یک پرسش مهم درباره بی ادبی‌ در دانشگاه !

گروه تعاملی الف،   4010802088 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک پرسش مهم درباره بی ادبی‌ در دانشگاه !

حسن ریاضت کش-

سال هاست که برخی کارشناسان اجتماعی از غلبه آموزش بر پرورش در مدرسه و دانشگاه ما سخن می گویند. این انتقاد فقط به تلاش ها برای کسب بهترین نمره ها و رشد موسسات کنکور و آموزش تست زنی و رقابت های کمی برای به دست آوردن بهترین  رتبه ها خلاصه نمی شود. از این منظر انتقادی، «تحصیلات»، دیگر آن معنایی را که در گذشته داشت، یعنی همراهی اش با نوعی فرهیختگی و فرهنگ، جایگاهش را در کشور ما از دست داده است. البته نباید فراموش کرد این اتفاق کم و بیش یک مساله جهانی است و اختصاصی به جامعه ما ندارد به این معنا که  آموختن علم و دانش آموزی،  رنگی از آن فرزانگی و حکمتی که در گذشته داشت یا مورد انتظار بود، دیگر ندارد و تبدیل به نوعی دانش تخصصی و کاربردی و جزیی نگر یا حتی مهارت شده که البته ضروری یک زندگی صنعتی مدرن با پیشرفت های روز بروز شونده است اما در هر حال اخلاق انسانی ممزوج با دانش که در گذشته فضیلت ساز بود و حکمت شمرده می شد به مرور جای خود را به اخلاق حرفه داده است. 

 در کشور ما این روند جهانی بعد دیگری هم یافته است به این معنا که اگر در غرب صنعتی این تغییر ماهیت دانش و نهادهای آموزشی در تناسب کاملا با کلیت جامعه و هدف گذاری های آن است ( یعنی کارآمدی در توسعه و صنعت)  و به این ترتیب دارای کارکردهای مثبت است در جامعه ما این نوع نگاه به مقوله آموزش هنوز مساله است و به خصوص با ماهیت نظام سیاسی ما که مبتنی بر آموزه های دینی و متعالی است در تضاد افتاده است. از نظر هدف گذاری های فرهنگی و تربیتی در نظام سیاسی ما دانش آموز یا دانشجو باید در کنار آموزش های تخصصی ظرفیت های انسانی خود را گسترش دهد و در ارزش های اخلاقی و انسانی نیز پیشرفت داشته باشد. انتقادها به سست شدن اخلاق در محیط های آموزشی چه در مدرسه و چه در دانشگاه طی هفته های گذشته از این زاویه است و این تناقض نکته ای است که هر چند مهم و قابل اعتناست اما موضوع این نوشته نیست. 

پرسش اصلی این است که چرا در غرب صنعتی که در محیط های آموزشی اش اخلاق حرفه ای به مرور حاکم شده و آموزش، به اصطلاح مطلوب ما در ایران بدون «پرورش» فضیلت های خاص صورت می گیرد شاهد چنان حجمی از ادبیات رکیک جمعی نیستیم اما در جامعه ای که در محیط های آموزشی اش نه تنها اخلاق انسانی عام بلکه آموزه ها و معارف دینی سطح بالا ارائه می شود ناگهان با چنین پدیده ای مواجه می شویم؟! 


پاسخ این پرسش یقینا حاضر و آماده نیست اما این پرسش آنقدر مهم هست که می ارزد سیاستگذاران فرهنگی کشور با جدیت در پی یافتن پاسخ آن باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۳۸۴۹۶۱۰:۵۱:۱۵ ۱۴۰۱/۸/۳
این بی ادبی ناشی از خشم، ناامیدی و شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امروز و چشم انداز فردای جامعه هست. اگر همه راههای صحبت کردن و تنفس عموم جامعه مانند مطبوعات، صداوسیما و.. بسته نمی شد، این شرایط حاکم نمی شد.
ناشناس۲۷۳۸۷۰۰۱۲:۲۹:۵۸ ۱۴۰۱/۸/۳
بنویسیم زن زندگی آزادی بخوانیم هرزگی بی بندو باری ولنگاری
ناشناس۲۷۳۸۷۷۸۱۳:۰۶:۲۰ ۱۴۰۱/۸/۳
دیروز سخنگوی دولت هم گفت که شعار زن،زندگی،ازادی شعار ما هم هست...
ناشناس۲۷۳۸۴۹۷۱۰:۵۱:۲۷ ۱۴۰۱/۸/۳
از یک منظر اکثریت افراد جامعه از نظر مفهوم سواد ودانش در یک سطح قرار گرفته اند یعنی در میان حتی مجرمین وسارقین حرفه ای وحتی افراد فرودست جامعه هم میتوان افرادی با تحصیلات عالیه پیدا کرد . واز منظر دیگر وقتی مسئولین یک حکومت دینی برخلاف باورهای دینی رفتار میکنند دیگر وجهه دین در همه ابعاد در میان افراد از بین میرود.
ناشناس۲۷۳۸۵۰۲۱۰:۵۴:۰۵ ۱۴۰۱/۸/۳
ادب از که آموختی ازافراطیون هر آنچه آنان گفتند عمل نکردن حال این افراطیون رادیکالی چه شریف باشد چه اکابری
ناشناس۲۷۳۸۵۱۲۱۱:۰۱:۵۸ ۱۴۰۱/۸/۳
اینها از نسل اینستاگرام هستند . خیلی تربیت درست و حسابی ندارن. بعضا خانواده هاشونم از پس اینها برنمیان. حضور اینها را در دانشگاه را خیلی نباید جدی گرفت. چون هیچگونه مشخصات و مختصات دانشجو را ندارند. اکثرا هم به فکر مهاجرت هستند.
ناشناس۲۷۳۸۶۶۱۱۲:۱۴:۵۰ ۱۴۰۱/۸/۳
ظاهرا شما زودتر مهاجرت کردی که از هیچی خبر نداری!!
ناشناس۲۷۳۸۵۵۰۱۱:۲۰:۵۰ ۱۴۰۱/۸/۳
وقتی می بینیم در کتابخانه مدرسه یا جاهای دیگر آموزشی غیر از کتب مذهبی با جاذبیت ضعیف کمتر کتابهای دیگر قرار داده میشود و تقریبا کتاب خوانی فراموش شده (با توجه به عدم تشویق) باید انتظار این نتایج را داشت.
ناشناس۲۷۳۸۶۱۲۱۱:۵۵:۰۷ ۱۴۰۱/۸/۳
نماینده سخنگو در مجلس وقتی نمیتواند گزارش مربوط به خانم امینی را نمیتونه از رو بخونه و حتما مدرک فوق لیسانس و بالاتر را دارد! و حتی اینقدر مطمئنه که دوستان همترازش پشتیباتش هستند و خواندن گزارش را به فرد دیگری(لابد پیدا نشد!!!) واگذار نمیکند! البته هنوز موزه لوبر! فراموش نشده! معلوم نیشود که این مدارک چگونه گرفته شده اند.
ناشناس۲۷۳۸۸۳۴۱۳:۳۳:۰۶ ۱۴۰۱/۸/۳
موضوع فعلا بی ادبی است نه بیسوادی
ناشناس۲۷۳۸۶۴۴۱۲:۰۷:۱۷ ۱۴۰۱/۸/۳
... این بی ادبی که ادعا میکنید ماحصل خشم فرو خفته و تلنبار شده ایی است که در اثر سو مدیریت، اختلاس، اقازادگی، ویژه خواری، شکاف طبقاتی، بودن فرزندان مدعیان ذوب در انقلاب در خارج و.. و.. و... است، اگر شما تجزیه تحلیل درستی از اوضاع اجتماع داشتید کار به اینجا نمی رسید. ...
ناشناس۲۷۳۸۸۴۷۱۳:۳۸:۴۸ ۱۴۰۱/۸/۳
۵۰درصد قبول شدگان دانشگاه شریف از دهک دهم جامعه یعنی مرفهین و میلیاردهای ایران هستند پس لطفا اول تحقیق کن ببین اینها از چه طیف جامعه هستند بعد از فقرو فساد و اختلاس و آقازادگی صحبت کن
ناشناس۲۷۳۸۶۵۰۱۲:۰۸:۵۲ ۱۴۰۱/۸/۳
فقط یادتان باشد، در دنیای علمی جهانی، این بچه ها را با سلام و صلوات و بورس کامل رو دست می برند! این ها کالکشن مریم میرزا خانی های ایرانند، که به لطف سیستم شانس سایر کشور های جهان در بهرهمند شدن از وجود ایشان برای چند دهه است که بسیار بیشتر است.
ناشناس۲۷۳۸۹۲۷۱۴:۳۱:۳۵ ۱۴۰۱/۸/۳
انسان بی ادب هر کجا برود جایگاهی ندارد مریم میرزاخانی را با این بی تربیت ها که هرزگی و بی بند و باری را با تحصیل و علم جابه جا یاد گرفته اند قیاس نزنید. کدام بی ادبی و بی حرمتی را در گفتار و کردار خانم میرزاخانی مشاهده کرده اید. بچه هایی که چهار سال تمام از همه اطرافیان دوری می کنند و فقط می خواهند درس بخوانند وتست بزنند آداب رفتار اجتماعی را از دست می دهند نمی دانند زمانی که از حصار اتاق مطالعه به کجا رفته اند رفتارهای نابهنجار را خوب جلوه می دهند و با دریدگی و بی هویتی تبدیل به حیوان ناطق می شوند و بویی از معرفت و شناخت و ادب نمی برند . اصلا اینگونه فکر نکن اروپا و آمریکا زرنگتر از این حرفهاست که که نخبه بی تربیت و بی ادب جذب کنه
ناشناس۲۷۳۸۶۷۱۱۲:۲۰:۱۲ ۱۴۰۱/۸/۳
اتفاقا ما که سالها در غرب زندگی کردیم بی ادبی و F در غرب بیشتر دیدیم
حق بین۲۷۳۸۶۸۲۱۲:۲۵:۳۸ ۱۴۰۱/۸/۳
باسلام ما ( اجزای حاکمیت) بدلیل نوع و روش حکمرانی و نیز قرار دادن مردم در انواع مشغله ها و گرفتاری ها در سطوح مختلف زندگی ، بصورت سهو یا عمد ، غفلت یا ... ،موفق به تربیت نسلی شده ایم که جو غالب آنها برای والدین خودشان هم احترام قائل نیستند چه برسد برای حاکمان جامعه. لذا در صورت عدم آسیب شناسی واقع بینانه و عدم اهتمام به اقدامات بهبودی باید منتظر شرایط بغرنج تری باشیم. تکیه صرف به تحکم ناشی از قدرت ، فقط برای مدتی موضوع را جمع خواهد کرد و لیکن خاموش نه .
ناشناس۲۷۳۸۶۸۸۱۲:۲۷:۲۰ ۱۴۰۱/۸/۳
اقای گروه تعاملی آیا این دانشجوی به زعم شما بی ادب تریبونی دارد ک به راحتی شما نظرش را بیان کند و ترسی از عواقب آن نداشته باشد؟ وقتی تریبونی ندارد و سخنش شنیده نمیشود طبیعی است که خشمگین شود و این خشم خود را حداقل بطور کلامی نشان خواهد داشت اگرالآن به آن توجه نکنیم این خشم اشکال شدیدتر پیدا میکند شک نکنید.
ناشناس۲۷۳۹۰۸۵۱۵:۲۹:۰۰ ۱۴۰۱/۸/۳
تربیت خانوادگی خودشان را بیشتر نمایان کردن
ناشناس۲۷۳۸۷۰۹۱۲:۳۶:۳۹ ۱۴۰۱/۸/۳
اینها دانشجو نیستند دانشجو باید منطق داشته باشد باید فرهنگ داشته باشد باید سواد داشته باشد، دانشجویی که با هوچی گری نمی خواهد جواب اعتراضش را بشنود ، دانشجو نیست دانشجویی که اعتراض و خواسته اش خوردن غذا با جنس مخالفش داخل سلف دانشگاه باشد باید افسوس خورد به حال این دانشجویان و این دانشگاه
سید جواد۲۷۳۸۷۵۲۱۲:۵۷:۴۷ ۱۴۰۱/۸/۳
برای اینکه شریف قبول شوی کافی است خوب تست بزنی. همه چیز فدای تست زنی شده است، از جمله دروس عمومی، و الان اخلاق و تربیت!
ناشناس۲۷۳۸۷۵۶۱۲:۵۸:۱۷ ۱۴۰۱/۸/۳
خشم نشانه‌‌ی کمبود است. از کمبود ویتامین ب تا کمبودهای اقتصادی ، نابرابری و کمبودهای سیاسی و اجتماعی ، خشم می‌زاید. درنتیجه به افراد خشن ایرادی نیست. ایراد به حاکمان است که زمینه کمبودها را فراهم کرده‌اند. زمینه اختلاف طبقاتی را ایجاد کردند و حاضر به پذیرش اشتباهات و اصلاح آنها نیستند.
ناشناس۲۷۳۸۷۶۶۱۳:۰۱:۳۱ ۱۴۰۱/۸/۳
جامعه مملو از سؤالات بی‌پاسخ است. نظر دانشجو، اساتید، کارمندان، کارگران، کسبه و شاید اکثریت اقشار ملت بسیار ب هم شبیه بوده و دغدغه‌ها و معضلات مشترکی دارند. مسئولین هم به مسائل آگاهی دارند اما نمی‌خواهند بپذیرند و لذا راه‌حلی هم برای آن ندارند. مهم‌ترین خواسته مشترک ملت بی‌ارزش شدن پول ملی، تورم افسارگسیخته، وضعیت نامناسب اشتغال، مسكن، خودرو و کالاهای اساسی، فراهم نبودن شرایط ازدواج، افزایش آمار اعتیاد، متکدیان، فقرا و زباله گردها، افزایش سرقتها و احساس عدم امنیت و آرامش در بین مردم، عدم تحقق وعده دولتهای منتخب در سالهای گذشته، زندگی لاکچری برخی مسئولان و خانواده آنها علیرغم ادعای کاذب ساده زیستی و اسلامی بودن آنها، اختصاص بودجه های هنگفت برای نهادهای فرهنگی و مذهبی و هدر رفتن سرمایه ها و نتیجه عکس دادن آنها، دشمنی بی مورد با اکثر کشورهای جهان بر سر مسائل اعتقادی علیرغم عدم پایبندی خودشان به این اصول اعتقادی، سختی گیری بر سر مسائل دینی به مردم مثل حجاب اجباری و ..... ده ها مورد ریز و درشت دیگر.....
ناشناس۲۷۳۸۷۸۱۱۳:۰۸:۲۸ ۱۴۰۱/۸/۳
با بی ادب باید برخورد کرد ، برخورد نکنی بی ادب تر میشه.
مصطفی۲۷۳۸۸۰۱۱۳:۱۸:۲۵ ۱۴۰۱/۸/۳
وقتی این اتفاقات را دیدم برای این نسل افسوس خوردم. خوشمان بیاید یا نه، باید بدانیم اگر امروز دختر و پسران دهه هشتادی در کف خیابان‌ها با هیجان کاذب ناشی از عدم کنترل هوش هیجانی صحنه را همچون بازی شورش در شهر می‌بینند و تبدیل به هنجارشکن‌ترین نسل پس از انقلاب و حتی قبل از انقلاب شده‌اند حاصل بی‌تدبیری است که امروز انقلاب و فرهنگ انقلابی را دچار این گرفتاری کرده است. وزرا و متولیان فرهنگ و ارشاد امروز باید پاسخگوی این اوضاع باشند، ناکارآمدی یک وزیر یا مدیر یا کارمند که با پول بیت المال زندگی خود را گذرانده امروز تبدیل به بحران شده است و جا دارد این افراد پاسخگوی این سوءمدیریت باشند.
ناشناس۲۷۳۸۸۱۳۱۳:۲۴:۰۱ ۱۴۰۱/۸/۳
زمانی که به آدمهایی با ادبیات نامناسب مثل عباسی و رائفی و آن مداح که گفت (امام حسین (ع) هم فحش می داد) تریبون دادید کلاس اخلاقتان کجا بود؟!
ناشناس۲۷۳۸۸۲۴۱۳:۲۷:۳۷ ۱۴۰۱/۸/۳
توهم پرتعداد بودن و همچنین مماشات تعجب برانگیز مسئولین دانشگاه با این ها ، باعث شده که اینطور بی پروا و از سر قلدری محیط دانشگاه و شرایط کشور را ،، این عده ی قلیل پر سرو صدا ،، به هم بریزند ...
ناشناس۲۷۳۹۱۸۶۱۶:۲۰:۵۲ ۱۴۰۱/۸/۳
شما هم عرضه داری برو شریف توهم نباشه. حسودی نکن طرف عمرش رو میزاره رو درس با این شرایط داغون معلومه از خشم منفجر میشه.
ناشناس۲۷۳۸۹۷۹۱۴:۵۳:۴۴ ۱۴۰۱/۸/۳
بی ادب اونیه که حمله به محیط دانشگاه و دانشجو رو توجیه میکنه
ناشناس۲۷۳۹۰۳۲۱۵:۱۲:۳۲ ۱۴۰۱/۸/۳
در غرب هم آنطور ایده آل که فرض کردید نیست. در آنجا هم وقتی سود مشترک به تضاد برسد یا لذت مشترک از عمل غیر اخلاقی غلبه کند اخلاق، محلی از اعراب ندارد. اما شکل بی اخلاقی عمدتا در عمل است نه گفتار. در کشور ما هم عموم کم کم دارند به سمت عمل می روند اما هنوز گفتار سطح پایین که اغلب در سطح روابط خانوادگی شروع و تبدیل به عادت رفتاری شده و با رفتار مدرسه و رسانه و محیط اداری تقویت میشود باقی است.
ناشناس۲۷۳۹۱۱۸۱۵:۴۶:۳۹ ۱۴۰۱/۸/۳
برای اینکه مردم مودبی داشته باشیم باید جامعه ای داشت که اقتصادش خوب باشه و این همه محدودیت نداشته باشه. هر کسی این همه محدودیت داشته باشه قطعا به بد زبانی رو می اورد خود مسولان هم خیلی خوب حرف نمیزنند
ناشناس۲۷۳۹۱۴۶۱۶:۰۵:۰۲ ۱۴۰۱/۸/۳
هر موضوع و مسئله ای که در جامعه مطرح میشود متولی و صاحبی دارد مثلا متولی بهداشت و درمان پزشکان هستند و اخلاقیات در جامعه ما عمده اش بر دوش روحانیت بود که تا سال ۵۷ این مورد قبول آحاد ملت بود و چون اکثریت بزرگان روحانی هم خودشان عامل بودند حرفشان و پیامشان را مردم با جان و دل قبول میکردند ولی متاسفانه با پیروزی انقلاب و افتادن قدرت سیاسی دردست اینها و اینکه هر چقدر قدرت سیاسی را بیشتر مال خود میکردند ولی از اعتبار معنویشان کاسته میشد و امروزه متاسفانه اخلاقیات در جامعه متولی ندارد و جامعه هم نتوانسته برای روحانیت چسبیده به قدرت آلترناتیوی پیدا کند
حامد۲۷۳۹۲۲۰۱۶:۴۶:۱۲ ۱۴۰۱/۸/۳
با سلام به نظر من جواب سوال شما یک پاسخه و اون اینکه : متولیان ما علمای بی عمل هستند ، همین و بس. با تشکر
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. مصائب بنزینی پزشکیان!

  2. بازدید رهبر کره شمالی از تأسیسات موشکی راهبردی

  3. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  4. تصاویر دیده‌نشده از «دُبی»؛ ۶۰ سال قبل

  5. ماجرای دختر ۱۳ ساله که هم بازی خود را کشت

  6. هنرمندان ممنوع الکار باز می گردند؟

  7. بگویید «شیرینی» دادم تا «رشوه» محسوب نشود !

  8. دزدیدن موز در شهرستان میبد !

  9. سخنگوی دولت : بدون آمادگی مردم ، افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت

  10. بلینکن: اسرائیل جوری پاسخ دهد که به تنش بزرگتری تبدیل نشود

  11. ۴ محکوم پرونده مشروبات الکلی مسموم اعدام شدند

  12. دروغ‌پردازی‌های اسرائیل علیه یحیی سنوار ادامه دارد

  13. انتقاد معاون پزشکیان به رواج تفکرات کمونیستی

  14. توضیحات وزیر ارشاد درباره رفع ممنوع‌الکاری برخی هنرمندان/ ماجرای پاسگاه اماراتی در جزیره بوموسی/ راهکار ایران برای حفاظت از تاسیسات هسته‌ای

  15. لحظه هولناک اصابت موشک اسرائیلی به یک ساختمان در بیروت

  16. دیدار پزشکیان و پوتین؛ تاکید بر استمرار مواضع مشترک تهران - مسکو

  17. رهبر انقلاب: پیروزی از آنِ مقاومت است/ بی‌اعتباری تمدن غرب به همه دنیا نشان داده شد/ مجاهدت نصرالله و سنوار سرنوشت منطقه را تغییرداد

  18. اظهارات متهمان پرونده مشروب‌های الکلی مسموم البرز

  19. چالش انتخاباتی عجیبِ کاملا هریس

پربحث‌های هفته

  1. مسیرهای نامرئی مهاجرت غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران

  2. چالش های بازدارندگي هسته ای ایران

  3. پس چرا وزیر شدید؟!

  4. چرا به سلاح اتمی نیاز نداریم؟

  5. کشورهای عربی از جنگ ایران ـ اسرائیل استقبال می‌کنند/ باکو به دنبال بهره‌برداری از چنین شرایطی است

  6. تمرینات بدنسازی جمشید هاشم پور در ۸۰ سالگی

  7. توطئه پنداری یک نقد !

  8. مصائب بنزینی پزشکیان!

  9. ابو موسی یا "بوموسی"

  10. رسانه ملی «برنده» است یا «بازنده»؟

  11. پاسخ عراقچی به اظهارات بایدن در مورد زمان حمله اسرائیل به ایران/ حمله پهپادی حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو

  12. بازدید رهبر کره شمالی از تأسیسات موشکی راهبردی

  13. آسیب ناترازی بنزین؟؛ بزودی به اندازه نابودی کل صنعت پتروشیمی ایران!

  14. اعراب و اتحادیه اروپا بدنبال تعامل دیپلماتیک با ایران

  15. حمله کیهان به همتی درباره فیلترینگ/ هشدار مجدد عراقچی به آمریکا

  16. خبری که دروغگویان را رسوا کرد

  17. کسی حواسش به این جانورهای زخمی هست؟!

  18. در نقد راهبرد پینگ‌پنگی!

  19. پزشکیان:دولتی بدهکار درست کردند بعد می‌گویند مشکل را حل کنید

  20. نقشه شوم صهیونیست‌ها برای کشورگشایی

  21. ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به رائفی‌پور/ پشت‌پرده فراخوان‌های ضد امنیتی در تهران/ زمزمه‌هایی درباره استیضاح زاکانی

  22. انتقاد روزنامه اصولگرا از هجمه به دولت درباره ظریف/ دشواری ماموریت رهبری به مخبر

  23. صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از آبان ماه

  24. تغییر راهبردی بزرگ ایران

  25. اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت

آخرین عناوین