نسل جوان بی تاریخ و عدالتی که همیشه باید حفظ شود

محمد مهدی اسکندری، گروه سیاسی الف،   4020622057 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
نسل جوان بی تاریخ و عدالتی که همیشه باید حفظ شود

در آستانه سالگرد حوادثی هستیم که برای چند ماه کشور ایران و شهرهای بزرگ آن مثل تهران را در التهابی امنیتی و حساس فرو برده بود. حوادثی که به بهانه اعتراض به کشته شدن دختری توسط نیروهای گشت ارشاد آغاز شد، اما سر آخر به خطر براندازی نظام جمهوری اسلامی و فراتر از آن، تهدید تجزیه‌طلبی کشور منتهی شد. جنگ‌جهانی رسانه‌ای سنگینی علیه کشور کلید خورد و عاملیت‌های داخلی آن نظیر سلبریتی‌ها و برخی دانشگاهیان، دوشادوش عاملیت خارجی مثل سرویس‌های اطلاعاتی و برخی چهره‌های شناخته شده جهانی مانند اسلاوی ژیژک و سلناگومز در پازل تقابل با جمهوری اسلامی صف‌آرایی کردند تا با کشاندن رادیکالیسم در کف خیابان‌ها، سودای انقلاب و براندازی را برای عده‌ای بازتولید کنند و تا پایان سال حلوای سقوط نظام را لب بزنند. اما شکست و ناکامی میدانی صحنه‌های دیگری از این تقابل را نمایان کرد که بیشتر باید آن را در صحنه رسانه و فضای مجازی پیگیر شویم تا عرصه حقیقت میدانی. 

اتفاقات یک‌سال گذشته نکات مهم و قابل توجهی را در عرصه سیاست، فرهنگ، اجتماع, اقتصاد و حتی حیات معنوی در خود داشت که در این نوشتار به شکل اجمالی و در حد بضاعت به دو نمونه از آنان اشاره می‌کنیم تا مدرسه تاریخ برای ما به مثابه منبعی برای فهم و درک بهتر باشد. 

1ـ نسل جوان بی‌تاریخ: اتفاقات یک‌سال گذشته نشان داد پیش‌فرض‌های تاریخی بسیاری از جوانان کشور حتی قشر روشنفکر و تحصیلکرده آن یعنی دانشجویان با تاریخ این کشور سنخیتی ندارد. به تعبیری باید گفت جامعه پلتفرمی و مجازی‌زده جوان ایرانی، تاریخ کشور را از صفحات زرد مجازی آموخته و آفت این کج‌فهمی را باید در مطالبات این قشر در خلال بلوای 1401 جست‌وجو کرد. فاصله گرفتن از فهم تاریخ صحیح و مطالعه آثار آنان را به جایی کشاند که دموکراسی را نه در نظام حاکمیت لیبرال دموکراسی بلکه در نظام شخصی چون محمدرضا پهلوی پیگیر می‌شدند. تناقض مطالبه‌گری دقیقاً به جایی برمی‌گردد که جوانان به اصطلاح آزادی‌خواه این کشور، آزادی را در نظامی جست‌وجو می‌کنند که روی کار آمدنش از سوم اسفند تا تثبیتش در 28 مداد 32 همگی بر پای کودتا بوده است! نسل جوان به دلایل مختلفی از تاریخ این کشور دور شده است و به تعبیر بیژن عبدالکریمی این موضوع می‌تواند خطرات امنیتی بسیاری برای ما ایجاد کند:« این نسل حتی ما را با مسائل امنیتی مواجه خواهد کرد و از این بُعد هم خطرناک خواهد بود؛ چرا که بخش قابل توجهی از آنان تعلق خاطری به این خاک ندارند که بخواهند از آن دفاع کرده یا برای آن تلاشی کنند. شاید اسم چنین موضوعی را دیگر گسست نباید گذاشت، بلکه نوعی خودزنی و نفرت از خود است!»

مضاف بر اینکه نسل جوان در تقابل با جمهوری اسلامی به شکل انتحاری عمل می‌کند. عمل انتحاری یعنی اینکه نقد و هجمه‌اش کور است. برای نقد و به چالش کشیدن چیزی پیش از هرچیز باید آن را به خوبی شناخت و درک کرد و نسل جوان که خود ذهنیتی از سیر و تطور انقلاب اسلامی ندارد، به خودشان هیچ اجازه و زحمتی در شناخت ماهتی انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن نمی‌دهد. به طور کلی باید گفت فهم این قشر سنخیت چندانی با متون و کتب تاریخ انقلاب نداشته و برای همین است که وقتی در عمل به آن هجمه‌ای وارد می‌کنند، نتیجه مطلوب آنان نیست. به تعبیری باید گفت فضاسازی رسانه‌ای آنان را به جایی رسانده که فقط مخالفت را راه چاره می‌دانند، اما اینکه این مخالفت دقیقاً برای چه چیزی است و قرار است از چه جایگاهی به چه جایگاهی منتقل شوند ، هنوز روشن نشده است. 

2ـ عدالت را باید در هر زمان حفظ کرد: یکی از نکاتی که در خلال کشاکش نظام جمهوری اسلامی و معارضانش رخ عیان کرد این است که عدم عدالت بالاخص عدالت جزایی در برهه‌های حساس، دمیدن در آتش التهابات است. در 22 بهمن 1401 عکسی توسط رسانه‌های اصولگرا و کاربران طرفدار نظام مخابره شد که در آن دختری بدون حجاب در راهپیمایی 22 بهمن دوشادوش بانوان محجبه قرار گرفته است. مخابره این عکس بیشتر با این غرض صورت گرفت که به طرف مقابل یعنی اپوزوسیون نشان دهد که از طیف بی‌حجاب نیز طرفدارانی برای جمهوری اسلامی وجود دارد، اما باید به این عکس و این نوع برداشت به شکل دیگری نظر انداخت. 

مدخلیت بلوای 1401 با هر غایت و هدفی که بوده است، از کشف حجاب و نافرمانی قانونی در قبال این موضوع آغاز شد. به طوری که نظام و طرفداران آن و قشر متدین جامعه نسبت به این نافرمانی قانونی واکنش نشان دادند و آن را نقد کردند. بی‌حجابی یکی از نمادهای مخالفت با نظام شد و اغلب، زنان و دختران جوان با این کار خود را در طیف مخالفان نشان می‌دادند و به همین دلیل، یعنی عدم رعایت قانون و فُرم جامعه، این ناقضیان قانون از سوی نظام قضایی کشور جریمه و بازخواست شدند. اما در مورد مذکور نه تنها این اتفاق یعنی، جریمه و یا حتی تذکر صورت نمی‌گیرد بلکه، با مخابره آن به قصد یک جنگ رسانه‌ای، مشروعیت پیدا می‌کند. در اینجا سؤالی مطرح می‌شود و آن این است که اگر بی‌حجابی جرم است و نباید آن را مشروعیت داد، چرا رسانه‌های ما در این مورد چنین خطای استراتژیک را انجام داده و عدالت و آرمان دینی و قانونی را مخدوش ساختند؟ اگر بی‌حجابی جرم است و نباید آن را اشاعه داد چرا در این برخورد اغراض سیاسی بر قانون و دین اولویت پیدا می‌کند ؟ آیا این برخورد بهانه‌ای در دست ضدانقلاب نمی‌شود که نظام جمهوری اسلامی را به استفاده ابزاری از دین متهم سازد؟ 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۲۲۷۵۶۱۳:۳۲:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۲۲
تلاش شما برای ایجاد قطب مخالف از جنس سلطنت طلب یا اصلاح طلب درحقیقت تقلیل واقعیات است.
ناشناس۳۲۲۲۹۷۲۱۵:۰۵:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲۲
زن زندگی آزادی در عمل دقیقا هرزگی ولنگاری بی بندباری را صد چندان گسترش داد
ناشناس۳۲۲۳۲۰۸۱۷:۱۲:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
هرکسی کلمات را مطابق با ذهن و روان خودش ترجمه میکنه ...
ناشناس۳۲۲۳۴۹۶۲۰:۵۴:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲۲
زن زندگی ازادی ! اشوب ترور ناامنی
ناشناس۳۲۲۲۷۶۴۱۳:۳۷:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲۲
معترضین هیچ حرف و عملی در مورد تجزیه طلبی نگفتند و نکردند و این کار عده ای تریبون دار تندرو داخلی است که این تخم لق را ترویج میکندد.
ناشناس۳۲۲۲۹۴۲۱۴:۵۶:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲۲
بجای کلمه معترضین باید کلمات شورشگران و آشوبگران و براندازان را بکار برد اونوقت میشود اعمالشان را با افکارشان متناسب دید
سعید۳۲۲۳۰۹۷۱۵:۵۹:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۲
خوبه که خودتون هم سیاهی لشگرانی که از برلین تا لندن از شمال تا جنوب کشور کف خیابون شعار میدادن رو به حساب نمیاری
ی دهه شصتی ...۳۲۲۳۲۳۹۱۷:۳۱:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۲
1-معترض اقدام به قتل وحشیانه تو خیابونا نمی کنه؛ ضمنا آب که گل آلود بشه، دیگه نمیتونی جلوی تجزیه طلب رو بگیری؛ 2-الان همه تربیون دارن، مثلا شاخهای اینستا، دیگه این بازی با کلمه س؛ 3-تاکسی، مترو، نونوائی، ... همش ی عده پیرمرد سالهاس که میگن زمان شاه همه چی مفت و مجانی بود، همه چی روی اصول بود، ... با عرض احترام به همشون، باید بگم اینقدر این حرفها رو تکرار کردن که فراموش کردن، چقدر از مشکلات حکومتی بود، چقدر کوتاهی ها از خودشون بود؛ ضمنا دنیا انگلیس رو به نام "روباه پیر" می شناسه؛ حالا چرا انگلیس (BBC و ...)، واسه سلطنت طلب و مصی و تجزیه طلب کف میزنه؛ شما برو فک کن ... زاغکی قالب پنیری دید ، به دهان بر گرفت و زود پرید، بر درختی نشست در راهی، که از آن می گذشت روباهی ...
ناشناس۳۲۲۲۷۶۵۱۳:۳۸:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲۲
برای اثبات تفکری خاص نام استادی را برده اید که مغضوب همفکران شما بوده و از دانشگاه طرد شده و از طرفی گلایه از استفاده ابزاری از دین میکنید؟!
ناشناس۳۲۲۳۱۰۴۱۶:۰۲:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۲۲
عجب، در موضوع امنیت ملی هیچ کجا قبول نمی کنند که در سیستم باشی ولی علیه آن کار کنی
عمران۳۲۲۳۴۱۲۱۹:۵۰:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
همه جای دنیا مخالفینشان را روی سرشان میگذارند مخصوصا اگر نخبه باشد از چامسکی در آمریکا گرفته تا ایلان پاپه در انگلستان تا گروههای مخالف سیستم در ترکیه و کویت و حتی در سوریه هم مخالفین بشار اسد امکان مشارکت سیاسی خوبی دارند.
ناشناس۳۲۲۳۵۰۴۲۰:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
اطلاعات خود را بیشتر کنید منتقد با دیگران فرق دارند و قرار نیست کسی آنها را حذف کند ولی در همه جای دنیا حتی همین کشورهایی که نام بردی بارها اخراج صورت گرفته
ناشناس۳۲۲۳۴۱۴۱۹:۵۰:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۲۲
سیستم باید مطابق میل اکثریت مردم باشه
ناشناس۳۲۲۲۷۶۸۱۳:۳۹:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۲۲
مهمترین مشکل خود حق پنداری مطلق است که بر اساس آن هر کسی مخالف نظر شما باشد فریب خورده و گمراه شده توسط رسانه ها است و طبیعتا از نظر شما حرفش باطل است ولی با بخشی از حرف شما موافقم و ان بی عدالتی است.
ناشناس۳۲۲۳۶۵۵۲۲:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۲۲
شما خود حق پندار نباش و قبول کن که اشتباه فکر می‌کردی
ناشناس۳۲۲۲۷۹۱۱۳:۵۴:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۲
به تعبیری باید گفت جامعه پلتفرمی و مجازی‌زده جوان ایرانی، تاریخ کشور را از صفحات زرد مجازی آموخته . ما نسل جوان واقعیت کشور را از کف کوچه و خیابان اموختیم از اختلاف طبقاتی مسئولین و مردم عادی، از تفاوت شعار ها و حرف های زیبای مسئولین با عملکردشان، از انداختن ناتوانی خود به گردن دشمنان خودساخته.
ناشناس۳۲۲۳۰۹۴۱۵:۵۹:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
فصای مجازی زرد و افراد خاص و طرفدار آن جهانی هست که به هیچ صراطی مستقیم نیستند!
ناشناس۳۲۲۲۷۹۶۱۳:۵۶:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۲۲
ما در این مملکت نه نظام آموزش و پرورش درستی داریم، نه شرایط اقتصادی و اجتماعی مطلوبی داریم و نه مسئولین درست و حسابی. جوان ما امروز می بیند شغل با درآمد قابل قبول که پاسخگوی نیازهای جوان باشد نداریم و نگارنده متن فوق همه عوامل موثر در شکل گیری اعتراضات سال گذشته را صرفا به ناآگاهی نسل جوان از تاریخ این مملکت تقلیل داده. اما خود نگارنده فراموش کرده که یه نگاهی به تاریخ بیندازد و ببیند مسئولین و حاکمیت چگونه شعارهای ابتدای انقلاب 57 را بطور کلی فراموش کرده و کنار گذاشته
ناشناس۳۲۲۲۹۳۹۱۴:۵۳:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۲۲
اتفاقا از تاریخ زیاد گفته شده اما با تحریف و وقتی جوان قرائتی مخالف را می شنود دچار سردرگمی می شود وبه دنبال حقیقت می رود ودیگر حاضر نیست هر ادعایی را به راحتی بپذیرد .
ناشناس۳۲۲۳۷۴۸۲۳:۲۶:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۲۲
چقدر هم دنبال حقیقت هستید!
ناشناس۳۲۲۲۸۱۵۱۴:۰۸:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۲۲
با سلام واحترام متاسفانه نویسنده محترم با بکاربردن لفظ بلوا بجای اعتراض .نشان دادن که هیچگونه بیطرفی را درنقد یک واقعه تاریخی رعایت نمی کنند. بعد انتظار دارند که جوانان که سرشار از احساسات هستند به ایشان اقتدا کنند. ضمن اینکه باید این حوادث را بدون غرض ورزی و از روی جامعه شناسی تحلیل کرد نه از روی عقاید سیاسی. تا راهکار واقعی آن مشخص شود. -واقعیت این است که این اعتراضات نتیجه چندین سال سرخوردگی جوانان بدلیل عدم توجه مسئولین به خواست های برحق آنان بود نه یک اتفاق لحظه ای -این اعتراضات نتیجه عدم کارآمدی مسئولین در ایجاد اشتغال، مهار تورم وگرانی ،تامین مسکن وبطور کلی مشکلات روز افزون معیشتی مردم بود. -این اعتراضات نتیجه عدم توجه به خواست تغییر درسیاست های خارجی وداخلی بود و.. -این اعتراضات برای داشتن حق پوشش اختیاری بود که درهمه کشورهای اسلامی وجود دارد. بدون توجه به دلایل واقعی اعتراضات، نمی توان نسخه مناسبی برای رفع وعدم تکرار آن نوشت.یادمان باشد که در آن ایام مسئولین قول دادن که مکانهایی را برای اعتراضات مردم مشخص کنند.قولی که هرگز عملی نشد. ومن الله توفیق
ناشناس۳۲۲۳۰۳۴۱۵:۲۶:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲۲
آشوب راه انداختند که بگویند چرا یک زن را کشتند که این از اساس دروغ بود و حتی یک مورد در مورد اقتصاد هم نبود ولی از دم تا دلت بخواهد براندازی و تجزیه طلبی در آن کاملا مشخص بود در ضمن کسی برای حجاب کشور را دچار بحران نمی کند که بخواهید برای آن آشوب راه بیاندازید و خودتان را هم پشت آن قایم نکنید حال بماند دوقطبی سازی علیه حجاب و دستور خدا....!
ناشناس۳۲۲۳۶۱۱۲۲:۰۳:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۲
لطفا یک نگاهی به منفیات بنداز
ناشناس۳۲۲۳۱۰۶۱۶:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۲
نه نشد آشوب راه انداختید که بگویید چرا یک زن را کشتند که این از اساس دروغ بود و حتی یک مورد در مورد اقتصاد هم نبود ولی از دم تا دلت بخواهد براندازی و تجزیه طلبی در آن کاملا مشخص بود در ضمن کسی برای حجاب کشور را دچار بحران نمی کند که بخواهید برای آن آشوب راه بیاندازید و خودتان را هم پشت آن قایم نکنید حال بماند دوقطبی سازی علیه حجاب و دستور خدا....!
حسن۳۲۲۲۸۲۵۱۴:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲۲
این که در بخشی از مطلب خود طرفداران نظام و قشر متدین را تلویحا یک چیز دانسته اید یعنی این که از جامعه امروز هیچ نمی دانید. نه هر طرفداری متدین است و نه همه متدین طرفدار شما هستند.
امید یاوری دارانی۳۲۲۲۸۳۴۱۴:۱۴:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
در اینکه حاکمیت از همه افراد ملت در راستای اتحاد استفاده کند امری پسندیده است و البته در مواقعی که لازم بداند از ظاهر افراد نیز بنفع خود استفاده کند. همه مردم در برابر قانون یکسان هستند و قانون نیز باید همیشه و همه جا اجرا گردد .اما چرا برخی موارد مصادره به مطلوب می شود و در برخی موارد قوه قهریه به میدان می اید و با مشت اهنین برخورد می شود؟ داستان مهسا بیشتر بخاطر اطلاع رسانی بموقع و در حقیقت انتشار با تاخیر مستندات و سپس فوران انفجاری خواسته های مردم ناشی از گرانی و تورم و بیکاری که منجر به نارضایتی مردم شده بود و عدم اجازه قانونی به معترضین و منتقدین تا در یک فضای کنترل شده بتوانند اولا سخن خود را مطرح کنند دوما این تصور در مردم بوجود اید که احساس شود سخن مردم شنیده می شود. بارها از سوی برخی مجلسیان و دولتیان در مواقح بحرانی بیان شده است که حق بیان اعتراض از سوی مردم طبق قانون اساسی محترم شمرده می شود و برای تجمعات قانونی مکان خاصی در نظر گرفته می شود ولی پس از پایان هر نا ارامی این تفکرات نیز کنار می رود.
ناشناس۳۲۲۲۸۵۸۱۴:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲۲
آقا ما قشر روشنفکر نداریم، اینایی که شما به شون اشاره کردید(و درست هم اشاره کردید) روشنفکرنما هستند. منش و روش انسان روشنفکر یه چیز دیگه ست، نه این پوپولیست و دریوزگی که در بسیاری از این روشنفکرنماها دیدیم و می بینیم
ناشناس۳۲۲۳۴۹۴۲۰:۵۲:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲۲
گل گفتی آخه کجای دنیا،روشنفکری برابر با سگ گردانی و تقلید از غرب و کشف حجاب و مسخره کردن عقاید دیگران و غیره است؟ روشنفکری واقعی،مطالعه فراوان و تحقیق و هزار تا چیز دیگس که اصلا سنخیتی با احوال امروز کشور ندارد
ایران۳۲۲۲۸۶۰۱۴:۲۲:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۲۲
چرا نمی خواهید واقعیت را ببینید؟ چرا از مردم جدا هستید؟ ایا مشکلات و درد مردم درد شما نیست؟ هر کسی حرف حق بزند دشمن است؟ تا دیر نشده با مردم همراه شوید و به خواسته هایشان اهمیت دهید.
ناشناس۳۲۲۳۰۲۴۱۵:۲۲:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۲۲
لطفا حق را در درجه اول معنی کنید در این حوادث!
ناشناس۳۲۲۳۴۲۳۱۹:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
حق یعنی همان که امام راحل به شاه زد وگفت مردم تو را نمی خواهند اصلا تو بهترین آدم دنیا و بهترین حکومت این مردم می گویند تو را نمی خواهیم و میزان رای ملت است !! به رای بگذارید و هرچه اکثریت می خواهد همان بکنید.
ناشناس۳۲۲۳۵۲۳۲۱:۰۳:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۲۲
همان هایی که تو دهانت گذاشتند اول بروند در کشورهایشان همین رای را هم که امام به رای گذاشت بابت نوع حکومت اجرا کنند که چه نوع حکومتی می خواهند بعد نسخه برای ایران بدهند و شما تکرار کن در ضمن حکومت ایران بارها آزموده شده که خواهان زیاد دارد و در تجمعات میلیونی که بی نظیر هست در جهان ثابت شده هست
ناشناس۳۲۲۳۸۳۰۰۰:۵۱:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۲۳
یدالله مع الجماعه. یعنی حق با مردم است.
ناشناس۳۲۲۲۹۰۵۱۴:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲۲
اگر انتقاد و اعتراضی است بجای انکار توسط شما ، باید رفت و از مردم پرسید به چه دلیل شما این را گفتید آن وقت متوجه میشوید چه خطا هایی توسط افراد ماسک زده روی میدهد پس نباید برای کسی حاشیه امن درست کرد هرکس باشد
ناشناس۳۲۲۲۹۴۴۱۴:۵۶:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۲۲
همیشه به یاد داشته باشید همین جوانان بودند که چهل و چند سال پیش دست به انقلاب زدند .
ناشناس۳۲۲۲۹۵۸۱۵:۰۰:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲۲
آقای نویسنده! سفره هایی که هر روز کوچکتر میشوند در کجای تحلیل شما قرار دارد؟ کمی با مردم (صاحبان سفره ها) باش و مردمی فکر کن.
ناشناس۳۲۲۲۹۸۳۱۵:۰۸:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲۲
مردم زیر بار گرانی کمر خم کرده اند . مدارس به زودی باز می شوند هزینه تحصیل فرزندان سرسام آور است.
ناشناس۳۲۲۲۹۸۴۱۵:۰۸:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۲۲
این یک توهین بزرگ به اهل علم است وقتی یک مداح را جایگزین یک استاد دانشگاهی می کنندکه اتفاقا بین دانشجویان از اقبال بالایی برخوردار است !! متاسفانه این جماعت آشکارا به مردم دهن‌کجی می کنند ! و خود را برتر از دیگران جا می زنند .
ناشناس۳۲۲۳۰۸۸۱۵:۵۶:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۲۲
عزیزم مداح شغل دارد و اینقدر اسیر تبلیغات مسموم شدی....
ناشناس۳۲۲۳۵۶۲۲۱:۲۸:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۲
شما هم سعی کن غیر از رسانه های یک جانبه نگر بقیه را هم ببینی و دنبال کنی
ناشناس۳۲۲۳۰۱۹۱۵:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۲
آشوبی که بر پایه یک چیز فانتزی شکل گرفت ولی به شدت تخریبی علیه کشور که نشان از برنامه ریزی دقیق دشمن بود که دنبال بهانه فقط بودن و ولی مثل همیشه به در بسته خوردن آخر سر و چیری که ماند هزینه برای کشور و روسیاهی برای دشمنان داخل و خارج
ناشناس۳۲۲۳۵۶۵۲۱:۳۰:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۲۲
زمینه این فانتزی را چه کسی برایشان مهیا کرد ؟!
ناشناس۳۲۲۳۰۳۱۱۵:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۲۲
یعنی هیچ حقی برای اعتراض وارد نمی دانید هرچه هست عدم اگاهی جوانان و نقشه دشمن بوده!
ناشناس۳۲۲۳۰۶۵۱۵:۴۲:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۲۲
یک طرفه به قاضی می روید .
ناشناس۳۲۲۳۰۷۱۱۵:۴۷:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۲
چندی بعد از به قول شما بلوا گفته شد که برای اعتراض های مسالمت امیز فضایی در نظر گرفته خواهد شد که جوانان در ان فضا اعتراضات مدنی خود را بیان کنند .یادتان هست ؟؟چرا همان شرایط فراهم نشد و در حد یک وعده عمل نشده باقی ماند؟؟
ناشناس۳۲۲۳۱۱۹۱۶:۰۷:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
وقتی از یک چیز فانتزی آشوب به این گستردگی راه بیفتد قشنگ معلوم هست برنامه ریزی شده هست و منتظر یک جریان بودن
ناشناس۳۲۲۳۳۲۸۱۸:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۲۲
کشته شدن دختر بی گناه 20 ساله فانتزی است؟
علی۳۲۲۳۱۷۶۱۶:۴۹:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۲
نسل جوان در پنجین کشور ثرونمند کره زمین از نظر منابع خدادی زندگی میکند ، اگر کار پیدا کند ماهی ۱۶۰ دلار حقوق می گیرد و کفاف دو هفته را هم نمی دهد اگر بخواهد سفر برود بغیر از ترکیه و گرجستان جایی بهش ویزا نمیدن اگر بخواد خونه بخره ازدواج کنه باید از پدر و مادر کمک بگیره، نسل جوان بغیر از یک گوشی مبایل و دنیای مجازی بازی آنلاین هیچ در بساط ندارد ... چرا؟
ناشناس۳۲۲۳۲۴۶۱۷:۳۵:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۲۲
کارکنان دولت از نابرابری حقوق و دستمزدها و تبعیض در پرداخت حقوق ها به ویژه معلمان و کارکنان دانشگاه از وضعیت تاسف بار معیشت خود گله دارند چگونه باید اعتراض کنند؟
ناشناس۳۲۲۳۲۹۹۱۸:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۲۲
تخریب اموال عمومی و اموال مردم محکوم است.
عبدالله۳۲۲۳۳۹۵۱۹:۴۰:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۲۲
شرط اول اصلاح اعتقاد به احتمال خطا و اشتباه است و لازمه آن گفتگوی دوجانبه آزاد و بدون ترس از عواقب آن است.
ناشناس۳۲۲۳۸۲۴۰۰:۴۵:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲۳
همه کامنت های قبل نشان مان میدهد که جوانان ابن مملکت کجا هستند و نظریه پرداران کجا؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  23. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  15. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  16. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  17. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  18. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  19. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  20. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  21. قالیباف یا جلیلی؟

  22. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  23. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  24. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  25. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آخرین عناوین