ثبات بازار ارز ، چگونه؟

احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، گروه اقتصادی الف،   4011011129 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
ثبات بازار ارز ، چگونه؟

این روزها افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت پول ملی، مشکلات فراوانی برای اقتصاد ایران از جمله افزایش افسارگسیخته قیمتها را به دنبال دارد. این امر موجب نارضایتی عموم مردم شده است و زمینه سوء استفاده سودجویان داخلی و دشمنان خارجی را فراهم میکند. بنابراین دولت باید اقدام موثر و فوری در کنترل بازار ارز داشته باشد. در این یادداشت کوتاه ضمن اشاره به وضعیت جریان بازار ارز، براساس چارچوب فکری و نظری روشنی برای خروج از این وضعیت راه‌حلی ارایه میشود. 

وضعیت جریان ارزی: 

1.    زمانی که آقای دکتر رئیسی مسئولیت دولت را برعهده گرفت، قیمت دلار بازار آزاد در مرز 26 هزار تومان بود. اکنون در مرز 39 هزار تومان قرار دارد. یعنی بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته است؛ به عبارت دیگر قدرت پول ملی ما در این مدت بیش از 50 درصد تنها از ناحیه ارز مسلط، کاهش پیدا کرد. از آنجایی که به لحاظ اقتصادی، پول معیار سنجش تمام ارزشهای اقتصادی است، تمام قیمتها نیز بیش از 50 درصد تنها از ناحیه ارز مسلط بر اقتصاد ایران، افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه دولت برای جبران کاهش قدرت خرید مردم باید دستمزدها و حقوقها را متناسب با آن افزایش دهد. برای تامین مالی چنین اقدامی باید به خلق پول جدید پناه ببرد و از این ناحیه، دوباره افزایش قیمت خواهیم داشت. کسانی که معتقدند افزایش قیمت ارز، ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات است، لاجرم قیمت ارز نیز بالا خواهد رفت و این دور باطل ادامه پیدا میکند. 

2.    برخی گزارشات نشان میدهد که بیش از 1100 صرافی غیر مجاز در ایران فعال هستند. متوسط میزان مبادلات ارزی غیر دولتی برای نیازهای اقتصادی را 10 درصد اعلام میکنند. بنابراین مبادلات ارزی از ناحیه دولت از 90 درصد است. اما تعیین قیمت ارز بازار در اختیار بخش مبادلات غیر دولتی است؟! پس اگر بر این بخش کوچک غیردولتی مدیریت درستی صورت گیرد، قمیت ارز تحت کنترل دولت و نظام قرار خواهد گرفت. 

3.      براساس اظهارات مسئولین بانک مرکزی میزان عرضه ارز نیمایی برای تامین واردات رسمی بسیار بیش از تقاضای آن بوده است. اما تقاضای ارز برای خروج سرمایه از کشور، سفته‌بازی، ارز مسافری، واردات کالاهای قاچاق و کالاهای لوکس و غیرضروری بسیار بالا است و تاثیر ارز نیمایی را در کشور خنثی کرده و التهاب را در بازار ارز ایجاد نمود. بنابراین به‌رغم عرضه مورد نیاز ارز رسمی، تا زمانی که تقاضای ارز به انگیزه‌های بیان شده کنترل نشود، التهاب بازار ارز از بین نمیرود و کاهش قیمت ارز نیمایی از حدود 29 هزار تومان به حدود 28  هزار تومان اعلام شده توسط رئیس کل جدید بانک مرکزی مشکلی را حل نخواهد کرد. 

چارچوب نظری:

1.    تحولات سالهای گذشته نشان داد که مهمترین ابزار جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران ارز مسلط بر اقتصاد ایران یعنی دلار است. متاسفانه رفتار تیم اقتصادی دولت نشان میدهد که اراده جدی برای خروج از این سلطه وجود ندارد؛ چون اگر این اراده وجود میداشت، دست‌کم دولت باید اعلام میکرد اندیشمندان اقتصادی جامعه، دانشگاه و حوزه بررسی کنند که چگونه اقتصاد ایران باید از تیرس این سلاح خطرناک اقتصادی خارج شود. این کوتاهی در شرایطی اتفاق می‌افتد که به تصریح آیه شریفه قرآن «لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً» سلطه کفار نفی شده و پذیرش آن، حرام میباشد. پس برای عمل به تکلیف الهی باید تدابیری در پیش گرفت تا اقتصاد ایران از سلطه این ارزها خارج شود. 

2.    امروز نقش کالایی دلار در اقتصاد ایران بسیار کم رنگ شده و نقش پول بودن آن بسیار برجسته گردید. یعنی در قلمرو جغرافیایی ایران، دلار تمام وظایف سه‌گانه پول را برعهده گرفته است و نسبت به پول ملی، پول خوب محسوب میشود. به همین جهت طبق قانون گرشام مردم آن را از چرخه اقتصاد خارج کرده و تلاش میکنند تا ارزش دارایی‌های خود را به وسیله آن حفظ نمایند و حتی بیش از یکسال در صندوق‌های خانگی و مراکز خصوصی آن را محبوس و از چرخه اقتصاد خارج کنند. مقدار این قبیل ارزها را تا 40 میلیارد دلار حدس زده میشود. این اقدام مصداق کنز می‌باشد و براساس نظر فقهی فقهایی که مصداق کنز را اعم از نقدین میدانند، لوازم فقهی خاصی دارد. افزون بر آن اگر این ارزها به چرخه اقتصاد برگردند، تلاطم بازار ارز از بین می‌روید و به سمت آرامش حرکت میکند. وقتی ارز مسلط نقش پول را در قلمرو ملی ایفا میکند، دولت نیز باید متناسب با آن، اقدامات لازم را انجام دهد تا از سویی به عنوان پول بودن از چرخه اقتصاد ایران خارج شود و هم به عنوان یک پدیده حاکمیتی کنترل کامل آن را در اختیار گیرد. 

راه‌حل خروج از بحران ارزی:

عرضه ارز به بازار در اختیار دولت و عمدتا توسط بانک مرکزی صورت میگیرد، اما تقاضای ارز به انگیزه‌های خروج سرمایه از کشور، سفته‌بازی، قاچاق کالا به داخل، واردات کالاهای لوکس و غیرضروری از مهمترین عوامل افزایش تقاضای ارز است. در شرایط موجود دولت هیچگونه کنترل قابل قبولی بر طرف تقاضای ارز ندارد و هر مقدار ارز به بازار تزریق شود به انگیزه‌های بیان شده، به‌ویژه انگیزه خروج سرمایه و سفته‌بازی از بازار جمع میگردد و شرایط اقتصادی را برای عموم مردم سخت میکند. بنابراین باید روی طرف تقاضای ارز مدیریت متمرکز صورت گیرد. متاسفانه دولت مدیریت متمرکز روی منشأ اصلی کاهش قدرت پول ملی و تورم را رها کرده و به مدیریت قیمت کالاها و خدمات نهایی روی‌آورده و به رغم آن، هر روز شاهد افزایش قیمتها هستیم. حفظ و تقویت پول ملی به عنوان وظیفه ذاتی حاکمیت که امری واجب بر دولت است رها شده و در اختیار تعداد اندکی افراد سودجوی در کف خیابان قرار گرفته و هر روز مشکلات جدیدی برای اقتصاد ایجاد میکند. اگر دولت یک‌دهم انواع هزینه‌های مالی، انسانی و اجتماعی را که برای کنترل قیمت کالاها و خدمات صرف میکند، برای مدیریت بخش تقاضای بازار ارز صرف نماید موفقیت چشمگیری، هم در کنترل بازار ارز و هم تثبیت قیمت کالاها و خدمات خواهد داشت. بنابراین مدیریت متمرکز تقاضای ارز در شرایطی که دشمن به تقاضای ارز به انگیزه‌های بیان شده دامن میزند، تنها راه‌حل است. براساس چارچوب نظری ارایه شده اقداماتی پیشنهاد میشود. البته برای هر یک از اقدامات پیشنهادی لازم است فضای میدان و عملیات نیز مورد ملاحظه قرار گیرد، اما تاخیر در اقداماتی که منتهی به کنترل تقاضای ارز شود، غیرقابل قبول است: 

1.    ارز مسلط باید تک نرخی مدیریت شده باشد. دولت باید نرخی برای ارز مسلط در شرایط فعلی اقتصاد اعلام نماید و هر هفته قیمت آن با شیب ملائمی به سمت پایین کاهش داده شود. شیب کاهش آن باید به گونه‌ای باشد تا تولیدات، صادرات و واردات آسیب نبینند. وقتی ارز مسلط تعیین نرخ شود قیمت سایر ارزها نیز متناسب با آن تغییر خواهند کرد.  

2.    دولت باید اعلام کند هیچکس حق داشتن ارز خارج از سیستم رسمی را ندارد. همه کسانی که مالک هر نوع ارزی هستند باید در حسابی رسمی به نام خودشان میزان ارز خود را حداکثر تا یک هفته با ثبت کد ارز واریز کنند. حتی دولت در چارچوب قراردادهای شرعی به صاحبان آن حساب‌ها نیز سود مناسبی پرداخت کند. پس از آن زمان، ارز به عنوان کالای قاچاق حساب شود و هر کسی خارج از شبکه بانکی، ارز نگهداری کند ضمن مصادره تمام ارزها، مواجه با مجازاتهای مالی سختی شود.

3.    کسانی که میخواهند از ارز پس‌انداز شده خود در شبکه بانکی استفاده کنند باید دلیل موجه اقتصادی برای برداشت آن داشته باشند، در غیر اینصورت حق استفاده از آن را ندارند.

4.    هر کسی حق داشته باشد ارز خود را به قمیت اعلام شده دولتی در شبکه بانکی تبدیل به پول ملی رسمی کند. به یقین اگر دولت تدبیر تک‌نرخی مدیریت شده را اعلام نماید، عرضه ارز به شبکه بانکی اتفاق می‌افتد و قیمت ارز به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

5.    تمام صادر کنندگان کالاها و خدمات در فرصت معین شده باید ارز خود را به شبکه بانکی تعیین شده تبدیل به پول ملی کنند و پس از آن به عنوان کالای قاچاق محسوب شود. 

6.    تمام صرافی‌های غیرمجاز باید تعطیل شوند. صرافی‌های مجاز تنها به عنوان واحدهای صف بانک مرکزی عمل کنند. بنابراین تمام ارزهای در اختیار خود را باید در زمان اعلام شده در حسابی در شبکه بانکی با کد مشخص ارز قرار دهند و از آن ارزها تنها در مجاریی که دولت تعیین میکند استفاده کنند؛ در غیر اینصورت با مجازاتهای سخت و تعطیلی مطلق مواجه شوند. البته این امر با فرض این است که وجود صرافی خصوصی برای اقتصاد ضروری باشد، ولی اگر قبول کنیم که وجود صرافی خصوصی مثل بانک خصوصی برای اقتصاد غیر ضروری است، بلکه در شرایط جنگ اقتصادی و ارزی وجود صرافی خصوصی، غیر لازم و حتی مضر می‌باشد، باید تمام آنها تعطیل شوند. 

7.    پس از ثبات نرخ ارز و مخصوصا با کاهش نرخ ارز، دولت با کشورهای همسایه و هر کشور دیگری که مایل باشد، با پول ملی ایران مبادلات را انجام دهد، اقدامات لازم را به عمل آورد. حتی برای استفاده از پول ملی ایران، مشوق‌هایی برای فعالان اقتصادی خارجی و داخلی تعیین نماید. روشن است که این امر نیاز به ارزهای مسلط را کاهش خواهد داد و به‌مرور می‌توان نقش آن را کاهش داد و از چرخه اقتصاد ایران خارج نمود و در مبادلات از ارزهای کشورهای همسو با ابران استفاده کرد. 

8.    دولت سیاست تک نرخی مدیریت شده را باید برای تمام کالاهای وارداتی اعمال کند و در صورت نیاز برای اقلام وارداتی ضروری مثل داروهای خاص سوبسید ریالی پرداخت کند.                                

                                                                                                              

                                                                                                               

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۳۱۰۰۱۰۹:۱۹:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
بازار ارز چندان اهمیتی ندارد. آنچه اهمیت دارد قیمت کالاهای مصرفی و گوشت و مرغ و خودرو است.
ناشناس۲۸۳۱۰۲۹۰۹:۴۳:۵۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
هر چیزی به دلار قیمت داره و قابل قاچاق و صادرات ! یعنی چی قیمت دلار اهمیت ندارد ؟!
ناشناس۲۸۳۱۸۷۹۲۲:۱۷:۳۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
حتی قیمت شیر گاوی که علف میخوره هم به دلار بستگی داره این حرفا که مگه گاو دلار میخوره ناشی از کم آگاهی اقتصادی است وقتی میگن دلار بالا رفته به معنای این نیست که دلار حرکتی کرده به این مفهومه که ریال بی ارزش شده این مسائل حتی به مطالعات زیاد هم نیاز نداره فقط این چند سال را نگاه کنید که دلار که بالا رفته چه اتفاقی افتاده کافیه نمیخاد اقتصاد کلان بخونی
عمران۲۸۳۱۹۴۶۲۳:۱۱:۳۸ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
عزیزم، تمام چیزهایی که با ریال و دلار قابل تبادل هستند یعنی تمام کالاها از قیمت ارز تاثیر میگیرند. علت اصلی و اولیه تمام اینها هم خلق بی حساب کتاب پول در سیستم بانکی است. به صورت ساده اگر کل حجم پول بیست درصد بیشتر شود انگار بیست درصد بی ارزش تر شده است چون سایر منابع ثابت مانده. حالا راه حل چیست؟ دولت ها ابزار مقابله با تورم را دارند اما اراده سیاسی ندارند چون انقدر خرجشان زیاد است و هزاران نان-خور و بودجه-بگیر دارند از سازمانها و ارگان‌های مختلف که نمیتوانند از هزینه هایشان صرفنظر کنند. مجلس هم به خلق پول ایراد نمیگیرد و حتی خود با اسراف بودجه مملکت در امورِ غیر مفید به این موضوع ادامه میدهند.
ناشناس۲۸۳۱۰۱۰۰۹:۲۷:۲۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
شما سلطان سکه را در زمانی که قیمت آن 3 میلیون تومن بود اعدام کردید. الان سکه 20 میلیون تومنه. این نشون میده روشهای بگیر و ببند جواب نمیده
ناشناس۲۸۳۱۰۹۸۱۰:۴۱:۳۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
باید با تضمین های محکم اعتماد را به بازار سرمایه برگردانید و سیل مخرب نقدینگی را مهار کنید
ناشناس۲۸۳۱۳۷۲۱۴:۱۷:۵۸ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
نقدینگی دست دولت است خودشان پول چاپ میکنند و بعد قیمت ارز را بالا میبرند و پول معادل ارز را که حالا زیاد شده به عنوان دولت خرج میکنند. اکثر پول هم جیب پروژه هایی می رود که از ما بهتران و رانت خوران دارند و کمی هم حقوق میدهند.
ناشناس۲۸۳۱۷۴۱۲۰:۰۲:۱۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
مدیریت هزینه و نقدینگی دست خودشه ولی دیگه قیمت ارز دست خودش نیست چون افزایش نقدینگی خودش قیمت ارز رو میبره بالا
ناشناس۲۸۳۱۱۲۶۱۱:۰۰:۲۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
کلا ثبات همه بازارها در گرو کنترل نقدینگی در دست افراد می باشد با تصویب قوانین اینکه همه افراد نتوانند معامله گر باشند و از طرفی ملی کردن ثروت های کلان باید تعادل و توازن اقتصادی را به جامعه بازگرداند
ناشناس۲۸۳۱۰۳۴۰۹:۴۶:۵۰ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
بازار منطق خودش را دارد عرضه و تقاضا حرف اول را میزند بله دولت همانطور که بارها با تزریق دلار مانع رشد قیمت ارز شده بازهم میتواند اما در روند طبیعی بستگی به در آمد های ارزی و امکان وصول آنها است .
ناشناس۲۸۳۱۰۹۰۱۰:۲۹:۰۱ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
به تورم ربط دارد این یک دوم هم تورم بالا در ایران ریشه دلالی دارد نه تحریم و.. این سه نوسان ارزی باید انجام گیرد ولی چون دلالی در ایران آزاد هست روی بقیه چیزها اثر مستقیم می گذارد
ناشناس۲۸۳۱۰۴۶۰۹:۵۴:۵۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
دیدگاه شما فقط یک زاویه رابررسی می کند در حالیکه نرخ ارز وابسته به شاخص های دیگر اقتصادی نیز است. تا زمانیکه حاکمیت قانون و شفافیت و اقتصاد مولد نباشد مردم برای حفظ سرمایه خود روش های خود را در پیش میگیرند خرید ملک خودرو ارز ....
ناشناس۲۸۳۱۰۵۷۱۰:۰۳:۴۹ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
خرید و فروش ازاد مثل بقیه دنیا و تک نرخی کردن و عرضه دلار صادرات به بازار
ناشناس۲۸۳۱۰۶۱۱۰:۰۶:۳۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
این خروج سرمایه که چند بار در متن اشاره شده رو خوب اومدی . بنظر من از جمله علت های اصلی تلاطم بازار ارز هست و باید زمینه های ثبات سرمایه ایجاد بشه تا مشکل کمتر باشه .
ناشناس۲۸۳۱۱۳۷۱۱:۰۹:۰۸ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
یک چیزی یاد گرفتن به نام خروج سرمایه . هیچ کس سرمایه اش را نمیاره برای سرمایه گزاری تو این سیستم تا مطمئن نشه میتونه ان را خارج کنه .
امیر۲۸۳۱۷۴۴۲۰:۰۶:۰۴ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
خروج سرمایه پلیس بازی برای جلوگیری از خروج سرمایه. بعد نمیپرسه چرا خروج سرمایه؟ از بی سوادیه این سوال ها. سواد که داشته باشه میره ببینه چرا خروج سرمایه هست؟ چرا ورود سرمایه نیست؟ اونوقت میره سراغ علت ها.
ناشناس۲۸۳۱۰۷۲۱۰:۱۱:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
حل مشکلات اقتصادی ایران اقتصادی نیست بلکه سیاسی
ناشناس۲۸۳۱۱۰۳۱۰:۴۳:۴۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
تا موقعی که فکر می کنید همه مشکلات را می توان با دستور و .. بجای منطق و علم و دانش جهانی حل کرد، وضعیت همین است و روز به روز هم بدتر می شود. اکثر پیشنهادات این متن بارها در این سالها به شکل های مختلف امتحان شده و حالا به اینجا رسیدیم.
ناشناس۲۸۳۱۴۸۸۱۶:۰۳:۲۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
شما فکر کن بتونی نقدینگی رو از بازار ارز بکشی بیرون. خب میره جذب چیزای دیگه میشه (مسکن، طلا، خودرو و ...) این نقدینگی مثل سیل میمونه، هر جا بره خرابی به بار میاره و اثرات تورمی اون میاد تو زندگی مردم. تنها چیزی که تورم رو خنثی می کنه «تولید» هست. اما الان فضای کسب و کار به گونه ای هست که «تولید» جذابیتی نداره. البته سرمایه گذاری خارجی یا توریسم می تونست در این شرایط به داد مملکت برسه اما با توجه به تحریم بانکی و برخی مسایل دیگه، بعیده بشه خیلی روشون حساب باز کرد.
ناشناس۲۸۳۱۱۱۳۱۰:۴۹:۲۸ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
تمام این روشهای دستوری چندین بار امتحان شده و جواب نداده است و داد و ستد و بازار راه عرضه و تقاضا را طی می کند ، راه حل مشکل ارز ، تعامل و داد و ستد با جهان ، تولید ، صادارات ، امنیت سرمایه گذاری ، شفافیت ، ثبات قوانین و ... است .
ناشناس۲۸۳۱۱۱۴۱۰:۴۹:۴۰ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
چرا چند نوع نرخ ارز داریم ایا این تفاوت قیمت ارز تولید فساد و رانت نمیکند و باعث بی ثباتی ارز نیست خود دولت ها مقصرند دلار باید ازاد به هر مقدار به مردم توسط بانک ها فروخته شود.
ناشناس۲۸۳۱۱۲۲۱۰:۵۹:۰۹ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
تامین ارز بیشتر از نیاز ارز نیمایی فرضیه ای غلط است، زیرا نیاز نیمایی با دستورالعمل ها و بخشنامه هایی محدود شده و تمام نیاز های ارزی کشور را شامل نمیشود. در مورد خرید های سوداگرانه ارز هم ادرس به مردم عادی ندهید که به زور اول ماه را به آخر میرسانند، خرید های سوداگرانه توسط بانک ها و موسسات بزرگ خصولتی است که کسی کاری به کارشان ندارد
علی۲۸۳۱۱۷۰۱۱:۲۹:۲۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
اقای نگارنده عزیز کلاسیک ترین فاکتور تمام بازار ها که قیمت را تعین میکند عرضه و‌تقاضا است ، دلار تولید و عرضه شما نیست که مثل خودرو یک روز به بورس ببرید ویک روز آن را به قرعه کشی ، فاکتور های اقتصادی و شرایط اقتصادی و سیاسی مملکت تعین کننده ارزش آن است ، در صورت بستن بازار های رسمی بازار های غیر رسمی و موازی فعال میشن چون مبدا دلار و ارز دولت نیست البته اصلی ترین آورنده دولت است ولی کنترل بازار به دست دولت نیست.
ناشناس۲۸۳۱۸۴۸۲۱:۳۵:۰۰ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
چرا دولت سوریه بعد از ۸سال موفق به حفظ ارزش پول خود شده ؟ و قیمت دینار در برابر دلار آمریکا و دشمن اصلی خود کمر خم نکرده ؟
حمزه۲۸۳۱۱۹۷۱۱:۴۱:۳۰ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
تا زماني كه به اقتصاد به چشم يك علم نگاه نكنيد، درك درستي از مناسبات اقتصادي و سياسي دنيا نداشته باشيد، دور كشور حصار بكشيد و به فكر بگير و ببند باشيد چيزي درست نخواهد شد شما كنجاله از خارج به دلار ميخري، تجهيزات به دلار ميخري، مواد اوليه به دلار ميخري؛ چطور ميخواي اقتصاد را از دلار جدا كني؟ برادر دانشمند، چين با اون حجم از اقتصاد هم همچين كاري نميتونه بكنه؛ شما با فروش 4 تا بشكه نفت كه جاي خود داريد
ناشناس۲۸۳۱۵۵۶۱۷:۰۸:۱۵ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
هیچ اشاره ای به نقش تحریمها نکردید. یادتون باشه خروج ترامپ از برجام سبب شد بلافاصله روزی ۱۰۰۰ تومان به قیمت دلار اضافه بشه و تا نزدیک ۲۰ هزار تومان بالا بره.
ناشناس۲۸۳۱۵۸۵۱۷:۳۶:۰۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
این روشها جواب نمیده وقتی که ریال داره بی ارزش میشه حق مسلم مردم هست که پول خود را تبدیل کنن شما میفرمایید ریال که بی ارزش شد نباید بذاریم کسی به چیز دیگه ای تبدیلش کنه و در دست مردم بی ارزش شده و هزینه را مردم پرداخت کنند راه حل فقط و فقط چاپ نکردن پول بی پشتوانه توسط بانک مرکزی و جمع کردن این ریال ها بی پشتوانه توسط بانک مرکزی است راه حل دیگری ندارد نمیشه بانک مرکزی چاپ پول کند بعد شما بخواهید با فشار بر مردم که پولت را تبدیل نکن بازار را کنترل کنید
ناشناس۲۸۳۱۶۲۲۱۸:۱۸:۰۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
به فکر رفع تحریم و اقتصادی جهانی باشید اونوقت دلار خودش میاد پایین. دلار در زمان ترامپ تا ۳۲هزار تومان و سکه هم تا ۱۶ میلیون هم رفته‌ بود بالا ولی وقتی بایدن برنده انتخابات شد مردم به هوای انجام توافق فقط فروشنده شدند دلار تا ۱۹ هزار تومان و سکه رسیده بود به زير ده میلیون.
ناشناس۲۸۳۱۶۲۴۱۸:۲۱:۴۹ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
ثبات ارز، بازی تکراری تهوع آور. مدتی روی قیمت بیست و هشت هزار تومان تثبیت میشود بعد یک عده فریاد میزنند قیمت ارز را سرکوب نکنید، یا فنر دلار رها شد بعد می‌گویند چون مدتی قیمت دلار افزایش نیافته باید افزایش یابد و ..
رضا۲۸۳۱۶۵۸۱۸:۵۵:۱۲ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
از نظر علم اقتصاد چند را جهت تقویت پول ملی کشورها وجود دارد: ۱-عرضه صادارات بیش از واردات که منجر به عرضع دلار به کشور شود ۲-ورود سرمایه گزاران خارجی به کشور جهت سرمایه گذاری ۳-عرضه اوراق ارزی بانک مرکزی و فروش به خارجیان ۴- دریافت وام کم بهره ارزی از بانک جهانی(صندوق بین المللی پول) و همه این موارد بستگی به ثبات اقتصادی و ارتباط با دنیا و روابط بانکی با دنیا دارد. در غیر اینصورت منتظر وضعیت بدتر از این باشید.
عمران۲۸۳۱۹۶۲۲۳:۲۳:۵۱ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
مورد ۳ و ۴ کشور را به خارج‌ بدهکار میکند. درست ترین راه مهار ارزش پول ملی با کنترل نقدینگی است.
ناشناس۲۸۳۱۷۸۹۲۰:۴۴:۲۹ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
قیمت دلار بایستی یا با نرخ سود بانکی و یا با تورم بالا بره تا دچار شوک ناگهانی نشویم. در نتیجه راه حل کنترل نرخ دلار میشه کنترل تورم و کاهش سود بانکی...
حسین۲۸۳۱۹۳۹۲۳:۰۶:۳۸ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
مشکاات اقتصادی در نظام اسلامی سیاسی است و تا مسایل سیاسی حل وفصل نشود مسایل اقتصاد ومعیشت مردم حل نخواهد شد
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نمایندگان کنگره آمریکا: عبرت بگیرید؛ با ایران وارد جنگ نشوید!

    2. آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

    3. تردید در پاسخ به اسرائیل، تنش‌زاست

    4. تناقض هایی که پزشکیان باید برطرف کند

    5. نبایدهای کابینه

    6. توضیح پلیس پایتخت درباره ویدئوی خیابان وطن‌پور

    7. بی‌بی‌سی :خطر جدی است؛ گزارش زنده بی‌بی‌سی از وحشت‌ اسرائیلی ها به دلیل حمله ایران

    8. چطور باید تلافی کنیم؟!

    9. ما می زنیم ، شما خویشتنداری کنید!

    10. آیا پیرمردها دولت پزشکیان را هم فتح می کنند؟!

    11. خاندوزی: نباید مدیران را اتوبوسی تغییر دهیم

    12. این جسارت را پاسخی درخور باید داد! 

    13. واکنش دادستان نظامی تهران به برخورد با دو دختر بر سر حجاب/ ظریف:عراقچی ظریف نیست

    14. انتقاد «کیهان» از جواد ظریف/ آخرین وضعیت لایحه «عفاف و حجاب»/ نظر وزیر ارشاد درباره بازگشت هنرمندان به کشور

    15. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید پاسخ پشیمان‌کننده‌ای به ترور هنیه در تهران داده شود/ نامزدهای پوششی یکی از علل شکست اصولگرایان در انتخابات بودند

    16. مالکان برای سنددار کردن زمین‌های زراعی خود اقدام کنند

    17. چرا غرب در ونزوئلا به دنبال کودتای انتخاباتی است؟

    18. معلم فداکار سردشتی در رودخانه زاب غرق شد

    19. ۳ کلمه با رئیس‌جمهور

    20. این بار فرق می کند؟!

    21. اسرائیل را بزنیم یا نزنیم؟

    22. تحلیل شمس‌الواعظین از ترور هنیه و پاسخ ایران/ انتقاد روزنامه اصولگرا از سکوت احمدی‌نژاد درباره ترور هنیه

    23. چگونه انتقام‌ ایران صهیونیست‌ها را فلج می کند

    24. جلیلی:حزب تشکیل نمی‌دهم/مهم هم‌افزایی جریان‌های کشور است

    25. کدام کشورهای مسلمان جلوی مرگ اقتصادی صهیونیست‌ها را گرفته‌اند؟

    آخرین عناوین