نبشی چیست و قیمت انواع آن چقدر است؟

گزارش بازرگانی، 296585،   4030306024

در صنعت ساختمانی از محصولات مختلفی استفاده می ‌شود که یکی از مهم ‌ترین آن ها نبشی می باشد. نبشی یک محصول فولادی است که از نظر ظاهری شبیه به حرف انگلیسی L بوده و از دو بال با اندازه‌ های مشخص تشکیل شده است. معمولاً از نبشی ‌ها در صنعت ساخت و ساز، برای اتصال پل‌ ها به ستون‌ ها و صفحات به ستون ‌ها استفاده می‌ شود. نبشی از نظر شیوه تولید، از نظر جنس مواد اولیه و از نظر شکل ظاهری و اندازه بال ‌ها دارای انواع مختلفی است. لذا، قیمت نبشی نیز ثابت نبوده و بنا به جنس مواد اولیه و اندازه بال ‌ها دارای نرخ متفاوتی است. برای آشنایی کامل با این محصول و اطلاع از قیمت آن در ادامه همراه باشید.

قیمت نبشی | قیمت ناودانی | فولادفیدار

آشنایی با نبشی و تاریخچه آن

به محصولی فولادی که از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی L بوده و از دو بال با سطح عمودی و افقی تشکیل شده است، نبشی می ‌گویند. زاویه بین بال‌ های این محصول یا دارای زاویه ۹۰ درجه هستند و یا اندازه آن ها بیشتر از ۹۰ درجه می ‌باشد. این محصول در برابر عوامل مختلف از جمله فشار، کشش و تنش، خوردگی و...، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. بیشترین کاربرد نبشی در صنعت ساختمان سازی است که از آن هم به صورت مرکب و هم به صورت تنها استفاده می ‌شود. تاریخچه ساخت این محصول نیز به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد که با گذر زمان استفاده از فلزات را جایگزین چوب کردند. از آن زمان تا به امروز، انواع مختلفی از نبشی ‌ها در اشکال و جنس ‌های مختلف به تولید رسیدند. وظیفه اصلی تمامی نبشی ‌ها اتصال دو بخش فلزی به هم است. به طور مثال: از آن ها برای متصل کردن پل ‌ها به ستون ‌ها و صفحات به ستون‌ ها استفاده می ‌شود.

انواع نبشی‌ ها کدامند؟

انواع نبشی ‌ها از نظر جنس مواد اولیه، از نظر شکل ظاهری، اندازه بال ‌ها، روش تولید و...، با هم متفاوتند و عبارتند از:

انواع نبشی ‌ها از نظر روش تولید

این محصولات از نظر روش تولید به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم می ‌شوند. در روش پرسی، ماده اولیه سازنده ورق ‌های فولادی هستند؛ اما، در روش فابریک، همواره از شمش‌ های فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می ‌شود. در شیوه پرسی معمولاً ورق ‌های فولادی را با کمک دستگاه رول فرمینگ پرس کرده و برش ‌هایی را بر سطح آن ها ایجاد می ‌کنند. سپس، آن ها را خم کرده و با استفاده از دستگاه ‌های مختلف به نبشی ‌هایی با اشکال متفاوت به تولید می ‌رسانند. مدت زمانی که برای ساخت نبشی ‌ها در روش پرسی صرف می ‌شود، بسیار کمتر از روش فابریک است. در روش فابریک ابتدا شمش ‌های فولادی را ذوب کرده و سپس در قالب ‌های مخصوصی می‌ ریزند. در مرحله بعدی آن ها را از قفسه ‌های مخصوص عبور می ‌دهند تا ضخامت آن ها کم شده و با استفاده از دستگاه ‌های مخصوصی آن ها را به نبشی تبدیل می ‌کنند.

قیمت نبشی | قیمت ناودانی | فولادفیدار

انواع نبشی از نظر جنس مواد اولیه

نبشی‌ ها از نظر جنس مواد اولیه انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

نبشی فولادی: یکی از پرکاربردترین محصولات نبشی فولادی است که از استحکام مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این محصول هم در صنعت ساخت و ساز و هم در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

نبشی گالوانیزه: این محصول به نوعی همان نبشی فولادی است؛ اما، دارای روکشی از جنس روی می ‌باشد. به همین خاطر نبشی گالوانیزه دارای استحکام بسیار بالایی بوده و می ‌توان از آن در هر شرایط آب و هوایی، بدون زنگ زدگی استفاده کرد.

نبشی استیل: آلیاژ اصلی به کار گرفته شده در این محصول، استیل است که برخی از افراد آن را با نام نبشی ضد زنگ نیز می ‌شناسند. بیشترین کاربرد این محصول در صنایع فولاد سازی است و گاهی اوقات در صنعت خودروسازی نیز از آن استفاده می ‌شود.

نبشی آلومینیومی: این محصول در مقایسه با سایر نبشی ‌ها، از وزن کمتری برخوردار است؛ اما، در عین حال در برابر خوردگی نیز مقاوم می ‌باشد. نبشی آلومینیومی قابلیت بازیافت دارد و از آن در ساخت پل ‌های شهری، صنایع هوایی و دریایی، در خطوط انتقال برق انواع سازه ‌ها استفاده می ‌شود.

انواع نبشی از نظر شکل ظاهری و اندازه بال ‌ها

نبشی ‌ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می‌ شوند. نبشی هایی که زاویه بین دو بال آن ها همواره ۹۰ درجه باشد، نبشی ‌های عمودی گفته می ‌شود و از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی L هستند. اما، اگر زاویه بین دو بال نبشی ‌ها بیشتر یا کمتر از ۹۰ درجه باشد؛ از نظر شکل ظاهری آن ها شبیه به حرف انگلیسی V می‌ شود. انواع نبشی ‌ها از نظر اندازه بال ‌ها نیز به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌ شوند. زمانی که اندازه و ضخامت بال‌ های این محصول مساوی و هم اندازه باشند، به آن ها نبشی‌ های بال مساوی و زمانی که اندازه آن ها نامساوی باشند؛ به آن ها نبشی ‌های بال نامساوی می‌ گویند. تفاوت در اندازه بال ‌ها سبب شده تا قیمت انواع نبشی‌ ها نیز همانند قیمت ناودانی‌ متفاوت باشند.

قیمت نبشی | قیمت ناودانی| فولادفیدار

انواع نبشی ‌ها چه کاربردی دارند؟

هر یک از انواع نبشی ‌ها همانند سایر محصولات فولادی دارای کاربرد گسترده ‌ای هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • در ساخت دیوارهای داخلی ساختمان‌ ها
  • در ساخت ستون‌ های ساختمان
  • برای اتصال اجزای ساختمان به هم
  • برای پشتیبانی از تیرهای اصلی سازه
  • در صنعت کشتی ‌سازی
  • در صنعت خودروسازی برای ساخت برخی قطعات خودروها
  • برای ساخت سوله‌ ها و آلاچیق ها
  • برای ساخت مبل ‌های فلزی و شهری
  • در ساخت برخی وسایل دکوری و تزیینی
  • در اتصال قفسه‌ ها به دیوارها

ویژگی‌ ها و مزیت ‌های انواع نبشی‌ ها

انواع نبشی‌ ها از ویژگی‌ های منحصر به فردی برخوردارند که عبارتند از:

  • مقاومت بالا: انواع نبشی ‌ها در برابر هر گونه فشار، کشش و تنش و...، بسیار مقاوم هستند. همچنین، این محصولات در برابر خوردگی ‌ها و زنگ زدگی‌ ها از استحکام بالایی برخوردارند و دچار هیچ مشکلی نمی ‌شوند.
  • عمر نسبتاً طولانی: این محصولات دارای عمر نسبتاً طولانی بوده و از دوام و ماندگاری بالایی برخورد دارند. اگر این محصولات به درستی نگهداری شوند، تقریبا بین ۲۰ الی ۵۰ سال عمر می‌ کنند.
  • وزن سبک و سهولت در جابجایی: این محصولات در عین حال که از مقاومت بالایی برخوردارند؛ اما، وزن کمی دارند. به همین خاطر حمل و نقل و جابجا کردن آن ها کاری آسان است و البته نبشی ‌های سنگین وزن نیز وجود دارند. اما، نبشی ها در مقایسه با سایر محصولات فولادی، وزن پایینی دارند.
  • قیمت مناسب: قیمت هر یک از آن ها نیز در مقایسه با میزان مقاومتشان بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.
  • قابلیت بازیافت: نبشی ‌ها دارای قابلیت بازیافت هستند و می ‌توان آن ها را پس از استفاده طولانی مدت، در کارخانه ‌های فولادسازی بازیافت کرد و مجدداً مورد استفاده قرار داد.

قیمت تیراهن هاش | فولادفیدار

خلاصه مطلب

نبشی ‌ها از جمله مهم ‌ترین محصولات فولادی هستند که از آن ها در صنایع مختلف به طور گسترده استفاده می ‌شود. در کشورمان ایران کارخانه‌ هایی مثل: فولاد مبارکه اصفهان، فولاد ناب تبریز، آریان فولاد و...، مشغول ساخت انواع نبشی‌ ها هستند. اگر می ‌خواهید تا با کیفیت‌ ترین نبشی‌ ها را از کارخانه ‌های ذکر شده و یا سایر کارخانه ‌ها با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کنید، می ‌توانید به سراغ سایت فولاد فیدار بروید. فولاد فیدار با چندین سال سابقه درخشان، با کیفیت ‌ترین محصولات را برای شما ارسال خواهد کرد. همچنین برای اطلاع از قیمت سایر مقاطع فولادی مثل قیمت تیرآهن هاش می ‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  5. وقتی آمریکا جا می ماند

  6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  11. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  12. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. قدردان پلیس هستیم اما...

  15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  16. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  17. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  18. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  19. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  20. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  21. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  22. نصف شدن خودروی دنا بعد از تصادف/ عکس

  23. یک شیطنت کودکانه رسانه ای علیه ایران

  24. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  25. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

آخرین عناوین