ترویج کتاب را فراموش کرده ایم

مریم چهرقانی، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی،   4000929101 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ترویج کتاب را فراموش کرده ایم

امروزه مفاهیم بازاریابی در بسیاری از کسب‌و‌کارها جا افتاده و بدیهی تلقی می‌شود، اما در حوزۀ کتاب ـ به‌ویژه در کشور ما ـ هنوز این تصورات غالب است که اصل کار «تولید» کتاب است و بعد از آن کار ما تمام شده! باید منتظر بمانیم تا کتاب مشتری خودش را پیدا کند.

ترویج کتاب هزینه دارد! علاوه بر آن هزار زحمت دیگر هم دارد. چرا باید برای ترویج کتاب هزینه کنیم؟ حقیقت آن است که اگر بخواهیم یک ناشر حرفه‌ای باشیم، حق انتخاب نداریم. در دنیای نشر حرفه‌ای، گریزی از ترویج کتاب نیست. همین الآن هم خیلی از کارهایی که ناشران انجام می‌دهند از این جنس است. بدون آگاهی از مفاهیم ترویج کتاب، به احتمال زیاد ما یک مروج کتاب ضعیف هستیم.

ترویج کتاب یکی از عناصر بازاریابی است. بسیاری از مردم تصوری منفی از بازاریابی دارند. حتی گاهی آن را غیراخلاقی می‌دانند و فکر می‌کنند هدف آن فریب دادن مشتری است. واقعاً هم شاید برخی چنین رفتاری داشته باشند؛ اما روی دیگر ماجرا هم مهم است. ما کتاب‌های خوب را ترویج می‌کنیم تا کیفیت زندگی مخاطبان را بهبود بخشیم و جهان بهتری بسازیم. دسترس‌پذیرسازی کتاب‌های مناسب و مفید برای مردم خدمت انسانی بزرگی است که مروجان کتاب انجام می‌دهند.

درست است که عادت به مطالعه فرهنگی است که مصرف مداوم کتاب را تضمین می‌کند. اما لازم نیست برای ترویج کتاب منتظر بمانیم تا فرهنگ مطالعه در جامعه نهادینه شود؛ یکی از مهم‌ترین عوامل نهادینه شدن فرهنگ مطالعه، همین ترویج صحیح کتاب است. 

انواع روش‌های ترویج کتاب

طیف گسترده‌ای از اقدامات ذیل مفهوم ترویج می‌گنجند. ترویج کتاب ممکن است یک کار ساده و دم دستی باشد، مثل اجرای یک طرح مناسبتی؛ و ممکن است اقدامی بین‌المللی و گسترده باشد، مثل تورهای جهانی کتاب‌های هری پاتر. معرفی کتاب‌های در اینستاگرام هم ترویج کتاب است،

ترویج کتاب انواع مختلفی دارد. برخی از روش‌های ترویج کتاب قدیمی هستند و برخی جدید. بعضی از آن‌ها محافظه‌کارانه هستند و بعضی دیگر تهاجمی. تعدادی از روش‌های ترویج کتاب تکراری و عادی هستند و تعدادی دیگر جذاب و خلاقانه. امروزه دیگر با روش‌های منسوخ قدیمی نمی‌توانیم مردم را به کتاب‌خوانی دعوت کنیم و انتظار داشته باشیم کتاب‌های ما را بخرند. مردم باید پیش از خرید کتاب ارزشی که برایشان ایجاد خواهد شد را دریابند و تصمیم بگیرند. ما کارهای زیادی انجام دهیم تا ارزش کتاب را به مخاطبان معرفی کنیم.

براي ترويج و تبليغ كتاب از شيوه‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود كه برخي از آن‌ها عبارت‌اند از:

تبليغ كتاب از طريق خود آن به واسطه عرضه خوب كتاب؛ 
تبليغ در راديو و تلويزيون با استفاده از شيوه‌هاي مختلف از جمله برنامه‌هاي نقد و بررسي، گفت‌وگو با نويسنده، و غيره؛ 
تبليغ و آگهي در روزنامه‌ها و مجلات، به‌ويژه مجلاتي كه به‌طور اختصاصي به نقد و بررسي كتاب و بازار نشر مي‌پردازند
اهداي تعدادي نسخه به افراد صاحب‌نظر، يعني كساني كه مي‌توانند در ترويج كتاب نقش داشته باشند؛ 
تبليغ از طريق عرضه كتاب در نمايشگاه و استفاده از امكانات تبليغاتي آن؛
استفاده از مواد نمايشي نظير پوسترها؛ و
استفاده از ساير راه‌ها و ترفندها نظير مقارن كردن انتشار كتاب با يك واقعه خاص كه با موضوع كتاب مرتبط است، ترويج از طريق فعاليت باشگاه‌هاي كتاب، تبليغ در اينترنت، و غيره.

آشنایی با مخاطب

دسته‌های مختلف مخاطب، مشتریان ما هستند که در قلب فرایند ترویج کتاب قرار دارند. برای خوانندگان ما چه کسانی هستند؟ ایشان به دنبال چه مزایایی هستند و می‌خواهند محتوای شما به چه شکلی ارائه شود؟ مخاطب شما کتاب مورد علاقه خود را چگونه جستجو می‌کند؟ ایشان کتاب را از کجا تهیه می‌کنند؟ چه موقع خرید می‌کنند؟ چرا آن‌ها به محتوای شما نیاز دارند؟ سؤال‌های بسیاری در این زمینه قابل طرح است. بهترین راه‌ها را برای یافتن پاسخ‌ها انتخاب کنید.

فهرستی از سوا لاتی که مخاطبان شما برای یافتن کتاب خود دارند را تهیه کنید. این فهرست اطلاعات ارزشمندی راجع به نگرانی‌های مشتریان در اختیار شما قرار می‌دهد. ممکن است مخاطبان بخشی از اطلاعات شما را نداشته باشند، یا آن را اشتباه درک کنند. با درج پرسش‌ها و پاسخ‌های پرتکرار را در رسانه‌های خود (مانند وب‌سایت یا اینستاگرام) می‌توانید نگرانی مخاطبان خود را رفع کنید.

مخاطبان خود را بشناسید، هم با تحلیل‌های پایین به بالا (سرشماری افرادی که ویژگی‌های خاصی دارند) و هم بالا به پایین (آمارها و مطالعات تحلیل بازار). هر چه اطلاعات بیشتری از مخاطبان خود به دست آورید، بهتر است. اما کوین قیصر1 سخن حکیمانه‌ای دارد. او می‌گوید در نهایت «شما با مردم ارتباط برقرار می‌کنید، نه جمعیت‌شناسی». هر اطلاعاتی باید در خدمت شناخت واقعی شما از مخاطبان باشد. 

در نهایت ما دنبال مخاطبانی هستیم که در دسترس ما باشند (فیزیکی یا مجازی)، به کتاب‌های ما علاقه‌مند باشند (پاسخگوی نیازهایشان باشد)، و حاضر باشند برای رفع این نیاز از طریق کتاب‌های ما هزینه کنند. 

دانش

مجموعه‌ای از دانش در سطوح مختلف (از آشنایی تا تسلط) برای ترویج کتاب حرفه‌ای لازم است که باید از روش‌های مختلف رسمی و غیررسمی کسب و به روز شود. مهم‌ترین دانش‌های لازم برای ترویج کتاب عبارت‌اند از:

آشنایی با تولید محتوای رسانه‌‌ای و انتشار در شبکه‌های اجتماعی؛ مروج کتاب باید قادر باشد محتوای اصیل، به روز و پاسخگو برای مخاطبان خود تولید و منتشر کند. او برای موفقیت در این زمینه باید استراتژی محتوا را بشناسد و از تکنیک‌هایی مثل داستان‌سرایی بهره جوید.
تسلط به ادبیات فارسی و تبلیغ‌نویسی ترغیب‌کننده؛ تسلط به زبان فارسی و شناخت ظرافت‌های آن می‌تواند نقش بسزایی در اثرگذاری داشته باشد.
آشنایی با نرم‌افزارهای کاربردی؛ محتوای تولید شده را باید زیبا منتشر کرد. از میان انواع نرم‌افزارهای کاربردی، دو دسته واژه‌پردازها و کارهای گرافیکی بیشترین استفاده را در ترویج کتاب دارند. بخشی از این نرم‌افزارها در رایانه شخصی نصب می‌شود، و بخشی دیگر در گوشی تلفن همراه. با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام اپلیکیشن‌های موبایل برای استفاده بهینه در دسترس است. آشنایی با این نرم‌افزارها کمک می‌کند مروج کتاب در تولید یا سفارش محتوا عملکرد بهتری داشته باشد.
آشنایی با مسائل حقوقی حوزۀ کتاب؛
شناخت راهبردها و تاکتیک‌های بازاریابی و عرضه محصول؛
شناخت روش‌های ارائه خدمت به مشتری شامل رعایت استانداردهای کیفیت خدمات و ارزیابی مشتری؛
مدیریت پروژه.

مهارت

مهارت یعنی توانایی لازم برای انجام یک کار. در کار عملی و با کسب تجربه، مهارت ما بیشتر می‌شود، اما کسب مهارت را نباید به مرحلۀ انجام کار موکول کرد. حداقلی از مهارت‌های ضروری برای شروع ترویج کتاب لازم است. این مهارت‌های نرم مربوط به ارتباطات است که به ترتیب اولویت:

گوش دادن فعال؛
تفکر انتقادی؛
درک اجتماعی؛
فن بیان؛
قضاوت و تصمیم‌گیری؛
درک مطلب؛
مهارت نگارش؛
مدیریت زمان؛
اقناع؛ و
مذاکره.

 توانایی

اصطلاح توانایی به ویژگی‌هایی گفته می‌شود که اغلب بهبود آن‌ها به دشواری کسب می‌شود و نیازمند مداخلات جدی درمانی است. مروج کتاب باید در عوامل زیر از حداقل‌های لازم برخوردار باشد، چرا که ابزار اصلی فعالیت اوست.

انرژی زیاد؛
بیان شفاهی؛
درک شفاهی؛
وضوح گفتار؛
درک مطلب؛
تفکر؛ و
هماهنگی.
در نهایت باید به این موضوع توجه داشت که کتاب محصولی فرهنگی است که با سازوکارهای اقتصادی منتشر و توزیع می‌شود. بنابراین ترویج کتاب را باید فعالیتی فرهنگی-اقتصادی دانست. در بازاریابی کتاب ابعاد اقتصادی اهمیت بسیاری دارد اما تأثیرات فرهنگی بلندمدتی را ایجاد می‌کند. 

1  Kevin Kaiser

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۴۴۱۰۳۰۷:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۳۰
چطور می توان کتاب را ضدعفونی کرد؟
سپنتا۲۳۴۴۴۰۰۱۲:۵۲:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۳۰
تحقیقات اخیر نشون داده ویروس کرونا چند ساعت بیشتر روی سطوح نمیمونه شما کتاب رو بعد از 48 ساعت مطالعه کنید.
ناشناس۲۳۴۴۵۶۰۱۵:۰۴:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۳۰
روزنامه را چطور؟ بعد از 48 ساعت خبرهایش بیات شده است!
اینجی۲۳۴۴۱۷۸۰۹:۲۶:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۳۰
مطلب بجا و مفیدی بود... ای والله خانم چهرقانی
ناشناس۲۳۴۴۲۶۱۱۰:۴۱:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۳۰
چون کتاب گران است
ناشناس۲۳۴۴۴۰۵۱۲:۵۶:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۳۰
پی دی اف بخون
ناشناس۲۳۴۴۵۶۱۱۵:۰۴:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۳۰
گوشی و لپ تاپ از کتاب هم گرانتر هستند.
ناشناس۲۳۴۴۲۸۴۱۱:۰۴:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۳۰
-- كتاب ؟ خدا انشاالله عمر و عزتتان را زيادتر كنه ! ... فعلاً كه نه حرف از كتاب بزن ،نه كباب ! كه هر دو سخت گران است ، كه دست يكي مثل بنده كوتاه و خرما بر نخيل ! ... جعفر آقا شما چه طور ؟ --- كتاب ؟ ،... كتااااااب ! البته يك زماني بنده از طرفداران پرو پاقرص كتاب بودم ، ... از همان كودكي ... يادم مي آيد كلاس دوم ابتدايي شعر « كتاب » كه مي گفت « من يار مهربانم ، دانا و خوش بيانم « هنوز معلم درس نداده بود ، از حفظ كرده بودم ! ... روزي هم خدا بيامرز آقاي كريمي درس داد، از حفظ كه خواندم ، آن مرحوم نمره ٢٠ بهم داد ! اما حالا مگه كروناي ملعون ، تورم اقتصادي منحوس ، قلّت دخل و كثرت خرج ميذاره بنده كتاب بخوانم ؟ ... مگه حقوقم در ماه چه قدره ؟ .. بتوانم شكم خودم و خانواده را سير كنم ، هنر كرده ام ، بتوانم حقوقم را تا بيستم ماه برسانم شق القمر كرده ام ، نه كه حالا فكر كني كه با كتاب قهر كرده ام ها ؟ ... نه ! كتاب غذاي روح منه ، خوراك روان و جان منه ! ... اما عباس آقا وقتي كتابي بدست ميگيرم يك صفحه كه مطالعه مي كنم ، مي بينم انگار نخوانده ام ، فكرم ميره به جاهاي ديگه ، هوش و حواسم سر جاش نيست ، مطلب نمي فهمم ، تو ذهنم نميره ، ذهنم قبول نميكنه ...انگاري ذهنم » error « ميده ! ... آخه حقم داره ! ... ميدوني عباس آقا ، روز شنبه صبيه رفته دندان پزشكي ، معاينه ،دندون دكتر گفته يكي از دندونها ، عصب كشي مي خواد ، يكي ديگه نميدونم چي چي ميخواد ، ... روكش مي خواد ، بعد هم جناب دكتر خونسردانه گفته ، فقط ميشه 5 ميليون نا قابل !! ... پدر بيامرز جوري گفته كه انگاري مي شده 5 زار ، 5 قرون ، !! ... يكي نيست بگه دكتر جون ، برادر من ، اين پنج ميليون پول بيست روز در آمد منه ! ... پول بيست روز حقوق منه ... الان چند روزه كه در گير مشكل تامين اعتبار دندون اين طفلك هستم ! عباس آقا ميتونم كاري نكنم ؟ ميتونم بگم برو دندنتو بكش ! ... آخه فردا براش خواستگار مياد ! ... پس بايد زير سنگ هم كه شده ، پول پيدا كنم ! حالا با اين حساب و كتاب ، ديگه من چه جوري ميتونم كتاب بخوانم كه بفهمم چي نوشته ؟ ... اما عباس آقا ! اين موقتي هستش ، پيوند من با كتاب از همان طفوليت بوده ، رابطه من با كتاب « با شير اندرون شود و با جان به در رود » !! ... شما صبر بكن ، هوش و حواسم سر جاش بياد ! ... اوضاع اقتصاديم درست بشه ، كارت عضويتم در كتابخانه عمومي سر خيابون تمديد بكنم ، خدا بخواد ، هفته اي دو كتاب ... قول ميدم ... حالا مي بيني ! ... اولين كتابي هم كه تو نوبت دارم ، كتاب « بينوايان » ويكتو هوگو هست ! ميدوني كه جعفر آقا ، كتابي است قطور ، با هفتصد ، هشتصد صفحه ، خواندنش كاري است كارستان ، ... توصيه مي كنم حتماً بخوان ، مخصوصاً تو اين شب هاي دراز زمستان ، نگو شب ، بگو سال ! اين فضاي مجازي را ول كن جعفر آقا ، وقت عزيزت را هدر نده ، تو اين فضاي مجازي همه چيز را به هم بافته اند ، آسمان و ريسمان ، ... خيلي هم چرت و پرت ... وقتت را با كتاب پركن آقا جعفر ! حيفه چشم كه تو اين فضاي مجازي ، كم سو بشه ، بيشتر مطالبش شِر و وِر ...چي مي گفتم جعفر آقا ؟ ... هوش و حواسم كه سر جاش نيست ؟ ... آهان ! از كتاب بينوايان ويكتور هوگو مي گفتم ، ..پارسال تو قفسه كتاب خانه عمومي ديدم !! يادش بخير ، زماني كه دانش آموز راهنمايي بودم ، تكه اي از اين كتاب قطور در درس فارسي مان آمده بود ، خيلي جالب و غمناك ، مزه اش هنوز پس از سالها زير دندانم هست ! . هنوز آن دخترك بي نوا كه در تاريكي شب رفت با سطلي بزرگ تر از خودش آب بياره ، تو ذهنم هست ، وقتي يادم مي آد به زن سنگدل تنارديه نفرين مي كنم !!.. در اسرع وقت بايد اين كتاب را بخوانم ، قول ميدم !! ميگم عباس آقا احتمال داره امروز حقوق ها به حساب واريز بشه ؟ ... معلوم نيست ؟ ... حالا تا عصري خدا كريمه ، خدا بزرگه !! ... با اجازه ، سلام ابوي را خيلي برسان !! ...
ناشناس۲۳۴۴۲۹۴۱۱:۱۳:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۳۰
نویسنده ایی هستم با ۳۶ اثر تالیفی چاپ و منتشر شده (اغلب در حوزه داستان های دفاع مقدس بخاطر دادن سفارش از حوزه های مرتبط) متاسفانه وضعیت ناشران خصوصی به هیچ وجه نمیتواند روند فعلی را بهبود ببخشد چرا که نه تنها حق تالیف نمیدهند بلکه برای نویسندگان نو پا که مشتاق چاپ اثارشان هستند سفره پهن کرده و هزینه های چاپ را چند برابر قیمت تمام شده میگیرند. خود من با داشتن رزمه پرو پیمان سه رمان فاخر در خصوص عماد الدین مازندرانی و زرین تاج یا همان قره العین و کمیته مجازات اماده چاپ دارم که روی دستم مانده و وزرات ارشاد و یا نهاد های دولتی بخاطر غیر مرتبط بودن با جنگ تحمیلی از ان حمایت نمیکنند. اگر ناشری یا جایی حاضر به همکاری است با ایمیلم مطلع ام کند
ناشناس۲۳۴۴۵۸۹۱۵:۲۴:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۳۰
با کدوم ایمیل استاد؟
ناشناس۲۳۴۴۵۲۹۱۴:۲۴:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۳۰
مقاله کارشناسی و خوبی بود .
فهیمی۲۳۴۴۵۴۸۱۴:۵۲:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۳۰
خوشحالم که بالاخره یک نفر پیدا شد به بازار کتاب و نشر نگاه علمی و کارشناسی داشته باشه نه شعاری و ...
ناشناس۲۳۴۴۵۹۲۱۵:۲۵:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۳۰
ملتی که دغدغه نان دارد دنبال کتاب نیست
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. بازداشت ۲ زن ضارب افغانستانی در شهریار

  2. کشوری که درس عبرت شد!

  3. «دیگر مسائل» یعنی چه؟!

  4. متولی و حرمت امامزاده!

  5. شمارش معکوس آغاز شد!

  6. رویابینی در سیاست خارجی !

  7. جرم «کریمی» فراموش‌شدنی نیست

  8. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  9. حق همیشه با سرمایه دار است؟!

  10. نقشه دشمن را کامل نکنید!

  11. عراقچی نقل قول‌های منتسب به رئیس‌جمهور را تکذیب کرد

  12. کارگران مشغول آسیب دیدن‌اند!

  13. بازی تبلیغاتی اسرائیل

  14. اسرائیل؛ از چاله به چاه!

  15. یوسف پزشکیان: به نیویورک نرفتم

  16. حزب الله از نفس نمی افتد

  17. تحلیلی درباره حکم رهبری برای مخبر/ واکنش ظریف به حاشیه‌سازی درباره سخنان پزشکیان

  18. قیمت تمام شده بنزین در کشور چقدر است ؟

  19. وزیر دفاع: بر بهبود وضعیت خدمتی سربازان متمرکز شده‌ایم

  20. خبر وزیر ارتباطات درباره تلاش برای رفع فیلترینگ/ توضیحات مومنی درباره انتخاب استانداران اهل‌سنت

  21. نامه سیدحسن خمینی به سیدحسن نصرالله: مهیای آنم همراهتان باشم

  22. روایت ظریف پیرامون صوتی که از پزشکیان منتشر شد

  23. پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان

  24. طالبان: در حال مذاکره با ایران برای حل مشکل مهاجران هستیم

  25. توضیحات کمیته امداد درباره خودکشی یک دختر در ساختمان اداری این نهاد

آخرین عناوین