حواشی تردد داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در خیابان فاطمی

  4030317018

در این گزارش به حواشی ثبت‌نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم پرداخت.

حواشی تردد داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در خیابان فاطمی

یه گزارش باشگاه خبرنگاران، ثبت نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی به مدت پنج روز در وزارت کشور برگزار شد که این رویداد مهم کم از حاشیه نداشت. البته با اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شرایط اختصاصی داوطلبان همانند گذشته همه افراد نمی‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند.حُسن اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری این بود که دیگر شاهد حضور افراد مختلف برای ورود به عرصه انتخابات نیستیم،

همه به یاد داریم که در گذشته ورود برخی از افراد برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سوژه داغ فضای مجازی می‌شد و عملا فضای واقعی انتخابات را به حاشیه می‌برد. از روز نخست ثبت‌نام برخی چهره ها به صراحتا بیان کردند که قصد دارند در انتخابات ثبت نام کنند یا هیچ نگفتند و پا به میدان گذاشتند. اما در میان برخی نیز چراغ خاموش تمام جوانب را سنجیدند در روزها و بعضا ساعت‌های پایانی ثبت نام در وزارت کشور حاضر شدند.

کابینه احمدی نژاد دسته جمعی به وزارت کشور آمدند!

تنها در روز پنجم و پایانی ثبت‌نام‌ها هشت نفر از کابینه دولت نهم احمدی نژاد مانند محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون، محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی، محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، احمد اکبری مشاور معاون اول، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور و همچنین علیرضا افشار معاون سیاسی وزارت کشور احساس تکلیف کرده و به وزارت کشور لشکرکشی کردند. محمود احمدی نژاد هم روز قبل برای انتخابات ثبت نام کرده بود.

کابینه احمدی نژاد

خانم‌ها شانس خود را برای تصاحب سکان ریاست‌جمهوری محک زدند 

یکی از اتفاقات جالب این دوره حضور بانوان برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری بود. خانم ها زهره الهیان، رفعت بیات، هاجر چنارانی و حمیده زرآبادی بانوانی هستند که برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرده اند. البته در ادوار قبل انتخابات ریاست‌جمهوری هم خانم‌ها اعظم طالقانی و زهرا شجاعی ثبت‌نام کرده بودند، که از سوی شورای نگهبان تایید نشدند. اما نکته حائز اهمیت این است که بانوان ثبت‌نام کرده برای انتخابات پیش رو همگی با سابقه نمایندگی مجلس وارد این کارزار شده اند و حالا باید دید که می‌توانند مصداق رجل سیاسی باشند و تاییدیه شورای نگهبان را بگیرند؟

کاندیدای زن

غیبت پای ثابت انتخابات ریاست‌جمهوری 

یکی از چهره هایی که همیشه پای ثابت ثبت نام‌های انتخاباتی بود و مردم عادت داشتند که او را در این صحنه ببیند محسن رضایی است. او به صدور اطلاعیه ای بسنده و اعلام کرد در این مقطع حساس قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد و همت خود را صرف اجماع سازی و کمک به دولت آینده می نماید و به زودی در این خصوص با مردم صحبت خواهد کرد.

محسن رضایی

قالیباف در ساعت‌های پایانی آمد 

محمد باقر قالیباف که سکاندار کرسی ریاست قوه مقننه است در آخرین ساعت‌های باقی مانده تا پایان نام‌نویسی داوطلبان خود را به وزارت کشور رساند تا او نیز یکی از بازیگران عرصه انتخابات باشد در حالی که پیش از این اعلام شده بود او ثبت نام نخواهد کرد. در هر حال آقای رئیس مجلس با نهایی کردن ثبت‌نام خود در این دوره آمار حضور خود در این عرصه را به چهار بار رساند. او پیش از این در سال‌های هشتاد و چهار، نود و دو و نود و شش به عنوان کاندیدای انتخاباتی ثبت‌نام کرده بود.

قالیباف

صدرنشینان جدول رده بندی کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

لقب نخستین رکورددار ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری کسی نیست جز محمود احمدی نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم. او در دو دهه اخیر ۵ بار برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. ۲ بار اول پیروز شد، اما در ۳ انتخابات بعد نتوانست نظر مثبت شورای نگهبان را جلب کند . نفر دوم جدول تا این دوره محسن رضایی بود اما در این دوره آقایان قالیباف و زاکانی به محسن رضایی رسیدند و برای چهارمین بار در انتخابات ریاست ‌جمهوری ثبت نام کردند.

رکورد انتخابات

چه کسانی از دولت سیزدهم  و مجلس دوازدهم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری احساس تکلیف کردند؟

یکی از نکات جالب توجه در ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری کاندیداتوری پنج نفر از اعضای کابینه دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید آیت الله رئیسی بود. سیدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین فردی بود که از کابینه پا به ساختمان وزارت کشور گذاشت و پس از او چهار نفر دیگر از اعضای کابینه همچون داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سیدصولت مرتضوی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید پا به این گردونه گذاشتند و شانس خود را برای راهیابی به پاستور محک زدند . از مجلس فعلی نیز  ۱۲ نفر  از جمله رئیس و نایب رئیس مجلس اعلام کاندیداتوری کرده اند.

اسماعیلی

سرپرست  دولت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرد

در حالی که در ایام ثبت نام بسیاری از رسانه ها خبر از حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در خیابان فاطمی برای اعلام کاندیداتوری می‌دادند سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت طی روایتی متذکر شد که بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی رهبر معظم انقلاب، مخبر را به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری و مسئول اداره دولت منصوب کردند و وی علی رغم اصرارهای بسیار ثبت نام نمی‌کند چرا که مخبر خود را متعهد می‌دانست که بار مسئولیتی را که با فقدان آیت‌الله رئیسی به دوش گرفته است، به انتها برساند تا درگیرشدن در جریان رقابت، او را از ادای تکلیف نسبت به مردم بزرگوار ایران اسلامی و روح شهید خدمت باز ندارد؛ زیرا ورود به رقابت‌های انتخاباتی، بگومگو‌های سیاسی و ... ممکن بود به اداره بی‌طرفانه دولت و نیز برگزاری انتخابات آسیب بزند و باعث کندی یا توقف انجام امور کشور و خدمت به مردم شود.

مخبر

جوان‌ترین و پیرترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسانی بودند ؟

علی صوفی وزیر کار دولت اصلاحات که متولد سال ۱۳۲۸ است مسن ترین فرد ثبت نام کننده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود همچنین مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم و سیده حمیده زرابادی نماینده مجلس سابق که هر دو متولد سال ۱۳۵۹ هستند عنوان جوانترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص دادند.

بذرپاش

نمایندگان مجلس رکورد ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را جابه جا کردند!

شاخصه مهم ثبت نام این دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور چشمگیر نمایندگان مجلس یازدهم بود چه آنهایی که نماینده فعلی هستند و یا برخی از رد صلاحیت شدگان و کسانی هم که از رقابت باز ماندند در پشت تریبون پر میکروفن وزارت کشور حضور یافته و از برنامه های خود در پنج دقیقه سخن گفتند. در این دوره بیش از ۲۰ نفر از بازماندگان بهارستان در سودای پاستور خود را به میدان فاطمی رسانده و با حضور در ستاد انتخابات کشور آمادگی خود را برای ریاست جمهوری اعلام کردند و در مجموع ۵۲ نفر از ثبت نام کنندگان از مجموع ۸۰ نفر نمایندگان فعلی و سابق خانه ملت بودند.

نمایندگان

چهره خاص و غیرمنتظره خیابان فاطمی که بود؟

احتمالا عنوان عجیب ترین و غیر منتظره ترین ثبت نام انتخاباتی به سردار وحید حقانیان تعلق می‌گیرد فردی که تا زمان حضورش در ساختمان وزارت کشور در هیچ یک از محافل رسانه ای و حزبی درباره حضورش صحبتی به میان نیامده بود. او پس از حضور در ستاد انتخابات و نهایی کردن فرآیند ثبت نام خود در جمع خبرنگاران گفت که عضو هیچ حزب و جناحی نیست اما با آنها تعامل خواهد کرد و در ضمن با تصمیم شخصی خود پا به عرصه انتخابات گذاشته است .

وحید حقانیان

ماجرای حضور برادر رئیس‌جمهور شهید در ساختمان وزارت کشور چه بود ؟

سید علی رییس الساداتی برادر رئیس جمهور شهید کشورمان با حضور در ساختمان وزارت کشور قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را داشت اما به دلیل نداشتن شرایط لازم موفق به نهایی کردن ثبت نام خود نشد.

برادر رئیس جمهور

لاریجانی با اسنپ آمد یا تپسی؟

یکی دیگر از ثبت‌نام‌های پر حاشیه این دوره ثبت نام علی لاریجانی رئیس مجلس سابق بود. این سومین بار است که او تصمیم می‌گیرد تا شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری محک بزند. نخستین بار سال ۸۴ بود که پا یه میدان گذاشت و شکست خورد همچنین او در سال ۱۴۰۰ نیز اعلام کاندیداتوری کرد که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد‌. 

 او پنجشنبه گذشته در شبکه اجتماعی ایکس مسیر خود تا وزارت کشور و ساختمان پاستور را مشخص کرد و نوشت (بدون شما به مقصد نمی‌رسیم ) و همین مطلب باعث شد تا خبرنگاران در حاشیه ثبت نام او سوالاتی مانند با اسنپ آمدید یا تپسی را از او سوال کنند. البته این ثبت نام حواشی دیگری نیز داشت که یکی از آنها شناسنامه وی بود که موقعی که آن را جلوی دوربین رسانه ها گرفت مشخص شد که وی متولد عراق است.

همچنین او پس از ثبت نام در شبکه اجتماعی ایکس در توئیتی دیگر از شعار انتخاباتی خود رونمایی کرد و نوشت: «برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ #ارتفاع_بگیریم .. ملت قوی، دولت زمینه‌ساز». استفاده از این هشتگ با حاشیه‌هایی همراه بود.

برخی وی را به اخلاق‌مداری و عدم تخریب رقبا تشویق کردند و نوشتند با طعنه و کنایه دستاوردهای بزرگ دولت را کمرنگ نکنید. کیهان هم در واکنش به لاریجانی نوشت: «آقای لاریجانی در سخنرانی خود هنگام ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفته‌اند: «برای عبور از موانع، باید از روش‌های منسوخ، ارتفاع بگیریم»....اما افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع!»

دامنه این واکنش‌ها به قدری گسترده شد که لاریجانی در توییتی دیگر نوشت: «ارتفاع بگیریم یک راهبرد برای طی کردن مسیر است. برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل‌های واقعی آنان کنیم. شهیدان خدمت در راه وطن جان خود را برای اعتلای همین راهبرد گذاشتند. یاد و نام بلندشان گرامی و اندیشه اهریمنان و سوء استفاده کنندگان از نامشان ناکام.»

لاریجانی

*مرد پرحاشیه هم آمد!

در روز چهارم انتخابات حاشیه های احمدی نژاد زودتر از خودش به وزارت کشور رسید و او در میان موجی از هیاهو وارد ستاد انتخابات شد. او در صحبت با خبرنگاران و در صحبتی که به نظر می‌رسید نوعی کنایه به یکی از رقبای انتخاباتی اش باشد شناسنامه خود را نشان داد و گفت ساخت ایران است حالا باید منتظر ماند و دید که آیا مرد پر هیاهو توسط شورای نگهبان تایید خواهد شد.

احمدی نژاد

حالا باید منتظر ماند و دید که در نهایت کدامین کاندیداها از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهند کرد و در آخر کدام نامزد با ارائه برنامه های مدون انتخاباتی به دور از زیر سوال بردن اخلاق اکثریت آرا را کسب و سکاندار دولت چهاردهم خواهد شد.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  2. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  3. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

  4. قاضی‌زاده: ‌لیبرال‌های داخلی ‌چشم‌‌ به دست خارجی‌ها دا‌رند

  5. پاسخ تند زاکانی به آذری‌جهرمی؛ ننگ بر شما!

  6. جلیلی در مناظره با پزشکیان: متاسفم که کشورمان را در قفس می دانید/ از ترس تحریم رو به قبله نشسته‌اید+ فیلم

  7. متهمی که جای شاکی نشسته است!

  8. یک بی اخلاقی سیاسی در مناظره انتخاباتی

  9. پزشکیان: کسانی که زندگی‌شان نمی‌چرخد مالیات پرداخت نخواهد کرد

  10. کاهش دعاوی به قیمت ناتوانی مردم در پرداخت حق الوکاله؟!

  11. مشاجره سعید جلیلی و پزشکیان بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

  12. پزشکیان در مناظره با جلیلی: شهید قاسم سلیمانی را خار چشم دشمنان می‌دانم+ فیلم

  13. کینه شتری جبهه اصلاحات از قالیباف/ خیمه‌شب‌بازی با عروسک‌های نوفرقانی!

  14. بانک مرکزی به ادعای چاپ پول در دولت سیزدهم پاسخ داد

  15. پزشکیان: امیدواریم کاری کنیم ۶۰ درصدی که پای صندوق رای نیامدند از ما راضی شوند

  16. تورم ۱۰۳ درصدی به کانال ۳۹ درصد رسید

  17. به ۱۷ کشور نفت صادر می‌کنیم/ تخفیف‌ها از انگشتان دست من کمتر است

  18. معاون رییس کل دادگستری استان تهران: بابک زنجانی خیانت کرد

  19. خوش و بش پایانی جلیلی و پزشکیان

  20. در صورت جنگ فراگیر با تمام امکانات از حزب‌الله حمایت‌ می‌کنیم

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  16. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  17. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  18. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  19. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  20. آرای تعیین کننده قالیباف

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

  23. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  13. بازنگری کنید

  14. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  17. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  18. آرای تعیین کننده قالیباف

  19. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  20. شوک سنگین نظرسنجی‌ها!

  21. قالیباف یا جلیلی؟

  22. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

  23. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

آخرین عناوین