انتقاد آیت‌الله مکارم‌شیرازری از افزایش نرخ دلار مردم دچارگرفتاری اقتصادی هستند/معلوم نیست گردانندۀ بازار ارز کیست؟

  4011030012 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: ما نمی خواهیم مطلبی بگوییم که سبب تضعیف دولت گردد، اما مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی جهت حل مشکلات آنان برداشته شود.

مردم دچارگرفتاری اقتصادی هستند/معلوم نیست گردانندۀ بازار ارز کیست؟

به گزارش مرکز خبر حوزه، ‌آیت الله مکارم شیرازی ‌در دیدار ‌احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به اهانت مجلۀ فرانسوی اظهار داشت: کشورهای غربی تابع هیچ قانون اخلاقی نیستند، بدترین اهانت ها را می کنند، اما نه دادگاهی به آنها رسیدگی می کند و نه از سوی دولت خودشان و نه دیگر دولت ها محکوم می شوند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و مردم افزود‌: ما نمی خواهیم مطلبی بگوییم که سبب تضعیف دولت گردد، اما مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی جهت حل مشکلات آنان برداشته شود.

وی با اشاره به حوادث اخیر خاطرنشان کرد: باید میان کسانی که نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی اعتراض دارند با کسانی که در پی تخریب و آتش زدن و یا تبلیغ مسائل ضد فرهنگی هستند و یا عوامل خارجی اند، تفاوت قائل شد و با هر کدام رفتار متناسب داشت.

وی افزایش نرخ دلار را از عوامل نگرانی و ناراحتی مردم دانسته و تأکید کرد‌: معلوم نیست بازیگر و گردانندۀ بازار ارز کیست؟ آیا دولت سبب افزایش آن می شود یا عرضه و تقاضا و یا عوامل خارجی و خارج نشینان؟ لذا باید عامل اصلی بازار ارز مشخص شود و جلوی این مسائل گرفته شود.

‌آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصله از آن و همچنین تفاوتی که در نرخ ارز اتفاق افتاده، گفت‌: باید آثار و نتیجۀ آن در زندگی و سفرۀ مردم آشکار شود، در حالی که چنین چیزی احساس نمی شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بانک ها، قاچاق کالا، عدم تأمین مناسب کالاهای اساسی، مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان را از دیگر مشکلات مردم برشمرده و گفتند: مشکلات اخلاقی همچون طلاق نیز در حال گسترش است که باید نسبت به آن تدبیری اندیشیده شود.

وی به بیشتر شدن فاصلۀ طبقاتی میان قشر کارگر و کارمند با اقشار مرفه جامعه اشاره کرد و گفت: کارگران و کارمندان بیشترین مشکلات را دارند، چرا که حقوق آنها ثابت بوده ولی اجناس مدام گران تر می شوند و آنها نمی توانند هزینه های زندگی خود را با آن مطابقت دهند.

‌آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه دولت باید خود در مسألۀ حجاب پیش قدم شود و حجاب را در مجموعۀ کارکنان و ادارات خود آغاز کند، افزود: در این زمینه باید کار فرهنگی صورت گیرد و مسألۀ حجاب را از مدارس ابتدایی به دختران تعلیم داد.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مردم افزود‌: ما نمی خواهیم مطلبی بگوییم که سبب تضعیف دولت گردد، اما مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی جهت حل مشکلات آنان برداشته شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۶۵۰۰۲۱۰:۰۰:۲۸ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
مراجع نظراتشان درباره بهره بانکها خریداری در بین مسئولان ندارد
محمد۲۸۶۵۲۴۵۱۳:۱۴:۴۳ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
متاسفانه دولت با كسب درامد از فروش دلار مردم را فراموش كرده وهمين فراموشي باعث بروز مسائل بزرگي در اينده نزديك خواهد شد
ناشناس۲۸۶۵۴۹۴۱۶:۱۱:۱۱ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
اگر صادق باشیم باید بگوییم (( سالهای خیلی طولانیست که نظرات مراجع در ارتباط با حل مسائل و مشکلات مردم در بین آقایان هیچ خریداری نداشته و ندارد )) !
ناشناس۲۸۶۵۰۱۶۱۰:۰۷:۵۹ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
بازار ارز دست خود دولت است هر وقت پول لازم داره ارز را گران میکنه و توجه به ان نمیکنه چه اسیبی به مردم و ایجاد فقر و گرانی میکنه و عادت کرده همیشه گردن دیگران بگذارد
امیر حسین سلطان/تهران۲۸۶۵۶۳۸۱۸:۰۸:۱۱ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
ارز پول خارجی است که تولید کننده اش دولت ایران نیست و وقتی درآمد های ارزی کشور به هر دلیل به مخاطره می افتد و رو به کاهش می گذارد دولت نمی تواند معجزه کند و ارزش ارز را پایین نگه دارد. بله تدبیرات و اندیشه دولتمردان می تواند تا حدودی موثر باشد و وضعیت را از آنچه هست بدتر نکند اما اینکه گفته شود گرانی بازار ارز دست دولت است مبالغه ای بیش نیست.
ناشناس۲۸۶۵۹۸۹۲۱:۲۳:۱۷ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
گرانی ارز به علت دشمنی های استکبار جهانی امریکا است. امریکا بداند ارز ده برابر هم شود، ملت ایران در کنار مدیران انقلابی می ایستند
ناشناس۲۸۶۵۰۱۸۱۰:۱۰:۰۷ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
چه اتاق ساده ای و هنوز بخاری گازی استفاده میکنند دولت ها مقصر اصلی گرانی ارز بوده و هستند که باعث فقر شده فقط برای منافع خود
ناشناس۲۸۶۵۳۶۶۱۵:۰۵:۱۷ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
مردم ما بسیار شریف و نجیب می باشند با سختی ها تا آنجا که شود کنار می آیند ولی برای آنها تحمل ناپذیر است در همین شرایط سخت عده ای آنقدر غارت و چپاول کرده اند که تا صد نسل آنها هم بخورند کم نمی آورند و عده زیادی محتاج نان شب
ناشناس۲۸۶۵۰۲۳۱۰:۱۳:۱۰ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
اگر تا آخر سال دلار برنگردد به نرخ 33 هزار تومان رسما دولت دارد کاسبی می کند
ناشناس۲۸۶۵۳۳۸۱۴:۴۱:۰۶ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
گرانی دلار برنامه دولت است چون اقتصاد بیمار است و تولید خوابیده.
ناشناس۲۸۶۵۰۴۵۱۰:۲۹:۴۹ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
ارز دست خود دولت هست ( رئیسی و روحانی و.. هم نداره) با چاپ پول و ایجاد نقدینگی باعث بی ارزش شدن ریال میشه خود دولتی ها هم دقیق می دانند چه کار دارند می کنند دولت قبل در مرداد 1400 دلار را 25 هزار و 700 تومن تحویل داده( با جستجو نرخ دلار در مرداد 1400 مشخص میشه) الان بعد یک سال رسیده به 42 خب با این سرعت که باید دلار 45 تومن را هم ببینیم حتی امکان اینکه دلار را به 50 برساند هم بسیار زیاده
ناشناس۲۸۶۵۰۵۲۱۰:۳۳:۲۹ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
متاسفانه بنظر می‌رسد دیدار مسئولان نظام با مراجع عظام تقلید یک حالت نمادین به خود گرفته بدون اینکه ارشاد و راهنمایی آنها نقشی در رویکرد مسئولان داشته باشد.
ناشناس۲۸۶۵۰۵۹۱۰:۳۷:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
بازار ارز که در اختیار دولت است و هیچ شکی در آن نیست متأسفانه انتصاب مدیران ناکارآمد به اوج رسیده و اصل تخصص به فراموشی سپرده شده. تا این اصلاح نشود امیدی به بهبود نیست
ناشناس۲۸۶۵۰۶۶۱۰:۴۲:۳۷ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
دولت معجزه نمی تواند بکند. تنها راه صبر و کار زیاد است و حرکت در مسیر تولید و ارتباط بیشتر با کشور ها ی دوست . وقتی تورم به اعدادی بالای ۴۰ رسید هیچ کسی نمی تواند ۵ سال تا ۱۰ سال دیگه هم یک رقمی کند . چرا که اول دلایلی وجود دارد که بالا رفته و باید رفع یا درمان شوند. دوم، مشکلاتی ایجاد می کند که باید رفع شود. سه، بازار و عده ای سوار این تورم می شوند که مقاومت می کنند. چهار، مشکل مجموع العلل است و زمان بر. آسفالت کردن کوچه از کاغذ بازی بگیرید تا اجرا چند ده روز طول می کشد. طبیعی است همچین مسائلی مثلاً برای شب عید درست نمی شود.
ناشناس۲۸۶۵۰۷۷۱۰:۵۲:۱۸ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
مردم دچارگرفتاری اقتصادی هستند/معلوم نیست گردانندۀ بازار ارز کیست؟ البته که معلوم هست گرداننده بازار ارز کیست!!!!!!! خود دولت و گردانندگان کشور هستند که ارز دارند و میخواهند کسری دولت را جبران کنند.
ناشناس۲۸۶۵۱۲۶۱۱:۲۹:۴۳ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
حاج اقا به هر کارت ملی در صرافیها ۲۰۰۰ دلار با نرخ ۳۹۰۰۰ میدهند این دلارها را بانک مرکزی در اختیار صرافیها قرار میده خود دولت باعث افزایش قیمت دلاره اصلا چه لزومی داره به هر کارت ملی ۲۰۰۰ دلار بدهند؟ همین افراد انرا در بازار ازاد بالاتر میفروشند
ی۲۸۶۵۲۰۵۱۲:۳۷:۲۳ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
انشاالله مراجع عزیز درپناه خداوند قرار بگیرند. عقیده دارم کشور ایران اسلامی الان شبیه دره شبه ابی طالب است که همه دشمنان خدا دست به دست هم دادن تا ریشه دین خدا را بزنند ولی کور خواندن به زودی و در ناامیدترین لحضات یاری خدا میرسد.
صادق پور حسین معلم باز نشسته تبریزی۲۸۶۵۲۱۸۱۲:۵۰:۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
حضرت آیت‌الله مسول اصلی نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی دولت کنونی است
فرهاد۲۸۶۵۲۵۰۱۳:۱۸:۵۶ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
اگه قیمت دلار به ۲۸ بر نگرده گرانی بیداد خواهد کرد و متاسفانه یه عده ساده لو خوشحال میشن که دلار و سکه گران بشه فقط به منافع خودشان فکر میکنن
ناشناس۲۸۶۵۲۵۱۱۳:۱۹:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
گرداننده نرخ ارز مشخصات دولت و بانک مرکزی هستند. درزمانی که پشتوانه پولی از فلزات گرانبها به تولید ناخالص ملی و امثالهم تغییر یافته، شاخص هزینه ها و قدرت خرید و درکنار آن شاخص درآمد ها نشان‌دهنده ارزش واقعی پول و معادل ارزی آن خواهد بود.
ناشناس۲۸۶۵۲۷۱۱۳:۳۱:۱۲ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
شما نمی دانید باعث اینهمه بدبختی ربا است؟
ناشناس۲۸۶۵۳۱۴۱۴:۲۰:۱۶ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
هرچی رامیخوایدگرون کنی خونه راگرون نکنیداگه خوراکی هاگرون بشه منصرف میشیم ازبعضی ازخوراکی هاولی خونه چی هرسال اثاث مون روسرمون هست بایداثاث کشی کنیم
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۸۶۵۳۲۰۱۴:۲۸:۳۵ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
از مراجع محترم عظام درخواست میشود پیگیر اجرایی شدن قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها باشند از سالیان گذشته تا حال عده زیادی به ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی دست پیدا کرده اند و توازن اقتصادی را بهم زده و فاصله طبقاتی از فرش تا عرش را رقم زده اند اجرای قانون جامع و فراگیر از کجا آورده ای اگر بدرستی اجرا شود مادر تمامی مبارزات با فساد خواهد بود
ناشناس۲۸۶۵۳۲۵۱۴:۳۲:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
تثببت قیمت ارز و مهار تورم در اقتصاد ایران یک‌ماه کار دارد از انجایی که اقتصادخوانده قدیمی هستم و اقایان اقتصاددان‌و‌مخصوصا مدیران بانک مرکزی جدید و قدبم را از نزدیک‌میشناسم و میدانم متاسفانه خارج از جزوات و کتب دانشگاه مطالعه دیگری ندارند این مهم را خارج‌از توان ایشان میدانم خدا خودش کمک‌کند
مهدی۲۸۶۵۳۵۳۱۴:۵۶:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
دولت اهل و عیال خود را کم کند تا هزینه‌هایش مدیریت شود. دولت باید خیلی از کارهایش را به مردم واگذار کند تا هزینه هایش کم شود. دولت هرچی خپل تر، کار مردم مشکل تر. گرانتر شدن ارز نتیجه تداومبزرگ شدن بیجای دولت هاست.
ناشناس۲۸۶۶۵۵۵۰۷:۵۰:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱
قطعا همه بازارهای ارز و طلا دست خود دولته چون انحصار خزانه و درامد نفت دستشه
محمد۲۸۶۶۵۸۷۰۸:۲۸:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱
سلام و تهنیت بر عالم بزرگ،آیت الله مکارم شیرازی،که درست و دقیق مسائل و مشکلات مردم را تبیین میکنند متاسفانه مسئولین خودشان را به کَری زده اند.و قیمت ها را با دلار یا بیشتر با مردم حساب میکنند در صورتی که مردم با سه شیفت کار ریال هم درنمی آورند.
ناشناس۲۸۶۶۵۹۱۰۸:۳۰:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱
کارگران و کارمندان بیشترین مشکلات را دارند، چرا که حقوق آنها ثابت بوده ولی اجناس مدام گران تر می شوند و آنها نمی توانند هزینه های زندگی خود را با آن مطابقت دهند.
مهدی۲۸۶۶۶۵۴۰۹:۳۴:۳۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱
بازار دست خود آقایان هست هر وقت بخواهند قیمت ارز و طلا و غیره را بالا و پایین می‌کنند
ناشناس۲۸۶۶۷۴۷۱۰:۴۵:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱
دیگر توی این کشور دلسوزی پیدا نمیشود که دلش بحال مردم بدبخت و بیچاره بسوزد خیلی وقت هست که دخل به خرج نمیرسد . یعنی نمی خواهند که اقتصاد درست بشه هرروز بیشتراز دیروز مردم فقیر فقیرتر میشوند . بداد فقیر برسید متاسفانه هر اجناسی رفت بالا دیگر پایین نمیاید چرا نمیدانیم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  8. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  9. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  10. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  11. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  12. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  13. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  14. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  17. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  18. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  19. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  20. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. فکرش را هم نمی کردند!

  23. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  24. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  25. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. حالا چه می گویید؟!

      2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

      3. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

      4. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

      5. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

      6. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

      7. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

      8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

      9. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

      10. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

      11. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

      12. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

      13. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

      14. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

      15. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

      16. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

      17. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

      18. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

      19.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

      20. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

      21. پزشکیان: نگاه بسیجی به معنای واقعی می‌تواند کشور را نجات دهد

      22. پوتین: از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم

      آخرین عناوین