معامله گازی اردوغان با اسرائیل بر سر آرمان فلسطین

گروه جهان الف،   4001201038 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود اینکه ترکیه و اسرائیل از دهه‌ها قبل روابط نزدیک با یکدیگر دارند اما پرونده ثروت‌های نفتی و گازی در دریای مدیترانه مهمترین عامل تمایل بالای آنکارا برای تقویت این مناسبات است.

معامله گازی اردوغان با اسرائیل بر سر آرمان فلسطین

به گزارش الف، با وجود اینکه ترکیه همواره ادعا می‌کند یکی از حامیان اصلی ملت و آرمان فلسطین است اما تجربه‌های تاریخی نشان داده که رابطه تنگاتنگی میان آنکارا و رژیم اشغالگر صهیونیستی در دوره‌های مختلف وجود داشته است.  در واقع حمایت ترکیه از فلسطین  صرفا محدود به حمایت‌های لفظی و بعضا انسانی بوده و آنکارا در مقایسه با حمایت‌هایی که حامیان اصلی مسئله فلسطین از این ملت به عمل می‌آورند،  کمک مهمی به فلسطینی‌ها نمی‌ کند.

واقعیت آن است که ترکیه و رژیم صهیونیستی هرگز رابطه خصمانه با یکدیگر نداشته‌اند؛ بلکه مناسبات بین این دو طرف همواره ماهیت استراتژیک داشته و شامل سطوح اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی نیز می‌شود. روابط آنکارا و تل آویو در مارس ۱۹۴۹ آغاز شد؛ زمانی که ترکیه به عنوان اولین کشور مسلمان، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.

حتی با وجود اینکه حزب عدالت و توسعه با ایدئولوژی اسلامی نزدیک به اخوان‌المسلیمن قدرت را در ترکیه به دست گرفت، اما رابطه رهبران این حزب و مقامات رژیم اشغالگر ادامه یافت. البته این مناسبات در سال ۲۰۱۰ با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد. حادثه حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی ماوی مرمره حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم تحت محاصره غزه در آب‌های بین‌المللی که در تاریخ 31 مه 2010 رخ داد و طی آن 10 تن از شهروندان ترکیه کشته شدند موجب تیرگی روابط بین آنکارا و تل‌آویو شد.

روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۱۳ کمرنگ بود تا این که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با عذرخواهی  «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در خصوص این حادثه قانع شد. 

سپس در سال ۲۰۱۶ روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی عادی شد و بعد از سال ۲۰۱۸ و زمانی که «دونالد ترامپ»رئیس جمهور سابق ایالات متحده تصمیم گرفت سفارت آمریکا در اراضی اشغالی را از تل آویو به قدس انتقال دهد  و همچنین بعد از آغاز موج عادی سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، عادی سازی رسمی آنکارا و تل آویو به تعویق افتاد.

اما در مرحله فعلی هر دو طرف در تلاش برای احیای روابط هستند و قصد دارند از ثروت گازی و نفتی در شرق دریای مدیترانه بهره‌برداری کنند.

جدیدترین شاخص عادی‌سازی رسمی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی  مربوط به سفر هیئت عالی ترکیه به تل آویو است. حدود 2 هفته قبل ، یک هیأت عالی‌رتبه ترکیه‌ای به ریاست «سادات اونال» معاون وزیر خارجه و «ابراهیم قالن» سخنگوی اردوغان برای آماده‌سازی سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم به آنکارا، وارد تل آویو شد.

پیش‌تر اردوغان در تماس تلفنی با رئیس رژیم صهیونیستی از وی برای سفر به ترکیه دعوت کرده بود و انتظار می‌رود این سفر به زودی انجام بگیرد.

اما مهمترین هدف احیای روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی پرونده‌ حساس دریای مدیترانه و توزیع ثروت‌های نفتی و گازی موجود در آن است.  رقابت تنگاتنگ با حریف سنتی یعنی یونان و تامین امنیت ثروت‌های گازی و نفتی مدیترانه و همچنین رقابت ژئوپلتیکی در منطقه، از سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است.

بر این اساس طی مرحله اخیر آنکارا شروع به جستجو برای یافتن شرکای جدید کرده تا توسط آنها بتواند برای تعیین مرزهای دریایی و تعریف مناطق انحصاری اقتصادی در دریای مدیترانه جهت حمایت از منافع خود به توافق برسد. در این بین اسرائیل گزینه مورد نظر رجب طیب اردوغان بود و او چند روز قبل اعلام کرد که آماده همکاری با تل‌آویو در پروژه خط لوله گاز در شرق دریای مدیترانه است.

اردوغان همچنین از سفر آتی رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا استقبال و مواضع نخست وزیر این رژیم را مثبت توصیف  و تاکید کرد که ترک‌ها همه تلاش خود را به کار می‌بندند تا به منافع دو جانبه در این روابط برسند و ما به عنوان سیاست‌مدار نباید به دنبال مبارزه باشیم بلکه باید در صلح زندگی کنیم.

از طرف دیگر ناظران بر این باورند که گسترش توافق‌های عادی سازی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی طی دوره اخیر موجب شده تا مناسبات اعراب با آنکارا در زمینه‌های مختلف کمرنگ شود. از همین رو ترکیه نگران است که تل‌آویو جای آنکارا را در کشورهای عربی بگیرد. علاوه بر آن در منطقه دریای مدیترانه نیز طی چند سال اخیر یونان و قبرس جنوبی با رژیم صهیونیستی روابط گسترده‌ای برقرارکرده اند.

به نظر می‌رسد ترک‌ها و به ویژه شخص اردوغان که در دهه گذشته در همسویی با افکار عمومی ترکیه، مواضع ضد اسرائیلی اتخاذ می‌کردند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که اختلافات بلندمدت و ژئواستراتژیک بین ترکیه و اسرائیل بر خلاف منافع آنکارا است، زیرا معاملات تجاری سودآورو توانایی‌های نظامی ترکیه را در شرق مدیترانه را به خطر می‌اندازد.

شاید بهتر باشد به جای عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل از عبارت گسترش روابط استفاده کنیم؛ چرا که این روابط از دهه‌ها قبل و همان زمانی که آنکارا صهیونیست‌ها را به رسمیت شناخت عادی شده است. بنابراین با وجود اینکه تقویت مناسبات میان تل‌آویو و آنکارا پیامدهایی در سطح روابط ترکیه با کشورهای منطقه از جمله ایران خواهد داشت؛ اما به طور کلی اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۱۷۹۵۹۰۴:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردغان چيزى به اسم منافع ملى ميداند و بر اين اساس تصميم ميگيرد. در ضمن ايشان رييس جمهور تركيه است نه رييس جمهور فلسطين
ناشناس۲۴۱۸۳۰۰۱۰:۱۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان به زودی به سرنوشت اشرف غنی دچار می شود.
ناشناس۲۴۱۸۳۸۵۱۱:۰۷:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان بلد است که چگونه و به موقع با کارت هایش بازی کند.
ناشناس۲۴۱۸۵۸۷۱۳:۰۲:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان اقتصاد کشور و معیشت مردم ترکیه را نابود کرده و به زودی برکنار می شود.
ناشناس۲۴۱۸۴۸۳۱۲:۱۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
از این بزودی های شما زیاد شنیدیم. اما تا حالا ندیدیم!
ناشناس۲۴۱۸۵۴۸۱۲:۴۷:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۴
شکست مفتضحانه امریکا در افغانستان باید درس عبرت برای اردوغان باشد.
ناشناس۲۴۱۸۳۴۰۱۰:۳۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
حالا با اینهمه منافع ملی چرا اینقدر ارزش لیر نوسان داره!؟ اینا که نه تحریم هستن نه می‌خوان اسرائیل رو نابود کنن نه مرگ بر آمریکا می‌گن نه انرژی هسته‌ای دارن نه موشک می‌سازن نه ماهواره پرتاب می‌کنن نه .... اینا دیگه چرا اینطوری شدن!؟
ناشناس۲۴۱۸۳۴۴۱۰:۳۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
منافع ملی می‌گه قبل از اینکه جنگنده یه کشور دیگه رو بزنی اول خوب فکر کن که بعدا مجبور نشی بری کرملین دستبوسی پوتین!!
ناشناس۲۴۱۸۴۶۶۱۱:۵۸:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
در خصوص انهدام جنگنده روسی، کشور روسیه چنان طوفانی عکس العمل نشان داد که ترکیه از ترسش مجبور شد، رفتار روسیه در قبال اکراین، را به شدت محکوم کند.
ناشناس۲۴۱۸۵۷۸۱۲:۵۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۴
روسیه دو استان اوکراین را جدا کرد اما امریکا و ناتو هیچ غلطی نتوانستن بکنند.
ناشناس۲۴۱۸۷۱۹۱۴:۲۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
همانطور که اگر آمریکا استان های کشوری را جدا کنند، روسیه و چین هیچ غلطی نمی توانند بکنند! سیستم ها باید عاقل باشند و عدالت و آزادی را از استانها به یغما نبرند تا استان های جدایی طلب نشوند!
ناشناس۲۴۱۸۴۸۷۱۲:۱۱:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
حداقل پوتین باهش دست داد و در مقابل خبرنگاران کنفرانس خبری باهش تشکیل داد. تازه پرچم ترکیه رو هم کنار پرچم روسیه قرار داد
ناشناس۲۴۱۸۵۵۲۱۲:۴۸:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۴
پوتین کاری کرد که اردوغان به غلط کردن افتاد و مجبور به عذرخواهی شد.
ناشناس۲۴۱۸۷۶۶۱۵:۰۲:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۴
یعنی واقعا یادت نیست کرونا از کی شروع شد؟!؟!
ناشناس۲۴۱۸۴۶۴۱۱:۵۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۴
به خودت نگاه کن، اگر یک روز چند نفر تو را خفت کردند حق نداری از کسی کمک بخواهی یا انتظار کمک داشته باشی. مهم نیست چند تا کشور از روی ترس برن دست‌بوسی اسرائیل جنایت کار. ملت ایران غیرت داره و اون انگل که اتفاقا بشدت علیه مردم ایران هست و ربطی به دین هم ندارد را از روی زمین پاک خواهیم کرد و فلسطین آزاد میشه.
ناشناس۲۴۱۸۰۰۱۰۶:۰۲:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۴
تركيه يك كشور لأييك است وخودش را كاسه داغ تر از اعراب نمي داند كه بخواهد بخاطر فلسطيني كه رهبران ان هرروز تغيير موضع ميدهند با اسراييل قطع رابطه نمايد وبويژه اردوغان كه نشان داده يك سياستمدار چند چهره وخائن است وبه هيچ أرماني پايبندي ندارد الا كسب قدرت وجايگاه خودش والبته تركيه
ناشناس۲۴۱۸۰۰۸۰۶:۰۸:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان به سعادتمندی مردم و کشورش فکر می کند.
ناشناس۲۴۱۸۳۰۲۱۰:۱۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان اقتصاد ترکیه را نابود کرد ارزش پول ملی این کشور به شدت تقلیل یافته است.
ناشناس۲۴۱۸۳۸۹۱۱:۰۹:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان به عمد ارزش پول کشورش را کاهش داد تا سرکایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در ترکیه کند. فقط ایرانی ها ماهی 2000 خانه در ترکیه می خرند.
ناشناس۲۴۱۸۵۵۶۱۲:۵۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه نتیجه سوء مدیریت دولت روحانی و بی ارزش شدن پول ملی بود.
ناشناس۲۴۱۸۷۹۳۱۵:۲۳:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
هر وقت تورم ترکیه مانند سایر ملل شد بیا از کاهش پول در جهت جذب سرمایه بحرف!
ناشناس۲۴۱۸۴۶۷۱۱:۵۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
واقعا دشمنان خدا نادان هستند و تمام فکرشون قابل پیشبینی. خدایا شکرت
ناشناس۲۴۱۸۰۱۰۰۶:۱۱:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
چرا کشور های مسلمان خاورمیانه در حال برقراری و تعمیق روابط خود با اسراییل هستند؟ چون به این نتیجه رسیده اند که از دشمنی چیزی حاصل نشده است.
ناشناس۲۴۱۸۵۶۰۱۲:۵۱:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۴
تا رژیم منحوس صهیونیستی هست منطقه روی ارامش و امنیت را نخواهد دید.
ناشناس۲۴۱۸۰۱۱۰۶:۱۱:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان کار درستی می کند.
ناشناس۲۴۱۸۲۴۳۰۹:۴۲:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۴
ایران دوستی خود را به همه دوستانش ثابت کرده و اعتبار منطقه‌ای بزرگی کسب کرده که در بلند مدت فواید بزرگی نصیب کشور می‌کند، در مقابل ترکیه بخاطر منافع کوتاه همه اعتبار خود را از دست داده است
ناشناس۲۴۱۸۲۷۴۱۰:۰۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۴
پس لطفا ادای اسلام در نیاورد
ناشناس۲۴۱۸۴۹۹۱۲:۲۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
کی گفت اسلام یعنی پرچمداری دشمنی با اسرائیل ؟
ناشناس۲۴۱۸۶۲۱۱۳:۱۸:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اسرائیل تجاوز و دشمنی را آغاز کرده است و باید تاوان پس دهد.
سعید۲۴۱۸۷۸۶۱۵:۱۸:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
تاریخ بخوانید درگیری اعراب و عبری ها به قرن ها قبل از اسلام بر می گردد.
ناشناس۲۴۱۸۷۹۶۱۵:۲۵:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
هر وقت معنی غصب سرزمین‌ و تشکیل آپارتاید فهمیدی
ناشناس۲۴۱۸۳۰۴۱۰:۱۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۴
بلایی که روحانی بر سر اقتصاد ایران اورد اردوغان بر سر اقتصاد ترکیه اورده و مردم این کشور را بیچاره کرده است.
ناشناس۲۴۱۸۴۹۱۱۲:۱۳:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۴
شش ماه پیش که روحانی رفت گوشت کیلویی 160 تومن بود امروز 240 تومن. برنج ایرانی 65 تومن بود امروز 95 تومن
ناشناس۲۴۱۸۵۳۷۱۲:۴۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
روحانی قیمت دلار و سکه و خودرو و مسکن و موبایل و برنج و گوشت و مرغ و تخم مرغ و غیره را بیش از 10 برابر گران کرد.
ناشناس۲۴۱۸۵۴۵۱۲:۴۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
دولت بی تدبیر روحانی 500 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده دلیل اصلی تورم فعلی همین است.
ناشناس۲۴۱۸۵۶۲۱۲:۵۲:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۴۱۸۵۶۸۱۲:۵۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۴
پایان دوران روحانی را میتوان با پایان حمله مغول به ایران مقایسه کرد زیرا همه چیز نابود شده بود.
ناشناس۲۴۱۸۵۷۱۱۲:۵۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اصلاح طلبان کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و خزانه خالی تحویل دادند از رئیسی انتظار معجزه نداریم !
ناشناس۲۴۱۸۵۸۰۱۲:۵۹:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۴
با روحانی روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد.
ناشناس۲۴۱۸۶۱۳۱۳:۱۳:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۴
دار و دسته شما غربگدایان اگر غیرت داشتن اکنون وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم این نبود که شرمنده زن و بچه خود باشند.
ناشناس۲۴۱۸۶۱۵۱۳:۱۵:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۴
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند در 4 سال گذشته قیمت همه اقلام 10 الی 15 برابر شد.
ناشناس۲۴۱۸۶۱۸۱۳:۱۶:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۴
خدا از روحانی نگذره که 4 سال پی در پی تورم افسارگسیخته داریم.
ناشناس۲۴۱۸۶۴۲۱۳:۳۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
خب اینم هنوز از عوارض روحانیه توی دولت قبل تا پارسال یه عده می‌گفتن تقصیر احمدی نژاده
ناشناس۲۴۱۸۸۵۷۱۶:۳۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
روحانی که رفت آیا تورم 50 درصدی را هم با خودش برد یا برای دولت جدید به ارث گذاشت؟!
ناشناس۲۴۱۸۰۲۶۰۶:۳۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
فرق مردم ترکیه با مردم ایران در اینجا مشخص می شود. چرا دولتشان دوست اسراییل است ولی ساکت نشسته اند؟ دوستی با دشمنان اسلام موجب عزت نمی شود بلکه موجب ذلت در دنیا و آخرت می شود.
ناشناس۲۴۱۸۴۰۱۱۱:۱۲:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
یعنی این همه کشورهای مسلمان که با اسراییل رابطه دارند، دشمن اسلام و کافرند؟؟!!!
ناشناس۲۴۱۸۵۴۰۱۲:۴۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۴
دوستی با رژیم جعلی و غاصب و کودک کش و تروریست صهیونیستی نشانه جهالت برخی اعراب منطقه است.
ناشناس۲۴۱۸۶۵۱۱۳:۴۱:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اولا که مسلمانی به اسم نیست به عمله دوما اینکه اگه مردم یه کشور مسلمان بودن معنیش این نیست که حکام مسلمانی داره ضمنا توی همین کشورها یه رفراندوم درباره اسرائیل برگزار کنن ببینیم چی میشه!!
ناشناس۲۴۱۸۷۹۹۱۵:۲۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
حکومت آنها چون از خود اختیاری ندارند مجبورند ولی مردمشان برعکس فکر می کنند
ناشناس۲۴۱۸۰۴۱۰۷:۰۵:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۴
ترکیه فقط و فقط در راستا منافع خودش عمل میکند اسلام و آرمان و این چیزها هم اصلأ برایش معنی ندارد. بینهایت دو رو و فقط دنبال پول هستنند .
ناشناس۲۴۱۸۰۵۷۰۷:۲۰:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۴
با تدبیر وتامل وسکوت معقول و....همسایه خود راحفظ کنیم نا خواسته قلم به نفع اسراییل غاصب نزنیم
علی۲۴۱۸۰۶۴۰۷:۳۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
پای اردغان روی پوست خربزه است و‌اقتصاد ترکیه و لیر در حال سقوط ، مردم ترکیه بشدت ناراضی هستند ، کمی هم از ۸۰۰۰۰ اسرائیلی ساکن مسکو بنویسید از وجود دو سفارت اسرائیل در روسیه هم بگید.
ناشناس۲۴۱۸۴۰۶۱۱:۱۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
حجم اقتصاد ترکیه 10 برابر حجم اقتصاد ایران است. فقط در سال 2021، بیش از 1.6 میلیارد دلار خودرو صادر کرده است.
ناشناس۲۴۱۸۵۷۴۱۲:۵۵:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان اقتصاد ترکیه را ورشکسته کرده مردم این کشور فقیر و بدبخت و بیچاره شدند.
ناشناس۲۴۱۸۶۲۴۱۳:۲۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۴
تولید ناخالص ملی ترکیه 700 میلیارد دلار هستش و تولید ناخالص ملی ایران 500 میلیارد دلار.
حسین۲۴۱۸۰۸۵۰۷:۵۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
ازاین رجب کثیف ترسیاستمداری بی هویت وادمی که بابندهیچ اصولی نیست وجودندارد
ناشناس۲۴۱۸۱۰۹۰۸:۲۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اولویت ترکیه منافع ملی است
ناشناس۲۴۱۸۳۴۶۱۰:۳۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
چقدر شبیه جنگله!!!! اونجا هم همه دقیقا همینطوری فکر می‌کنن!!!
ناشناس۲۴۱۸۴۱۱۱۱:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
یعنی از نظر تو کسی که به فکر منافع ملی است، جنگلی است؟!!
ناشناس۲۴۱۸۵۷۵۱۲:۵۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
کسی که دین و ایمان و شرف و انسانیت را فدای پول می کند جنگلی است.
ناشناس۲۴۱۸۶۴۵۱۳:۳۹:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
به فکر منافع ملی بودن خیلی هم خوبه اما اگه این به قیمت ظلم به دیگران باشه حتما طرف جنگلیه!!
محسن۲۴۱۸۱۱۴۰۸:۲۶:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۴
کار عاقلانه ای میکنه چون به فکر منافع کشورش است
ممدب۲۴۱۸۶۳۴۱۳:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۴
بهتره بگی منافع خودش برای انتخابات بعدی
ناشناس۲۴۱۸۱۳۳۰۸:۳۷:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۴
آقای اردوغان اهل معامله و در واقع عملگرایی را پیشه کرده و مذهب را هم برای پیشبرد مقاصد خود خود گاها چاشنی میکنه. برای همینه که عضو ناتو است و یکی از پایگاههای سلاح های مدورن و اتمی ناتو است در عین حال هم با روسیه رابطه خوبی دارد و با کشورهای عربی پولدار هم به همچنین سیاست هایبرید
ناشناس۲۴۱۸۱۳۸۰۸:۳۸:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اردوغان ... قمارباز سياسي منفور
فرزند شهید۲۴۱۸۱۶۵۰۹:۰۲:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۴
پان ترکیسم، مولود صهیونیسم
ناشناس۲۴۱۸۱۹۳۰۹:۱۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۴
رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی به زودی نابود خواهد شد.
ناشناس۲۴۱۸۱۹۶۰۹:۲۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اسرائیل غده سرطانی و سگ هار منطقه است و باید از روی نقشه کره زمین محو بشود.
ناشناس۲۴۱۸۲۳۰۰۹:۳۷:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۴
خون مظلوم دامن گیر است!!
ناشناس۲۴۱۸۲۳۲۰۹:۳۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۴
ترکیه از داعش هم نفت می‌خرید اینکه دیگه چیزی نیست!!
ناشناس۲۴۱۸۲۴۰۰۹:۳۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
بهتره که همه با هم در صلح زندگی کنن، اما متاسفانه تا اسرائیل هست این اتفاق نمی‌افته!!
ناشناس۲۴۱۸۲۴۴۰۹:۴۴:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۴
اسرائیل اگر می‌تونست یه کاری برای خودش می‌کرد از این وضعیت خارج بشه!! موش تو سوراخ نمی‌رفت، جارو ....
ناشناس۲۴۱۸۳۳۶۱۰:۳۲:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۴
آرمان فلسطین تنها بدست خود فلسطینیان تحقق پیدا میکند
ناشناس۲۴۱۸۵۲۴۱۲:۳۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۴
بله ! البته اگر منافقین کارشکنی نکنند و صد البته اگر دوستان کمک کنند اینکار زودتر ممکن خواهد بود !
ناشناس۲۴۱۸۷۷۸۱۵:۱۱:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۴
سیاست و سیاستمدار یعنی این .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. وقاحت غربی!

  5. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  6.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  9. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  10. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  11. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  12. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  13. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  14. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  15. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  16. زنگِ زور!

  17. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  18. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  19. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  20. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  21. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  22. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  23. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  24. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  25. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

آخرین عناوین