در ژاپن اعداد خجالت نمی‌کشند!

گروه تعاملی الف،   4020809044 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«در ژاپن عدد محترم است.» اول آن که عدد تولید می‌شود؛ آن هم مستمر، منظم و با کیفیت. در کشوری که عدد وجود دارد دیگر نمی‌توان گفت که همه مردم از این طرح راضی‌اند! یا نمی‌شود گفت که شرایط بهتر یا بدتر شده است یا نمی‌توان گفت که عملکرد ما نسبت به قبلی‌ها بهتر بوده است، مگر اینکه همراه با یک فکت آماری قابل اطمینان باشد.

در ژاپن اعداد خجالت نمی‌کشند!

گروه تعاملی الف - زینب بهرامی:

تجربه نشان می‌دهد که هیچ کشور کاملا ایده‌آلی در دنیا وجود ندارد و نمی‌توان کشورها را بطور مطلق باهم مقایسه کرد. اما کشورها از تجربه یکدیگر استفاده و آن تجربه ها را در سرزمین خودشان بومی می‌کنند. این کار کمک بزرگی برای غلبه بر مشکلات کشورها کرده و لازم است ما در ایران هم چنین کاری را بیشتر انجام دهیم. این نوشتار هم با همین رویکرد نوشته شده است.

در ژاپن هر کسی دیپلم دارد، مفاهیم اولیه آمار رو به صورت کامل بلده و می‌تونه با نرم‌افزارهای تحلیل آماری کار کنه و نمودار و تحلیل براش کار ساده‌ایه. از سوم ابتدایی تا دیپلم، از دانشکده‌های فنی تا دانشکده‌های علوم سیاسی، حقوق و روانشناسی، حداقل نصف وقت افراد صرف آمار، تحلیل و مدل‌سازی ریاضی پدیده‌ها و رویدادها می‌شه. حتی یک میوه‌فروشی کوچیک محلی هم برید، طرف از کشو چندتا برگه پر از جدول و نمودار درمیاره و می‌گه مثلا فروش گوجه گیلاسی بعد از کرونا، سی درصد کمتر شده، یا نسبت به قبل، مردم بیشتر اول صبح خرید می‌کنن! و بعدش طبق چیزی که به دست آورده برنامه‌ریزی کاری آینده رو انجام می‌ده. در ژاپن ریزترین مسائل هم به صورت آماری بررسی می‌شن. مثلا مدرسه‌ای که من درس می‌دم، هر ماه یه نمودار بهمون می‌دن که چند درصد از کسانی که کلاس آزمایشی میان، واقعا برای ثبت‌نام برمی‌گردن و هر معلم چند درصد در جذب شاگردان آزمایشی موفق بوده.

متاسفانه آمار در ایران بسیار ضعیف و نحیفه. خود من بارها در این دام افتادم که مثلا تو لابراتوار گفتم عه چه جالب ایران هم همین طوره! بعد استادم ذوق زده گفته برو آمارشو بیار که با ژاپن مقایسه کنیم! بعد من رفتم دست از پا درازتر برگشتم که ببخشید از بیخ آمارشو نداریم یا صدتا مرکز حرفای مختلف زدن و همدیگه رو نقض کردن! نه فقط تو نکات منفی، که در موارد مثبت مثل موفقیت‌ها هم اگر کشور آمار درستی ارائه می‌کرد، این همه دست دیگران برای شایعه‌سازی باز نبود. وقتی یک کشوری مثل ژاپن آمار دقیق کوچک‌ترین مشکلاتش رو درمیاره، بعد میاد با سروصدا اعلام می‌کنه، مثل دزدیده شدن سه عدد دوچرخه طی یک سال گذشته در شهر کیوتو، یا اطلاعیه‌های بیشمار پلیس در منطقه ما که یک فرد مزاحم پیدا شده که خانمی که داشته تو بالکن لباس پهن می‌کرده رو دید می‌زده، به همه اعلام کردن اگر آدم مشکوک چشم‌چران دیدین فورا با پلیس تماس بگیرید.

اگر چنین آمارهایی رسما و با سروصدا اعلام می‌شه، کاملا قابل استناده و پلیس و دولت برای اطلاع‌رسانی عمومی این کارو می‌کنن. این به معنای غرق شدن جامعه در دزدی و فساد نیست مثلا. به معنای اینکه «ببین دیگه چه خبره که خودشونم می‌گن» نیست! در ژاپن عدد نه تنها محترم است که «عدد به اشتراک گذاشته می‌شود.» در رسانه و اخبار هم پیوسته نمودار، رقم و آمار ارائه می‌شود و نه کلی‌گویی. اعداد در ژاپن امنیتی نیستند؛ دارایی ملی‌اند. مبنای مفاهمه‌اند. اعداد تولید می‌شوند تا بهبود حاصل شود نه اینکه مبنای اداره افکار عمومی باشد! چگونه؟ بخشی از آن که مطلوب است ارائه شود و بخشی از آن که مطلوب نیست منتشر نشود. «در ژاپن اعداد فهمیده می‌شوند.» ژاپنی‌ها مسلط به فهم جهان از زاویه اعداد، آمار و ریاضیات هستند. بنابراین نمی‌توان مردم را به راحتی فریفت. نمی‌توان یک بار تورم مصرف‌کننده گزارش داد و یک بار تورم تولیدکننده، یک بار تورم نقطه به نقطه و یک بار ... نمی‌توان با اعداد بازی کرد. نمی‌توان آنقدر اعداد را زجر داد که به هر چه می‌خواهی اعتراف کنند!

چه باید کرد؟ اول اینکه نسل فعلی و بعدی را توانمند کنیم که از دریچه عدد و رقم جهان را ببینند؛ به عبارتی «اعداد را بفهمند». دوم اینکه مطالبه‌گریِ جمعی کنیم که اعداد در ایران منظم، قابل‌اعتماد و پایدار تولید شوند، نه آنکه یک مرکز دولتی تصمیم بگیرد که از این پس آمار مسکن را منتشر نمی‌کنیم. سوم اینکه تلاش کنیم آمارهایی که تولید یا منتشر نمی‌شوند، منتشر شوند. بگذار از خجالت بمیریم اگر قاچاق دختران زیاد شده و ذوق کنیم اگر قاچاق دختران به صفر رسیده.

«در ژاپن عدد محترم است.» اول آن که عدد تولید می‌شود؛ آن هم مستمر، منظم و با کیفیت. در کشوری که عدد وجود دارد دیگر نمی‌توان گفت که همه مردم از این طرح راضی‌اند! یا نمی‌شود گفت که شرایط بهتر یا بدتر شده است یا نمی‌توان گفت که عملکرد ما نسبت به قبلی‌ها بهتر بوده است، مگر اینکه همراه با یک فکت آماری قابل اطمینان باشد. دیگر کشور با حدس و گمان و حرفِ روی هوا اداره نمی‌شود.

«در ژاپن اعداد خجالت نمی‌کشند!» هر واقعیتی که لازم باشد اندازه‌گیری و افشا می‌شود. در ایران اما اصل بر آبروداری است. به همین خاطر است که ما یعنی عموم جامعه و تحلیل‌گران، اطلاعات دقیقی در مورد تعداد دقیق ایرانیان خارج از کشور، میزان فرار سرمایه، میزان رضایت جامعه از حاکمیت یا مثلا روسپیان خیابانی و غیرخیابانی نداریم. چرا چون در ایران اعداد خجالت می‌کشند! ما ترجیح می‌دهیم ندانیم تا اینکه بدانیم و شرمگین باشیم. ما اعداد را انکار می‌کنیم. ما ترجیح می‌دهیم اعداد را دفن کنیم!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۷۹۲۸۰۱۴:۰۸:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۹
در ایران هم مسوولین خجالت نمی‌کشند ‌ . شما فقط یه مورد تورم مواد غذایی و مسکن و کاهش نرخ ازدواج رو فقط بنویس ، آدمی که باعث این اوضاعه باید از غصه بره بمیره ! خجالت ؟ الآنم یه سری به جای فکر کردن به این موضوع میان میگن تورم واسه دولت قبله و تورم واسه این دولته و تقصیر اونه و تقصیر اینه !!!
ناشناس۳۲۷۹۳۵۹۱۴:۵۳:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۹
به نظرم بک کلاس مسئولیت پذیری برای مدیران بزاریم قبل از اینکه مسئولیتی بهشون محول بشه
ناشناس۳۲۷۹۴۳۹۱۵:۵۴:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۹
تعریف کلان چکیده روش قابل بسط به همه جوانب: نمی‌توان آنقدر اعداد را زجر داد که به هر چه می‌خواهی اعتراف کنند!
ناشناس۳۲۷۹۲۹۴۱۴:۲۱:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۹
باور کنین اصلا بد نیست مدیر از ژاپن وارد کنین تا از این اتلاف منابع و سرمایه کشور هر چه زودتر جلوگیری بشه
ناشناس۳۲۷۹۴۱۱۱۵:۳۱:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۹
آن وقت مردم ایران درست می شوند یا همچنان به روش خود ادامه می دهند؟
مهدی۳۲۷۹۳۰۹۱۴:۲۹:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۹
زینب خانم بهرامی عزیز حدود دوسال است که شما را می‌شناسم و احترام زیادی برای شما دارم. این‌ها حرف‌های خیلی خوبی هست منتها ما یک مرحله یا شاید چندین مرحله از اعداد یا آمار عقب تر هستیم. ابتدا باید پله یا پله‌های دیگری را طی کنیم تا به چنین چیزی برسیم. برای مثال ابتدا باید توانایی درک حال و شرایط فعلی خودمان را داشته باشیم. طبیعتا کسی خودش را به خواب زده، به چنین چیزی نمی‌رسد. فرد ابتدا باید بپذیرد که بیمار است، سپس بیماری اش تشخیص داده شود که چه بیماری دارد و بعد از آن درمانش آغاز شود.
ناشناس۳۲۷۹۳۱۵۱۴:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۹
اگر عملکرد دولت ها در ایران با اعداد ساخت پروژه های عمرانی و ارقام شاخص های اقتصادی به گوش مردم برسد مردم دیگه انتخاب غلط نمی کنند.
ناشناس۳۲۷۹۳۲۷۱۴:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۹
مقاله نویس محترم کاش کمی روی نوشتارخود کار میکردید . بعضی از جملات و پاراگرافها با زبان عامیانه و بقیه را با افعال و زبان رسمی و کتابی نوشته اید .
ناشناس۳۲۷۹۷۹۰۲۲:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۹
ایراد الکی نگیر واقعا گل گفت
ناشناس۳۲۷۹۳۲۸۱۴:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۹
حالا چرا این کشور عددشناس نوکر آمریکا هست و از خود اختیاری ندارد؟با اعداد بازی چرا از نوکری آمریکا در نمی آیند؟!!
ناشناس۳۲۷۹۳۷۹۱۵:۰۹:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۹
اول بگو تعریف نوکر چیه تا بعد زیرش نزنی
ناشناس۳۲۷۹۳۹۸۱۵:۲۳:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۹
نوکر یعنی چه.
ناشناس۳۲۷۹۴۹۴۱۶:۴۶:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۹
نویسنده کاش آمار خودکشی در ژاپن رو هم بیان می کرد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی کشورهای چین، هند، روسیه، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی از تاثیرگذارترین کشورها در نرخ بالای خودکشی در جهان هستند.
ناشناس۳۲۷۹۷۹۲۲۲:۰۶:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۹
به قول نویسنده اول آمار خودکشی دقیق تو ایران را بیان کن بعد بیا رشدش با این کشورها نسبت به جمعیت مقایسه کنیم
ناشناس۳۲۸۰۰۳۴۰۷:۴۸:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
خانم زینب بهرامی با اعداد پاسخ میدهند!
ناشناس۳۲۷۹۹۷۷۰۴:۰۳:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۱۰
اين همان مورد مورد نظر نويسنده مقاله است كه بدون آمار وعدد ورقم ومدرك حرفي را كه فقط شنيده اي تكرار كردي
ناشناس۳۲۷۹۳۳۶۱۴:۴۰:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۹
به نظرم توانمندسازی رو باید از مسئولین مملکت شروع کنیم. چون هرچی مردم میگن مقام محترم اوضاع خرابه. گرانی بیداد میکنه. فقر و فلاکت از سر و کول مردم داره بالا می ره. فساد مقامات و مسئولین به وضعیت بدی رسیده و ... مسئولین ما بی خبر از عددسازی دور و وری ها چنان از دست آوردهای دولت حرف می زنند که آدم حیران می مونه.
ناشناس۳۲۷۹۳۶۳۱۴:۵۵:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۹
بعد از مدتها یه مطلب خوب دیدم آفرین
اصغر آقا !۳۲۷۹۳۷۰۱۵:۰۲:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۹
« در ژاپن اعداد خجالت نمي كشند » ! ------------------------ اندر حكايت جوان و پير ژاپني ! ----------- و چنان حكايتي خواندم كه در روزگاران گذشته جواني در بلاد ژاپن خدمت پير و دانشمند فرزانه اي ، كه در كوه و دشت و صحرا سكني گزيده بود ، رفت تا مريد او شود ،و به خدمت آن پير در آيد و از اين راه كسب فيض نمايد ! پير فرزانه وقتي از نيت آن جوان آگاه شد ، با تكه چوبي خطي بر زمين كشيد و به جوان گفت : اين خط را كوتاه كن ! آن جوان هم قسمتي از خط را پاك نمود ، پير گفت : جوان ، برو سال آينده بيا ! بعد از گذشت يك سال ، دوباره آن پير فرزانه خطي بر زمين كشيد و باز هم به جوان گفت اين خط را كوتاه كن ، و آن جوان بازهم با دستش قسمتي از خط را پاك نمود ! ... پير بازهم گفت : جوان برو يك سال ديگر بيا ! سال بعد هم پير با كشيدن خطي از جوان خواست آن را كوتاه نمايد و جوان مانند دو سال قبل مي خواست قسمتي از خط را با پاك كردن كوتاه نمايد كه پير دست او را گرفت و گفت : اي جوان صبر كن ! سپس خطي بزرگتر در كنار خط اول كشيد و گفت : جوان ، حالا خط اولي كوتاه شد اين جوري بايد خط را كوتاه كرد ، نه با پاك كردن قسمتي از آن ! ------------ نتيجه : با بزرگتر شدن خودمان ، ديگران كوچك به نظر آيند ، نه با كوچك كردن ديگران !!
احمدزاده۳۲۷۹۳۸۵۱۵:۱۵:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۹
درود بر خانم بهرامی ؛ازشون میخوام که در اینستا مثل قبل فعال باشن خیلی حیف شد که ما محروم شدیم.
حمید۳۲۷۹۴۰۳۱۵:۲۸:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۹
کارکرد امار و اعداد در ایران با ژاپن تفاوت داره چون در ایران اعداد در خدمت منافع سیاسی قرار داره و قرار نیست کارکرد دیگری داشته باشه
اینجا جایی برای خنده نیست۳۲۷۹۴۱۳۱۵:۳۲:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۹
(نمی‌توان آنقدر اعداد را زجر داد که به هر چه می‌خواهی اعتراف کنند!) به نظرم بهترین جمله این متن بود. خیلی ها می‌دانند که اعداد به زجر دارن اعتراف می‌کنند ولی خب چکار کنند؟؟!! مثل خودروی ایی که در حال سوخت تمام کردنه ولی از مجبوری ادامه می‌دهد شاید به امید معجزه!!!!!
ناشناس۳۲۷۹۵۳۱۱۷:۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۹
کلا چیزی قابل مدیریت است که تبدیل به آمار شود.
صمصام۳۲۷۹۵۶۰۱۷:۴۹:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۹
به نظر من باید تفکرات و دیدگاه ها و قضاوت های مردم به سمت صفر و یک سوق پیدا کنند یعنی از تفکر انالوگ به سمت تفکر دیجیتال برویم
بومی۳۲۷۹۶۵۱۱۹:۱۱:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۹
آمارها مرجع مشخصی ندارند ، لذا نمی توان با همدیگر مقایسه کرد ، بطور مثال وقتی آمار قد ژاپنی ها را با آمار قد آلمانی ها مقایسه می کنید دارید یک نژاد را با نژاد دیگر مقایسه می کنید که از اساس اشتباه است ما در ایران باید خودمان را با مردمانی که هم نژاد و هم منطقه ای خودمان هستند مقایسه کنیم نه مردمان و کشورهایی که هیچ قرابت خاصی با ما ندارند .
ناشناس۳۲۷۹۷۹۳۲۲:۰۷:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۹
این چه ربطی به موضوع داره
محمد۳۲۷۹۸۱۶۲۲:۲۶:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۹
به عنوان کسی که سال‌ها در آن کشور زندگی کرده است، به شما میگم که اگر کسی عددسازی کنه یا اطلاعات نادرست از صنعت یا کارهای دانشگاهی بدهد، به بدترین وجهی تنبیه که حتی برای ما قابل تصور نیست تنبیه می شود و حقیقتا از نظر اجتماعی خوار و ذلیل می شود. خیلی از ژاپنی ها از دروغ گفتن شرم می کنند. اونها دین ندارند یا خیلی دیندار نیستند. اما حس شرم در آنها به شدت قوی است. به همین خاطر ممکن است به خاطر مثلا به نتیجه نرسیدن پروژه ای که به خاطر اون بودجه گرفته کسی خودکشی کند. خودتون مقایسه کنید با خودمون.
ناشناس۳۲۸۰۹۲۴۱۹:۲۹:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱۰
قشنگ داری جانبدارانه حرف میزنی یا از روی تبلیغات اینا میگی یا رفتی ژاپن و چشماتو روی بعضی چیزا بستی اینا رو ما خودمونم میدونیم
ناشناس۳۲۷۹۹۰۳۰۰:۱۱:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۰
در ژاپن اعداد خجالت نمی کشند اما خود مردم از انجام خیلیکارها خجالت می کشند.
ناشناس۳۲۸۰۰۲۰۰۷:۲۴:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
متاسفانه اين نوشته درباره ژاپن اغرق آميز مي باشد و با اين مطالب بقيه جاها مورد قضاوت قرار مي گيرند
ناشناس۳۲۸۰۰۲۸۰۷:۴۲:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
پرتو نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است!
ناشناس۳۲۸۰۰۴۹۰۸:۰۵:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱۰
در کشوری که 55 در صد تورم سالیانه دارد و یکدفعه با دوبرابر شدن قیمت ارز خارجی، ارزش پول رایج آن به نصف کاهش می یابد ، نیاز به تحلیل آماری ندارد چون چیزی قابل پیش بینی نیست.
ناشناس۳۲۸۰۰۷۶۰۸:۲۰:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۱۰
مردم کاری به ایده‌آل بودن یا نبودن کشوری ندارند مردم به پول ملی بی ارزش نگاه می کنند ژاپن ایده آل نیست ولی پول ملی اش ارزش داره .
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

    2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    3. پرخاش با چشمان بسته!

    4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    5. وقاحت غربی!

    6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

    10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

    18. زنگِ زور!

    19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    20. هنوز وقتش نرسیده؟!

    21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

    آخرین عناوین