سیاست دوگانه آمریکا برای احیای برجام

گروه سیاسی الف،   4000808143 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به تداوم سیاست فشار حداکثری، تحریم‌های روزافزون و فضای ایران هراسی، چشم‌انداز احیای برجام هر روز سخت‌تر به نظر می‌رسد.

سیاست دوگانه آمریکا برای احیای برجام

به گزارش الف، روز جمعه، هفتم آبان ماه علی باقری، معاون سیاسی وزير امور خارجه بعد از سفر به بلژيك و رایزنی با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام که به اعلام آمادگی دو طرف برای آغاز مذاکرات انجامید با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین و میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

علي باقري در بدو ورود به مسكو عنوان داشت آن‌ چیزی که در دور جدید گفت‌وگوها از اهمیت جدی برخوردار است آمادگی طرف مقابل برای تصمیم‌گیری جدی درباره لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی است.

باوجود تأکید معاون سياسي وزير خارجه، بعيد به نظر می‌رسد آمريكايي از حربه تحريم كه در سال‌های اخير به‌عنوان ابزاري جهت پيشبرد سياست خارجي خود به‌وفور از آن استفاده کرده‌اند دست بردارند. در آخرين مورد وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه نام چهار فرد و دو نهاد جدید را به علت مشارکت در توسعه صنعت پهپادی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بلافاصله بعد از تحریم‌های جديد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعي شد واشنگتن از تمامی ابزارها برای مقابله با فعالیت‌ها و نفوذ مخرب ایران ازجمله اشاعه هواپیماهای بدون سرنشین استفاده خواهد کرد.

در واكنش به همين تحریم‌ها بود كه ايران بار ديگر اعلام كرد تحریم‌های جديد آمريكا ثابت كرد مقامات كاخ سفيد هنوز از روش دونالد ترامپ پيروي می‌کنند و ازاین‌رو نمی‌توانند قابل‌اعتماد باشند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اقدام اخير واشنگتن و مردود دانستن آن گفت: «اعمال تحریم‌های جدید نشان‌دهنده رفتار کاملاً متناقض کاخ سفید است. دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد این پیام را ارسال می‌کند که واقعاً قابل‌اعتماد نیست».

هم‌زمان با تداوم سياست تحريمي ایالات‌متحده، استراتژی ايران هراسي و فشار حداكثري نيز از دستور كار كشورهاي غربي كنار نرفته است. به همين دليل است كه سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس حين ديدار سران آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در حاشيه اجلاس گروه بيست در ايتاليا، توافق هسته‌ای را بهترين گزينه روی میز جهت جلوگیری ازآنچه او دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواند، دانست.

بعد از دیدار سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام نیز بیانیه‌ای صادر شد که در آن اشاره‌شده بود رهبران چهار کشور در مورد «خطر ناشی از توسعه برنامه هسته‌ای ایران برای امنیت بین‌المللی» گفت‌وگو کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نيز در بیانیه مشترکی که بعد از پایان دیدار خود در روز جمعه منتشر کرده بودند بر ضرورت تضمین عدم توسعه سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن توسط ایران تأکید داشتند.

علی‌رغم این ادعاها، ایران بارها اعلام کرده هیچ قصدی مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در گذشته نداشته و در آینده نیز چنین رویکردی نخواهد داشت.

از سوي ديگر لاورنس نورمن، روزنامه‌نگار معروف وال‌استریت ژورنال در شامگاه جمعه از اين واقعيت پرده برداشت كه آمريكا در شش دوره مذاكرات وين هرگز حاضر نشده تعهد دهد كه به توافق احتمالی پايبند و متعهد خواهد بود.

مطابق اين رشته توييت ايران در مذاكرات وين درخواستش از دریافت ضمانت دائمی درباره عدم خروج آمریکا از برجام را به اخذ ضمانتی مبنی بر عدم خروج دولت بایدن از توافق تقلیل داده است ولي بااین‌وجود مقامات آمريكايي حاضر نشده‌اند اين تضمين را به‌طرف ايراني بدهند. بر اساس توييت روزنامه‌نگار وال‌استریت ژورنال، مقامات آمريكايي گفته‌اند هيچ رئیس‌جمهوری داراي اين اختيار نيست كه دولت بعدی را به یک معاهده غیر الزام‌آور که از تأیید کامل سنا برخوردار نیست مجبور سازد.

همين مسائل سرنوشت مذاكرات احياي برجام را در هاله‌ای از ابهام برده است. البته در كنار همه اين مسائل می‌باید به فشارهاي آمريكا و كشورهاي اروپايي براي گنجاندن مسائل منطقه‌ای، موضوعات موشكي و تغيير برخي مفاد برجام نيز اشاره كرد.

بر اين اساس بايد متذكر شد شاید ديگر نتوان مذاكرات وين را مذاكرات احياي برجام دانست؛ چراکه خواسته‌ غربی‌ها در مذاكرات و رایزنی‌های شش ماه گذشته بسيار فراتر از بحث برجام بوده است. بررسی سخنان مقامات دولت بایدن، تائید کننده چنین گزاره‌ای است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا حدود سه هفته بعد از روي كار آمدن دولت جو بايدن در گفت‌وگو با شبکه سی. ان. ان از ضرورت توافقی طولانی مدت تر و مستحکم‌تر با ايران خبر داده بود. حدود يك ماه بعد در اسفندماه 1399 نيز گروهی متشکل از ۲۴ نماینده دموكرات و جمهوری‌خواه در نامه‌ای به بلینکن ضمن تائيد موضع‌گیری وي بر تلاش براي نيل به «توافق طولانی‌تر، قوی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر» با ایران تأکید كردند. در اين مسير قطعاً آمریکایی‌ها از حمايت كشورهاي اروپايي و رژيم صهیونیستی نيز برخوردارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۶۶۳۱۷۱۲:۳۸:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۹
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های حرام و نامشروع می باشد
ناشناس۲۲۶۶۴۰۶۱۳:۳۲:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۹
حجت السلام حمیدرضا هاشمی، مدیر سازمان غیر دولتی خانه بیماران پروانه‌ای، گفت ۲/۵ تن از پانسمان‌های مخصوص اهدایی از آلمان برای این بیماران مفقود شده است، اما در بازار آزاد و فضای مجازی به فروش می‌رسد.
امید۲۲۶۶۵۸۵۱۵:۱۱:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۹
بسم الله الرحمن الرحیم من از همه افرادی که میگویند ایران باید برای برجام مذاکره کند خواهش می کنم که زیر همین پست فقط یکی از قراردادهایی که آمریکا با کشور دیگری منعقد کرده است و آن را فسخ نکرده باشد یا از آن خارج نشده باشد یا سر آن کشور کلاه نگذاشته باشد را نام ببرند .
ناشناس۲۲۶۶۶۲۶۱۵:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۹
مرکز مطالعات راهبری جمعیت ایران: تا ۳۰ سال آینده جمعیت کشور «فوق سالمند» خواهد شد.
ناشناس۲۲۶۶۶۳۲۱۵:۳۴:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۹
سجاد نوروزیان که چندی پیش با حکم عزت‌الله ضرغامی، به ریاست موزه فرش ایران رسید، در اقدامی عجیب دستور داد که حوض های حیاط موزه فرش ایران تبدیل به باغچه شود!
ناشناس۲۲۶۶۹۵۲۱۹:۱۱:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۹
تا تحریم های فلج کننده وجود دارد، مصائب (البته برای مردم) وجود خواهند داشت.
ناشناس۲۲۶۶۴۱۱۱۳:۳۵:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۹
محمود رضوی، مشاور ر قالیباف در صفحه توییتر خود نوشت: یک شانه تخم مرغ عادی غیربرند و بدون بسته‌بندی را دیشب خریدم ۶۵ هزار تومان!
ناشناس۲۲۶۶۷۴۹۱۶:۵۴:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۹
مدعی العموم به ترک فعل های نمایندگان مجلس در عدم استیضاح ها و عدم تفحص ها بواسطه روابط پشت پرده و گرفتن امتیاز که باعث عدم اجرایی شدن تفحص ها شده ورود فرمایند سوت زنی آقای میرسلیم را هم شفاف سازی بفرمایید
ناشناس۲۲۶۶۴۲۸۱۳:۴۱:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۹
فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز شنبه هشتم آبان از پرواز بمب افکن راهبردی «بی ۱ بی» در منطقه تحت پوشش این فرماندهی در خلیج فارس خبر داده است.
ناشناس۲۲۶۶۸۴۲۱۸:۰۰:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۹
بمب افکن ها برای ساده لوحان کارایی دارد تا هر چی ارباب گفت بگویند چشم!
آیدین۲۲۶۶۷۲۷۱۶:۴۰:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۹
تنها راه کشور سکولاریزم و جمع کردن بساط رمالی است
ناشناس۲۲۶۶۳۳۰۱۲:۵۰:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۹
یک بچه هم فهمیده که مذاکرات دشمنان با شما برای حل آن نیست و می خواهند تک تک نوامیس کشور را از شما بگیرند تا دست شما خالی شود و بعد حمله نظامی
ناشناس۲۲۶۶۳۹۳۱۳:۲۸:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۹
در سیاست خارجی دشمن و دوست نداریم. اما اگر خیلی دوست دارید بدانید دشمن ایران کیست دشمن ایران همان کشوری است که بخشهای بزرگی از ایران را بلعیده و می خواست از طریق فرقه پیشه وری آذربایجان را ببلعد.
ناشناس۲۲۶۶۵۰۷۱۴:۱۴:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۹
آهان دوست و دشمن وجود ندارد که از شما درخواست بستن هسته ای که اجرا می کنید و الان نظامی و به بهانه حقوق بشر دنبال حمله نظامی هستند همانند لیبی و عراق حداقل کره شمالی با اینکه قدرت شما را ندارد هالو نبود
ناشناس۲۲۶۷۰۸۹۲۰:۳۵:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۹
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت امریکا و انگلیس را نشان می دهد.
ناشناس۲۲۶۶۴۱۸۱۳:۳۶:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۹
لاله افتخاری گفت: روش رییسی برای اداره کشور روشی است که در اسلام توصیه شده است و سیره ائمه معصومین است.
ناشناس۲۲۶۷۴۸۴۰۱:۳۳:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۱۰
حالا اصلا این لاله افتخاری کیه که حرفش حجت باشه ؟!
ناشناس۲۲۶۶۴۲۳۱۳:۳۹:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۹
کیوان کاشفی عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران: تمام راه‌های بازگشت ارز به کشور مسدود است.
ناشناس۲۲۶۶۸۴۶۱۸:۰۱:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۹
ما که دستی بر آتش داریم خلاف این شخص را داریم تجربه می کنیم
ناشناس۲۲۶۶۷۱۲۱۶:۳۳:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۹
کشوری که مزد یک روز کارمند با مدرک فوق لیسانس معادل دو شانه تخم مرغ است نیازی به حمله نظامی ندارد
ناشناس۲۲۶۶۳۴۹۱۳:۰۴:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۹
خسته ‌شدیم بابا از این بازی‌ها یا مذاکره کنید یا آتش بزنید
ناشناس۲۲۶۶۴۴۹۱۳:۵۳:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۹
از صدها مذاکره در این 20 سال خسته نشده اید؟
ناشناس۲۲۶۷۶۸۳۰۸:۱۷:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۰
نمیشه اتش زد. عراق دهه 1990 و فاجعه نفت در برابر غذا را یادت می اید؟
ناشناس۲۲۶۶۴۳۷۱۳:۴۶:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۹
برجام که دیگه نباید احیا بشه باید خود دوستان قرارداد جدیدی ببندن برجام رو که پاره کنید بره
ناشناس۲۲۶۶۵۸۷۱۵:۱۱:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۹
با رفتارهای زورگویانه ای که امریکا از خود نشان می دهد، به نظر نمی رسد برجام دوباره احیاء شود.
بسیجی عاشق رئیسی۲۲۶۶۶۰۱۱۵:۱۶:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۹
برجام مرده متعفن احیا بشو نیست که نیست
ناشناس۲۲۶۶۸۰۳۱۷:۳۶:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۹
تعجب میکنم چرا بعضی سیاستهای آمریکا را دوگانه میبینند. آمریکا نه با ایران بلکه با همه دنیا یک حرف روشن دارد، تاوقتی با پول من تجارت میکنید باید با نظر من زندگی کنید. این ماییم که سیاست دوگانه داریم میخواهیم با پول آمریکا یا ارزهای وابسته به آن تجارت کنیم اما با نظر خودمان. وگرنه چرا برای رفع تحریم مذاکره میکنیم؟
ناشناس۲۲۶۶۹۳۰۱۸:۵۹:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۹
این تهدیدها همیشه بوده وقتی پاکستان می خواست هسته ای بشه بو علی بوتو پیام داره اگه ملت مارا برای رفع تحریم به علف خوردن وادار کنیددر برابر گرسنگی ما دست از خواسته خود برای هسته ای شدن بر نمی داریم
داوری۲۲۶۷۲۶۲۲۲:۱۵:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۹
طی سالیان گذشته مشخص شده هروقت و هر جا غربی‌ها توانستند ضربه زدند، کوچکترین امتیازی به کسانیکه وفای به عهد نمی‌دانند نباید داد. ما نیز همیشه باید از در قدرت و بالا بودن دستمان با این روباهای پیر مواجه شویم.. هرچه کوتاه بیاییم، آنها جلوتر خواهند ایستاد
ناشناس۲۲۶۷۲۷۷۲۲:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۹
تو را به خدا یکی اصول وروش رفتار و منش مذاکره و طرز ایستادن در عکس ها و نیز زبان انگلیسی را به دیپلمات های ما یاد بده واقعا احساس خجالت و ضعف می کنیم .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. زنگِ زور!

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حالا چه می گویید؟!

    2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

    3. وقاحت غربی!

    4. پرخاش با چشمان بسته!

    5. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

    7. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

    8. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

    9. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    10. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

    11. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    12. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    13. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

    14. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

    15. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

    16. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

    17. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

    18. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

    19. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

    20. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

    21. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

    22.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

    23. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

    24. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

    25.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

    آخرین عناوین