آنچه نخبگان علمی و اقتصادی خراسان جنوبی از رئیس جمهور خواستند

  4020616006

روند کاهش دانشجو در برخی رشته‌های دانشگاهی، تسهیل در روند تبدیل وضعیت استخدامی برخی اساتید علمی و توجه به دغدغه‌های مالی و حمایتی فعالان اقتصادی، از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که در دیدار نخبگان خراسان جنوبی با رئیس جمهور مطرح شد.

آنچه نخبگان علمی و اقتصادی خراسان جنوبی از رئیس جمهور خواستند

به گزارش ایسنا ذبیح الله اوحدی، استاد دانشگاه و نماینده دانشگاهیان خراسان جنوبی، چهارشنبه شب ۱۵ شهریور در جلسه دیدار رئیس جمهور با نخبگان خراسان جنوبی به مثلث تربیتی خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی اشاره و اظهار کرد: این مثلث طولی بوده و وظیفه هر سه در طول یکدیگر قرار داشته و در جهت حفظ تعادل ذهنی و روانی خانواده و جلوگیری از طلاق فردی و عاطفی افراد پیشنهاد می شود مسئله معنویت با نگاه مدیریت دنبال شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه جوانان نسل علم بوده و قرائت و گفتمان علمی را از اساتید مطالبه می کنند، تصریح کرد: برنامه نویسی مسئله مدیریت معنویت آگاهانه در نظام دانشگاهی استان در حال نگارش بوده و گزارش اتمام آن ارسال خواهد شد.

نماینده دانشگاهیان خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی و حوزوی باید سند توسعه علمی معنویت را نگارش کنند که این مهم توسط اساتید استان در حال تدوین است، افزود: در کنار بهره وری از ظرفیت علم، استفاده از ظرفیت هنر دینی در توسعه معنوی مفید فایده است و سند خلاقیت، عفاف و حجاب توسط دانشگاهیان متخصص استان در مراحل پایانی نگارش و تدوین قرار دارد.

وی توجه ویژه به هوش علمی در کنار دانش علمی را خواستار شد و گفت: هوش علمی که همان قدرت بهره وری از علم است در تشخیص مناسبت‌های سیاسی و اقتصادی تعیین کننده خواهد بود و بنابراین در نظر گرفتن درسی تحت عنوان هوش تحلیلی در دروس تخصصی در کلیه رشته های دانشگاهی مفید خواهد بود.

اوحدی با بیان اینکه اعتکاف سیاسی برخی اساتید دانشگاه ها در شرایط حساس کنونی مطلوب نیست، افزود: با توجه به وظیفه خطیری که مقام معظم رهبری در مسئله جهاد تبیین با نگاه قطعی و فوری به عهده اساتید گذاشته و اساتید را به عنوان فرماندهان جنگ نرم معرفی کرده اند، انتظار است جامعه نخبگانی در پاسخ به شبهات دانشجویان اغنایی، خلاق عمل کنند.

وی بیان کرد: مسئله حفظ شأن هوش معنوی در کنار هوش مصنوعی در راستای نگرش مقوله وحدت علم و دین از رسالت دانشگاه تراز اسلامی است که دانشگاهیان نسبت به این مهم تکلیف شرعی دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری، ایجاد زیرساخت حیاتی، اقتصادی و عمرانی دارای ثمرات افزاینده ای است، گفت: شرکت های دانش بنیان به حوزه‌های مزیت دار مانند معدن، فناوری اطلاعات، کشاورزی، گردشگری، تجارت سازی و...ورود کردند.

اوحدی فعالیت 205 واحد فناور در استان و 56 شرکت دانش بنیان را از دیگر فعالیت‌های دانشگاهی علم و پارک فناوری در تعامل علم با صنعت عنوان کرد و گفت: دانشگاهای خراسان جنوبی با نظر اسلامی شدن دانشگاهها به دنبال ترویج اندیشه تمدن ساز هستند و برگزاری نشست، همایش و کرسی‌های آزاد مؤید این امر است.

وی به دغدغه اساتید دانشگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: تسهیل در روند تبدیل وضعیت استخدامی برخی اساتید علمی مورد انتظار است. وضعیت استخدامی این افراد امنیت روانی و ذهنی اساتید را کاهش داده که با رویکرد حل مسائل امنیت شغلی پایدار تأمین می‌شود.

وی به روند کاهش دانشجو در برخی رشته‌های دانشگاهی، آمایش و سازماندهی به خصوص دانشگاه پیام نور اشاره کرد و افزود: برخی اساتید به دلیل  کمبود  دانشجو نگران قطع ارتباط خود با دانشگاه بوده که از منظر شأن اجتماعی نگرانی هایی برای آنها به وجود آمده است. برخی اساتید دانشگاه از مسکن معیشتی برخوردار نبوده و با وجود حسن نظر دولت سیزدهم خواستار رفع این دغدغه شد.

علی جعفرپور مقدم، رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی و نماینده فعالان اقتصادی استان نیز اظهار کرد: امروز فعالان اقتصادی استان زیر بار تعهدات مالی مانده‌اند. 
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط ویژه منطقه انتظار معافیت‌های مالیاتی را داریم، افزود: خراسان جنوبی دارای ظرفیت معدنی بسیار خوبی است که با توجه به انجام عملیات اکتشاف و زمین‌شناسی اتفاقات خوبی در این حوزه رقم‌خورده است.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه بارها بر موضوع راه‌آهن استان تاکید شد، گفت: این پروژه در دو دهه گذشته کلنگ‌زنی شد و خیلی‌ها با وعده‌های راه‌آهن به مجلس راه یافتند.  ابر پروژه راه آهن بعد از مدت‌ها در دولت سیزدهم محقق شد و همین یک کار برای همیشه در اذهان مردم استان به یادگار خواهد ماند.

جعفر پور مقدم بیان کرد: امروز به مدد سیاست خارجه هر روز خبرهای خوشی از گشایش‌های فراملی شنیده می‌شود اما در خراسان‌جنوبی ممنوعیت خروج دلار از افغانستان ما را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه به برکت سفر اول دولت به استان، با تشکیل ستاد احیای قنوات اتفاقات بی‌نظیری در استان در این حوزه رقم خورد، یادآور شد: مقابله با خشکسالی نیازمند اعتبارات بیشتری است.

شاهبیکی، نماینده جامعه بانوان خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: ما در کشور نیازمند ارائه برنامه حمایتی هستیم که نقش همسری و مادری بانوان شاغل را در کنار دیوان سالاری اداری مشخص کند.

وی خواستار تقویت سازمان‌های مردم نهاد حوزه بانوان استان شد و گفت: باید زیرساخت‌های مختلف در راستای رفاه بانوان با توجه به کم برخوردار بودن این استان فراهم شود و از زنان آسیب پذیر جامعه بیش از گذشته به صورت جدی حمایت شود و این حمایت نیازمند پیوست فرهنگی است.

وی با اشاره به آنچه نبود جایگاه هویتی زنان در تصمیم گیری کلان استان دانست، ادامه داد: باید شبکه موثر از زنان در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در خراسان جنوبی تشکیل شود تا نقش راهبری در جامعه را بر عهده گیرند.

این فعال حوزه بانوان افزود: دفاتر زنان و بانوان در استان‌ها اعتبارات لازم را دریافت نمی‌کنند که این اقدام باعث کاهش اثرگذاری این دفاتر در تحرکات اثرگذار بانوان می‌شود همچنین نیاز است اعتبار مصوب حوزه بانوان استان در سفرهای استانی به طور کامل پرداخت شود.

بهدانی، نماینده مجموعه‌های دانشجویی خراسان جنوبی نیز گفت: مایه خوشحالی است در دورانی زیست می‌کنیم که خدمت به مردم تعطیلات نمی‌شناسد.

وی افزود: شما به ثروتمندترین استان کشور گام نهاده‌اید و خراسان جنوبی میراث‌دار دانشمندان و عالمان بزرگی مانند آیت الله تهامی و پروفسور گنجی است.

بهدانی با بیان اینکه در چند سال اخیر بهره‌برداری از معادن رو به رشد بوده اما متاسفانه خام فروشی، سرمایه‌های غنی خراسان جنوبی را از بین می‌برد، گفت: باید استان با راه اندازی واحدهای فرآوری به شهرستان‌های معدنی و قطب معدنی کشور تبدیل شود.

این فعال دانشجویی گفت: فرآوری، ظرفیت‌های معدنی استان را به قطب معدنی کشور تبدیل می‌کند، مردم استان روی گنج نشسته‌اند اما شرایط یک زندگی معمولی را ندارند و حتی افرادی که از ظرفیت معادن استان استفاده می‌کنند، حساب‌های مالی خود را به این استان منتقل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: با این شرایط حتی مالیاتی که می‌تواند به توسعه مناطق محروم ما کمک کند به خارج از استان منتقل می‌شود. ما در برداشت از معادن رتبه‌دار هستیم که هم خوشحال کننده هم نگران کننده است و در حوزه معادن به تحول عظیم نیاز داریم.

بیدختی، نماینده جامعه ایثارگران خراسان جنوبی هم گفت: قدم رئیس جمهور را در این اربعین حسینی به استان ارج می‌نهیم و به نمایندگی از جامعه ایثارگری از شخص رئیس جمهور و هیات دولت تشکر می‌کنم و مفتخرم که جزوی از جامعه ایثارگران هستیم.

وی افزود: علی‌رغم پیگیری‌ها و دغدغه‌های فراوانی که در حوزه ایثارگران بوده و هست اما بسیاری از قوانین مطابق نیازها و دغدغه‌ها و مشکلات خانواده ایثارگر نیست، از طرفی برخی قوانین با توجه به دغدغه‌ها تصویب می‌شود اما در بدنه اجرایی دولت اجرا نمی‌شود و خانواده‌ها از منافع آن قوانین منتفع نمی‌شوند به عنوان مثال تبدیل وضعیت ایثارگران در بسیاری از موارد اجرا شده و در برخی از موارد مغفول مانده است.

وی بیان کرد: خودروی جانبازان علیرغم تسهیل قانون هنوز اجرایی نشده و امید است با آمدن آقای قاضی زاده هاشمی این امور تسهیل شود گرچه کماکان بسیاری از موارد روی زمین مانده‌ است.

نماینده جامعه ایثارگران یادآور شد: در حوزه ایثارگران به جد نیازمند اصلاح قوانین هستیم، قوانین ما از سال‌های قبل مانده‌ و اصلاح آن نیاز به توجه جدی رئیس جمهور دارد.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  5. وقتی آمریکا جا می ماند

  6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  11. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  12. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. قدردان پلیس هستیم اما...

  15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  16. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  17. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  18. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  19. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  20. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  21. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  22. نصف شدن خودروی دنا بعد از تصادف/ عکس

  23. یک شیطنت کودکانه رسانه ای علیه ایران

  24. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  25. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  3. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  4. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  6. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  7. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  8. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  9. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  10. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  11. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

  12. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

  13. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

  14. وزیر علوم: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود

  15. لغوفیلترینگ اینستاگرام وواتساپ درکمیسیون امنیت ملی مطرح نیست

  16. رییس جمهور وارد مشهد مقدس شد

  17. واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به تعیین جانشین برای زاکانی در شهرداری

  18. تکذیب شایعه بازداشت فرزند سیدمحمد خاتمی

  19. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

  20. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

  21. اقدام موهن سفیر استرالیا آگاهانه بود/ مسئولان قاطعانه برخورد کنند

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. پزشکیان: نگاه بسیجی به معنای واقعی می‌تواند کشور را نجات دهد

  24. افشاگری تکان‌دهنده درباره سازمان مجاهدین خلق/ سوء استفاده مسعود رجوی از زنان

  25. پزشکیان: افراد شایسته را منصوب می‌کنیم‌

آخرین عناوین