایدن بود، حالا ظریف نامش را می گذارد شل کردن پیچ، شما می فرمایید نتیجه قهرمانی های ما! به هر حال ترامپ بیاید چه پیچ ظریف چه قهرمانی شما، جهتش عوض خواهد شد.
ناشناس۳۵۳۹۷۷۴۱۵:۱۹:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اگر بایدن پیچ تحریم ها را شل کرده چرا دولت روحانی در مدت 9 ماه که بایدن اومده بود نمی توانست نفت بفروشد ؟!
ناشناس۳۵۳۹۸۰۴۱۵:۳۵:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
آن دوران تمام شد و تحریم ها هم زمانی اثر می‌گذارد که باز رفع تحریم شود و فروش نفت به مکانیزم عادی طبق سیستم مالی غرب برگردد و دوباره تحریم کنند آن وقت دوباره فروش نفت کمتر می شود و دوباره چرخ از نو..... و فرقی بین ترامپ و اوباما و... هم ندارد
ناشناس۳۵۳۹۴۸۹۱۲:۳۴:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
حذف ارز ترجیحی باعث ایجاد تورم شد که خود تورم باعث افزیش شدید قیمت دلار شد. افزایش قیمت دلار سبب شد دولت دلار 28500 تومانی را برای کالای اساسی خلق کند ! در ادامه برای کنترل تورم به جای توجه به کسری بودجه و جلوگیری از بریز و بپاش دستگاههای دولتی اقدام به فریز مزدی کارگران و کارمندان گرفت .
ناشناس۳۵۳۹۷۲۴۱۴:۴۹:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
حرفی کاملا نادرست در سال 1400 سرکوب ارزی شد و در سال 1401 یکجا با آن سال تخلیه شد و ربطی هم به ارز 28500 و حذف ارز 4200 ندارد حتی نمی دانید خلق ارز28500 در دی ماه باعث شد دلار تا 60 هزار تومان بالا برود اما چون درامد نفتی خوب بود مداخله شد و آوردن در قیمت 50 هزار تومان که 3 هزار تومان بیشتر از رقم واقعی بود و سال گذشته هم 15 درصد زیر تورم افزایش نرخ ارز دادن و امسال هم هنوز همان هست در ضمن ارز 4200 باعث تورمی کلی بیشتر می شد به طوری که کالا های دیگر تورم 2 برابری می دید برای اینکه اجناسی که آن ارز می گرفتند ثابت یا کمتر افزایش یابد
ناشناس۳۵۳۹۴۹۳۱۲:۳۷:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
همه قیمتها به دلار آزاد محاسبه می شود ولی حقوق ها به ریالی که افزایش ندارد! برای یارانه بنزین حتی نرخ ارز نیما را دولتمردان قبول ندارند و بالاترین نرخ بازار سیاه را مبنای محاسبه می گذارند!
ناشناس۳۵۳۹۵۱۷۱۲:۵۱:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
کسی این حرفها را قبول نخواهد کرد، به نظر من آقای پزشکیان بیاد سرکار به یک شکل وضع بدتر میشه آقای جلیلی بیاد هم که باز بدتر.
ناشناس۳۵۳۹۷۷۸۱۵:۲۱:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اگر پزشکیان بیاد تحریم ها تشدید میشه و قیمت دلار 10 برابر میشه مثل دوران روحانی .
امیر۳۵۳۹۵۴۲۱۳:۰۷:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
ممنون بالاخره یک مطلب انتقادی که سوالات خوبی مطرح کنه هم در سایت الف دیدم بعد از مدتها که نظر نویسندگان محترمشون این بود که همه چیز گل و بلبله انگار
ناشناس۳۵۳۹۵۵۲۱۳:۱۰:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
متاسفانه اصولگرایان با وجود نکات مثبتی که دارند با اصرار بر درگیری با برجام و رفع نکردن تحریمها و اف ای تی اف و.. حتی در بین روستاییان هم دارند محبوبیت از دست میدهند و ادامه این روند و تفکر اصولگرایان، باعث از بین رفتن پایگاه رای آنها خواهد شد.
ناشناس۳۵۳۹۶۳۰۱۳:۵۱:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
اصلاح طلبان باعث و بانی بدبختی مردم هستند.
ناشناس۳۵۳۹۷۱۰۱۴:۳۵:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
این صحبت های تکراری بهتون کمک نکرد.
ناشناس۳۵۳۹۷۸۷۱۵:۲۳:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۰
چرخه مدیریتی بسته اصلاح طلبان و کارگزاران که 35 سال بعد از انقلاب دولت ها را بدست داشتن و دستاوردی بجز افزایش فاصله طبقاتی و فقر و رکود و بیکاری و تورم و فساد و افزایش بی رویه نرخ ارز نداشتن عامل بدبختی مردم هستن و لاغیر.
ناشناس۳۵۳۹۶۹۶۱۴:۲۵:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
ما از 41 بند fatf تعداد 39 تاش رو اجرا کردیم 2 تاش مونده و اون 39 تا رو از ما قبول نکردن گفتن 16 تاش رو قبول داریم کشورهای دیگه همین قدر هم انجام ندادن
ناشناس۳۵۳۹۷۴۶۱۵:۰۲:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مانند ان پی تی هست که علیه ایران کار می کنند
ناشناس۳۵۳۹۸۱۲۱۵:۴۲:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
شما الان به اداره استاندارد بگویی ما از 41 مورد استاندارد، 39 مورد را رعایت کردیم و 3 مورد را غلط تشخیص دادیم و اعمال نکردیم، بگذار تولیدمان را در بازار پخش کنیم، قبول می کنه؟!
ناشناس۳۵۳۹۵۶۵۱۳:۲۰:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مردم پی برده اند اصولگرا و اصلاح طلب، چپ و راست.... فقط به منافع اقتصادی خودشان فکر می‌کنند ...
ناشناس۳۵۳۹۵۷۸۱۳:۳۰:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۰
فقط روستاییها و شهرهای کوچک خیلی مذهبی رای دادن
ناشناس۳۵۳۹۵۸۰۱۳:۳۰:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۰
در همین مناظرات مردم سیلی محکمی به وعده دهنده های پوچ زدند
ناشناس۳۵۳۹۸۰۳۱۵:۳۵:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۰
دولت روحانی 3 رو نمیخواهیم - به جلیلی فساد ستیز رای میدهیم
ناشناس۳۵۳۹۵۸۶۱۳:۳۴:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
با شعار و تبلیغ نمیشود واقعیت ها را کتمان کرد. تحریم ها هم باعث ثروتمند تر شدن مشاغل تجاری و فقیر تر شدن بقیه شده است.
ناشناس۳۵۳۹۵۹۳۱۳:۳۷:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۱۰
کشور نیاز به بازنگری اساسی در حوزه اقتصادی دارد از جمله واقعی کردن قیمت انرژی، تک نرخی کردن قیمت ارز، انقباض بودجه و حذف بودجه بسیاری از نهادهای ناکارآمدی که طی سالها از بیت المال تغذیه می کنند و … و این امر حرکتی نامحبوب است که نیاز به عزم حاکمیت دارد و به تنهایی از عهده رییس جمهور برنمیاید. متاسفانه هنوز در فضای انتخاباتی ما شعارهای پوپولیستی و وعده هایی که به مشکلات ساختاری دامن میزند غالب است .
ناشناس۳۵۳۹۶۸۴۱۴:۱۹:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۰
مردم روستا هم آگاه تر از قبل شده اند و فریب شعارهای بی پشتوانه رو نمیخورند.
ناشناس۳۵۳۹۷۰۰۱۴:۲۷:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۱۰
یه عده انگار لشکر سایبری اومدن ضد جریان انقلابی کامنت میزارن و مثبت میدن به خودشون
ناشناس۳۵۳۹۷۹۸۱۵:۳۳:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۰
پزشکیان همون دولت روحانیه - به سعید جلیلی محبوب رای بدهیم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  23. قالیباف یا جلیلی؟

  24. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  25. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  15. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  16. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  17. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  18. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  19. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  20. قالیباف یا جلیلی؟

  21. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  22. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  23. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  24. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

  25. رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است

آخرین عناوین