«زیبایی شناسی پوشاك زنان»؛ سیده راضیه یاسینی؛ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات چرا باید «زیبایی شناسی پوشاك زنان» را خواند؟

محمدرضا زائری،   3990815140 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مركزی علمی است كه با هدف تأمین نیازهای پژوهشی وزارت ارشاد تأسیس شده و قرار بوده مطالعات اولیه و بررسی های لازم برای سیاست گذاری های این نهاد حاكمیتی را در حوزه فرهنگ و هنر انجام دهد

چرا باید «زیبایی شناسی پوشاك زنان» را خواند؟

«زیبایی شناسی پوشاك زنان»

نویسنده: سیده راضیه یاسینی

ناشر: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، چاپ اول 1399

535 صفحه، 60000 تومان

 

****

 

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مركزی علمی است كه با هدف تأمین نیازهای پژوهشی وزارت ارشاد تأسیس شده و قرار بوده مطالعات اولیه و بررسی های لازم برای سیاست گذاری های این نهاد حاكمیتی را در حوزه فرهنگ و هنر انجام دهد. 

این كه سیاست گذاری ها تا چه اندازه بر اساس مطالعات علمی این پژوهشگاه صورت می گیرد موضوع این یادداشت نیست و ناگفته پیداست كه به دلایل گوناگون سیاست‌گذاری‌ها همیشه تابع عوامل و مؤثرات بیرونی دیگری هستند، چنان كه مدیران شبكه‌های صدا و سیما معمولا بر اساس نتایج مركز تحقیقات تصمیم نمی‌گیرند و با این كه این مركز یكی از مهمترین نهادهای تخصصی در حوزه پژوهش اجتماعی و سنجش افكار عمومی است، برنامه ریزی مدیران رسانه ملی چندان ربطی به مطالعات آن ندارد!

به هر حال اما پژوهشهایی در این گونه مراكز انجام می شود و بعضا به صورت كتاب انتشار می یابد كه بسیار ارزشمند و قابل استفاده‌اند، از جمله كتاب «زیبایی شناسی پوشاك زنان پس از انقلاب اسلامی» كه حاصل پژوهش و مطالعه مفصل و گسترده خانم دكتر سیده راضیه یاسینی است.   

مؤلف اعتقاد دارد یكی از چیزهایی كه باعث شده سیاست‌های حاكمیتی درباره موضوع حساس و پیچیده حجاب دچار مشكل باشد، غلبه رویكرد سیاسی و غفلت از بعد مهم زیبایی شناسی در توجه به مسأله پوشش بانوان است. 

وی نخست به اصل مشكل اذعان می كند: «باید پذیرفت كه امروزه پوشاك بخش بزرگی از زنان با آنچه مطلوب نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده و بر آن اصرار ورزیده است، فاصله بسیار دارد. ورود به موضوع پوشش و پوشاك زنان به مثابه مسأله ای دستوری (سیاستی) و حل آن با تمسك به ابزارهای حاكمیتی، تا كنون ناكارآمدی خود را آشكار ساخته است» و بنابراین «لحاظ نشدن وجوه فرهنگی و هنری پوشاك و توجه به آن به مثابه موضوع یا ابزار سیاسی صرف، دلیل اصلی ناكامی در حل مسأله و بازتعریف و تولید پوشاك متناسب با اقتضاءات و نیازهای امروز زن ایرانی است.»

نویسنده با این مقدمه به مطالعه دقیق ادوار مختلف تاریخی پرداخته و برای شناخت روشن‌تر مساله ناچار پیشینه موضوع را از دوران صفویه تا پیروزی انقلاب به صورت كامل بررسی كرده و مخصوصا نقش ناصرالدین شاه قاجار و پهلوی را در غفلت از خصوصیات جامعه چندفرهنگی ایران مورد توجه قرار می دهد.

وی دوران بعد از انقلاب اسلامی  -حدود چهل سال- را به چند مرحله تقسیم می كند و به ترتیب از سال ٥٧ تا ٥٩ را دوره گذار انقلابی ، از ٥٩ تا ٦٧ را دوره ارزش گرایی/ دفاع مقدس، از ٦٧ تا ٧٦ را دوره پساجنگ / سازندگی، از ٧٦ تا ٨٤ را دوره اصلاح طلبی/ آزادی خواهی، از ٨٤ تا ٩٢ را دوره اصول گرایی/ بازگشت به ارزشها و نهایتا از ٩٢ تا ٩٦ را دوره اعتدال گرایی می نامد و تحولات اجتماعی مربوط به پوشش بانوان را در هر دوره مطالعه و بررسی می كند.  

روش او در این پژوهش تحلیل گفتمان انتقادی است و داده های متنوعی از سفرنامه های سیاحان اروپایی به ایران و عكس های دوره قاجار تا مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی یا محتوای شبكه های اجتماعی و فضای مجازی را زیر ذره بین قرار داده است. 

نتیجه این مطالعه و پژوهش مفصل و عمیق كتابی بسیار جذاب و قابل توجه شده كه گذشته از پدیده پوشش بانوان، سیری در تحولات اجتماعی ادوار مختلف تاریخ ایران را به خواننده ارائه می كند. 

خواننده كتاب اگر جوانی باشد كه خود این چهل سال را تجربه نكرده، با شوق سیر این تحولات اجتماعی را مطالعه می كند و اگر بزرگسالی باشد كه همه این سالها را با تمام وجود لمس كرده از بازخوانی و یادآوری این تجربه‌ها بر سر ذوق خواهد آمد و از مرور سریع آنها تعجب خواهد كرد، زیرا مجموع عكس ها و نمودارها و جدول ها و مستنداتی كه در كنار هم قرار گرفته تصویری دیدنی از سیر تحول موضوع به دست داده است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۴۲۱۷۱۸:۰۸:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۶
عالی
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. طرح برخورد با تخلفات شیشه دودی و تخلفات پلاک آغاز شد

  2. تصمیم پوتین برای گرفتن «انتقام سخت» از اوکراین

  3. لاوروف: ارمنستان مانع گشایش کریدور زنگزور است

  4. مراقب تکرار فرجام برجام باشیم!

  5. شکست یک روایت اصلاح طلبانه

  6. بازگشت مدیر خوش‌نام صنعت آب و برق کشور به وزارتخانه

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اینترنت بدون فیلتر، زمینه مطالبه‌گری است/ پلیس باید مطابق ضوابط و دستورالعمل‌ها اقدام کند

  8. چرا انتقام‌جویی ایران از رژیم صهیونیستی هنوز انجام نشده است؟

  9. لطفا این جمله را دیگر تکرار نکنید!

  10. تهدید بزرگ یا فرصتی مغتنم؟!

  11. کیهان: جناب پزشکیان! اظهارات خلاف واقع دیروزتان را اصلاح کنید

  12. پای صحبت پزشکی که از بالاترین حقوق در آمریکا گذشت و به ایران بازگشت

  13. فقط وقت کشی و ژست !

  14. پشت پرده تحرکات نظامی اوکراین در خاک روسیه چیست؟

  15. حاکم اصلی آمریکا کیست؟!

  16. عدالت کاغذی!

  17. واکنش ها به خداحافظی ضرغامی از وزارت میراث

  18. چرا رژیم‌ صهیونیستی بر آتش جنگ می دمد؟!

  19. هدف پزشکیان از بیان نظر رهبر انقلاب درباره وزرا در جلسه رای اعتماد چه بود؟

  20. آیت‌الله سبحانی در نامه‌ای خطاب به قالیباف: اجازه ندهید طرح تعطیلی شنبه بار دیگر بررسی شود

  21. پیش‌بینی سلیمی‌نمین از به حاشیه رفتن تندروها/ آخرین وضعیت پرونده چای دبش و برخورد فراجا با دو دختر بی‌حجاب

  22. تمجید رسانه اصولگرا از عارف/ روایت دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی از مشکلات فیلترینگ/ توصیه باهنر به نمایندگان مجلس

  23. همراهی مجلس با دولت وفاق ملی/ کنایه‌های واعظی به اصلاح‌طلبان

  24. از حقوق پایین کارمندان خجالت می‌کشم | قضات تازه کار به اندازه کرایه منزل شان دریافتی ندارند

  25. کمبود برق فقط تقصیر مردم نیست

آخرین عناوین