پزشکان به دنبال کاهش نرخ مالیات کارانه به ۱۰ درصد

گروه اقتصادی الف،   3980901011 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگرچه در بودجه سال ۹۸ کل کشور برای کارانه پزشکان حداکثر تا ۳۵ درصد مالیات در نظر گرفته شده اما متولیان این بخش به دنبال تغییر نرخ موثر مالیاتی به ۱۰ درصد هستند.

پزشکان به دنبال کاهش نرخ مالیات کارانه به ۱۰ درصد

به گزارش مهر، جنگ اقتصادی، کمبود منابع دولت، عدم رعایت عدالت در نظام مالیاتی، فرارهای مالیاتی گسترده حداقل تا ۷ هزار میلیارد تومان و ... از جمله دلایلی بود که مجلس را بر آن داشت تا در بودجه سال ۹۸ لزوم اخذ مالیات از صاحبان حرف پزشکی را بگنجاند.

در این بین پس از اینکه سازمان امور مالیاتی بخشنامه مالیات ستانی از پزشکان را ابلاغ کرد، متولیان حرفه پزشکی با صدور اطلاعیه هایی با لحن تند و تیز و گاهی تاختن به منتقدان و رسانه ها به این مساله واکنش نشان دادند و به قدری در برابر ثبت نام در سامان امور مالیاتی برای دریافت کارتخوان منقش به آرم سازمان امور مالیاتی مقاومت کردند که زمان ثبت نام سه بار تمدید شد و باز هم سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که سیستم ثبت کارتخوان همچنان باز خواهد ماند اما با این حال تنها ۴۰ درصد از حدود ۷۴ هزار پزشک فراخوان شده در سراسر کشور، از قانون تمکین و در سامانه ثبت نام کردند.

این در حالی است که سازمان امور مالیاتی جریمه هایی برای متخلفان در نظر گرفته و اعلام کرده است که مطابق با قانون آن‌هایی که صندوق فروش را نصب نکنند ۲ درصد درآمدشان به عنوان جریمه اخذ خواهد شد.

وی گفت: افرادی که در نصب کارتخوان به قانون عمل کرده اند، قانون برای این امر مشوق‌های مالیاتی را وضع کرده است که به موجب این قانون این افراد به مدت ۲ سال، سالیانه ۱۰ درصد از مالیات معاف خواهند شد.

علی رستم پور مدیر کل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون سپاری سازمان امور مالیاتی کشور در گفت و گویی که با خبرنگار مهر، داشت گفته بود: «انتظار داشتیم که جامعه فرهیخته پزشکی تمکین به قانون‌شان بیشتر از این چیزی باشد که تاکنون رخ داده است؛ اگر چه جامعه پزشکی دلایل خاص خود را دارد و اعلام می کند که در این ماجرا در حقشان تبعیض شده و پزشکان مورد هجمه رسانه‌ای قرار گرفتند اما سال گذشته اتفاقاتی افتاد که موجب شد پزشکان در مظان فرار مالیاتی قرار بگیرند و به همین دلیل مجلس تصمیم گرفت که درآمدهای این صنف را با استفاده از دستگاه‌های کارت خوان شفاف کند. به هر حال آنچه که در حال حاضر مشاهده می شود مقاومت ۶۰ درصد پزشکان در برابر اجرای قانون است، این موضوع شائبه اینکه آنها مالیات پرداخت نمی‌کنند را پر رنگ کرده است.»

پزشکان به دنبال کاهش مالیات کارانه تا ۱۰ درصد

در این بین که خبرهای عدم تمکین پزشکان از قانون یکی پس از دیگری منتشر می شد، اعلام شد که متولیان این حوزه به دنبال گرفتن معافیت برای بخش کارانه از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هستند. کارانه ای که حداقل تا ۴ برابر حقوق پزشک است و درآمد اصلی پزشکان محسوب می شود.

پیگیری ها از سازمان امور مالیاتی نشان می دهد که بحث معافیتی در میان نیست و تغییر نرخ موثر مالیاتی مطرح است که همین هم موضوعی مهم و قابل تامل تلقی می شود. 

در این راستا یک منبع آگاه در سازمان امور مالیاتی گفت: برای پزشکان معافیتی وجود ندارد بلکه اخیرا بحث تغییر نرخ موثر مالیاتی پزشکان مطرح شده است.

وی با بیان اینکه پزشکان به دنبال پیشبرد نظر خود در نهادهای قانونگذار هستند، افزود: نرخ مالیات حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه ها ۱۰ درصد است از این رو پزشکان به دنبال اعمال نرخ مالیات ۱۰ درصدی بر کل درآمدشان از جمله کارانه هستند.

این مقام مطلع ادامه داد: در بودجه سال ۹۸ در مورد کارانه پزشکان استنثایی در نظر گرفته شده بود به این صورت که نرخ مالیات کارانه این قشر به صورت تصاعدی تا حداکثر ۳۵ درصد مشمول مالیات می شد.

وی گفت: در حال حاضر پزشکان به دنبال این هستند که این عدد را به ۱۰ درصد برگردانند.

در حالی پزشکان به عنوان قشر پردرآمد جامعه به هر دری میزنند تا از پرداخت مالیات حقه فرار کنند که دهک های پایین درآمدی از جمله کارمندان و معلمان، پیش از دریافت حقوق مالیات خود را می پردازند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۹۳۵۱۳۱۰:۰۹:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۱
قانون کار به صورت یک نواخت باید باشد وبه صورت قشری نباید باشد وزیر هم باید مالیات بدهد کارگر هم باید مالیات بدهد ودرامد ماهیانه باید مقدار ان را تعیین کند
سعید۱۱۹۳۶۴۰۱۰:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱
درجامعه ای که پزشکان خودرا ولی نعمت می دانندفاتحه اخلاق را باید خواند؟
ناشناس۱۱۹۳۶۴۲۱۰:۳۱:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۱
چرا رانت خوارهایی که صدها آپارتمان خالی دارند رها شده اند ؟
ناشناس۱۱۹۳۷۷۲۱۰:۵۷:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۱
بخش بزرگی از این آپارتمان و ملک داران متاسفانه پزشکان هستند
محمود۱۱۹۳۹۱۶۱۱:۲۴:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱
چون بخش اعظمی از سرمایه برخی نمایندگان و مدیران و وزرا املاک‌و آپارتمان است.
ایلامی۱۱۹۴۰۹۴۱۲:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱
همان پزشکانند که بعضاصد واحد دارند.
ناشناس۱۱۹۴۱۸۷۱۲:۲۴:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۱
چون بعضا قانون گذار و مجری و ..،.. سیستمی هستند.
ناشناس۱۱۹۴۷۷۲۱۴:۵۷:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۱
با مالیات از خانه های خالی و مالیات بر خانه کسانی که بیش از یک خانه دارن ومالیات پزشکان و دندانپزشکان وکلا وسر دفتران کسری بودجه جبران خواهد شد
ناشناس۱۱۹۵۰۶۹۱۶:۵۱:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱
ربطی ندارد. جلو آنها را هم باید گرفت ولی چه ربطی به مالیاتهای نداده آقایان پزشک از همه دنیا طلبکار دارد؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۹۵۱۴۱۱۷:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۱
آنها دست های پشت پرده حامیشان همان دستهایی که وزیری را منصوب کرد که اجازه ۶ سال ساخت و ساز رو نداد و حالا هم راست راست میگرده و به ریش مردم میخنده بدون اینکه محاکمه بشه
مجید۱۱۹۵۴۱۷۱۹:۰۲:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱
سلام نگران نباشید پزشکان .. درصداین افراد را تشکیل می‌دهند
ناشناس۱۱۹۳۶۶۵۱۰:۳۵:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱
آخرش مالیاتشونو میندازن گردن کارمندان و کارگران
ناشناس۱۱۹۳۶۶۷۱۰:۳۵:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱
فقط زورتان به مستضعفین رسیده با گرانی بنزین، حتی نمیتوانند مالیات از ثروتمندان بگیرند،..
ناشناس۱۱۹۳۶۷۵۱۰:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱
چه شد که پزشکان اینقدر در ایران قدرت گرفتند؟ آیا فقط ثروت چنین قدرت لابیگری و چانه زنی بوجود می آورد؟
ناشناس۱۱۹۳۶۹۱۱۰:۴۰:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱
دولت باید جلوی زیاده خواهی این قشر بایستد. بسیاری از کارانه ها بابت کارهایست که پزشکان در ساعات اداری که بالاش حقوق می‌گیرند انجام میدهند. یعنی بابت یک واحد کار دو بار حقوق می‌گیرند.
ناشناس۱۱۹۳۶۹۹۱۰:۴۱:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱
تو این مملکت پزشکان هر خواستند تاختند و کسی جلوشان را نگرفت. ولی حساب کتابی هم وجود خواهد داشت.
ناشناس۱۱۹۳۷۱۴۱۰:۴۳:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۱
دولت اگه میخواد کسری بودجه شو از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی اقشار پر درآمدی مثل پزشکان جبران کنه اول از همه بهتره رییس اداره مالیات خودشو عوض کنه که ..
ناشناس۱۱۹۳۷۲۲۱۰:۴۵:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱
تعیین جریمه ۲ درصدی یعنی توهین به شعور مردم. رییس اداره مالیات باید به دلیل این خطا از سمتش عزل بشه.
آرش۱۱۹۳۷۲۴۱۰:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱
نویسنده محترم یکجنابه به موضوع نگاه کرده است و چند موضوع مختلف را نیز در کنار یکدیگر قرار داده تا خواننده عادی را به مسیر دلخواه ذهنی خود بکشاند ولی .. جهت تنویر افکار موارد زیر را بنگرید ۱- سیستم کارت خوان متعلق به بخش خصوصی است که با ویزیت تخصصی ۴۰ هزار تومانی معادل کمتر از ۱۰ دلار درآمد کسب می کند (مقایسه با ویزیت حداقل ۱۰۰ دلاری کشورهای همسایه) و با توجه به همان نیز سالهاست مالیات میدهد و کارانه هم ندارد. ۲- کارانه متعلق به سیستم دولتی است که پزشک علاوه بر حقوق خود که مبلغ ۴ ملیون شامل مالیات در ماه می باشد به ازای افزایش کارکرد و ویزیت ۲ هزار تومانی بیمار اغلب در وقت غیر اداری و با صورت مازاد دریافت می کند. از کل کارکرد طبق قرارداد معمولا ۵۰ درصد سهم پزشک است که از این ۵۰ درصد به صورت پلکان ۷۰ درصد نیز کم می شود( که معلوم نیز به کجا می رود) و از ۳۰ درصد باقیمانده مالیات ۱۰ تا ۳۰ درصد کم شده و بعد از یک سال واریز می شود. در واقع مثلا از ۲۰ ملیون درآمد زایی ۱۰ ملیون سهم قرارداد پزشک است که ۳ ملیون آن باید پرداخت شود و ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هم مالیات از آن کم می شود. یا علی.
ناشناس۱۱۹۳۷۴۱۱۰:۵۰:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۱
گفت چشم تنگ دنیادوست را یا قناعت پر کند ..
پزشک فقیر۱۱۹۳۷۶۴۱۰:۵۵:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱
هم زمان با گران کردن بنزین بیست درصد از کارانه پزشکان تو طرح پلکان پرداختی کارانه بیمارستان کم کردن .همونم یکسال عقبه.ما با چی باید زندگی کنیم ؟خیلی رشته ها مثل بیهوشی طب اورژانس امکان مطب زدن ندارن و فقط تو بیمارستان هستن.برای خیلی رشته های دیگه مثل داخلی اطفال.. با توجه به تعداد بالا رسما مطب صرفی نداره .اصلا معلوم نیست این پولی که از پزشکان کم میشه کجا میره بیشتر از هفتاد درصد درآمد پزشکان تو بیمارستان رو وزارت بهداشت بر میداره حتی حاضر نیست بگه باهاش چیکار میکنه
شی۱۱۹۳۷۸۷۱۰:۵۹:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۱
خوبه میگی مالیات کارانه
ناشناس۱۱۹۳۸۱۵۱۱:۰۴:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۱
تا کی می خواهید علیه پزشکان بنویسید؟ آمار های عجیب و جملات اجحافی پزشکان هم در فشار هستند و مشکلات اقتصادی دارند. به حدی تند نویسی شده کسی باور نمیکنه . آخرش چی؟ مشکلات اقتصادی به پزشکان فقط مربوطه؟
ناشناس۱۱۹۳۸۷۴۱۱:۱۶:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱
آدم دلش برای پزشکان نجومی بگیر کباب میشود
احسان۱۱۹۳۹۶۴۱۱:۳۵:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱
تا دوباره بحث هاي جدي گروني بنزين و اختلاس و قطع اينترنت و.. ميبينند وسطه .. يهو ..! ماليات وكلا، پزشكان، كم كاري كارمندان، درآمد فلان ورزشكار فلان هنرپيشه، هر چي كه يه اختلافي خلاصه بندازه!
ناشناس۱۱۹۴۰۰۳۱۱:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۱
..آقا مردم ناراضی هستند .. به پزشک ها چه ربطی داره مردمی که هشتاد درصدشون شدند یارانه بگیر و بینوا که تقصیر پزشک ها نیست کشوری که بیعدالتی در اون بیداد میکنه به پزشک ها ربطی نداره .. باید اقتصاد و سیاست و شیوه حکمرانی درست بشه دولتدحسن روحانی ناتوان هست آخه به پزشک ها مگه مربوطه. اینا چرا بازنشسته نمیشن آخه
علی۱۱۹۴۰۱۷۱۱:۴۵:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۱
کارگر و کارمند مظلوم مالیات میده، پزشک مغرور و به اصطلاح همه چی دان، مالیات نمیده، چرا؟ چون در مجلس برخی نمایندگان هستند که خودشون پزشک هستند.
ناشناس۱۱۹۴۱۰۵۱۲:۰۸:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۱
یکی از دلایل تورم و گرانی درآمد نجومی پزشکان و سردفتران و مغازه های بزرگ است. اینا با درآمد مازادشون خودرو و املاک خرید و فروش می کنند. بنده با آمار صحبت میکنم.
ناشناس۱۱۹۴۱۱۱۱۲:۰۹:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۱
در شرایط فعلی بار گرانی ها نباید فقط بر دوش مردم فقیر و ضعیف گذاشته شود بلکه باید بوسیله اصلاح قوانین ، عدالت را همه مردم احساس کنند . نه باعث فرار نخبه ها شود و نه فاسدین در امان بمانند . دست همه فاسدین از بیت المال کوتاه شود اول از همه خود آقای لاریجانی باید استیضاح بشه به دلیل رفتار خودسرانه
ناشناس۱۱۹۴۱۳۹۱۲:۱۵:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱
شورای سران سه قوه مگر برای اینجور کارها قرار است تصمیم گیری کند؟
ناشناس۱۱۹۴۱۴۸۱۲:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۱
با پزشکان نباید مماشات شود.
ناشناس۱۱۹۴۲۱۳۱۲:۲۹:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۱
خب چرا برای یک گروه 10 گروهی دیگر 35 درصد ؟ جالبه تا به حال تو بوق می کردید که پزشکان مالیات نمی دهند بعد می گویید 35 درصد مالیات میدادند !
ناشناس۱۱۹۴۲۵۱۱۲:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱
من به عنوان کارمند با حقوق ۵ میلیون تومانی در ماه بیش از ۵۰۰ هزار تومان مالیات میدهم در حالیکه پزشکان متخصص با درآمد چند صد میلیون تومان در ماه، به اندازه من کارمند مالیات نمیدهند. اینکه دولت از پزشکان و وکلا .. این بی‌عدالتیهاست که موجب سرخوردگی مردم شده است.
امید۱۱۹۴۳۶۳۱۳:۰۵:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۱
پزشکان بخاطر درآمد پایینشان باید از مالیات معاف بشوند!
ملت۱۱۹۴۳۸۱۱۳:۰۹:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱
بااین فرارهای مالیاتی آبروی خودشون رو بردن معلوم شد فقط پول براشون مهمه نه جان مردم،یک معلم ده درصد مالیات بده اونوقت پزشکان بااون درآمدهای نجومی هم ده درصد؟؟؟ واقعا خجالت آوره!!
ناشناس۱۱۹۴۵۲۳۱۳:۴۱:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۱
ای کاش شدت عمل و برخورد برای این افراد باشد،نه مردم که از شدت گرانی دست به اعتراض میزنن
ناشناس۱۱۹۴۶۰۶۱۴:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۱
چرا دروغ میگید؟ هفته پیش بین ده تا بیست درصد دیگه اضافه شد. کارانه بالای سی میلیون شصت و پنج درصدش کسر میشه. این پرت یات رو از کجا درمیارید؟ تازه با توجه به اینکه همون کارانه کسر شده هم بعد از گذشت اقلا یک سال پرداخت میشه، با احتساب سود خوابیدن پول عملا داریم صد در صد مالیات میدیم
ناشناس۱۱۹۴۶۱۷۱۴:۰۸:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۱
.. کی میخواهید بفهمید که پرداخت بیشتر هزینه های درمان در اکثر کشورها بر عهده دولت است و پزشکان باید کارمند بوده و حقوق ثابت دریافت کنند و پزشکی نباید تجاری باشد کی میخواهید بفهمید که همانطور که هزینه ها را بین المللی میگیرید ،کف حقوق هم باید بین المللی باشد
ناشناس۱۱۹۴۶۵۵۱۴:۱۵:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۱
عجیب حریف مردم میشند بنزین 3 برابر کنند ولی حریف پزشکان نمیشن.
حمید۱۱۹۴۸۱۱۱۵:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۱
اگر از همه مالیات به یک صورت اخذ شود و استثناهایی شامل وزیر و وکیل و هنرمند و ورزشکار و دوستان مالیات چی ها وخانواده دوستان مسوولین و تجار و .. نباشد و درآمدهای پنهان وجود نداشته باشد ،پزشکان در خط مقدم خواهند بود ، ولی افسوس که مملکت ما استثناها غالب اند
ناشناس۱۱۹۵۰۸۹۱۷:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۱
بنده بعنوان فوق تخصص دارم از بخش دولتی فرار میکنم.نه تنها مالیات زیادی از من کم میشود بلکه دانشگاه بطور مخفیانه و بدون اطلاع ما و غیرقانونی از کارانه ما یغماگری میکند و هیچ کسی به داد ما نمیرسد.
ناشناس۱۱۹۵۶۴۰۲۰:۲۱:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۱
ﺁﺧﻪ ﭼﺮا ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻴﮕﻲ? ﭘﺰﺷﻜﺎﻥ ﻳﻜﺴﺎﻝ ﻣﻌﻮﻗﺎﺕ ﺩاﺭﻥ.ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺩﺭﺻﺪ ﻫﻢ ﺩاﺭﻥ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﻣﻴﺪﻥ! ﭼﺮا ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻴﮕﻲ.ﻣﻦ ﺣﺎﺿﺮﻡ ﻓﻴﺶ ﺣﻘﻮﻗﻲ و ﻣﻴﺰاﻥ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﺭﻭ ﺷﻔﺎﻑ ﺳﺎﺯي ﻛﻨﻢ.
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

    2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

    3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

    4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

    5. دروغ‌های بزرگ!

    6. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

    7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

    8. زاکانی انصراف داد

    9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

    10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

    11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

    12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

    13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

    14. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

    15. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

    16. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

    17. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

    18. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

    19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ظریف باید درباره مکانیسم ماشه پاسخگو باشد/ قالیباف چرا در مجلس حقوق‌ها را افزایش نداد؟

    20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

    21. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

    22. قالیباف یا جلیلی؟

    23. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

    24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

    25. ابتکار: پزشکیان صدای معترضان، زنان و دختران مظلوم ایران  است

    آخرین عناوین